Vaihto-oppilaaksi maailmalle!

jerypain

Chiao! Mä oon 13/01 ikäinen tyttö joka haluaa päästä kokemaan erilaista elämää Suomen ulkopuolelle. Siispä kysyn teiltä; onko teillä jotain kokemuksia liittyen vaihto-oppilasvuoteen? Itse olen jo pidemmän aikaa harkinnut kohdemaaksi ranskaa, italiaa, japania, etelä-afrikkaa sekä thaimaata. Tarvitseeko näihin maihin olla ennestään kielitaitoa eli pärjääkö englannilla? Olen enemmän kuin kiitollinen jos vastaatte!

28

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koettujanähty

      Karsi heti pois Ranska ja Italia. Niissä maissa et englannilla pärjää riittävästi. Ikävä äitiä ja isää tulee varmasti. Etelä-Afrikasta, Japanista ja Thaimaasta en tiedä.

      Vaihto-oppilaskokemuksia voit lukea tältä palstalta runsaasti. Mutta voin vinkata, että mitä enemmän maan tavat poikkeavat suomalaisesta, sitä tuskallisempi on sopeutuminen.

      • jerypain

        Okei kiitos vinkistä :)


    • vaihtoon

      Etelä-Afrikan ja Thaimaan suhteen villi veikkaukseni on, että ei onnistu millään. Noista ehkä Japani olisi paras, mutta toisaalta ehdit ylä-asteella ottaa ranskan tai italian valinnaisaineeksi mikäli niitä tarjotaan ja jatkaa niitä lukiossa. Kielitaidosta on aina hyötyä ja oletan kielten oppimisen olevan sinulle helppoa kerta mietit vaihto-oppilasjuttuja jo.

    • Ensuosittele
      • Rahastusta

        Joka maassa toiminta alennustilassa valitettavasti.


    • jerypain

      Kiitti vinkeistä. Ja joo otin kyllä ranskan valinnaiseks mutta ryhmää ei tullut, meillä on niin pieni koulu. Ajattelin lukiossa ottaa italian. Mitä nyt noita järjestöjen nettisivuja olen lukenut kaikkiin noihin maihin paitsi Ranskaan pääsee opettelemalla kielen alkeet esim. Nettikielikursseilla!

      • Seonvaimainos

        Älä sit usko kaikkea mitä järjestöjen sivuilla sanotaan:). Näissäkin keskusteluissa on moni todennut, että Mikään ei pidä paikkaansa. Kaiki on pelkkää houkuttelua ja mainostusta ja siitä pikku hiljaa kaikista tulee joku :" emme luvanneetkaan järjestää sitä eikä tätä ja nyt vaihtuukin maa ja perhe jos ollenkaan on edes perhettä. Ja koulussa sit et voikaan harrastaa lajiasi etkä puhukaan tarpeeksi hyvin kieltä, joten et sopeudu ja lähetämme sinut kotiin oli miten oli kun meitä ärsyttää sun persees.


      • Ihmiskauppaa

        You will be exploited for profit!


      • jerypain
        Seonvaimainos kirjoitti:

        Älä sit usko kaikkea mitä järjestöjen sivuilla sanotaan:). Näissäkin keskusteluissa on moni todennut, että Mikään ei pidä paikkaansa. Kaiki on pelkkää houkuttelua ja mainostusta ja siitä pikku hiljaa kaikista tulee joku :" emme luvanneetkaan järjestää sitä eikä tätä ja nyt vaihtuukin maa ja perhe jos ollenkaan on edes perhettä. Ja koulussa sit et voikaan harrastaa lajiasi etkä puhukaan tarpeeksi hyvin kieltä, joten et sopeudu ja lähetämme sinut kotiin oli miten oli kun meitä ärsyttää sun persees.

        XD ja säkö oot sitte luotettavampi? :D turha yrittää lannistaa muita jos oma elämä on perseellään ;*


      • MiraAnuvaiMikko
        jerypain kirjoitti:

        XD ja säkö oot sitte luotettavampi? :D turha yrittää lannistaa muita jos oma elämä on perseellään ;*

        Juu meitä on monta luotettavampaa:D
        Emmekä yritä lannistaa vaan varoittaa muita. Tiedätkös. Kansalaisvelvollisuus. Olen tällä hetkellä todella tyytyväinen elämääni, kiitos kysymästä. Varsinkin kun sai nuoreni hengissä kotiin teikäläisten kynsistä. Rahat meni, mutta henki jäi. Ja toki saa pelätä, mitä pitkäaikaisvaikutuksia tuo painajaismainen vaihtariaika mahdollisesti aiheutti. Ja muistoissa säilytte aina mielessämme moraalittomina, rahanahneina hirviöinä.
        Ja itse teen rehellistä työtä toisin kuin te järjestöt, jotka työkseen ryöstätte ihmisiä. Mikä olikaan järjestösi?

        Niin tällaisesta haluan varoittaa muita!:D ja tämä ei meidän kauhutarina eli on muitakin, jotka tuntevat kansalaisvelvollisuuden kutsun;D
        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13490918


      • jayrityksesion
        jerypain kirjoitti:

        XD ja säkö oot sitte luotettavampi? :D turha yrittää lannistaa muita jos oma elämä on perseellään ;*

        jerypain, miksi totuuden kuuleminen ja ikävien vaihtarikokemusten lukeminen saa sinut näin tolaltaan..? Normaali reaktio olisi jotain tyyliin: "Ei vit*tu, mitä touhua!!" Nyt olet puolustelemassa tätä ryöstöbisnestä, jossa nuoria kohdellaan miten sattuu. Kenellä oikeasti voi olla intressiä tällaiseen suhtautumiseen muuta kuin bisneksessä mukana olevilla...??!!
        Niin, kuuluuko kenties myyntilukemienne elvytysyrityksiin tällä hetkellä ilmaiset Levonot...??


    • En suosittele ottamaan kaikkia vaihtojuttuja jotka ovat negatiivisa täällä tosissaan, kaikki vaihtareina olleet, jotka mä tunnen, ei oo kohdannu siellä mitään tollasia. Enemmänkin vaan pelotellaan tollasilla.

      • Levonollakauppaa

        Jos ikinä suunnittelee lukiovaihtoa, kannattaa ehdottomasti tutustua CSFES:n sivustoihin, joihin on kerätty runsaasti vaihtareiden kohdistuneita rikoksia ja rötöksiä, joista järjestöt yhteistyökumppaneineen ovat vastuussa!!! Lisää tapauksia löytyy kansainvälisistä uutiskirjoituksista, kuluttajariitalautakunnista ja oikeuslaitoksista. Kyllä ilman suomi24 foorumiakin saa tietoa ja totuuden tästä ryöstöbisneksestä, jos ei halua sinisilmäisenä uskoa vaihtariyritysten mainoksia ja tilaustyönä teetettyjä nuorten maksettuja blogeja...
        Erikoinen kehotus muuten olla ottamatta tosissaan vaihtojuttuja, jotka pääasiassa perustuvat rikosjuttuihin ja poliisiraportteihin!? Oletko sitä mieltä, että oma toteamuksesi kaikista tuntemistasii vaihtareista on uskottavampi..??
        Levonoa vaan tarjolle, jos paljastukset vaihtaribisneksestä alkaa rokottaa liikaa kielimatkamyyntiä..!!!! :D


      • Vaihtari

        Mä en usko, että täällä mikään negatiivinen kokemus on jostain syystä jonkun kuvitelmaa tai valhetta. Miksi ihmeessä joku viitsisi valehdella sellaisia?
        Järjestöt taas valehtelevat rahan vuoksi.


      • jerypain

        Jep. Tiedän:)


      • MiraAnuvaiMikko

        UUSI
        MiraAnuvaiMikko
        7.4.2015 11:35
        jerypain kirjoitti:
        XD ja säkö oot sitte luotettavampi? :D turha yrittää lannistaa muita jos oma elämä on perseellään ;*

        Näytä lisää
        Juu meitä on monta luotettavampaa:D

        Emmekä yritä lannistaa vaan varoittaa muita. Tiedätkös. Kansalaisvelvollisuus. Olen tällä hetkellä todella tyytyväinen elämääni, kiitos kysymästä. Varsinkin kun sai nuoreni hengissä kotiin teikäläisten kynsistä. Rahat meni, mutta henki jäi. Ja toki saa pelätä, mitä pitkäaikaisvaikutuksia tuo painajaismainen vaihtariaika mahdollisesti aiheutti. Ja muistoissa säilytte aina mielessämme moraalittomina, rahanahneina hirviöinä.

        Ja itse teen rehellistä työtä toisin kuin te järjestöt, jotka työkseen ryöstätte ihmisiä. Mikä olikaan järjestösi?

        Niin tällaisesta haluan varoittaa muita!:D ja tämä ei meidän kauhutarina eli on muitakin, jotka tuntevat kansalaisvelvollisuuden kutsun;D

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/13490918


    • Lindanprossat

      Vaihtariyritysten pahikset: STS ja EF!! Nuo ruotsalaiset p*skalafkat!! Jatkoksi voisi liittää vielä Exploriuksenkin.. EF:llä näyttää myös tuo asiakastyytyväisyys hipovan pilviä!
      EF:n Linda Pitkäsen mukaan 98% palanneista vaihtareista ja kielimatkalaisista on joko "tyytyväisiä" tai "erittäin tyytyväisiä". Voisikohan Linda samalla kommentoida sitä tosiseikkaa, että EF:llä on kuluneena vuonna ollut Ruotsin kuluttajariitalautakunnassa valituksia samassa suhteessa kuin muilla yrityksillä yhteensä!?
      Samoja fraaseja vedetään luotettavuudesta ja pitkästä kokemuksesta, mutta hostperhe voikin olla 94v. papparainen ja ruokana pakaste-/einespizzaa ja kielimatka muutenkin päin p:tä järjestetty... Normitoimintaa!!
      http://www.gp.se/konsument/prisjamforelser/1.1078020-lamnad-ensam-utomlands#_=_

    • lapssuomen

      Englannilla et pärjää missään noista maista 100%, paitsi ehkä Etelä-Afrikassa. Mutta yksi vaihtovuoden pointeistahan on juuri kielen oppiminen! Itse lähdin lähes ummikkona Japaniin (olin opiskellut alkeet kotona/netissä itsekseen) ja vuoden loputtua osasin aika sujuvasti tätä vaikeaksikin luokiteltua kieltä!

      Kannattaa miettiä, mistä kulttuurista ja maasta on eniten kiinnostunut ja hakea sinne, minne sydän vie. Kannattaa myös syynätä vaihtojärjestöt tarkkaan, sillä ihan kauheata vääryyttä ja hyväksikäyttöä tapahtuu paljon, etenkin USAssa kuuleman perusteella.

      Itse voin suositella varauksetta AFSää Japanin osalta, muista en voi omakohtaisesti sanoa.

    • Italia

      Suosittelisin sulle Italiaa. Joka tapauksessa alkuvuosi menee englantia puhuessa ja Italiassa opit sitten paikallisen kielen nopeasti. Italiaan on suomalaisen helpompi sopeutua kuin noihin eksoottisempiin maihin, mutta täytyy olla valmis viettämään paljon aikaa perheen kanssa. Italia on erittäin perhekeskeinen maa. Vertaile järjestöjä ja selvitä, mitä niiden hinnat pitävät sisällään. Onnea matkaan!

      • Kerropa

        Kantrimanitdtseriko siellä suosittelee? Kerropa, miten selvitetään, mitä hinnat pitävät sisällään? Järjestöjen lupaukset kun tuppaavat olemaan katteettomia? Kerropa samalla miten toimitaan kun vaihto-ohjelma ei alunperinkään toteudu luvatulla tavalla? Ettei käy niin kuin yleensä, että aletaan syyttämään vaihtaria sopeutumattomuudesta, liian suurista odotuksista jne.


      • tääkivarotu

        Minä varoitan Italian suhteen siitä, että englantia ei siellä osata yleisesti. Tietysti sielläkin on olemassa perheitä, missä englantia osataan, mutta englannilla ei Italiassa pitkälle pääse. Suhteellisen toimiva Italia on tärkeä viihtyvyyden kannalta alusta alkaen.

        Turistina italialaisten englannin osaamisesta voi saada aivan liian positiivisen kuvan.


      • PainInYourButt

        Järjestöjen vertailu on ihan ajan tuhlausta!
        Samaa pskaa ja huijausta kaikki pikkasen erilaisissa paketeissa.

        Faktaa on, ettei mihinkään järjestöön voi luottaa.

        Hirveesti täälläkin järjestöt haluaisi ilmaista mainosta bisneksilleen kirjoittelemalla tänne milloin minäkin "vaihtarina".

        Mut tää ei kuitenkaan mikään mainospalsta.

        rockcenter.nbcnews.com/_news/2012/03/13/10669162-foreign-exchange-students-sexually-abused-in-program-overseen-by-state-department


    • Vaihtar

      Huomio vaihtarit! Älkää kirjoittako tänne ainakaan hyvistä kokemuksistanne. Koska eihän teitä ole olemassakaan. Ootte kantrimänidzereitä tai muita huijareita.

      • VallanSokaisemaEpäpätevä

        Mira (Silvonen), Sts:n kantrimanitdzeri tai paremminkin Suomen pissistenkiusausjohtaja, ehtii aina ennen työaikansa alkamista kirjoitella tänne jotain huonosti kohtelemiaan vaihtareita loukkaavaa.
        Kuka lähtee seuraavaksi kotiin perusteettomasti?
        Alahan mira jo töihin eli pohtimaan mm. seuraavaa:
        Kellekkäs tänään laitettais semmonen varoituskirje ja mikähän näistä varoituskirjeenpohjista sopisi tähän huonosti sopeutuvaan vaihtariin.


      • Laskunaikatulee

        Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää!! Näin käy Mirallekin.


    • 1610

      Täältä ei kannata kysyä, en tiedä mistä johtuu mutta Suomi24 kielimatka ja vaihto-oppilas keskustelut ovat aina täynnä paskaa ja huutelua. Parempi kysyä entisiltä oppilailta. Kyllä he tietävät millaista kohtelu oli, ja sanovat sen suoraan. Tuttuni oli Brasiliassa vuosi sitten ja oppi Portugalin kielen hyvin, sai uusia ystäviä ja oli kaikin puolin hyvin tyytyväinen.

      USA:sta joku sanoi, että etenkin siellä on ollut paljon huonoa toimintaa. Mietitäänpäs nyt, kuinka moni menee USA:han? MONI. Suurin osa suomalaisista. Totta kai sieltä siis myös eniten huonoja väitteitä.

      Vaihto-oppilaaksi minä suositten menemään Rotarien tai Lionsien kautta, niin minäkin aion, halvempaa ja luotettavaa.

      • Untakonäet

        "Aina täynnä paskaa ja huutelua", "Totta kai sieltä siis myös eniten huonoja väitteitä."
        Sinullahan on jokseenkin mielenkiintoinen näkökulma käsitellä ongelmia! Rotarienkin "luotettavuus" kyllä selviää CSFES:n sivuilta...!!
        Sweet dreams!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1418
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      942
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      731
    4. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      667
    5. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      32
      645
    6. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    7. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      624
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      614
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      588
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe