Vesiohenteiset öljyvärit

Pirkko-Petteri

Hei

Olisiko jollakulla kokemusta ja kommentteja koskien vesiohenteisia öljyvärejä (esim. Van Gogh H2Oil).

8

4770

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalari

      Hyvin on vesiohenteiset öljyvärit toimineet, olen maalannut niilla viimeiset neljä vuotta. Jälki on värin kuivuttua samanlaista kuin tavallisillakin öljyväreillä, mutta maalaaminen ja siveltimien pesu on paljon mukavampaa, kun ei tarvitse käyttää tärpättiä. Maalauksen jäljessä en ole eroa huomannut tavallisten ja vesiohenteisten öljyjen välillä. Varsinkin ulkona maalatessa vesiohenteiset öljyvärit ovat käteviä. Vesiohenteiset öljyvärit kuluttavat siveltimiä vähemmän kuin tärpättien kanssa maalatessa, joten kalliitakin siveltimiä tulee helpommin käytettyä.

      Miinuspuolena voisi mainita hinnan. Tavalliset öljyvärit sekä pellavaöljy maalausnesteet ovat edullisempia kuin vastaavat vesiohenteiset. Lisäksi maalausnesteitä on vesiohenteisena saatavana huomattavasti rajallisempi valikoima kuin perinteisten öljyvärien maalausnesteitä. Myös värivalikoima ja saatavuus näyttää vesiohenteisissa öljyväreissä olevan suppeampi.

      • Pirkko-Petteri

        Kiitos pikaisesta vastauksesta.

        Onko perää siinä että vesiohenteiset öljyvärit olisivat jollaintavalla sitkeämpiä maalatessa?


      • Maalari
        Pirkko-Petteri kirjoitti:

        Kiitos pikaisesta vastauksesta.

        Onko perää siinä että vesiohenteiset öljyvärit olisivat jollaintavalla sitkeämpiä maalatessa?

        Itse olen käyttänyt Winsor & Newtonin "Artisan" vesiohenteisia öljyvärejä, eikä ainakaan niissä ole mitään eroa värin jäykkyydessä tavallisiin verrattuna. Myös H2Oil-vesiliukoisia oljyjä käytän, hyvin levittyvät nekin. Tosin eri valmistajilla tilanne voi vaihdella. Olen huomannut huomattavia eroja värien jäykkyyksissä niin akryyliväreissä kuin öljyväreissäkin, valmistajasta riippuen. Toisen valmistajan värit ovat olleet todella hyvin levittyviä, kun taas toisia saa tosissaan puristaa ulos tuubista. Ja voi myös olla, että joku on saanut hieman kuivuneita värejä ja vaikutelma on syntynyt siitä. Kuivuneista tuubeistakin on minulla kokemuksia, vaikka on taidetarvikeliikkeestä ostettu.


      • Pirkko-Petteri
        Maalari kirjoitti:

        Itse olen käyttänyt Winsor & Newtonin "Artisan" vesiohenteisia öljyvärejä, eikä ainakaan niissä ole mitään eroa värin jäykkyydessä tavallisiin verrattuna. Myös H2Oil-vesiliukoisia oljyjä käytän, hyvin levittyvät nekin. Tosin eri valmistajilla tilanne voi vaihdella. Olen huomannut huomattavia eroja värien jäykkyyksissä niin akryyliväreissä kuin öljyväreissäkin, valmistajasta riippuen. Toisen valmistajan värit ovat olleet todella hyvin levittyviä, kun taas toisia saa tosissaan puristaa ulos tuubista. Ja voi myös olla, että joku on saanut hieman kuivuneita värejä ja vaikutelma on syntynyt siitä. Kuivuneista tuubeistakin on minulla kokemuksia, vaikka on taidetarvikeliikkeestä ostettu.

        On yllättävää kuinka yhdessä väri sarjassa voi olla erittäin suuria eroja värin koostumuksen ja peiton suhteen. Minulle pienoinen järkytys oli esim Winsor & Newton Finity Artist acrylit, joita hankin tusinna verran. Jotkut väreistä melkein valuivat ulos tuubista, kun toiset taas olivat kittiä. Suurin pettymys oli joidenkin värien peitto joka oli ala-arvoinen. Ehkä onnistuin vain epäonnekseni ostamaan maanantai kappaleita. Mene ja tiedä.


    • siis

      Olen joutunut vesiohenteisillä öljyillä maalaamaan joskus puutteellisen ilmanvaihdon takia koska olen tärpätille allerginen. Olen kokeillut muutaman eri sarjan värejä ja kokemukseni on että laadussa on eroja, jopa saman sarjan sisällä. Jotkut ovat sitkeämpiä, jotkut löysempiä. Näin on toki kyllä myös perinteisissä öljymaaleissa.

      Ongelmana on ollut se, että monet värit eivät tunnu kuitenkaan loppujenlopuksi hyvin sekoittuvan veteen. Maalinesteitä saa vain pienissä pulloissa ja ne ovat hintavia. Pigmenttien laadussa on myös toivomisen varaa. Vesiohenteisia ei saa ns. "taiteilijaväreinä" eli värien pigmentit eivät ole aitoja, ainakaan, jos aito vaihtoehto on kallis.

      Mikäli ehdottomasti haluaa työstään materiaalien osalta laadukkaan, kannattaa kokeilla perinteisten öljymaalien ohenteena esim. sitrustärpättiä ja lamppuöljyä, ne eivät ole niin myrkyllisiä eivätkä voimakastuoksuisia. Monet maalaavat myös silkalla pellavaöljyllä. Erilaisia temperatekniikoita voi kokeilla niin, että käyttää pigmenttinä öljymaaleja, kauniita kerrosmaalauksia tulee ainakin.

      Jos pigmenttien laatu ei ole niin olennaista, voi akryyleihin ostaa kiiltävää mediumia jolla maalaukseen saadaan aivan öljymäinen kiilto.

      • kero kero keroppi

        Mitä se on ja mitä sillä tehdään? Olen saanut käsityksen, että sillä ohennetaan maalia - mutta mihin sitä siis tarvitsee jos käyttää vesiohentesia?
        Sain lahjaksi Winsor & Newtonin artisan "beginners setin". Tarvitsenko jotain aineita niiden kanssa? Ne ovat siis vesiohenteisia.


    • Anonyymi

      Aloittelijan must lista missä halvimmat hinnat.

    • Anonyymi

      Miksi ohentaa valmiiksi kun on Bob?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1749
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1654
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      60
      1493
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1414
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      57
      1382
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1349
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1192
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe