Miten on mahdollista, että rajatoimituksissa pyykitys jätetään tekemättä vaikka laki sanoo, että rantaan on aina laitettava pyykki. Kenen kustannuksella saan pöytäkirjassa mainitut rajapyykit paikalleen. Laiminlyönti on MML:n ja vastuu siitä kuuluu myös heille.
Rajakäynti
4
858
Vastaukset
- Maanmittari
Jos olet sitä mieltä että toimituksessa on raja on käyty lainvastaisella tavalla (kaikkia tarvittavia rajamerkkejä ei ole toimituksessa asetettu) voit edetä kahdella tavalla riippuen siitä onko toimitus ja saanut lainvoima ja rekisteröity.
Jos toimitusta ei ole rekisteröity eli valitusaika on vielä käynnissä kannattaa ottaa ensin yhteyttä toimitusinsinööriin ja vaatia virheen korjaamista. Jos toimitusinsinööri ei suostu virheen korjaamiseen niin toimituksesta kannattaa valittaa maaoikeuteen joka sitten voi palauttaa toimituksen uudelleen käsiteltäväksi rajankäynnin osalta jos se katsoo virheen tapahtuneen. Kummallakin tavalla (toimitusinsinöörin tai maaoikeuden aloitteesta) tapahtunut virheen korjaaminen ja asian uudelleenkäsittelystä aiheutuneet toimituskulut maksetaan valtion taholta joten asianosaiset eivät virheen korjaamisest joudu maksamaan.
Sensijaan jos valitusaika on umpeutunut ja toimitus on rekisteröity mutta rekisteröinnistä ei ole kulunut yli 5 vuotta sinun pitää esittää vaatimus virheen korjaamisesta toimituksen tehneelle maaanmittaustoimistolle (käytännössä toimiston johtajalle eli maanmittausjohtajalle) joka sitten jos katsoo virheen tapahtuneen antaa toimitusmääräyksen virheenkorjaamistoimitusta varten. Jos maanmittausjohtaja ei suostu toimitusta määräämään voit seuraavaksi kirjoittaa maanmittauslaitoksen keskushallinnolle joka taasen tutkii asian ja voi määrätä virheenkorjaamistoimituksen tehtäväksi.
Näissä tapauksissa toimituskustannukset varmasti menevät valtion piikkiin.
Jos maanmittauslaitoksen keskushallintokaan ei suostu määräämään virheen korjaamista niin periaatteessa voit tehdä toimitushakemuksen kiinteistönmääritystoimituksesta virheen korjaamiseksi jolloin toimitusmääräys on pakko antaa mutta tätä en suosittele tekemään sillä jos toimisto tai keskushallinto ei havaitse toimituksessa virhettä (ja he myös vastauskirjeesään perustelevat yleensä hyvin miksi toimituksessa ei ole virhettä vaan se on tehty lakien mukaan) niin tuskin sitä virheenkorjaamistoimituksen saanut toimitusinsinöörikään huomaa ja kustannukset tulevat hakijan maksettavaksi.
Viimeisenä tapauksena jos toimituksen rekisteröinnistä on kulunut yli 5 vuotta niin voit hakea rajankäyntiä jossa raja määrätään ja mahdolliset puuttuvat rajamerkit asetetaan paikoilleen. Tällöin vaan kustannusten vyöryttäminen MML:n vastuulle ei ole niin helppoa kuin virheenkorjaamistoimituksissa jossa valtio automaattisesti maksaa kulut jos korjattavaa on, vaan sinun pitää valmistautua rajankäynnin kulujen maksuu. (sinänsä tässäkin voi vaatia että valtio maksaa toimituskulut koska virhe on tapahtunut MML:n takia mutta en usko että ainakaan kaikkia kuluja saat vieritettyä valtion maksettavaksi)- Jooseppi
Toimituksesta on jo 20 v. ja asia harmittaa minua sillä naapurit molemmin puolin ovat hankalia. Toinen heistä on väkisin tyrkyttänyt omatekemää rajapyykkiä olettamaansa paikkaan. Toinen vetoaa ilmeisesti suulliseen edellisen omistajan käsitykseen rajan paikasta rantaviivalla. Tomitus on tehty perinnönjaossa halkomisen tapaan lohkomalla ja puhelimessa sopimalla pyykkien paikkaa. Ongelma on se, että rajalinjasta ei tule suora jos se laitetaan omatekoisen pyykin mukaan.
Kartoista niitä ei voi paikantaa sillä kartan muodot esim. rannassa on piirretty eri vuosina eri tavoin (MML). Tarkkuus huono -20 m. - Maanmittari
Jooseppi kirjoitti:
Toimituksesta on jo 20 v. ja asia harmittaa minua sillä naapurit molemmin puolin ovat hankalia. Toinen heistä on väkisin tyrkyttänyt omatekemää rajapyykkiä olettamaansa paikkaan. Toinen vetoaa ilmeisesti suulliseen edellisen omistajan käsitykseen rajan paikasta rantaviivalla. Tomitus on tehty perinnönjaossa halkomisen tapaan lohkomalla ja puhelimessa sopimalla pyykkien paikkaa. Ongelma on se, että rajalinjasta ei tule suora jos se laitetaan omatekoisen pyykin mukaan.
Kartoista niitä ei voi paikantaa sillä kartan muodot esim. rannassa on piirretty eri vuosina eri tavoin (MML). Tarkkuus huono -20 m.Tässä tapauksessa voin antaa vain yhden neuvon. Hae rajankäyntiä maanmittaustoimistosta. He katsovat rajan paikan ja laittavat uuden pyykin laillisella tavalla. Omatekemää rajapyykkiä ei saa naapurisi rajalle laittaa vain ainoastaan maanmittausviranomaisilla on oikeus asettaa uusi rajamerkki kadonneen paikalle.
Rajankäynti olisi paikallaan tapauksessanne siinäkin mielessä että ilmeisti on epäselvyyttä missä raja menee. (onko oikea paikka se johon naapuri haluaisin pyykin vai se linja jolla rajasta tulisi suora)
Rajankäynnissä kustannukset yleensä jaetaan rajanpituuksien suhteessa eli puolittain rajanaapurien kesken riippumatta siitä kumpi haki toimitusta. Valtion piikkiin et todennäköisesti pysty osaakaan toimituskustannuksista kaatamaan. - Jooseppi
Maanmittari kirjoitti:
Tässä tapauksessa voin antaa vain yhden neuvon. Hae rajankäyntiä maanmittaustoimistosta. He katsovat rajan paikan ja laittavat uuden pyykin laillisella tavalla. Omatekemää rajapyykkiä ei saa naapurisi rajalle laittaa vain ainoastaan maanmittausviranomaisilla on oikeus asettaa uusi rajamerkki kadonneen paikalle.
Rajankäynti olisi paikallaan tapauksessanne siinäkin mielessä että ilmeisti on epäselvyyttä missä raja menee. (onko oikea paikka se johon naapuri haluaisin pyykin vai se linja jolla rajasta tulisi suora)
Rajankäynnissä kustannukset yleensä jaetaan rajanpituuksien suhteessa eli puolittain rajanaapurien kesken riippumatta siitä kumpi haki toimitusta. Valtion piikkiin et todennäköisesti pysty osaakaan toimituskustannuksista kaatamaan.Alue on isosta kaistaleesta lohkottu suorakaiteen muotoinen palsta. Vanhasta rajasta kohtisuoraan ison järven suoraan rantaan lopputuloksena suunnikas. Suunnikkaan alkupisteessä on rannassa pyykki ja viisari kalliossa n. 200 m rannasta rajan puolivälissä. Vanhan rajan ja tämän eteläsivun nurkkauksessa ojitetulla suolla ei ole pyykkiä. Ojasta näkee vanhan rajan. Mennään sisämaata ja vanhaa rajaa pitkin vastakkaiseen nurkkaan jossa on pyykki. Siitä mennään rantaan päin on viisari kalliojyrkänteen päällä n. 150 m rannasta. Rantaan ei ole näköyhteyttä ja rannasta puuttuu pyykki! Miksi näin? Varmasti toimii teoriassa. On karatlle vedetyt viivat ja suorat kulmat mutta kun leimataan niin ei voida vetää merkkejä rajalle asti koska pelätään, että mennään rajan yli hakkuussa. Naapuri tapitti sinne suolle mutta linjasta tuli kiero kuten tekijästään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654180
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463959Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭363462Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162863Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342709En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142522Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102114IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm121206Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1451157- 801006