Tästä alkaa kohta pitkä matka kohti loppuelämää, eli TRANS-poliklinikalle pitäisi tulla kutsu näinä päivinä. Nyt kuitenkin on heränny sen verran kysymyksiä että pakko saada joihinkin jo vastaus ennen polille pääsyä. Eli mistä rahoitus leikkaukseen? onko se oma kustanteinen asia suomessa? korvaako valtio siitä osan? entä testokuurit..onko niissä Kelan korvausta? kuinka paljon? millä annostuksilla suomessa aloitetaan? kauan teillä on mennyt aikaa diagnoosin/ensimmäisen testohoidon saantiin (kk)? kuinka moni on käyny leikkauksessa ennen testoa? itse nimittäin haluan kasvattaa lihasta ja siten myös polttaa raasvaa rinnoista testohoidon aloitettua ja vasta ehkä noin vuosi myöhemmin mennä tekemään mastektomin. tehdäänkö suomessa vain yhdellä tavalla vai onko suomessakin kaikki neljä tapaa käytössä (eli Keyhole Top Surgery, Peri-areolar Top Surgery, Double Incision Top Surgery ja Inverted-T / T-Anchor Top Surgery ja jos enkku ei oo vahva niin tästä näkee: http://www.topsurgery.net/procedures/ )
entäs toi paperityö puoli.. nimen muutos millon? (entä jos on kerran jo ollut nimen muutos 16-vuotiaana?) sukupuolen vaihto passiin ym. virallisiin papereihin? tuleeko uusi sossu numero?
ja jos nyt tulee vielä jotain muuta mieleen mitä en tajunnu kysyä niin mielellään saa laittaa :)
thanks.. adios.. ciao
Leikkauksen korvaus yms.
8
3658
Vastaukset
- kljljl
Tutkimukset ei maksa sinulle mitään, vain matkoista joutuu maksamaan omavastuun (16 € suuntaansa) ja Kela palauttaa hakemuksesta loput, eli vaikuttaa vain pitkämatkalaisilla.
Transhoidoista pääosa tehdään julkisen puolen taksan mukaisesti, eli poliklinikkakäynneillä ja sairaalapäivistä asianmukainen maksu (kolmenkympin luokkaa). Koska olet ilmeisesti transmies, sairaalakäynnit ovat kerralla vain muutaman päivän joten selviät yleensä noin satasella tai vähän yli, joskin ne toistuu joitakin kertoja usean vuoden aikana.
Tarvittavat hormoonit (kohdallasi testosteroni) saa alkuun tavallisella peruskorvauksella ja myöhemmin haetaan saadulla B-todistuksella erityiskorvaus Kelasta jolloin 3 kuukauden testosteroniannos maksaa 3 euroa. Annostuksesta saat sitten aikanaan tiedon kun pääset hormoonipoliklinikalle (hintahan on sama 3 € annostuksesta riippumatta).
Nimenmuutos tapahtuu sen jälkeen kun on saanut transdiagnoosin. Ensimmäinen nimenmuutos tapahtuu ilmoitusmenettelyllä, mutta seuraavista peritään täysi muutosmaksu. Koska ensimmäinen muutoksesi on tapahtunut ala-ikäisenä, tarkemman tulkinnan voi kysyä maistraatista.
Henkilötunnuksen loppuosa vaihtuu siinä vaiheessa kun uusi sukupuoli vahvistetaan koska Suomessa tunnuksesta selviää myös sukupuoli.
Kaikki henkilöpaperit joissa on nimi ja/tai henkilötunnus vaihtuu, pahimmillaan siis kahteen kertaan. Myös pankkikorttien, etukorttien ja muiden sopimusten tiedot muuttuu kun nimi ja henkilötunnus vaihtuu. Näistäkin voi kertyä maksuja joitakin euroja.
Suomessa transprosessi ei kuitenkaan ole kovin kallista joten tulotonkin pystyy käymään hoidot läpi, tarvittaessa sosiaalihuollon tuella.- Domeniq
Kiitos vastauksesta, sen verran jos saan tarkennusta että onko siis leikkaus (mastektomi) myös ilmainen? Olen kuullut että siihen joutuisi pulittamaan melkein 3000€.
- Domeniq
aa ja unohdin kysyä tosta että miten se mastektomi suomessa suoritetaan? onko siis vain yksi tapa vai voiko esim suomessa saada sen Peri-areolar Top leikkauksen? ollen pienet rinnat niin se onnistuisi hyvin tuloksin.
- dbkdod
Domeniq kirjoitti:
Kiitos vastauksesta, sen verran jos saan tarkennusta että onko siis leikkaus (mastektomi) myös ilmainen? Olen kuullut että siihen joutuisi pulittamaan melkein 3000€.
Julkisella puolella maksat sairaalapäivien hinnan ja lääkkeet kotiinpääsyn jälkeen sekä matkojen omavastuun. Lisäksi polimaksut ennen leikkausta ja jälkitarkastusten yhteydessä. Yksityisellä et edes 3000 selviä ja yksityisen hinnan maksat kokonaan itse. Leikkaustekniikka on kiinni kirurgista ja hänen taidoistaan sekä rintojen koosta.
- kljljl
Domeniq kirjoitti:
Mikään jatkohoito transdiagnoosin jälkeen ei ole ilmaista, kaikesta pitää maksaa julkisen puolen taksan mukaan. Poliklinikkamaksu on 32,10 € / käynti ja sairaalapäivän maksu 38,10 € (peritään myös tulo- ja lähtöpäiviltä. Mastektomia taitaa sujua parissa-kolmessa päivässä. Mikäli jokin operaatio pystytään tekemään päiväkirurgisesti, sen maksu on 105,50 €.
Mikäli ei saa tai ei halua transdiagnoosia vaan sen sijaan transgenderdiagnoosin, mastektomiaa ei tehdä julkisella puolella. - Jos_satut
olemaan työtön, niin sossu maksaa kaiken. Älä siis turhaan huolehdi kustannuksista.
- Anonyymi
Kuinka vanha täytyy olla päästäkseen kirurgin luo?
- Anonyymi
Täysi-ikäinen, eli 18 vuotta.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?134628Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3583949Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja373500Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk193268Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin122583- 2802420
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...3231850- 1001822
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi481526Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_91195