Poikaystäväni perheessä on ongelma johon toivoisin apua. Hänen 16v siskonsa ei mene kouluun ja on muutenkin saamaton. Hänellä on masennuslääkitys. Hän ei suostu käymään koulussa vaan vain pelaa pleikkaria tai lukee kirjaa. Hän on aiemmin uhamnut itsemurhalla.
Lääkärit ja sossut kuitenkin katsovat ettei tilanne ole niin paha että pakkohoitoon olisi tarvetta koska kotiolot kuitenki ok. Tyttö ei suostu lähtemään osastolle vapaaehtoisesti.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että tyttö ei saa apua eli hän olisi seuraavat 1,5 vuotta kotona pelailemassa ja lukemassa.kunnes hän täyttää 18 ja hänen isänsä voi heittää hänet pihalle. Hän aikoo näin tehdä mikäli tyttö ei ala itsekin tekemään jotain. Viranomaiset eivät siis voi esim. Pakottaa häntä menemään kouluun. Vanhemmat ovat tehneet kaikkensa nyt.
Väitän, että tytön tilanteeseen vaikuttaa se, että hän on ollut hieman lellitty eikä ole koskaan saanut tarpeeksi kuria. Tämän äitikin on myöntänyt(isä joutunut työnsä takia olemaan jopa 4/5 vuodesta työmatkoilla).
Totuus on se, että ainoa tilanne jossa tyttö joutuisi pakko hoitoon on, että 1. tyttö uhkaisi tappaa itsensä tai alkaisi käyttää päihteitä.2. Vanhemmat alkavat käyttää päihteitä 3. Isä heittää tytön jo nyt ulos mitä on jo uhannut
Kysymykseni onkin: mitä seurauksia isälle tulee jos hän heittää alaikäisen tyttärensä ulos? Tämä siis ainoa keino saada tyttö hoitoon. Muussa tapauksessa tyttö ei kykene koskaan minkäänlaiseen sosiaaliseen kanssakäymiseen, töihin jne. Kirjoitelmani ei ehkä anna kunnon kuvaa siitä miten paha tilanne on, mutta se on todellakin paha. Sossu sanoo etteivät voi tehdä mitään. (Kerrankin kun apua haettaisiin ajoissa niin mitään ei tehdä)
Seuraukset alaikäisen lapsen ulos heittämisestä
6
1230
Vastaukset
- Tänäyönätällaista
Ei sitä apua ainakaan tältä palstalta heltiä. Ja sinä olet asiassa sivullinen, joten asia ei kuulu sinulle.
- Toivonen116
Sinun kommenttisi on hyvin ikävä ja antaa sinusta todella negatiivisen kuvan. Aloittaja on huolissaan toisesta ja tämä on ihan ok paikka pyytää kannanottoja ja infoa. Kaikki täällä eivät ole kaltaisiasi ilkeilijöitä!
Ehkä aloittaja voisi käydä koulukuraattorin juttusilla kertomassa huolestaan. Kuraattorilla on asiantuntemusta ja kokemusta, kenties häneltä saisi jotakin vinkkiä.
Annan suuren arvon aloittajan kaltaisille ihmisille, jotka välittävät - sekä hänen vanhemmilleen, jotka ovat antaneet välittämisen mallia. - trobx
Toivonen116 kirjoitti:
Sinun kommenttisi on hyvin ikävä ja antaa sinusta todella negatiivisen kuvan. Aloittaja on huolissaan toisesta ja tämä on ihan ok paikka pyytää kannanottoja ja infoa. Kaikki täällä eivät ole kaltaisiasi ilkeilijöitä!
Ehkä aloittaja voisi käydä koulukuraattorin juttusilla kertomassa huolestaan. Kuraattorilla on asiantuntemusta ja kokemusta, kenties häneltä saisi jotakin vinkkiä.
Annan suuren arvon aloittajan kaltaisille ihmisille, jotka välittävät - sekä hänen vanhemmilleen, jotka ovat antaneet välittämisen mallia.No kun se koulukuraattori ei saa ulkopuoliselle kertoa mitään asioita, etkö sitä tosiaan tiennyt? Älä anna hölmöjä neuvoja, varsinkin kun itse pidit tilannetta vakavana.
- Toivonen116
Voi jessus! Neuvoni ei todellakaan ollut hölmö! Kuraattori on peruskoululaiselle se lähin auttajataho. Koulukuraattori voi todellakin kertoa erilaisista ongelmien ratkaisumalleista sekä mahdollisista auttajatahoista aivan kenelle hyvänsä. Voi silloinkin, jos hänen asiakkaansa mainitsee jonkun toisen ihmisen nimen.
En kai minä ajatellutkaan, että kuraattori kertoisi aloittajalle poikakaverin siskon diagnoosin, lääkityksen ja terapiat. ;-) Ei niin ajattele kuraattorikaan. Jospa tietäisit, miten paljon kuraattorin juttusilla käy oppilaita, jotka ovat huolissaan jostakusta kaveristaan.
- m33exaikaansaamaton
Minäkin olin tuossa iässä sillein että ei maistunut koulu, vetelehdin -keskeytin amiksen, juopottelin mökillä yksin ja hölmöilin.. olin masentunut ja turhautunut, vihainen jne.. 20vuotiaaksi asti lähinnä vetelehdin, olin toki jossain työharjoittelussa, käväisin armeijassa, jonka myös keskeytin.. tosiaan sain sitten kipinän 19vuotiaana ja siitä se lähti vähitellen ylöspäin elämä. 23vuotiaana valmistuin ammattiin ja hankin ajokortinkin ja suoritin asevelvollisuudenkin pois alta.
Tuskin tuo ikuisuutta kestää, antaa aikaa kypsyä tuosta :) tosiaan se pihalle heitto 18vuotiaana voi saada vipinää kinttuihin siinä tilanteessa, tekemään ainakin jotain..
Tiedän monia,jotka samassa tilanteessa olleet ja sieltä sitten jotenkin lähteneet. - Avaus.ei.ole.todellista
Suomessa vakituisesti asuvilla lapsilla on lakiin perustuva oppivelvollisuus. Se tarkoittaa velvollisuutta hankkia perusopetuslaissa ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritelty perusopetuksen oppimäärä.
Oppivelvollisuus alkaa yleensä sinä vuonna, jona lapsi täyttää seitsemän vuotta ja päättyy, kun perusopetuksen oppimäärä on suoritettu tai kun oppivelvollisuuden alkamisesta on kulunut 10 vuotta. Oppivelvollisuus jatkuu aina lukuvuoden loppuun asti sinä lukuvuonna, jona nuori täyttää 17 vuotta. Oppivelvollisuus ei siis pääty 17-vuotispäivänä.
Jos lapsen vamman tai sairauden vuoksi on ilmeistä, ettei perusopetuksen tavoitteita pystytä saavuttamaan yhdeksässä vuodessa, alkaa oppivelvollisuus jo 6-vuotiaana ja kestää 11 vuotta (ns. pidennetty oppivelvollisuus). Oppivelvollisen huoltajan on huolehdittava siitä, että oppivelvollisuus tulee suoritetuksi. Jos huoltaja laiminlyö velvollisuutensa valvoa oppivelvollisuuden täyttymistä, hänet voidaan tuomita sakkoon oppivelvollisen valvonnan laiminlyönnistä.
Suomessa lähes kaikki lapset (99,7 %) suorittavat perusopetuksen oppimäärän ja saavat perusopetuksen päättötodistuksen.
Kunta on velvollinen järjestämään perusopetusta kaikille sen alueella asuville oppivelvollisille. Asuinkunta osoittaa oppivelvolliselle koulupaikan ns. lähikoulussa. Lähikoulu ei välttämättä ole lähin koulu. Oppivelvollinen voi pyrkiä myös muuhun kuin kunnan osoittamaan kouluun, mutta subjektiivista oikeutta päästä tähän kouluun hänellä ei ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384659Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203195Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2722376Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532247- 1652079
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131642M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151289