Steinerkoulut OK

Jaakkol

Rudolf Steiner oli saksalainen henkilö, joka syntyi vuonna 1861 ja kuoli vuonna 1925. Se, että hän piti juutalaisuuden säilymistä maailmanhistoriallisena virheenä ja uskoi rotuoppeihin, ei välttämättä tarkoita, että Suomen steinerkouluissa 2010-luvulla noita juttuja opetettaisiin.
Hänellä oli valoisa ja pimeä puolensa samoin kuin vaikkapa Lutherilla.
Steinerkoulussa pääsin nauttimaan steinerkoulun pedagogisista ansioista, mutta en joutunut kuulemaan esim. rotuoppeja. Steinerin pimeästä puolesta tiedon olen saanut ihan muuta reittiä. Ja pahimmalta aineelta eurytmialta enimmäkseen vältyin, koska Jyväskylän Rudolf Steiner -kouluun ei yleensä saatu eurytmianopettajaa.

6

165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jaakkol

      Mitä mieltä olet?

      • Vähän_eri_mieltä

        No olen hiukkasen eri mieltä. Steinerkoulusta puuttuu kunnolliset tukijärjestelmät käytöshäiriöisten oppilaiden tukemiseen. Esimerkiksi tarkkailuluokalle kuuluva oppilasaines saa kohtalaisen vapaasti sabotoida muiden oppilaiden oppituntia normaaleissa luokissa.

        Koulun pedagokiikka perustuu käytännössä pahasti vinksahtaneen (todennäköisesti loppuaikana rajatilaisen) miehen henkimaailman avulla saamiin näkyihin, eikä niillä ole vähäisintäkään yhteyttä siihen miten lapsia nykytiedon valossa tulisi kasvattaa. Suurella osalla vanhempia on vaikeuksia selittää edes itselleen, että miksi lapsen kouluksi tuli valittua steinerkoulu. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin myös todeta, että steinerkoululaisten vanhemmissa on myös siinä määrin värikkäitä persoonia, että heidän kanssaan ei kukaan normaali ihminen olisi vapaaehtoisesti tekemisissä (ainakaan vapaa-ajallaan). Yhteistä tekemistä kuitenkin riittää, sillä "vapaaehtoisen" kannatusmaksun lisäksi vanhemmat ovat käytännössä enemmän tai vähemmän velvoitettuja tekemään monenlaista vapaaehtoistyötä steineraatteen hengessä toimivien koulujen talouden turvaamiseksi.

        Arvostan kuitenkin mielipidettäsi, vaikka en pidä sitä loppuun asti ajateltuna tai mitenkään hyvin argumentoituna. Kannaltasi valitettavasti näin vapaan tiedonvälityksen aikana ihmiset pystyvät itsenäisesti ottamaan selvää steinerkoulun taustoista, ja se on näkynyt alati laskevina oppilasmäärinä suomalaisissa steinerkouluissa.


      • Steinerkoulussa parasta on juuri se kun ei ole näitä tarkkailuluokkia, sellaisia ei tarvita lapset kokeilevat rajojaan ja Steinerkoulussa ketään ei sen takia ruveta tarkkailemaan. Asiat hoidetaan järkevästi oppilaan kanssa. KOKEMUSTA ON ITSE STEINERKOULUN KÄYNYT!!!


      • Vähän_eri_mieltä kirjoitti:

        No olen hiukkasen eri mieltä. Steinerkoulusta puuttuu kunnolliset tukijärjestelmät käytöshäiriöisten oppilaiden tukemiseen. Esimerkiksi tarkkailuluokalle kuuluva oppilasaines saa kohtalaisen vapaasti sabotoida muiden oppilaiden oppituntia normaaleissa luokissa.

        Koulun pedagokiikka perustuu käytännössä pahasti vinksahtaneen (todennäköisesti loppuaikana rajatilaisen) miehen henkimaailman avulla saamiin näkyihin, eikä niillä ole vähäisintäkään yhteyttä siihen miten lapsia nykytiedon valossa tulisi kasvattaa. Suurella osalla vanhempia on vaikeuksia selittää edes itselleen, että miksi lapsen kouluksi tuli valittua steinerkoulu. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin myös todeta, että steinerkoululaisten vanhemmissa on myös siinä määrin värikkäitä persoonia, että heidän kanssaan ei kukaan normaali ihminen olisi vapaaehtoisesti tekemisissä (ainakaan vapaa-ajallaan). Yhteistä tekemistä kuitenkin riittää, sillä "vapaaehtoisen" kannatusmaksun lisäksi vanhemmat ovat käytännössä enemmän tai vähemmän velvoitettuja tekemään monenlaista vapaaehtoistyötä steineraatteen hengessä toimivien koulujen talouden turvaamiseksi.

        Arvostan kuitenkin mielipidettäsi, vaikka en pidä sitä loppuun asti ajateltuna tai mitenkään hyvin argumentoituna. Kannaltasi valitettavasti näin vapaan tiedonvälityksen aikana ihmiset pystyvät itsenäisesti ottamaan selvää steinerkoulun taustoista, ja se on näkynyt alati laskevina oppilasmäärinä suomalaisissa steinerkouluissa.

        Itse entisenä oppilaana tunnen järjestelmän. Omalla kohdalla luki ja keskittymishäiriötä hoidettiin henkilökohtaisella eurytmialla. Koulukiusaaminen alkoi 4-luokalla ja paheni 7-luokalla siihen, että jouduin vaihtamaan koulua, kun koko koulu alkoi kaatumaan niskaan, kun tieto oppivaikeuksisa leivisi muihin luokkiin. Omana aikanani kiusaamisiin ei juuri siellä puututtu.

        Mikä mielestäni on oudointa jodenkin steineriläisten kommenteissa on "Steineristä tulee henkisesti kypsempiä oppilaita" Vaikka aivan tavallisistakin kouluista on tullut lääkärietä ja kuuluisuuksia.

        Pahin kuitenkin on "jospa ongelma onkin ollut sinussa" -asenne, joka ainakin itselläni nostaa niskakarvat pystyyn, kun olen joskus kertonut omia kokemuksiani. Että jos henkisesti kypsempien kouluissa opetetaan tuollaista asennetta. Kehoiten katsomaan siinävaiheessa syvälle peiliin, jos ei kykene vastaanottamaan kritiikkiä.

        Ja kyllä. Minulla on vain huonoa sanottavaa koulusta, johtuen kokemuksista.

        http://areena.yle.fi/1-3154328


    • Ihmeissään

      Steinerkouluun lapsensa laittavat vanhemmat eivät halua hyväksyä omissa lapsissaan olevia kognitiivisia vaikeuksia. Perimmiltään kysymys on kyvyttömyydestä erottaa riittävästi omaa identeettiä lapsen identiteetistä. Lapsi on siis oman minän jatke ja jos tämä "jatke" ei ole täydellinen kuten vanhempi itseään pitää, niin tämä pitää piilottaa Steinerkouluun. Näitä "väärin ymmärrettyjä neroja" ja "ihan tavallisia lapsia" vilisee opetuksessa, joka perustuu todellakin hallusinaatioita nähneen Rudolf Steinerin uskomusoppiin. Jo varhain lapsille luetaan tarinoita, jonka pyrkimyksenä on vain häiritä lapsen syy-seuraus ymmärrystä.

      Onhan toki jokunen Steiner-koulusta valmistunut taiteilija tai muu yliopiston käynyt, mutta heidän kokonaisälykkyysosamäärä kompensoi opetuksen alhaisen tason. He olisivat pärjänneet vaikka itsekseen kotona opiskellen. Kyse ei ole yksittäisen yksilön kyvyistä vaan vaarallisesta opista, jolle altistetaan lapset, joilla jo muutoinkin on ongelmia kongnitiivisuuden tai tunne-elämän puolella.

      Yksityisiä kouluja voi hyvinkin olla enemmän Suomessa. Ne voisivat olla erikoistuneita luonnontieteisiin, taiteisiin jne, mutta joiden opetuksellinen pohja perustuisi yleisesti legitiimiin tieteelliseen perustaan. Näin lapset eriytyisivät omien taitojen ja kykyjen mukaan luomaan yhteiskuntaan uutta ja innovatiivistä. Steiner-lapsista ei valitettavasti tähän ole.

      Minne sitten steiner-lapset häviävät koulun jälkeen? He ovat yhteiskunnan pudokkaita, jotka eivät löydä/saa koulutuspaikkaa ja myöhemmin työtä. Heitä varten on yhteiskunnan luomat turvaverkot. Tämä on todella surullista. Koulutuksen ei pitäisi segregoida ihmisiä tielle, jossa lopputulos on epäoikeudenmukainen steiner-lapsille ja nuorille.

      • Mer-i

        Hei! Olen aikoinani käynyt steinerkoulun ja sen jälkeen lukion, josta valmistuin ylioppilaaksi normaalissa ajassa, hyvillä papereilla. Tämän jälkeen jatkoin ammattikorkeassa opiskelua ja valmistuttuani sain heti töitä. En pidä itseäni millään tavoin yhteiskunnan pudokkaana. Myös kaikki luokkatoverini ovat työelämässä. Ikävää väärien tietojen levittely....


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1974
    2. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      13
      1964
    3. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      117
      1383
    4. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      72
      1226
    5. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1216
    6. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1108
    7. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      63
      973
    8. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      943
    9. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      76
      935
    10. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      52
      919
    Aihe