Jos ei saa sairaseläkettä suomesta,kannattaa mennä

BussikuskiHKI

Norjaan...
Olin aikoinaan Norjassa töissä.
Ihmettelin Ruotsalaisille kolleegoille,että miksi on 20siä eläkeläisiä Norjassa,,,(johtuen työstäni näin näitä päivittäin)
He selittivät tilanteen:
Kun olet Norjassa töissä 4 vuotta ja sairastut,saat AUTOMAATTISESTI eläkkeen ja täyden Norjan eläkkeen.
Olen itse nyt pyrkimässä sairaseläkkeelle,mutta ikäni takia 54v. on suuri epäily,jopa lääkäreiden puolelta,etten pääse,koska en ole vielä niin "hullu".
No,jos en nyt pääse sairaseläkkeelle,menen taasen Norjaan töihin ja olen sen 4 vuotta töissä ja sen jälkeen "sairastun" ja pääsen automaattisesti täydelle Norjan eläkkeelle..
Ja pääsen vielä alle 60senä,kun nyt minun pitäisi olla reilu 10 vuotta työelämässä.

4

87

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei-totta

Ei pidä paikkaansa. Itse sain työkyvyttömyyseläkkeen 98 vuonna ja siitä kiristetty sääntöjä. Asumisaika ratkaisee ja lasketaan kun on täyttänyt 16 vuotta.Itse 10 vuotta töissä Norjassa ja lisäksi vielä norjan kansalaisuuden otin 2 vuotta ennen eläkettä niin silti eläke jonka saan on 200nok ja suomi maksaa 970€. Nyt tuli lisäksi uudistus jossa maksat tuplaverot eli jos saa suomestakin eläkettä niin suomi ottaa ja norja ottaa verot kuten ennen ruotsissa oli. Tietenkin sossusta sielläkin saa mutta et voi poistua oman kunnan alueelta tai et saa edes asumistukea jos kuukauden lomilla muualla.

• BussikuskiHKI

Minä perustan tietoni siihen,mitä Ruotsalaiset kolleegat kertoi.
        näin tosi paljon sellaisia 20nen ikäluokassa olevaa eläkeläistä,joka pisti silmiini ja siksi kyselin kolleegoilta,että mistä se johtuu

• BussikuskiHKI

No ainakin minun kohdalla Norjassa on 50% huonompi palkka kuin Helsingissä ja hiton kallis maa asua

• BussikuskiHKI

Varmistin äsken,että tietoni on väärä,kysyin Ruotsista kolleegalta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      34
      4571
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3175
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2311
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      49
      2182
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      163
      2039
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1643
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1641
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      1611
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1269
    Aihe