Paljonko laakerin pitäisi kestää?

rouvavolsusta

Golfini etupyörä alkoi kahisemaan vaikka autolla on ajettu vasta 294tkm. Vuosimalli on 2005. Naapurin mukava mies nosti autoa tunkilla ja pyöritti renkaita ja minä kuuntelin autossa. Kuskin eturenkaasta tuli kahina kun pyöritti. Mies arveli, että laakeri varmaan mennyt. Miten paljon pyöränlaakerin pitäisi oikeasti kestää? Tuskin enää takuuta on?

Vanha Saabini oli jo 650tkm ajettu eikä siinä ollut mitään vikaa kuin lopussa ruostetta takaluukussa. Se olikin jo 25v vanha.

30

3102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P.laakeri

      Pyöränlaakerit yleensä kestää 500-600 tuhatta, eli kyllä tuo meni hiukan ennenaikojaan

      • Toyota_kuski

        Tosiaan joissain autoissa pyöränlaakerit kestää tuon 500-600 tuhatta kilometriä, mutta Toyotassa vähintään miljoona kilometriä. Laadulla on tekijänsä.


      • ex_tojo
        Toyota_kuski kirjoitti:

        Tosiaan joissain autoissa pyöränlaakerit kestää tuon 500-600 tuhatta kilometriä, mutta Toyotassa vähintään miljoona kilometriä. Laadulla on tekijänsä.

        Suksi suolle miljooninesi!
        Ei taida olla yhtään Toyotan henkilöautoa vielä miljoonan rajaa ylittänyt, Mersuja ja Volvoja siitäkin edestä.
        Mulla rupesi 2003 mallin Avensiksen etupyörän laakeri jurisemaan jo reilusti alle 200tkm:n. Nykyisellä Passatilla on ajettu jo yli 300tkm ilman laakerin vaihtoa tai muutakaan korjausta. Kakkosautoomme, 2006 mallin Golfiin vaihdettiin vänkärin puolen etulaakeri nyrkkipajassa 330tkm ajettuna. 1/2 tunnin työ ja laakerin hinta nettikaupasta kotiovelle toimitettuna 80€:n kantturoissa.


      • Tietoa_ei_mutua

        Ei Toyotaa edes suunnitella kestämään enemmän kuin 150 tkm ja maksimissaan 5-6 vuotta, noista jos jompikumpi tulee täyteen, niin käytännössä mikä vaan paikka voi ja saakin levitä. Eurooppalaisilla valmistajilla on vähän erilainen lähestymistapa, yleisesti voidaan todeta, että EU alueella ja EU:n toimesta auton iäksi on laskettu noin 10 vuotta ja 300000km, se aika sen pitää kestää vähintään. Toisinaan hupsahtaa vähän ylikin. Esim. 500tkm ajettu Passat tai Touran ei ole mikään ihme, eivätkä ne ole vielä lopussa tuossakaan vaiheessa, jos omistaja on noudattanut VW:n huolto-ohjelmaa. Odotellaan tässä että milloin tulee ensimmäinen 1 miljoonan kilometrin nielijä. Ainakin yksi Skoda VW:n 1.9 tdi moottorilla on jo siihen yltänyt.


      • Tietoa_ei_mutua

        http://www.skoda-auto.com/en/news/pages/2013-07-03-fabia-one-million-kilometers.aspx

        Ensimmäinen 1 miljoonan kilometrin 1.9 tdi, sattumoisin myös yksi niistä moottoreistä jotka ei kestä mitään Suomi24:n Toyotalakkisten kaikentietäjien mukaan.


      • äätsek
        ex_tojo kirjoitti:

        Suksi suolle miljooninesi!
        Ei taida olla yhtään Toyotan henkilöautoa vielä miljoonan rajaa ylittänyt, Mersuja ja Volvoja siitäkin edestä.
        Mulla rupesi 2003 mallin Avensiksen etupyörän laakeri jurisemaan jo reilusti alle 200tkm:n. Nykyisellä Passatilla on ajettu jo yli 300tkm ilman laakerin vaihtoa tai muutakaan korjausta. Kakkosautoomme, 2006 mallin Golfiin vaihdettiin vänkärin puolen etulaakeri nyrkkipajassa 330tkm ajettuna. 1/2 tunnin työ ja laakerin hinta nettikaupasta kotiovelle toimitettuna 80€:n kantturoissa.

        Toyotassahan kaikki "kestää" maailman loppuun saakka


    • Suabilla

      Menee usein jo ennen 300 tkm, jos jarru on laahannut menee nopeammin. Myöskin väärällä ETllä olevat tai muuten isokokoisemmat pyörät kuluttaa ne nopeammin.
      Työkaverin saabissa meni aikanaan 90 tkm kohdalla. Oletko omistanut saabbisi uudesta pitäen vai mistä tiedät ettei siihenkin ole vaihdettu jotain aiemmin.

    • huonompiRölli

      Ihanko uudesta olet samalla Saabilla ajellut?

    • soitakarpolle

      Yleensä 25v/800tkm. Mene valittamaan myyjälle.

      • taivaspaikkaVarma

        Mahtaa olla melkoinen rytö ja loukku koko peli, huhuu!
        Onko tuossa jotain kehumisenaihetta, enemmän säälittävää kuultavaa jos pitää samalla kansankinnerillä neljännesvuosisata ajella.


    • järkeväTalousJaPäästöt

      Laakeri kestää sen mitä kestää, myös niissä on ns. "yksilöitä".
      Nykyään laakerit suunnitellaan ja mitoitetaan siten, että ne kestävät tietyn järkevän käyttöajan ja ovat siihen nähden mahdollisimman vähäkitkaisia. Ennen ylimitoitettiin laakereita kulutuksesta ja vastustuksesta välittämättä, eikä edes osattu laskea mikä on järkevää ja taloudellista. Ei perusautoilla ole tarkoitus ajaa 25 vuotta ja 650tkn ilman korjauksia.

    • rouvavolsusta

      meneekö takuuseen jos antaa pesää

      • VIATlähesnolla

        Aloittaja.

        Lue AB- Suomen superkestotesti. jossa autolla ajettiin 100000km lisäksi TOINEN MOKOMA, kun ensimmäisen satasen jälkeen auto oli UUDENVEROINEN.

        Etsin ko. lehden numeron esiin, jos on tarve.


      • ABC_suomiko

        ei tuommoista olekaan, ainakaan tällä vuosikymmenellä.


    • Henkilöauton laakerin käyttöikä mitoitetaan tänä päivänä 200 000 km mukaan. Laakerin käyttöikä on testaamalla saatu arvo, jonka 90 % kaikista laakereista ylittää. Tarkoittaa jonkin laakerin voivan hyvin hajota ennen 200 000 km autossa ja on hyväksyttävää. Toisaalta laakeri voi kestää viisi kertaa suuremman määrän tai enemmän kuin niiden nimellinen käyttöikä.

      Automerkillä tässä ei ole merkitystä, muuten kuin laakerin suojauksen kannalta. Tämä on joissakin automerkissä retuperällä puutteellisena tiivistyksenä.

    • tummentuneet

      Laakerit ovat kulutustavaraa ne kestävät oman aikansa

    • porakone

      Pyöränlaakeri voi kestää 100 000 tai vaikka 700 000.Riippuu tiukkuudesta voitelusta painosta,ei ole mitään normia minkä laakeri pitää kestää.Laakereitä on eri merkkisiä ja mallisia.Ei mikään automerkki laakereita tee.Ei ole olemassa Toyota tai Saab tai Wv laakereita.

      • näillämennäänll

        Kyllähän laakerille on olemassa kierrosmäärä, jonka sen on laskettu normaaliolosuhteissa vähintään kestävän.


      • wattuMikäInttäjäYeah

        Kuten ihan kaikessa, mutta ei se takaa että jokainen yksilö kestää vähintään laskennallisen määrän "kierroksia".


    • Golffinrohjo

      Jos ei laakeria tarvi vaihtaa alle 300tkm niin jo on kumma.. Varsinkin jos poiketaan tehdasasenteisista alustoista, vanteista ja renkaiden koosta. Syövät meinaa hulppeasti.
      Oma -03 MK4 235tkm vaatii jo eteen ainakin toisen mutta menee molemmat uusiksi kun vaihdetaan levyt ja palat.

      • Golf_on_ikoni

        Niinhän se mk4, mutta tässä onkin kyse mk5:stä, jonka laakeri on sama kuin Passatissa. Kyllä se Golfissa kestää helposti sen 300tkm kun painavammassa Passatissakin kestää. Väärillä offseteilla ja ylileveillä renkailla saadaan pilattua pyöränlaakerit pienemmilläkin kilometreillä merkistä riippumatta.


    • eitarviivaihtaa

      Provohan tuo kirjoitus on mutta etkö voi ajaa kahisevalla laakerilla? Suht harvinainen laakerin vaihto on koska n. 30:stä autosta muistan kahdelle operaation osuneen.

      • tuulipuku_kahisee

        Semminkin kun viallinen laakeri ei kahise, vaan JURISEE ajossa kuuluvasti. Kahiseva ääni tulee tojotrollin tuulipuvusta.


    • Sattumaako

      Minulla meni Golfin -04 etupyörän laakeri 140 tkm kohdalla, mutta Fordissa -14 se kesti vain15 tkm. Koskaan aikaiosemmin ei autoistani ole mennyt laakereita.

      • KehityksenTulos

        "Minulla meni Golfin -04 etupyörän laakeri 140 tkm kohdalla, mutta Fordissa -14 se kesti vain15 tkm."
        Kuvastaa hyvin sitä mihin tällä nykyisellä insinöörien tietokoneilla yötäpäivää laskemalla suunnitellulla vanhenemisella autonvalmistajien keskuudessa pyritään.
        Laitetaan jopa henkilöautojen pyöränlaakereita pakettiautoihin, jos oletusarvona on, että kyllä ne sen takuuajan saattaa juuri ja juuri kestää...
        Aikoinaan tarvinnu edes vaihtaa pyöränlaakereita kunhan ne vain piti hyvässä rasvassa.


    • eikehitystä

      paskoja tuntuvat olevan laakerit nyt ja ennen!

      • ArvostanKataista

        Jarrun laahaus on laakerin surma.


    • kokemustaonnoista

      Huonoiten pyöränlaakerit kestää pösössä, fordissa ja volvoissa, kahdessa viimeisimmässä on pitkälti samat osat.

    • eilähellekäänloppu

      Kyllä se on jo ihan hyvin kestänyt. Moni Toyota ei koskaan pääse edes noihin lukemiin, mutta volkkarissa aletaan vasta tehdä pientä huoltoa noilla kilometreillä.

      • Hupiukot

        Mikä on toisille pientä huoltoa?Älä nyt puhu vokkerosi viattomuudesta mitään, kaikki tietävät jo totuuden.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1857
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1553
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1256
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1151
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      8
      1139
    Aihe