Kaakelin saumat puhtaaksi...

Sini

Miten saisi keittiön kaakelien saumat puhtaaksi liasta?Ovat vuosien saatossa tummentuneet rasvasta ja muusta liasta.Voiko keittiön kaakelien saumoissa esiintyä hometta?Ei uskoisi kun ei pääse niin kosteuden kanssa tekemisiin,niin kuin kylppärin saumat?!
Kiitos vinkeistä!:)

7

13890

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janna

Toki keittiönkin kaakelisaumoissa voi olla hometta otollisissa olosuhteissa. Esim. jos tiskikone pukkaa kosteaa höyryä likaiselle seinälle jne.

Höyrypesurilla ainakin saisi puhtaaksi, mutta jos sellaista ei ole, kannattaa kokeilla Cifiä ja karkeaa pesusientä. Apteekistakin voi kysellä, josko heidän pöperöistään joku soveltuisi. Luulen, että hyvinkin löytyy sopiva. :o)

• Sini

Ei ole tässä talossa ikinä tiskikonetta ollut tms.Voiko esim.pelkkä käsin tiskaaminen ja ruuan keittäminen aiheuttaa saumoihin hometta?!

• Juu
        Sini kirjoitti:

Ei ole tässä talossa ikinä tiskikonetta ollut tms.Voiko esim.pelkkä käsin tiskaaminen ja ruuan keittäminen aiheuttaa saumoihin hometta?!

Itse olen kerran siistinyt saumat saumojen saneerauaineella. Siis aivan ohut uusi pintaus saumojen päälle. Sitä kai jostain rauta- tai kaakelikaupoista saa. Helppo tehdä itse ja tulos on upea. Muuta keinoa ei ole paitsi kokonaan uudelleen saumaaminen.

• kikka

Ostin TM:ssa jossain määrin kehutun höyrypingviinin. Pääasiassa siksi, että saisin
        uuden kylppärin (tumman)siniset saumat näyttämään tummemmilta eikä miltää vaalean läiskikkäiltä sinisiltä.

Miten auttoi toisessa kädessä tohisevan pingviinin höyry ja toisen käden hillitön jynssäys karhunkielentapaisella sienellä? Eipä paljoakaan. Veikkaus: pelkkä jynssäys kostealla olis varmaan tehnyt saman. Alkoi vi-hatuttaa joten en tutkinut ja testannut enempää.

• merja e.

Universal Stone-puhdistusaineella. Verraton aine mihin tahansa puhdistamiseen - tilattiin työporukalla, mutta löytyy myös kaupoista, ks. www.wariotrading.fi

• LPA

Minä sain 50-luvun keittiöstä pinttymät pois ruokasoodatahnalla ja hammasharjalla. Jotkut valkoisista saumoista jäivät silti tummiksi, joten vetäisin puhtaiden saumojen päälle vielä valkoisen saumavärin. Tuli hieno :-)

• hulttio76

Kaippa noilla pesuaineillakin jotain tarkoitusperää on, mutta parhaan ja pitkäikäisimmän tuloksen saat, kun haet paikallisesta Rautiasta(tms.) saumaraudan (jollain muullakin "vekottimelakin" kait pärjää) ja paketin saumalaastia. Raudalla sit rapsuttelet vanhat paskat pois (imuri on hyvä apuväline, pidä tarpeeksi lähellä! Ei siten pöly leviä.) ja jollei sinulla ole suurtalouskeittiötä, niin saumaus käy kyllä todella nopeasti.;) Pakkauksessa on ohjeet ja kaupan myyjäkin antaa varmasti lisä-ohjeita ja vinkkejä. Pienen tilan laastin voi levittää vaikka taikinalastalla, ja pestä ohjeen mukaan tavallisella pesusienellä. Kannattaa myös harkita sauman värin vaihtoa, antaa uuden ilmeen keittiöön .
      Kun molemmat sitten pesee ja huuhtelee hyvin, niin niitä voi käyttää niinkuin ennenkin. Puuha on mukavaa ja hauskaa... siis niinkuin varsinkin amatöörille. Ehkä kannattaa ottaa anyway joku kamu(ehkä raksahemmo?) kaveriks.
      Ja siitä homeesta. Aika usein hometta kertyy vuosien saatossa "kuivassakin" tilasssa, koska saumat eivät ole kosteuden kestäviä. Laatat yleensä kylläkin. Koitappa noilla ohjeilla eteenpäin. Laita vaikka s-postia, jos jotain.
      Hyvät joulut! ;) Terv. hulttio76 Tre =D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      46
      3088
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      46
      2881
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      50
      2515
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      49
      2403
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      32
      2096
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1850
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1769
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      41
      1616
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      46
      1535
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26