Apua! Aloittelemassa ompeluharrastusta!

aloittelija

Olen siis tähän asti harrastanut käsitöitä lähinnä neulomalla asusteita ja ompelemalla joitakin pikkupussukoita. Haluaisin nyt kuitenkin aloittaa ompeluharrastuksen, mutta moni asia on vielä yhtenä kysymysmerkkinä mielessäni.
Ensinnäkin mistä tilaatte/ostatte kankaat ja muut ompelutarvikkeet (vetoketjut, langat tarranauhat, koristeet, ompelukoneen puolat ym.)?
Ja paljonko kangasta kannattaa kerralla ostaa (esim. hameet, paidat, hupparit, polvipituiset mekot mielessä s-kokoiselle) ja varata yhtä työtä varten?
Millaiselle paperille (ja mistä sitä saa) piirrätte kaavat?
Millaista materiaalia minkäkin kankaan mihinkin työhön kannattaa olla?
Onko saumuri ollenkaan välttämätön?
Ja jos jollekkin tulee mieleen jotain hyviä vinkkejä ompeluun liittyen niin kertokaa ihmeessä! :)

10

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muutama kysymys sinulle:
      Onko lähelläsi kirjastoa? Käsityöosastolta löytyy kirjoja ja lehtiä, joista löytyy malleja kaavoineen. Lehtiä löytyy myös kaupoista tai kioskeista taikka tilamaalalla.
      Onko lähelläsi kangaskauppaa? Tällöin pääsisit itse hypistelemään ja vertailemaan kankaita. Osaavat myyjät avustavat materiaalin valinnassa sekä menekissä, koska tarvittava pituus riippuu kankaan leveydestä. Sieltä löytyy myös ompelutarvikkeet, kuten langat, vetoketjut, jonkinlainen valikoima nappeja ja nauhoja.

      Itse asun Helsingissä ja tässä lähettyvillä on useita Eurokangas -kauppoja, joitakin ihania nappikauppoja (esim Nappitalo, jossa nappien lisäksi on kaikkea mahdollista ihanaa, nauhoja, pitsejä, koristeita, ompelutarvikkeita).
      Kaavat olen piirtänyt ihan tavalliselle marketista saatavalle pergamiinipaperille.
      Saumuri ei ole välttämätön, mutta sillä saa siistit huolittelut.

      • aloittelija

        Juu läheltä löytyy parikin kirjastoa, olen suunnitellut käyväni ensi viikolla lainaamassa juuri kirjoja ja lehtiä.
        Ja joku kangaskauppakin löytyy, olen tosin harkinnut myös netistä kankaiden tilaamista... kellään siitä vinkkejä tai kokemuksia?


      • Neulova

        Sinuna ostaisin aluksi kankaat kangaskaupasta, koska siellä osataan neuvoa sinua oikeanlaisen kankaan valinnassa ja menekissä ja saat samalla ostettua myös kankaaseen sopivan ompelulangankin. Sitten kun kokemus karttuu ja tiedät mitä haluat ja osaat arvioida menekin itse, voit laajentaa nettikauppojen käyttöön.
        Jos ostat netistä, ole erityisen tarkkana kankaan myyntierän kanssa; kangaskaupassa myydään metreittäin, mutta nettikaupoissa yksi yksikkö voi tarkoittaa myös puolta metriä tai tilkkutyökankaissa jopa 10 senttiä, jolloin halvalta näyttävän kankaan metrihinta voikin olla yllättävän kova ja voi tulla vahingossa tilattua liian vähän kangasta ja sekös harmittaa.


      • aloittelija

        aa okei, pitää sit vielä miettiä :)


    • ompelemaan

      Osta käsityölehti, mittaa oma kokosi ja arvioi menekki. Leikkuusuunnitelmasta voit huomioida langansuunnat.
      Tallenna kaavat ja kankaan ostokuitit samaan paikkaan.
      Huomioi laskeutuvuus, kutistuuko kangas, pitääkö kutistaa ennen ompelua, rispaantuvuus ym.
      Tekisin pitkät housut yksivärisestä kankaasta aluksi.

      • aloittelija

        Hei kiitokset vinkeistä! Mistä tietää kutistuuko kangas vai kannattaako se aina pestä ennen ompelua (jos kyseessä on siis sellainen vaate jota tarvitsee pestä usein)?


      • Neulova

        Minä pesen kankaat siten kuin pesisin valmiin vaatteen. Jos kangas menee pesussa pilalle, niin sitten harmittaa vähemmän kuin kaiken ompelun jälkeen. Pesen kankaan aina heti sen ostettuani ja laitan pestynä ja silitettynä kaappiin, niin voin inspiraation iskiessä heti ruveta ompelemaan eikä siinä vaiheessa tarvitse ruveta pesemään enää.

        Jos kangas vaikuttaa kovasti liestyvältä (purkautuvalta), kannattaa siksakata päät ennen pesuun laittamista (ja myös huolitella ommellessa kaikki saumavarat esim. siksakilla, muuten saattaa valmiskin vaate purkautua saumoista).


      • ompelemaan
        aloittelija kirjoitti:

        Hei kiitokset vinkeistä! Mistä tietää kutistuuko kangas vai kannattaako se aina pestä ennen ompelua (jos kyseessä on siis sellainen vaate jota tarvitsee pestä usein)?

        Ostokuiteissa on pesuohjemerkintä ja myös kutistuvuus, pitäisi olla.
        Jos teet vaikka jakun villasekoitekankaasta, se kannattaa kutistaa. Mutta pusero viskoosista tai puuvillasta, en kutistaisi.
        Pitkiin housuihin lahkeiden käänteeseen hiukan kutistumisvaraa, vaikka ompelisit suoraan.
        170 cm pitkä, painoa 60 kg, tarvitsen 2 metriä normihousuihin.
        Pitkähihainen paita 2 m 70 cm.
        Ajan mittaan opit oikean määrän, turhat ylijäämätilkut harmittavat, tietty parempi näin päin että on liikaa kuin liian vähän.


    • kaavailija

      Laitan yleensä kaavat paperille josta kuultaa läpi.

    • tiukutin

      mä piirrän kaavat ihan kaavapaperille

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      515
      12858
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      349
      8444
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      38
      7450
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      353
      2529
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      6
      2274
    6. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1967
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1703
    8. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      22
      1520
    9. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      192
      1510
    10. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1343
    Aihe