Paljonko laakerin pitäisi kestää?

rouvavolsusta

Golfini etupyörä alkoi kahisemaan vaikka autolla on ajettu vasta 294tkm. Vuosimalli on 2005. Naapurin mukava mies nosti autoa tunkilla ja pyöritti renkaita ja minä kuuntelin autossa. Kuskin eturenkaasta tuli kahina kun pyöritti. Mies arveli, että laakeri varmaan mennyt. Miten paljon pyöränlaakerin pitäisi oikeasti kestää? Tuskin enää takuuta on?

Vanha Saabini oli jo 650tkm ajettu eikä siinä ollut mitään vikaa kuin lopussa ruostetta takaluukussa. Se olikin jo 25v vanha.

30

4246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P.laakeri

      Pyöränlaakerit yleensä kestää 500-600 tuhatta, eli kyllä tuo meni hiukan ennenaikojaan

      • Toyota_kuski

        Tosiaan joissain autoissa pyöränlaakerit kestää tuon 500-600 tuhatta kilometriä, mutta Toyotassa vähintään miljoona kilometriä. Laadulla on tekijänsä.


      • ex_tojo
        Toyota_kuski kirjoitti:

        Tosiaan joissain autoissa pyöränlaakerit kestää tuon 500-600 tuhatta kilometriä, mutta Toyotassa vähintään miljoona kilometriä. Laadulla on tekijänsä.

        Suksi suolle miljooninesi!
        Ei taida olla yhtään Toyotan henkilöautoa vielä miljoonan rajaa ylittänyt, Mersuja ja Volvoja siitäkin edestä.
        Mulla rupesi 2003 mallin Avensiksen etupyörän laakeri jurisemaan jo reilusti alle 200tkm:n. Nykyisellä Passatilla on ajettu jo yli 300tkm ilman laakerin vaihtoa tai muutakaan korjausta. Kakkosautoomme, 2006 mallin Golfiin vaihdettiin vänkärin puolen etulaakeri nyrkkipajassa 330tkm ajettuna. 1/2 tunnin työ ja laakerin hinta nettikaupasta kotiovelle toimitettuna 80€:n kantturoissa.


      • Tietoa_ei_mutua

        Ei Toyotaa edes suunnitella kestämään enemmän kuin 150 tkm ja maksimissaan 5-6 vuotta, noista jos jompikumpi tulee täyteen, niin käytännössä mikä vaan paikka voi ja saakin levitä. Eurooppalaisilla valmistajilla on vähän erilainen lähestymistapa, yleisesti voidaan todeta, että EU alueella ja EU:n toimesta auton iäksi on laskettu noin 10 vuotta ja 300000km, se aika sen pitää kestää vähintään. Toisinaan hupsahtaa vähän ylikin. Esim. 500tkm ajettu Passat tai Touran ei ole mikään ihme, eivätkä ne ole vielä lopussa tuossakaan vaiheessa, jos omistaja on noudattanut VW:n huolto-ohjelmaa. Odotellaan tässä että milloin tulee ensimmäinen 1 miljoonan kilometrin nielijä. Ainakin yksi Skoda VW:n 1.9 tdi moottorilla on jo siihen yltänyt.


      • Tietoa_ei_mutua

      • äätsek
        ex_tojo kirjoitti:

        Suksi suolle miljooninesi!
        Ei taida olla yhtään Toyotan henkilöautoa vielä miljoonan rajaa ylittänyt, Mersuja ja Volvoja siitäkin edestä.
        Mulla rupesi 2003 mallin Avensiksen etupyörän laakeri jurisemaan jo reilusti alle 200tkm:n. Nykyisellä Passatilla on ajettu jo yli 300tkm ilman laakerin vaihtoa tai muutakaan korjausta. Kakkosautoomme, 2006 mallin Golfiin vaihdettiin vänkärin puolen etulaakeri nyrkkipajassa 330tkm ajettuna. 1/2 tunnin työ ja laakerin hinta nettikaupasta kotiovelle toimitettuna 80€:n kantturoissa.

        Toyotassahan kaikki "kestää" maailman loppuun saakka


    • Suabilla

      Menee usein jo ennen 300 tkm, jos jarru on laahannut menee nopeammin. Myöskin väärällä ETllä olevat tai muuten isokokoisemmat pyörät kuluttaa ne nopeammin.
      Työkaverin saabissa meni aikanaan 90 tkm kohdalla. Oletko omistanut saabbisi uudesta pitäen vai mistä tiedät ettei siihenkin ole vaihdettu jotain aiemmin.

    • huonompiRölli

      Ihanko uudesta olet samalla Saabilla ajellut?

    • soitakarpolle

      Yleensä 25v/800tkm. Mene valittamaan myyjälle.

      • taivaspaikkaVarma

        Mahtaa olla melkoinen rytö ja loukku koko peli, huhuu!
        Onko tuossa jotain kehumisenaihetta, enemmän säälittävää kuultavaa jos pitää samalla kansankinnerillä neljännesvuosisata ajella.


    • järkeväTalousJaPäästöt

      Laakeri kestää sen mitä kestää, myös niissä on ns. "yksilöitä".
      Nykyään laakerit suunnitellaan ja mitoitetaan siten, että ne kestävät tietyn järkevän käyttöajan ja ovat siihen nähden mahdollisimman vähäkitkaisia. Ennen ylimitoitettiin laakereita kulutuksesta ja vastustuksesta välittämättä, eikä edes osattu laskea mikä on järkevää ja taloudellista. Ei perusautoilla ole tarkoitus ajaa 25 vuotta ja 650tkn ilman korjauksia.

    • rouvavolsusta

      meneekö takuuseen jos antaa pesää

      • VIATlähesnolla

        Aloittaja.

        Lue AB- Suomen superkestotesti. jossa autolla ajettiin 100000km lisäksi TOINEN MOKOMA, kun ensimmäisen satasen jälkeen auto oli UUDENVEROINEN.

        Etsin ko. lehden numeron esiin, jos on tarve.


      • ABC_suomiko

        ei tuommoista olekaan, ainakaan tällä vuosikymmenellä.


    • Henkilöauton laakerin käyttöikä mitoitetaan tänä päivänä 200 000 km mukaan. Laakerin käyttöikä on testaamalla saatu arvo, jonka 90 % kaikista laakereista ylittää. Tarkoittaa jonkin laakerin voivan hyvin hajota ennen 200 000 km autossa ja on hyväksyttävää. Toisaalta laakeri voi kestää viisi kertaa suuremman määrän tai enemmän kuin niiden nimellinen käyttöikä.

      Automerkillä tässä ei ole merkitystä, muuten kuin laakerin suojauksen kannalta. Tämä on joissakin automerkissä retuperällä puutteellisena tiivistyksenä.

    • tummentuneet

      Laakerit ovat kulutustavaraa ne kestävät oman aikansa

    • porakone

      Pyöränlaakeri voi kestää 100 000 tai vaikka 700 000.Riippuu tiukkuudesta voitelusta painosta,ei ole mitään normia minkä laakeri pitää kestää.Laakereitä on eri merkkisiä ja mallisia.Ei mikään automerkki laakereita tee.Ei ole olemassa Toyota tai Saab tai Wv laakereita.

      • näillämennäänll

        Kyllähän laakerille on olemassa kierrosmäärä, jonka sen on laskettu normaaliolosuhteissa vähintään kestävän.


      • wattuMikäInttäjäYeah

        Kuten ihan kaikessa, mutta ei se takaa että jokainen yksilö kestää vähintään laskennallisen määrän "kierroksia".


    • Golffinrohjo

      Jos ei laakeria tarvi vaihtaa alle 300tkm niin jo on kumma.. Varsinkin jos poiketaan tehdasasenteisista alustoista, vanteista ja renkaiden koosta. Syövät meinaa hulppeasti.
      Oma -03 MK4 235tkm vaatii jo eteen ainakin toisen mutta menee molemmat uusiksi kun vaihdetaan levyt ja palat.

      • Golf_on_ikoni

        Niinhän se mk4, mutta tässä onkin kyse mk5:stä, jonka laakeri on sama kuin Passatissa. Kyllä se Golfissa kestää helposti sen 300tkm kun painavammassa Passatissakin kestää. Väärillä offseteilla ja ylileveillä renkailla saadaan pilattua pyöränlaakerit pienemmilläkin kilometreillä merkistä riippumatta.


    • eitarviivaihtaa

      Provohan tuo kirjoitus on mutta etkö voi ajaa kahisevalla laakerilla? Suht harvinainen laakerin vaihto on koska n. 30:stä autosta muistan kahdelle operaation osuneen.

      • tuulipuku_kahisee

        Semminkin kun viallinen laakeri ei kahise, vaan JURISEE ajossa kuuluvasti. Kahiseva ääni tulee tojotrollin tuulipuvusta.


    • Sattumaako

      Minulla meni Golfin -04 etupyörän laakeri 140 tkm kohdalla, mutta Fordissa -14 se kesti vain15 tkm. Koskaan aikaiosemmin ei autoistani ole mennyt laakereita.

      • KehityksenTulos

        "Minulla meni Golfin -04 etupyörän laakeri 140 tkm kohdalla, mutta Fordissa -14 se kesti vain15 tkm."
        Kuvastaa hyvin sitä mihin tällä nykyisellä insinöörien tietokoneilla yötäpäivää laskemalla suunnitellulla vanhenemisella autonvalmistajien keskuudessa pyritään.
        Laitetaan jopa henkilöautojen pyöränlaakereita pakettiautoihin, jos oletusarvona on, että kyllä ne sen takuuajan saattaa juuri ja juuri kestää...
        Aikoinaan tarvinnu edes vaihtaa pyöränlaakereita kunhan ne vain piti hyvässä rasvassa.


    • eikehitystä

      paskoja tuntuvat olevan laakerit nyt ja ennen!

      • ArvostanKataista

        Jarrun laahaus on laakerin surma.


    • kokemustaonnoista

      Huonoiten pyöränlaakerit kestää pösössä, fordissa ja volvoissa, kahdessa viimeisimmässä on pitkälti samat osat.

    • eilähellekäänloppu

      Kyllä se on jo ihan hyvin kestänyt. Moni Toyota ei koskaan pääse edes noihin lukemiin, mutta volkkarissa aletaan vasta tehdä pientä huoltoa noilla kilometreillä.

      • Hupiukot

        Mikä on toisille pientä huoltoa?Älä nyt puhu vokkerosi viattomuudesta mitään, kaikki tietävät jo totuuden.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies pakko olla rehellinen

      Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      35
      3632
    2. Vakava rikosepäily Seinäjoella

      Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      43
      3100
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

      Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      34
      3016
    4. Mitä on woketus?

      Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      448
      2656
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

      Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      178
      1958
    6. Oletko jo luovuttanut?

      Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      144
      1873
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

      Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      27
      1483
    8. Romillt veressä

      Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      38
      1335
    9. Hirvenmaitojuusto

      Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      5
      1261
    10. Vanhentunut runsaasti.

      Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      78
      1192
    Aihe