Löysin netistä, että ikkunan valoaukon pinta-ala tulisi olla asuinhuoneessa vähintään 1/10 lattiapinta-alasta.
Olen hahmotellut pientä kaminalämmitteistä nukkumökkiä, johon haluaisin mahdollisimman pienet ikkunat. Tietääkö kukaan koskeeko tämä sääntö myös loma-asuntoja?
Loma-asunnon ikkunan vähimmäiskoko?
4
146
Vastaukset 4
- MökkiäSuunnitteleva
Eikö kellään ole asiasta tietoa?
- Känni-inssi
Löytyy Rakentamismääräyskokoelmasta G1
http://www.finlex.fi/data/normit/28204-G1su2005.pdf
Soveltamisala on pelkästään asuinrakennukset, ei mökit (poislukien käyttötarkoituksen muutos pysyvään asumiseen). - arkkitehti-yo
Ihan tarkkaa tietoa määräysten käytännön tulkinnoista ei ole, mutta käsittääkseni vaikka omakotitaloonkiin saat tehdä juuri niin pienet ikkunat kuin haluat. 10 % sääntö koskee asuinhuoneita, jos valoaukkoa on vähemmän, tilaa ei saa laskea asuinhuoneeksi (vaikuttaa mm. asunnon myyntiin). Jos joku haluaa sellaisessa huoneessa kuitenkin asua, niin ei sitä kukaan kiellä. Itsekin olen itseasiassa lapsuudenkodissani asunut ikkunattomassa huoneessa, eikä se mitenkään kurjaa ollut. Pimeässä nukkuu hyvin, päivät vietetään kuitenkin muualla kuin makkarissa.
En ole ihan varma, miten asiaa tulkittaisiin, jos joku rakentaisi talon, jossa ei ole yhtään virallista asuinhuoneeksi luokiteltavaa tilaa. Asunnon minimikoko on 20 m2, joten ehkä tuon verran pitäisi kuitenkin asuintilaa löytyä, jotta se menisi asuinrakennuksesta. Saahan tuollaisenkin toki rakentaa vaikka varastoksi, mutta vakituinen asuminen voi aiheuttaa muuten hankaluuksia viranomaisten kanssa.
No, kuten edellinen vastaaja sanoi, vapaa-ajan asuntoja koskee hieman eri määräykset. Ja alle 8 m2 "leikkimökin" saa rakentaa ilman lupiakin useissa kunnissa.- remppamies1
"Ja alle 8 m2 "leikkimökin" saa rakentaa ilman lupiakin useissa kunnissa."
Kaupungit/kunnat ovat rahanahneita perivät lupamaksut verottaja kiinteistöveroa, lähes kaikki maksaa/verollepantava !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1091330
- 45911
Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi
Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....50736Perhoseni (miehelle)
Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r129684- 70666
- 67616
- 53597
- 55555
Onko Sofia jälleen jätetty?
Moni asia viittaisi siihen, että hän on jälleen sinkku.93473Mies, näetkö minut myös
Seksuaalisena ihmisenä ja naisena? Haluatko minua seksuaalisesti? Vai olenko mielestäsi tyttönen?20470Voiko se ikinä toimia
Voiko meistä ikinä tulla mitään? Näin kauan aikaa on kulunut ja mitään ei tapahdu... En usko, että sinä mietit minua het32458- 34457
Mitä jos...
Susta tykätään poikana enemmän, kun tyttönä? Miten asian käsittelet tai otat tiedon vastaan? T nainen gubetellija herät142453Nainen, mitä mieltä olet kodittomista?
Ja heistä jotka eivät kykene huolehtimaan asioistaan, itsestään eikä terveydestään? Miten heidän kanssaan tulisi toimia?115453- 5448
- 49447
- 51445
Rekat seisovat dieselin hinnan takia . Ala ei kestä tällaista hintatasoa, sanoo yrittäjä .
EU:n kallein diesel on kova paikka kuljetusalalle. Ajoja on jätetty ajamatta kannattavuusongelmien vuoksi, sanoo alan e85441- 52403
- 42400