Norjaan...
Olin aikoinaan Norjassa töissä.
Ihmettelin Ruotsalaisille kolleegoille,että miksi on 20siä eläkeläisiä Norjassa,,,(johtuen työstäni näin näitä päivittäin)
He selittivät tilanteen:
Kun olet Norjassa töissä 4 vuotta ja sairastut,saat AUTOMAATTISESTI eläkkeen ja täyden Norjan eläkkeen.
Olen itse nyt pyrkimässä sairaseläkkeelle,mutta ikäni takia 54v. on suuri epäily,jopa lääkäreiden puolelta,etten pääse,koska en ole vielä niin "hullu".
No,jos en nyt pääse sairaseläkkeelle,menen taasen Norjaan töihin ja olen sen 4 vuotta töissä ja sen jälkeen "sairastun" ja pääsen automaattisesti täydelle Norjan eläkkeelle..
Ja pääsen vielä alle 60senä,kun nyt minun pitäisi olla reilu 10 vuotta työelämässä.
Jos ei saa sairaseläkettä suomesta,kannattaa mennä
4
93
Vastaukset
- ei-totta
Ei pidä paikkaansa. Itse sain työkyvyttömyyseläkkeen 98 vuonna ja siitä kiristetty sääntöjä. Asumisaika ratkaisee ja lasketaan kun on täyttänyt 16 vuotta.Itse 10 vuotta töissä Norjassa ja lisäksi vielä norjan kansalaisuuden otin 2 vuotta ennen eläkettä niin silti eläke jonka saan on 200nok ja suomi maksaa 970€. Nyt tuli lisäksi uudistus jossa maksat tuplaverot eli jos saa suomestakin eläkettä niin suomi ottaa ja norja ottaa verot kuten ennen ruotsissa oli. Tietenkin sossusta sielläkin saa mutta et voi poistua oman kunnan alueelta tai et saa edes asumistukea jos kuukauden lomilla muualla.
- BussikuskiHKI
Minä perustan tietoni siihen,mitä Ruotsalaiset kolleegat kertoi.
näin tosi paljon sellaisia 20nen ikäluokassa olevaa eläkeläistä,joka pisti silmiini ja siksi kyselin kolleegoilta,että mistä se johtuu - BussikuskiHKI
No ainakin minun kohdalla Norjassa on 50% huonompi palkka kuin Helsingissä ja hiton kallis maa asua
- BussikuskiHKI
Varmistin äsken,että tietoni on väärä,kysyin Ruotsista kolleegalta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400003264741- 162246
- 1942099
- 1071476
- 811397
- 74992
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu57977IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka2929Martina miehensä kanssa Malediiveilla.
Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.119844Ei lumous lopu koskaan
Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu59766