Päihdehoitsu ensimmäistä kertaa AA:han, pelottaa.

Ongelmainen

Olen keski-ikäinen mies, joka ei ole varsinaisesti alkoholisti, koska termi holismi viittaa kokonaisvaltaisuuteen. En juo putkia jne., mutta alkoholi on kuitenkin riistänyt elämältäni liian monta rakasta asiaa. Me emme vain sovi yhteen.

Nuorena käytin myös laittomia huumeitakin, mutta jostain syystä niistä ei tullut ongelmaa. Bentsodiatsepiinit ovat sitten taasen asia erikseen. Koen ne lähinnä primaariproblematiikakseni. En jaksa enää vuosien jälkeen laskea tabletteja, että kauanko ne riittävät etc. Abstinenssioireet (vieroitusoireet) ovat myöskin aivan kamalat. Päihteidenkäyttöni tarkoitus on lähinnä turruttaa pahaa oloa. Moni varmaan ihmettelee terminologiaa jota käytän, mutta tragikoomisinta on, että olen itsekin päihdeterapeutti (sos.tt./psyk.sh).

Olen tiistaina menemässä ensimmäistä kertaa AA:han, ja nykyinen avopuolisisoni lupasi saatella minut perille. Pakko myöntää, että pelottaa, mutta kuten isäni sanoi, niin "ainoa mitä voit siellä menettää, on kurjuutesi" Sanoi myöskin, että "mikään ongelma ei ole niin suuri, etteikö sitä voisi viinalla pahentaa". Pelottaa, mutta aion ottaa askeleen.

Toivottakaa please onnea.

21

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuori-Lääkäri

      Voit huoleti lisätä alkoholinkäyttöä, suositus on 17 annosta per päivä. AA kerhoa emme voi susitella, siellä haisee penkit ulosteelle.

      • Pihdehoitsu

        Juuri tuon takia tahdon ottaa sen askeleen, ettei verbaalinen ulosantini/assosiaationi tulisi olemaan jossain vaiheessa tuota luokkaa, kuin "nasevasti" neuvoit.


      • Pihdehoitsu

        No, kokeilen nyt kuitenkin työntää löylykauhan anukseen. Jos ei auta, haen suositellut 17 olutta.


      • Pihdehoitsu kirjoitti:

        No, kokeilen nyt kuitenkin työntää löylykauhan anukseen. Jos ei auta, haen suositellut 17 olutta.

        Tämän olen tällä palstalla kuullut auttavan jopa työttömyyteen. Siis tuon ensimmäisen.


    • AAnuksenhaju-

      Työnnä löylykauha persereikääsi

    • tilavuusprosentti

      Olet Suomessa koulutettu päihdehoitsu, etkä tiedä mitä on päihderiippuvuus tai alkoholismi?
      No ensiksikin, minun päihdehistoriani on pitkälle samankaltainen kuin sinulla. Minäkin aloitin alkoholilla, kokeilin jossain vaiheessa huumeita (jäämättä kuitenkaan koukkuun) ja lopulta terveyskeskuksen avulla minusta tuli vuosiksi sekakäyttäjä - kiitos ammattitaidottoman lääkärin, joka "määräsi" minulle (alkoholistille) bentsoja.
      Toiseksi AA on vähän huono paikka yrittää päästä eroon bentsoista, sillä monen AA-kävijän mielestä benzodiazebiinit eivät edes ole päihde, koska niitä "määrää" lääkäri. (en tiedä olisiko lääkärin määräämä lääkekonjakki sitten heille päihde?) AAssa joudut siis katselemaan ja kuuntelemaan kavereita, jotka kertovat olleensa raittiina pitkään, mutta ovat kuitenkin koko ajan bentso-pöhnässä. Eli heiltä saamasi vertaistuki on yhtä tyhjän kanssa.
      AAssa voisit kyllä päästä eroon alkoholista, mutta bentsojen käyttö taas tekee siitä vaikeaa. Työssäsi olet varmaan nähnyt kuinka alkoholin korvaushoitona käytetyt bentsot palauttavat alkoholin kuvioihin aina uudestaan. Juomisensa "lopettaneet" yrittävät ajaa hallitusti bentsoja alas, mutta sitä mukaa alkoholin käyttö jälleen lisääntyy.
      Kaikki päihderiippuvaiset käyttävät päihteitä peittääkseen pahaa oloaan, aivan kuten sinäkin totesit. Jossain vaiheessa sitten paha olo alkaa vaan olla jo niin kokonaisvaltaista, että päihdekään ei enää riitä sitä poistamaan. Silloin on otollinen hetki hakea apua päihdeongelmaan, sillä päihteestä luopuminen onnistuu silloin parhaiten. Silloin täytyy vaan osata hakea apua oikeasta paikasta, ja sinun tapauksessasi suosittelisin lääkkeetöntä vaihtoehtoa. Siellä osataan kohdistaa hoito oikeaan asiaan, ja palauttaa hyvä olo ilman lääkkeitä/päihteitä.
      Bentsoja määräävät lääkärit eivät yleensä tunne bentsoja käytännössä ja toimivat siksi lääkeyhtiöiden ohjeiden mukaan, eli kehottavat ajamaan bentsot alas pikkuhiljaa - jopa puolentoista vuoden ajan. Lääkeyhtiön tulonmuodostuksen kannalta tämä on tietenkin paras vaihtoehto, mutta bentso-koukkulaisen kannalta huonoin.
      Minä itse jätin bentsot hallitusti ja valvotusti yhtäaikaa alkoholin kanssa, enkä lääkeyhtiön uhkailuista huolimatta kuollut siihen. Itse asiassa tunnen monia jotka ovat toimineet kuten minä, mutta en tunne ketään joka olisi pystynyt jättämään bentsot ajamalla ne pikkuhiljaa alas.
      Halusin tällä vastineella kertoa, että on täysin mahdollista aloittaa uusi päihteetön elämä, se vaatii vain tahtoa ja ennenkaikkea oikeat työkalut.

      p.s. voisko tähänkin saada vastineeksi sen löylykauha-kevennyksen.

      • Päihde-Lääkäri

        Työnnä löylykauha peräaukkoosi ja juo 17 annosta alkoholia. Sitten hinkkaat sormeasi persvaossa ja haistelet sitä hurmiossa.


      • Päihde-Lääkäri kirjoitti:

        Työnnä löylykauha peräaukkoosi ja juo 17 annosta alkoholia. Sitten hinkkaat sormeasi persvaossa ja haistelet sitä hurmiossa.

        Armeijastakin kuulin kerran hyvän vinkin, että työntää toisen peukalon suuhun ja toisen perCC:n ja sitten pienen hetken kuluttua vaihtaa niiden paikkaa. Tätä voi tarvittaessa jatkaa useamman vaihdon ajan. En tosin tiedä, että mihin se auttaa.


    • Entinenpuopottelija

      Mukaan vaan AA:han. Ei se kurjuuden menettäminen nin harmittavaa ja vaikeaa ole.

      • AA-aktiivi

        Eri kiva haistella perseenhajuisia penkkejä, sniffata OMOa ja työnnellä löylykauhaa anukseen eri kivassa toveriporukassa. Ilmaiset raamatut perrceenpyyhkimiseen session jälkeen !


      • Päihdehoitsu

        Joo. Pari kertaa olen nyt käynyt. Oli yllättäen tuttujakin joukossa, joten tilanne ei ollutkaan ahdistava. Aion jatkaa käymistä, ja tiedän lyöväni päätäni seinään vielä useasti, mutta jostain on aloitettava, ja ainakin yritettävä.

        Minua ei haittaa ollenkaan nämä provoilut tyyliin, "työnnä löylykauha perseeseesi" jne. Ovat ihan mukavaa komiikkaa ja uppoaa minuun huumorina, joten jatkakaa niitä mielellään. Vaikka vakavan asian kanssa painiskelenkin, niin pitää sitä raakaa huumoriakin olla. :)


      • Entinenpuopottelija

        Ei sun tarvitse lyödä päätäsi enää seinään. Olet vaan ottamatta TÄNÄÄN.
        Turvaudu tuttuihin varsinkin jos tekee mieli ottaa kaljaa tai muuta alkoholipitoista.


      • Päihdehoitsu
        Entinenpuopottelija kirjoitti:

        Ei sun tarvitse lyödä päätäsi enää seinään. Olet vaan ottamatta TÄNÄÄN.
        Turvaudu tuttuihin varsinkin jos tekee mieli ottaa kaljaa tai muuta alkoholipitoista.

        Kyllä minä varmaan kolautan sen "pääni seinään" vielä useastin. Toki toivon, etten. En kuitenkaan tahdo lähteä ns. "takki auki" taistelemaan, vaan olen tyyttyväinen jokaisesta raittiista päivästä. On minulle jo iso askel, että myönnän ongelmani ja olen omasta halustani hakeutunut aktiivisesti vertaisavun piiriin.

        Mikäli menisin hakemaan apua ns. viralliselta sektorilta, niin todennäköisesti terapeuttini itkisi kovaa kohtaloani ja ostaisi säälistä lohdutuspullon. Minulla nimittäin on neron älykkyysosamäärä (tutkitusti), sekä päihdealalle 6-vuoden koulutus. Lisää nämä alkoholistin "nerokkuuteen" sekä manipulointikykyyn, niin tiedät mistä puhun.

        Jostain syystä meidän päihdeongelmaisten nerokkuus on jotain aivan omaa luokkaansa. Piilotamme pullon mitä nerokkaimpaan paikkaan, ettei emäntä saa tietää, eikä yleensä löydäkään. Saattaa kuitenkin herättää hienoista epäilystä, kun mies tulee kontaten halkoliiteristä. :) No, sitä vain tuli hakattua halkoja liikaa sille päivälle. Pitäisi ymmärtää muistaa ikänsä ja fyysiset voimansa, mutta kun ei, tulee aina jääräpäisesti hakattua liikaa voimiinsa nähden. No me miehethän ollaan sellaisia jääräpääjuntturoita. Varsinkin me ns. kantasuomalaiset. Työ se uuvuttaa, eivät ne työn aikana mahdollisesti nautitut "virvokkeet".


      • Entinenpuopottelija

        Montako kertaa lupaat lyödä pääsi seinään? Varmasti lyötkin, jos jo nyt annat siihen luvan itsellesi.
        Millaisia seinään lyöntejä pääsi vielä kaipaa entisten lisäksi?
        Pitääkö menettää akka, auto, ajokortti, ammatti, asunto, aivot?
        Kaikki vai vain joku näistä? Missä järjestyksessä?
        Ongelman myöntäminen on kaiken paremman perusta, ja sen olet jo tehnyt. Miks pitäs mennä vielä ruikuttamaan jollekin viranomaiselle, kun vertaistuki antaa ratkaisun?

        Koitetaan olla ottamatta ekää huikkaa.


    • isänipoika40v

      Itse laitoin alkon (25v) ja bentsot (n vuotta) kerralla poikki. AA-ssa jaksoin roikkua puoli vuotta kuuntelemassa kilpailua siitä, että kuka on juonut eniten.. Terkkulan päihdeterapeutilla olen käynyt kaksi vuotta ja yhteisestä päätöksestä lopetimme yhteistyömme, sillä korkki on pysynyt kiinni.

      Lähes päivittäin pullo kummittelee mielessä, joten tarkkana saa olla. Ylläpitohoitona käytän välttämisruokavaliota - ts kartan väitteleviä ihmisiä ja tilanteita sekä paikkoja joissa käytetään alkoholia. Stimulantteja en luonnollisestikaan käytä missään muodossa. Ja aina voi soittaa jollekin ihmiselle jos alkaa tuntua vaikealta. Lisäksi AA:n ovet on auki ja terapeuttista apuakin saa.

      Toivotan kanssaihmisille voimia sekä jaksamista taistelussa temppuliemen voimaa ja mahtia vastaan!

      • mamispoika

        Ootko pysyny kuivilla?


      • isänipoika40v
        mamispoika kirjoitti:

        Ootko pysyny kuivilla?

        Kyllä! Entä itse?


      • mamispoika

        Kiitos kymästä, raittiina olen ollut! Ja onnittelut sinulle!


      • mamispoika

        siis kysymästä


    • ongelma

      Olen vasta alle kolmenkympin oleva nainen ja alkoholi on minulle suuri ongelma, olen sen takia menettänyt rakastamani miehen. En tiedä miten sitä apua pitäisi alkaa hakemaan.. välillä halu juoda on niin suuri etten mahda itselleni mitään, tuntuu kuin jokin vetäisi minua kauppaan hakemaan alkoholia :( Minulla se juominen jää lonkeroihin ja siidereihin, mutta mikäli mahdollisuus lähteä baariin tulee niin kyllä kaikki menee alas....

    • lhaina

      Kävin itse AA-kokouksessa ja kokemus oli avartava. Hyvin positiivinen kokemus jäi. Hyvin siellä menee, ei huolta. Ei sinun ensimmäisellä kerralla tarvitse avautua, jos siltä tuntuu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kenen kanssa haluaisit suhteeseen?

      Laita omasi ja hänen nimensä ensimmäinen kirjain 😊
      Ikävä
      105
      2363
    2. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      433
      2056
    3. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      72
      1503
    4. Maanantai päivää

      On tää yhdenlainen paikka... No huomenta nyt kuitenkin. 🐺❤️🖤🫤☕
      Ikävä
      75
      1195
    5. Mikä kaivatussasi on

      parasta?
      Ikävä
      42
      1166
    6. Palstasuden aamu

      Hyvää huomenta. Alkaa vähitellen tervehtymistä tapahtua. 😊🤗☕🐺
      Ikävä
      219
      1135
    7. Ollaan samanlaisia

      Samannäköisiäkin? Herkkiä, pohdiskelevia, syvästi tuntevia? Aistin kuvienkin perusteella paljon samankaltaisuutta. Siksi
      Ikävä
      74
      1069
    8. Kaipaatko vielä häntä?

      Entistä kumppaniasi?
      Suhteet
      191
      1059
    9. Ken leikkiin ryhtyy

      Se leikin kestäköön. Ei mulle tarvitse kiukutella jos en lähde leikkiin mukaan. Eiköhän se oo molemmille helpoin kun lop
      Ikävä
      93
      1039
    10. Pelkään sua.

      Ja haluan ihan älyttömästi. Voiko näin kirjoittaa naiselle.
      Ikävä
      54
      978
    Aihe