Perintönä metsää

myydäkkö

Mites oikein kannattaa menetellä perintönä saatavan metsän kanssa.
Isä kuoli noin kuukausi sitten, mitä en olisi tosiaankaan toivonut.
Isällä oli jo muutaman vuoden ajan ollut suunnitelmissa myydä vanha kuusimetsikkö, joka on päätehakkuu vaiheessa.
Harmittaa vaan, että isä ei kerennyt saada metsää myytyä, kun isä olisi toivonut näkevänsä hakkuukoneen kaatamassa puita ja puut tienvieressä isossa pinossa.

Nyt tuo kuusimetsä tulee jakoon perintönä minulle ja veljelleni.
Jäi isältä muutama muukin metsäpalsta, jotka nyt tulevat perinnönjakoon.
Ninihän tässä taas kävi, että kun perintöä ei jaettu ajoissa, niin se menee perinnönjaossa.
Mites tässä kannattaa menetellä?
Kannattaako metsät pitää yhteisinä kuolinpesällä vai jakaa pois?
Entäpä kannattaako tuo kuusimetsä laittaa myyntiin kokonaan vai pitää itsellä ja myydä sieltä puuta puukaupassa?
Kun tuo kuusikko päätehakataan, niin jäljelle jää vähä-arvoinen aukko, jonka metsittyminen kestää niin kauan, ettei ainakaan meikäläinen sieltä tukkipuuta koskaan ehdi saamaan.
Ostajaa kiinnostaa varmaan enemmän puinen metsä, kuin mikään metsäaukko.
Jättäisi itselle vaikka yhden palstan, josta saa polttopuuta ja möisi muut pois.

Yksinkertaisinta olis, jos ei omistaisi metsää tai maata, niin ei tarvitsisi veroilmoitusten kanssa ihmetellä, kun ainakin minulle nämä metsäveroilmoitus täyttö on lähes hepreaa.

8

1446

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ottoerkki

Eikö isäs kuljettanu sinua penskana metsässä ja opettanut metsänomistajaksi.

Minä sain ensimmäisen vesurin jotain 10 vuotiaana ,kun lähdettiin isän kanssa rankametsään ,sellasen billnäsin yhden käden juniori mallin...siitä se alko

• myydäkkö

Kyllä minä olen isän kanssa ollut mukana metsänhoitotöitä tekemässä mm. taimikon harvennustöitä, rankametsassä ja puita kaatamassa moottorisahalla.
        Vesurikin on tuttu työväline.
        Olin siitäkin syystä mukana isän kanssa, että metsätöissä on turvallisuuden kannalta hyvä, että on aina kaveri mukana, jos sattuu vahinko.
        Enkä minä kaikkia perintömetsiä voi mennä myymään, kun isän mielipuuhaa oli metsänhoito silloin, kun hän oli vielä terve, että kykeni olemaan metsässä.
        Eikä siellä metsässä aina se työ ollut se pääasia, vaan metsässä oli muutenkin ihan mukava olla, varsinkin keväällä ja syksyllä, kun ei ollut itikoita.
        Olen minä metsän istutus hommissakin ollu, että ei ne mitään outoja töitä minulle ole, mutta nyt vaan joutuu ne työt tekemään yksin.

Isä täytti 78 ja ei isä olisi enää moottorisahalla alkanut tukkipuita kaatamaan, eikä isompia harvennus töitä tekemään, vaan metsäkone olisi ne työt saanut tehdä.
        Isäni oli tehnyt jo ihan tarpeeksi metsätöitä elämänsä aikana, että olisi hänellekin suonut huilata, kun metsäkone tekee työt ja isä olisi saanut käydä vaan katsomassa, kun metsäkone tekee työt.

Ei taitaisi olla nykyajan nuorista tekemään niitä töitä, mitä isäni nuorena joutui tekemään.
        Ei taitaisi yksikään nykynuori alkaa kaivamaan lapiolla ojia, kuten minun isäni on joutunut.
        Täytyy kyllä kunnioittaa sitä työmäärää, mitä isä on eläessään tehnyt, valittamatta jälkeenpäin.

• Se_oli_Gunnar

Osanottoni isäsi kuoleman johdosta...

Harkinnan paikka siinä on, mutta muutama pointti.

Se veroilmoitus ei voi olal artkaiseva tekijä. Se ei ole hepreaa, kunnon muistiinpanot riittää. Menoja on varmaankin joka vuosi, tuloja saattaa olal harvemmin. Ne sinne vaan kirjataan.

Kinnostaako kumpaakaan metsänomistaminen. jos, nini sille sitten toinen myy osansa. Tehkää siitä kuolinpesästä ensin yhtymä, se on vaan ilmoitus verottajalle, ei sen kummempaa. Ostaja saa hyödyntää metsävähennyksen!

Siitä vanhasta kuusikosta pohjineen saat käytännössä sen puiden arvon jos myyt. Myy vaan ne puut pois ja pidä pohja. Kunnon laikkumätästys ja laadukas istuttaminen, pari raivausta. Se on 10-15 vuoden päästä aivan eri näköinen kuin se aukko hakkuun jälkeen on. Metsälle saa kuitenkin sen (laskentatavasta riippuen) keskimäärin 4% vuosikoron (kasvu). Osakemarkkinoilta saat hyvällä tuurilla saman koron, mutta pankkitililtä et mistään.

Jos istutukset, raivaukset ei kiinnosta, niin sitten jätä se "puuhapalsta" polttopuita varten ja myyt muut pohjineen pois. Ihan miehekäs ratkaisu se on sekin.

paljonko sitä metsää olisi myynnissä ja missä päin? Etelä ja keskisuomessa metsätilojen hinnat ovat pilvissä, pohjoisessa ei sitten niinkään...Niissä kiinteistökaupoissa kannattaa kysellä ainakin arviot ammattilaiselta (ei MHY), ettei mene liian halvalla tai joudu muuten kusetetuksi (MHY)

• myydäkkö

Isällä oli sellainen tähtitili, johon metsän myynnistä tulleet rahat pystyi laittamaan ja korko on niinkin hyvä, kuin 5%.
        Huono puoli tuossa tähtitilissä on se, että sille ei pysty sijoittamaan mitään muuta rahaa, kuin puun myynnistä saatavaa rahaa.
        Jos voisi, niin kaikki pankkitilin ylimääräinen rahahan tähtitilille oltasiin laitettu, kun korko on noinkin hyvä, kun vertaa tavalliseen pankkitiliin.

• Jos myyt ensin puut ja sitten metsän, niin siinä on sellainen ongelma, että maksat verot puun myynnistä.

Jos sen sijaan myyt palstan puineen, niin veroa tuskin menee lainkaan, koska olette tod. näk. arvostaneet palstan käypään arvoon perunkirjoituksessa.

• ovela-aatu

juu toki ..elä vaan myy puita pois ,,vaan metsä pohja puineen..koska kaadettuasi puut maksat siitä verot ja kovat kaatokustannukset pois niin häviät varmana..mutta kun metsä arvioidaan puineen ja pohjineen,,niin ei ostaja tiedä [oletettavasti] tulevia kuluja..paitsi jos on valistunut,,ja noita on harvassa..

• osannottoni

Syvä ja vilpitön osanottoni metsäperinnön ja isänne poismenon johdosta. Minä en ainakaan metsäomaisuudesta ole saanut kuin rasitteita.
      Onneksi ansioni on kuukaudessa senverran kuin metsäntuotto 15-20vuodessa.

Joten minun ei ole tarvinnut olla rikollisten kauppakumppanien kanssa tekemisisä. Eikä yksinkertaisten sidosryhmien kuten Mhy ym suojapaikkaporganisaatioiden kanssa.

• meinas-mennä-kaikki

jos myyt ensin puut ja sitten pohjan vero seuraamukset ovat katasrofaaliset. onneksi meitä varoitettiin tekemästä sellaista kauppaa laki on jostain menneiltä ajoilta tehty estämään keinottelua ja metsän raiskausta. ole hyvin tarkkana laista ei vero toimistossakaan tiedetty

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      51
      3021
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2861
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2649
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      344
      1721
    5. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1084
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1061
    7. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      927
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      799
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      792
    10. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      780
    Aihe