aikuistuminen enemmänki pelottaa

karkkikittyyy

Onko muilla sama ongelma mut mä pelkään aikuistumista pelkään etten osaa tehä ruokaa tulevaisuudessa tai pistää pyykkiä tai käyttää pankki automaattia tai ajaa autoa siis mulla on kauheesti pelkoja pelkään etten opi ikinä olemaan omillani onks muita jol on samat pelot? ihan arjen yleisiä asioita jotka vaan yksinkertasesti tuntuu niin vaikeelta?

8

104

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tätiliini

Ei tarvi pelätä kaikkia noita tullaan harjottelemaan ihan kuin tähänkin asti olet oppinu lukemaan laskemaan ym.Kannattaa elää täs hetkes eikä murehtia tulevia aikanaan tulee uusien asioiden opettelu eikä kaikkea pidä oppia kerrasta.

• Kiitos kommentista :) helpotti :)

• Mua stressaa enemmän rahapula. Niinkuin esim miten raha tulee riittämään ja en vain osaa miettiä mille linjalle amikseen. (oon 9lk. ) Noi jutut on sinällään pientä

• chillmate

Kaikki aikuisetkaan ei osaa arkea. Älä siis huoli :D Et erotu joukosta.

• :D kiitos niin paljon helpotti heti luulin että oon itte vaa tyhmä tai jotai :D

• fghtfrhy

Itsenäisyydessähän on just se hienous ettei kukaan ole kommentoimassa sitä, millaista ruokaa saat aikaan. Voit ihan hyvin kokeilla eri juttuja ja olla vastuussa vain itsellesi. Voit ihan rauhassa runkata pyykkikonetta niin kauan että opit. Se ei oikeasti ole vaikeaa. Kokeilemalla oppii. Pankkiautomaatti toimii (kuten muutkin laitteet) siten, että teet mitä ruudulla käsketään ja massia tulee seinästä.

• älähuoli

Moikka,

Aikuistuminen on kaikessa ihanuudessaan myös pelottavaa! Olen 25-vuotias ja olen koko elämäni ollut uusien asioiden edessä ensimmäiseksi peloissaan "mitä jos en osaa". Itsenäistyin nopeasti, muuttaessani hetken mielijohteesta toiselle paikkakunnalle, pois lapsuudenkodista.
      Se oli jännittävää, vuokra-asunnon hakeminen, työpaikan etsiminen, erilaisten sopimusten tekeminen.

Joitain asioitahan voit nyt jo harjoitella. Tee vanhempien kanssa ruokaa, katso miten äitisi tai isäsi tekee sen makaronilaatikon. Tutustu pesukoneeseen, vanhempasikin varmaan ilahtuisivat, jos ehdottaisit, että sinä peset pyykkisi.

Itse pelkäsin aina esimerkiksi lääkäriajan varaamista. Mitä sinne puhelimeen pitää sanoa? Minne sitten pitää mennä?

Muista, että "kysyvä löytää". apua pyydettäessä, sitä saa. Olen monissa tilanteissa sanonut suoraan, että "nyt en kyllä tiedä, mitä pitäis tehdä", eikä kukaan ole koskaan nauranut päin naamaa tai sanonut, että "kyllähän aikuisen ihmisen pitäisi tietää".
      Parasta on myös ystävät, joilta voi tarvittaessa kysyä. Vastikään yksi ystäväni, hieman nolostuneena, kysyi neuvoa vaaliäänestykseen. "Mitä siellä pitää sanoa? Tulin nyt äänestämään vai?"
      Kaikki jakavat samoja pelkotiloja kuin sinä, se on täysin normaalia.

Voi miten paljon minullakin on vielä edessä uusia asioita, jotkut pelottavat, mutta uskon, että niistä selviää kyllä :)

• Kissanlaatikko

Itseäni ei ikinä pelottanu mikää noist. Mua pelotti pelkästään se, että miten laskuja maksetaan, miten työpaikka haetaan yms... Laskujen maksamisen opin 15 vuotiaana ja työpaikkanan on youtube

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      14
      2053
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      186
      1579
    3. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      157
      1448
    4. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      100
      1362
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1208
    6. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      84
      958
    7. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      139
      945
    8. Naiseni on todellinen seksipeto

Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      49
      942
    9. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      829
    10. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      13
      827
    Aihe