Pärjäänkö muuttaessani?

joniinkyllästynyt

Ammattikoulu jäi pienesä kiinni etten läpässyt, joten sitä kautta en saa tukia. Nyt mua kuitenkin patistetaan muuttamaan pois kotoa, herranjumala 24v kun jo olenkin, niin miten tästä pitäs edetä? Olin vuoden töissä melkeen palkatta ja vuoden lopulla konkurssi iski, joten palkkaani en ole saamassa. Nyt olen siis lähestulkoon työtön ja mitään tukia ei tällä hetkellä heru. Pois tarvisi silti muuttaa.

Miten tästä edetä? Etsinkö ensin yksiön itselleni ja sitten menen kelaan anomaan tukia, vai meneekö toisinpäin? Vuokravakuuden pystyisin maksamaan, mutta ensimmäinen vuokra on niin ja näin. MITÄÄN apua vanhemmiltani en saa tähän asiaan, edes tietoa, joten olen aivan hukassa!

Ainoa mikä huolettaa on se, että pystynkö maksamaan tulevia 470-540euron vuokramaksuja sähköt, vakuutukset ja puhelinlaskun? Jos käy niin, että rahat ei riitä em. maksuihin niin auttaako kela vai meneekö luottotietoni?

Niin ja työttömäksi en ole ilmottautunu, jos sillä mitään merkitystä on?

4

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joniinkyllästynyt

      Töitä etsin tulojen toivossa ja myös sen etten passivoituisi, mutta vielä ei ole tärpännyt. Toivottavasti en montaa kuukautta joutuisi asumaan tuilla
      auttakaa!! :(

    • Kekseliäs

      Työkkäriin kipinkapin ilmoittautumaan, saat edes päivärahaa. Sitten etsi kimppakämpästä huone itsellesi. Onko niitä saatavilla lähiseudullasi. Maaseudulla voisi olal vaikka saunakamareita saatavilla edullisesti vuokralle. Hyvä vaihtoehto olisi alivuokralaisasunto, voisit tehdä vaikka pihatöitä jollekin ikäihmiselle, ja saisit asua edullisesti. Tuntisit itsesi tarpeelliseksi. Muutenkin voit kierrellä omakotialueella ja kysellä pikkuhommia. Ole luova ja etsi kaikenlaisia vaihtoehtoja. Tyttömien yhdityksessä saattaisi olla joku, jolla kotona tilaa väliaikaisesti yhdelle.

      • joniinkyllästynyt

        Olen sen verta introvertti että mikään kimppakämppä on pois suljettu. Se vaan pahentaisi pahaa oloa. Ystävät ja perhe asuu isossa varsinais-suomen kaupungissa ja lähikunnissa ja autosta voisin luopua. Eli asunto läheltä keskustaa missä bussit kulkee hyvin.

        Luova olen sen verta ollut että teen osuuskunnan kautta töitä, mutta silläkään rahalla ei todellakaan elä. Eli työllistän itseäni niin paljon kun osaan ja pystyn mutta käteen ei jää mitään koska työtä on liian harvoin


    • kjkhbi25

      Ihan ensimmäisenä on ilmoittauduttava sinne työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi. Alle 25-vuotiaana ja ammattikouluttamattomana sinulle tulee vähintään 5kk odotusaika ennen kuin voit saada työmarkkinatukea ja tuo aika alkaa kulkea vasta ilmoittautumisesta. Lisäksi työkkäri selvittää onko sinulla muuten oikeus työmarkkinatukeen.

      Kela maksaa pienituloiselle asumistukea. Sitä voi hakea, kun sinulla on vuokrasopimus.

      Sossuun kannattaisi myös varata aika mitä pikimmin. Sossu maksaa toimeentulotukea ja voit siellä muutenkin selvittää tilannettasi, mitä pitäisi tehdä, miten löytää asunto jne. Sossu voi auttaa suoraan vuokravakuuden ja muuton kustannusten kanssa, toki ne ovat aina harkinnan varassa saako näihin tukea vai ei. Vähintäänkin siltä ajalta, kun et saa työmarkkinatukea, sinun kuuluu saada toimeentulotukea ellei sinulla sitten ole säästöjä tai muita tulonlähteitä (tai omaisuuta omaisuutta), joilla elää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3078
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1046
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1010
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      956
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      50
      937
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      816
    Aihe