Mitä eroa on AC TAI DC KYTKIMILLÄ ?
MINUN MIELESTÄ EI MITÄÄN !
OLEN KOKEILLUT SYÖTTÄÄ TASAVIRTAA  AC KYTKIMIIN JA TOIMII HYVIN
Mitä eroa on AC TAI DC KYTKIMILLÄ ?
42
7896
Vastaukset
- rrhqh35Eihän niissä välttämättä mitään eroa olekaan, mutta samaa kytkintä ei mitoiteta samalle virralle/jännitteelle DC ja AC -käytössä. 
- eieroaeli kaikki ac puolen tavarat käyvät , kun vaan ampeerit täsmäävät dc kanssa ? - rrhqh35Jos haluat kytkeä tasavirtaa etsi kytkimen teknisestä tiedoista sen DC kytkentäkyky. Yleensä on paljon pienempi kuin AC:n. 
- s.ähköNiihin AC-kilkkeisiin jotka sopivat DC:lle, on merkitty DC-katkaisukyky. Se on aina huomattavasti pienempi kuin AC-katkaisukyky. 
 
- VIRTAAKATKOTAANesim jos syötän 12 V AURINKOPANEELEITA tulee virtaa esim 9A niin siihen käy 10A normaali johdonsuojakatkaisia ! 
 eli jos haluaa päävirta katkasiaa niin esim 63A käy myös dc puolelle !
 eli kaikki ac puolen tavarat käyvät myös dc !
 EI KATKASIA TIEDÄ ONKO AC TAI DC VIRTAA !- DC_ACKytkentään käy yhtä hyvin, mutta katkaisu on jo vaikeampaa tasavirralla. Tasavirta kun ei käy välillä nollassa kuten vaihtovirta. 
- AnonyymiOnkohan aurinkosähköjohtojen asentamiselle jotain sääntöjä. Punaiset, mustat ja vihreänkeltaiset on laitettu kerälle ja tukittu paneelien alle piiloon. Keräävät kaikki lehdet ja risut. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Onkohan aurinkosähköjohtojen asentamiselle jotain sääntöjä. Punaiset, mustat ja vihreänkeltaiset on laitettu kerälle ja tukittu paneelien alle piiloon. Keräävät kaikki lehdet ja risut. Onko nyt kyse punaisista, mustista ja vihreänkeltaisista johdonsuojakatkaisjoista vai kytkimistä? 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Onko nyt kyse punaisista, mustista ja vihreänkeltaisista johdonsuojakatkaisjoista vai kytkimistä? Oletpa nokkela, sähkömies? Olisiko vastausta? 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Oletpa nokkela, sähkömies? Olisiko vastausta? Ei taida täältä löytyä osaamista, kun on vähän erikoisempaa, kun pistorasian tai vikavirtasuojan kytkentä. 
 Kysy Tukeksesta niidenhän pitää tietää asennus säännöt.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ei taida täältä löytyä osaamista, kun on vähän erikoisempaa, kun pistorasian tai vikavirtasuojan kytkentä. 
 Kysy Tukeksesta niidenhän pitää tietää asennus säännöt.Joo, ei voi olla johdot kattopintaa vasten, eikä niputettuna paneelien alle harakan pesiksi. 
 
- rrhqh35Johdonsuojan kannalta samansuuruinen DC tai AC tietenkin lämmittää suojattavaa johtoa yhtä paljon. 
 DC-virralla rajoittava tekijä katkaisukyky, koska DC-virralla kipinöinti on paljon voimakkaampaa. Siksi DC virralle tai/ja jännitteelle ilmoitetaan pienemmät arvot kuin AC:lle.- koawerkaw9p8no ei kyllä joku 12 tai 24 hitusähkö kipinöi paljon paskaakaan. vai kuinka monella on syttynyt valokaari esim. auton käynnistyskaapeleita kytkiessä tai irrottaessa? ei se lyö kuin korkeintaan muutamia kipinöitä riippuen kulkevasta virrasta. 
- herr_tohtorr"no ei kyllä joku 12 tai 24 hitusähkö kipinöi paljon paskaakaan" 
 Amiksen autopuolen käyneelle ei taida riittää ymmärrys siihen että tasasähköä käytetään muillakin kuin 12 tai 24 voltin jännitteillä?
- Liudfhcldfiucvkoawerkaw9p8 kirjoitti:no ei kyllä joku 12 tai 24 hitusähkö kipinöi paljon paskaakaan. vai kuinka monella on syttynyt valokaari esim. auton käynnistyskaapeleita kytkiessä tai irrottaessa? ei se lyö kuin korkeintaan muutamia kipinöitä riippuen kulkevasta virrasta. Kun irroitat starttikaapelia, jännite on vain voltin osia 
- koawerkaw9p8Liudfhcldfiucv kirjoitti:Kun irroitat starttikaapelia, jännite on vain voltin osia jännite on henkilöautossa n 14-15 volttia ja kuorma autossa 28-29 volttia irroitettaessa starttikaapeli kun molemamt autot käy ja laturit pyörii. lataus on kylmällä suurempi ja usein starttikaapeleita tarvitaan nimen omaan kylmällä ilmalla. 
- Liudfhcldfiucvkoawerkaw9p8 kirjoitti:jännite on henkilöautossa n 14-15 volttia ja kuorma autossa 28-29 volttia irroitettaessa starttikaapeli kun molemamt autot käy ja laturit pyörii. lataus on kylmällä suurempi ja usein starttikaapeleita tarvitaan nimen omaan kylmällä ilmalla. Mietipä vielä sitä virtapiiriä. Annat apusähköä, sulla on kaksi 12V akkua rinnakkain. Miinus-navat on yhdessä mustalla ja plus-navat punaisella johdolla. Mikä on plus-napojen välinen jännite-ero? Aivan, se on 0 V. Nyt irroitat punaisen kaapelin. Napojen välinen jännite-ero on edelleen 0 V. SIksi se ei kipinöi sen kummemmin. 
 (Periaatteessa akkujen eroista yms. seikoista johtuen eroa on, millivoltteja. Mutta ei 12 V eikä 24 V vaikka kuinka olisit kuorma-autoa käynnistämässä)
- koawerkaw9p8Liudfhcldfiucv kirjoitti:Mietipä vielä sitä virtapiiriä. Annat apusähköä, sulla on kaksi 12V akkua rinnakkain. Miinus-navat on yhdessä mustalla ja plus-navat punaisella johdolla. Mikä on plus-napojen välinen jännite-ero? Aivan, se on 0 V. Nyt irroitat punaisen kaapelin. Napojen välinen jännite-ero on edelleen 0 V. SIksi se ei kipinöi sen kummemmin. 
 (Periaatteessa akkujen eroista yms. seikoista johtuen eroa on, millivoltteja. Mutta ei 12 V eikä 24 V vaikka kuinka olisit kuorma-autoa käynnistämässä)niin niin mutta kun autot on käynnissä ja akuissa kiertää latausvirtaa! jos autot ei ole kumpikaan käynnissä niin ei se sitten niin kipinöi mutta sitten kun esim. toinen auto on käynnissä ja kytketään kaapelit toiseen jossa on tyhjä akku niin kyllä se silloin iskee reippaammin kipinää kun viimeisen kytkee ja virta alkaa kulkemaan. 
 sitten kun irroittaa niin ei tule mitään kipinää vaikka molemmat autot käy. siitä sen tietää että kipinää ei tule irroittaessa varsinkaan mitään valokaarta.
 kaapelit saattaa joskus olla lämpimiä käytön jälkeen mutta siltikin irroitus sujuu ilman kipinöitä. työn puolesta etenkin talvella olen tekemisissä näiden kanssa lähes päivittäin, lähinnä raskaan kaluston. joten kokemusta on.
- s.ähkökoawerkaw9p8 kirjoitti:niin niin mutta kun autot on käynnissä ja akuissa kiertää latausvirtaa! jos autot ei ole kumpikaan käynnissä niin ei se sitten niin kipinöi mutta sitten kun esim. toinen auto on käynnissä ja kytketään kaapelit toiseen jossa on tyhjä akku niin kyllä se silloin iskee reippaammin kipinää kun viimeisen kytkee ja virta alkaa kulkemaan. 
 sitten kun irroittaa niin ei tule mitään kipinää vaikka molemmat autot käy. siitä sen tietää että kipinää ei tule irroittaessa varsinkaan mitään valokaarta.
 kaapelit saattaa joskus olla lämpimiä käytön jälkeen mutta siltikin irroitus sujuu ilman kipinöitä. työn puolesta etenkin talvella olen tekemisissä näiden kanssa lähes päivittäin, lähinnä raskaan kaluston. joten kokemusta on.Ei se tietenkään irroittaessa tuossa tapauksessa kipinöi, koska jännite-ero on olematon ja 
 käynnistettävän auton latausvirta menee käynnistettävän auton vajaaseen akkuun.
 Tätä apukaapelijuttua ei voi käyttää verrattaessa alkuperäisen kysyjän tarkoittamaan tapaukseen, aivan eri juttu.
 Katso linkki, niin ehkä selviää mistä on kysymys.
 https://youtu.be/Zez2r1RPpWY
- herr_tohtorrkoawerkaw9p8 kirjoitti:niin niin mutta kun autot on käynnissä ja akuissa kiertää latausvirtaa! jos autot ei ole kumpikaan käynnissä niin ei se sitten niin kipinöi mutta sitten kun esim. toinen auto on käynnissä ja kytketään kaapelit toiseen jossa on tyhjä akku niin kyllä se silloin iskee reippaammin kipinää kun viimeisen kytkee ja virta alkaa kulkemaan. 
 sitten kun irroittaa niin ei tule mitään kipinää vaikka molemmat autot käy. siitä sen tietää että kipinää ei tule irroittaessa varsinkaan mitään valokaarta.
 kaapelit saattaa joskus olla lämpimiä käytön jälkeen mutta siltikin irroitus sujuu ilman kipinöitä. työn puolesta etenkin talvella olen tekemisissä näiden kanssa lähes päivittäin, lähinnä raskaan kaluston. joten kokemusta on.Arvasinhan että amiksen autopuolen pohjalta näitä "ei kipinöi paskaakaan"-vinkkejä täällä jaellaan. 
 Rautalangasta vääntäen:
 VAIHTOVIRRALLE JA TASAVIRRALLE VOIDAAN KÄYTTÄÄ SAMAA KYTKINTÄ, MUTTA TASAVIRRALLA VIRRANKATKAISUKYKY ON PIENEMPI. PAHIMMILLAAN SYNTYY TILANNE JOSSA KYTKIN / KATKAISIJA ON 0-ASENNOSSA MUTTA VIRTA EI KATKEA TASAVIRRALLA, VAIKKA VAIHTOVIRRALLA EI OLISI MITÄÄN ONGELMIA.
- Liudfhcldfiucvkoawerkaw9p8 kirjoitti:niin niin mutta kun autot on käynnissä ja akuissa kiertää latausvirtaa! jos autot ei ole kumpikaan käynnissä niin ei se sitten niin kipinöi mutta sitten kun esim. toinen auto on käynnissä ja kytketään kaapelit toiseen jossa on tyhjä akku niin kyllä se silloin iskee reippaammin kipinää kun viimeisen kytkee ja virta alkaa kulkemaan. 
 sitten kun irroittaa niin ei tule mitään kipinää vaikka molemmat autot käy. siitä sen tietää että kipinää ei tule irroittaessa varsinkaan mitään valokaarta.
 kaapelit saattaa joskus olla lämpimiä käytön jälkeen mutta siltikin irroitus sujuu ilman kipinöitä. työn puolesta etenkin talvella olen tekemisissä näiden kanssa lähes päivittäin, lähinnä raskaan kaluston. joten kokemusta on.Väännetään vielä rautalangasta. 
 Sammuneessa autossa akun jännite on 12 V. Vieressä on käynnissä oleva auto, jossa laturi on päällä ja sen takia jännite vaikka 14 V. Kun nyt kytket kaapelit, jännite-eron 14V-12V=2V seurauksena virtaa alkaa kulkemaan ja sen seurauksena myös kaapelit lämpenevät.
 Sitten kun olet saanut sammuneen auton käyntiin, senkin laturi menee päälle. Nyt jännite-ero on 14V-14V=0V. Latauskaapelissa enää kulje virtaa eikä kipinöintiä esiinny kun irroitat kaapelin.
 Ja kuten muut tuossa jo kommentoivat, tämä ei suoranaisesti liity ketjun aiheeseen.
- eiolenoinLiudfhcldfiucv kirjoitti:Väännetään vielä rautalangasta. 
 Sammuneessa autossa akun jännite on 12 V. Vieressä on käynnissä oleva auto, jossa laturi on päällä ja sen takia jännite vaikka 14 V. Kun nyt kytket kaapelit, jännite-eron 14V-12V=2V seurauksena virtaa alkaa kulkemaan ja sen seurauksena myös kaapelit lämpenevät.
 Sitten kun olet saanut sammuneen auton käyntiin, senkin laturi menee päälle. Nyt jännite-ero on 14V-14V=0V. Latauskaapelissa enää kulje virtaa eikä kipinöintiä esiinny kun irroitat kaapelin.
 Ja kuten muut tuossa jo kommentoivat, tämä ei suoranaisesti liity ketjun aiheeseen.Todellisuudessa ajoneuvojen generaattoreiden jännitteensäätimet eivät ole niin tarkkoja että kahdessa eri ajoneuvossa olisi millivoltilleen sama säätöjännite kyseisessä tilanteessa. 
 Lisäksi nykyään jännitteeseen voi vaikuttaa moottorinohjaus- tai vastaava elektroniikka esimerkiksi ajoneuvon akkutyypin mukaan. AGM-akkuja ladataan erilaisella jännitteellä kuin tavallisia jne.
 Kahden ajoneuvon jännitteissä voi olla puolenkin voltin ero. Jos se apuauto on ollut pitkään käynnissä niin voi olla että sen latausjännite on vaikka 14,2 volttia.
 Ja sitten se juuri käyntiin lähtenyt auto generaattoreineen on jääkylmä niin siinä voi olla jännite vaikkapa 14,8 volttia tai hieman enemmänkin.
 Silloin virta kulkee käynnistyskaapeleissa autosta jonka generaattori tuottaa korkeampaa jännitettä autoon, minkä generaattori tuottaa matalampaa jännitettä.
 Vaikka olisi asennettu kaksi samanlaista täysin pakasta vedettyä generaattoria samaan ajoneuvoon ilman ulkopuolista säätöjännitteen ohjausta, niin silti niiden kuormitukset eivät jakaannu 100% tasaisesti, jos puhutaan milliampeereista, tai virrassa voi olla jopa useamman ampeerin ero generaattoreiden kesken.
- sähköäseoneiolenoin kirjoitti:Todellisuudessa ajoneuvojen generaattoreiden jännitteensäätimet eivät ole niin tarkkoja että kahdessa eri ajoneuvossa olisi millivoltilleen sama säätöjännite kyseisessä tilanteessa. 
 Lisäksi nykyään jännitteeseen voi vaikuttaa moottorinohjaus- tai vastaava elektroniikka esimerkiksi ajoneuvon akkutyypin mukaan. AGM-akkuja ladataan erilaisella jännitteellä kuin tavallisia jne.
 Kahden ajoneuvon jännitteissä voi olla puolenkin voltin ero. Jos se apuauto on ollut pitkään käynnissä niin voi olla että sen latausjännite on vaikka 14,2 volttia.
 Ja sitten se juuri käyntiin lähtenyt auto generaattoreineen on jääkylmä niin siinä voi olla jännite vaikkapa 14,8 volttia tai hieman enemmänkin.
 Silloin virta kulkee käynnistyskaapeleissa autosta jonka generaattori tuottaa korkeampaa jännitettä autoon, minkä generaattori tuottaa matalampaa jännitettä.
 Vaikka olisi asennettu kaksi samanlaista täysin pakasta vedettyä generaattoria samaan ajoneuvoon ilman ulkopuolista säätöjännitteen ohjausta, niin silti niiden kuormitukset eivät jakaannu 100% tasaisesti, jos puhutaan milliampeereista, tai virrassa voi olla jopa useamman ampeerin ero generaattoreiden kesken.Starttikaapeleissa ja niiden liitännöissä on sen verran jännitehäviötä että hieman eri suuruiset latausjännitteet ei aiheuta virran kulkemista autojen välillä paskan vertaa. 
 silloin kun kuollut auto kytketään käynnissäolevaan niin voi kulkea suuri virta, jos kuolleen auton akku sitä ottaa vastaan. viimeistään kun kuollutta hehkutetaan/käynnistetään niin virta on hyvinkin suuri ja silloin huonot kaapelit saattaa lämmetä, tai paremmatkin jos käynnistysaika on pitkä.
 kun kuollut auto lähtee käymään niin virran kulku autojen välillä lakkaa. ja tässä vaiheessa kun nopeasti poistuu suuri kuormitus (starttimoottori) ja kuolleen auton laturikin lähtee lataamaan, saattaa tulla jännitepiikki koska auttavan auton laturi on tuottanut virtaa niin paljon kuin pystyy käynnistystapahtuman aikana ja sitten ennen kuin säädin kerkeää rajoittaa magnetointi virtaa tulee hyvin lyhytkestoinen piikki joka voi vaurioittaa herkkää elektroniikkaa.
 siksi nykyautoilla pitäisi aluksi vain kytkeä kaapelit ja ladata kuolleen auton akkua jonkin aikaa auttavan moottori käynnissä ja sitten moottori sammuttaa kuolleen auton käynnistämisen ajaksi. ja irroittaa kaapelit ennen auttavan käynnistämistä uudelleen.
- AnonyymiLiudfhcldfiucv kirjoitti:Kun irroitat starttikaapelia, jännite on vain voltin osia Startti voittajan on 2oo A 
 Amis asiantuntija
- AnonyymiLiudfhcldfiucv kirjoitti:Mietipä vielä sitä virtapiiriä. Annat apusähköä, sulla on kaksi 12V akkua rinnakkain. Miinus-navat on yhdessä mustalla ja plus-navat punaisella johdolla. Mikä on plus-napojen välinen jännite-ero? Aivan, se on 0 V. Nyt irroitat punaisen kaapelin. Napojen välinen jännite-ero on edelleen 0 V. SIksi se ei kipinöi sen kummemmin. 
 (Periaatteessa akkujen eroista yms. seikoista johtuen eroa on, millivoltteja. Mutta ei 12 V eikä 24 V vaikka kuinka olisit kuorma-autoa käynnistämässä)Ei se qpubirtaa nnattaessa ole o v 
 Vaan heikompiakkau on huomattavasti pienempi jännite mutta kaapelit pitää jännite eron illassa
 Kun ideoita kaapelit jännite ero on taas. Vaikka 6 v
 Muutenhan auto lähtis käyntiin ilman apuvirtaa
 
- ACDCAC/DC on australialainen rockmusiikkia esittävä yhtye, jonka Skotlannista 1960-luvulla Australiaan muuttanut rytmikitaristi Malcolm Young perusti vuonna 1973 veljensä, soolokitaristi Angus Youngin kanssa. Yhtye tunnetaan Angus Youngin koulupuvussa esiintymisen ohella myös energisestä lavaesiintymisestään sekä tarttuvasta ja tehokkaasta musiikistaan, joka pohjautuu yksinkertaisiin sointukulkuihin ja voimasointujen käyttöön ilman efektejä. AC/DC:n tuotantoa on myyty maailmanlaajuisesti yli 200 miljoonaa kappaletta, ja se on yksi kaikkien aikojen menestyneimmistä musiikkiartisteista ja -yhtyeistä. 
- EpäselvääköVideo varmaan valaisee miksi AC käyttöisiä ei käytetä DC kytkennöissä? 
 https://youtu.be/Zez2r1RPpWY- rrhqh35Hyvä video, peukku tälle 
- AurinkosähkäriTässä vielä esimerkki miksi vähänkään korkeampijännitteisissä aurinkosähköjärjestelmissä ei saa DC puolella käyttää AC:lle tarkoitettuja katkaisijoita. 
 https://www.youtube.com/watch?v=HLX9cdB4TFQ
 Joissakin DC automaattisulakkeissa on myös määrätty virran suunta, mikä voidaan katkaista. Näissä käytetään kestomagneettia venyttämään valokaarta, jolloin se sammuu. Näitä ei kannata käyttää. Aurinkosähköjärjestelmässä virta voi vikatilanteissa kulkea paneeleihin päin.
 https://www.youtube.com/watch?v=Cup5fMGaE2g
- Täytyy sanoa et ohoh... olipa pitkästä aoikaa hyvä ja "valaiseva" video. Voiko asiaa enää paremmin selittää. 
- Anonyymirrhqh35 kirjoitti:Hyvä video, peukku tälle Kyllähän ne syttyi kaapelit kipinöi kun tyhjään akkuun liitetään vai olettekos koskaan kokeilleet 
 Äette kun teillä ei vielä ole ajokorttia
 Kysymään vaikka äidiltä jos on laittanut kaapelit tyhjään akkuun ja pelästynyt kipinöintiä
 Maasturi on ja neliveto Toyota 24o hv
 
- EIKÄYNÄÄ ON NÄITÄ PELLEN JUTTUJA ! 
- SELVÄONASIA SELVÄ!! 
- VAIHTO_VIRTAOPETELKAA KIRJOITTAMAAN - AnonyymiYsytäänpämasiassa 
- AnonyymiJoo eipä pysy kun et mitään ymmärrä 
- AnonyymiEi ole oleellista kun on uuni kone ja paksut sormet 
 Isäsi
 
- EiRiidelläDC kytkimiä ja ja automaattisulakkeita onkaupan venekäyttöön hyvinkin runsaasti. Kannattaa aloittaa katselu vaikka Bilteman ja Motonetin web-sivuilta. 
- AnonyymiSiis sama kytkin käy ac/dc mutta vain piemille jännitteille. jos jännite vaik 48v niin kytkimen kärjet kun avautuu dc jännitteellä voi jäädä valokari kärkien välille ja polttaa kainen. 
 Emppu
- Anonyymitoimiiko tälläinen kytkin aurinkopaneeli käytössä, siis tasavirralla ja 16A virralla ? 
 https://verkkokauppa.sonepar.fi/fi/kytkin-exxact-6-16a-ip21-2x-ukj-val-2112006
 Kun tässä ei mainita mitään käykö AC tai DC ?- AnonyymiVarmaan kannattaa katsoa valmistajan sivuilta mitä sille luvataan. 
- AnonyymiKyllä sitä valokytkimenä voi käyttää kattolampulle, olipa sitten vaikka 12V akkusähköä. 
 
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset8410241
- Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen"Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu1328287
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti906037
- Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueitanäin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään604188
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut484075
- Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueitasillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi804040
- Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessäänmutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät503699
- Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntäKriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi653123
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1133090
- Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliinja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali73087