Saako työharjoittelun ajalta opintotukea?

juuuba

Ensi syksynä aloitan yo-pohjaisen ammattitutkinnon opiskelun (mikäli siis pääsen, mutta oletan näin) niin saako työharjoitteluajalta opintotukea tai muuta korvausta? Palkkaa ei ilmeisesti saa. Onko työharjoitteluja 2? Voi kertoa muutakin, mikäli on kokemusta yo-pohjaisista koulutuksista, niissä taitaa aikataulu olla hieman erilainen kuin peruskoulupohjaisissa.

6

1457

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 256

Ihan samalla tavalla tuki kuuluu sinulle harjoitteluaikana kuin muunakin opiskeluaikana. Jos harjoittelusta maksetaan palkkaa, niin sitten sillä olisi vaikutusta vuosituloseurannassa.

• orjatyökunniaan

Meillä siinä työnantajan, koulun ja opiskelijan välisessä työharjoittelusopimuksessa oli kohta, jossa kysyttiin onko tehtävä työ palkallista vai ei. Ymmärsin tilanteen sillä tavalla, että jos työharjoittelusta maksetaan palkkaa niin koulu ilmoittaa siitä Kelalle ja keskeyttää opintotuen työssäolon ajaksi. Koulut saa ilmeisesti yrityksiltä tai joltain vastaavalta taholta rahaa opiskelijoiden ilmaisesta työn tekemisestä, joten koulu käsittääkseni haluaa ettei palkkaa makseta missään nimessä. Toisaalta koululle ei kannata välttämättä kaikkea kertoa. Yrityksen kanssa voi tietenkin suullisesti kahden kesken sopia, että harjoittelusta maksetaan palkkaa, mutta sitä ei vaan kirjata siihen koulun kanssa tehtävään sopimuspaperiin ja tällöin opintotuet juoksee normaalisti, kunhan vuositulorajat ei mene yli. Kannattaa muistaa, että jos harjoittelussa tehtävä työ on vähänkään vaativampaa hommaa ja sillä työpanoksella korvataan palkallisen työntekijän töitä niin se on puhtaasti orjatyötä, josta pitää palkkaa maksaa, mutta sitä pitää osata itse vaatia. Kokemukseni on Tredusta, muiden koulujen käytännöistä en tiedä mitään.

• eihittopalk

Vai Tredusta. Ilmankos.

Työharjoittelu on osa opiskelua ja opiskelusta ei sentään palkkaa makseta.

• koulutkusettaa

Mites sama pätee esim. AMK:ssa, jossa enemmänkin on sääntö kuin poikkeus, että harjoittelusta maksetaan palkkaa..? Harjoittelu on työelämässä tapahtuvaa työssäoppimista, josta kertyy opintopisteitä tutkintoon ja jos työ korvaa oikeaa palkallista työtä niin siitä pitää kyllä palkkaa maksaa.

• juuuuba

Kiitos vastauksista. Kiinnostaa vielä tarkemmin tuo opintojen aikataulu, kun 2 vuotta koulutus kestää, niin missä vaiheessa harjoittelut yleensä ovat ja kauanko ne kestävät? Onko koulun kestoon mahdollista vaikuttaa itse, esim käydä työharjoitteluja kesällä ja valmistua nopeammin?

• liplopl

Kun koulu kestää vain kaksi vuotta, sitä ei pysty paljoa nopeuttamaan. Kahden vuoden välissä on yksi kesä, joka kestää noin kolme kuukautta. On ihan hyvä, kun pysyt normitahdissa. Normaali näyttää työnantajien silmissäkin parhaalta. Kiire herättää kysymyksiä. Koko sallittu opiskeluaika kannattaa hyödyntää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      78
      2687
    2. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      91
      1636
    3. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      72
      1411
    4. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      64
      1375
    5. Nuorempi mies

Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      129
      1305
    6. Miksi teillä meni...

...välit poikki kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      145
      1193
    7. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      157
      1184
    8. Onko sinulla

Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      74
      1097
    9. Jos siis saamme

Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      90
      1079
    10. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      76
      1068
    Aihe