Neuvokaa tyhmää:
Ostin uuden Yariksen. Pitääkö/kannattaako siihen teettää ruostesuojaus erikseen vai onko se tehty jo tehtaalla?
Kiitos!
Ruostesuojaus
35
1787
Vastaukset
- varis_kraakraa
Ei ne Jaappanissa tiedä missä suolapskassa Suomessa ajetaan, pitää ruostesuojata.
- Toyot_Corolla
Toyota Yariksessa on hyvä ruostesuojaus jo tehtaalla tehty, mutta Suomen olosuhteissa ajettaessa sekin kannattaa uudelleen suojata.
- valitettavaaFaktaa
Älä valehtele noin pahasti, joku voi uskoa sinua ja pilata autonsa sen takia.
Toyotassa ei ole tehtaan jäljiltä kuin onneton suojaus ja on suositeltavaa suojata se heti uutena jos autoa on aikomus pitää yli neljä vuotta. Jos vaihtaa Toyotan pois sitä nopeammin, niin ei kannata suojata, sillä etu menee seuraaville omistajille ja sinua ei siitä mitenkään hyvitetä.
Noita suojauksia on vertailtu autolehtien toimesta ja sieltä löytyy faktaa jos ei usko minun kirjoitustani. - Sama_koskee
kaikkia Suomessa käytettäviä autoja. Ruosteenestokäsittely pakollinen. Ei tule edes mieleenkään harkita muutamaa vuotta vanhaa käytettyä autoa mikäli sitä ei ole suojattu ensimmäisen käyttövuoden aikana.
- Turhaa_touhua
Minä ostin juuri kolmannen kolmevuotiaan auton peräjälkeen. Näihin ei oltu tehty minkäänlaista ylimääräistä suojausta. Kahdella aikaisemmalla autolla ajoin noin 7 vuotta kummallakin, ja möin ne 9-10-vuotiaina ruosteettomina pois. Hyvin kestivät tuon ajan, vaikka niitä pestiinkin vain sulan aikana, silloinkin harvoin. Tällä kolmannella ei tullut mieleenkään hakea 3-vuotiaasta ruostepaikkoja. Ei niitä löydy. Merkki ei ole Toyota, mutta nämäkin on valmistettu Ranskassa.
- hdhdhdgh
Toyot_Corolla kirjoitti:
Toyota Yariksessa on hyvä ruostesuojaus jo tehtaalla tehty, mutta Suomen olosuhteissa ajettaessa sekin kannattaa uudelleen suojata.
Ainakin aygossa oli ja on pelkkä pohjamaali pohjassa kun hiukan kertakäyttöauto asenteella tehty.Kun pikkuauto on kyllä punakynällä tingitty ruosteenestosta ja entiset sitkeät pvc massatkin kielletty.
Kannattaa jos aikoo sitten pitkään pitää kun tuo sen 3-5 vuotta lisää käyttöikää pelleiltä.
- huterasikakiikku
Ei tollasta riisi kuppii kannata alkaa balsamoida tuleville sukupolville
- eri-mieltä
Näillä suomen hinnoilla kannattaa kyllä balsamoida. Jos suomen autot olisivat 30-40% halvempia, voisin kenties olla kanssasi samaa mieltä.
- viisampi
Ehdottomasti kannattaa, mutta ei siitä juurikaan mitään hyötyä ole. Sitä vastoin Citikkaa ei missään nimessä kannata suojata. Se seisoo nimittäin suuremman osan ajasta korjaamon pihalla odottamassa vuoroaan ja muutenkin mitä nopeammin nämä ranskalaiset katukuvan pilaajat poistuvat , sen parempi. Tosin ne on jo luonnollista tietä poistumassa kun niitä ei täällä enää juuri kukaan osta.
- itse_kokenut
Ei se Citikka ruostu, vaikka on ajossa ympäri vuoden. Huoltopäiväkin on harvemmin, kuin Yarisissa. Ja kyllä näitä ostetaankin. Varsinkin käytettynä saa autoa koko rahalla ilman merkkilisää. Täysin ruostettomina.
- rapearanskis
itse_kokenut kirjoitti:
Ei se Citikka ruostu, vaikka on ajossa ympäri vuoden. Huoltopäiväkin on harvemmin, kuin Yarisissa. Ja kyllä näitä ostetaankin. Varsinkin käytettynä saa autoa koko rahalla ilman merkkilisää. Täysin ruostettomina.
Kyllä sen shit,itikan joutuu myös käytettynä myymään ilman merkkilisää vaikka uutena maksaa oikeitten autojen hinnan ennen kuin vikamaailma alkaa hermoja raastamaan
- rahaaautoon
Kannattaa jos aiot pitää autoa seuraavat 20 vuotta, muussa tapauksessa se hyöty siirtyy seuraaville omistajille sinun maksamana...
- kylläkannattaa
Ei ole pakko, mutta kannattaa ruostesuojata.
- Tojotisti
Kolmas Toyota alla.
Auto on aivan olemattomasti ruostesuojattu, perusteellinen suojaus on ehdottomasti tarpeen.
Tekniikka kyllä kestää, pellit ei.
En ostaisi neljä vuotta vanhaa suojaamatonta Toyotaa.
- Hölmö2
Okei, kiitos paljon vastauksista.
- Paska_kinneri
Jos meinaat pitää yli 10v sitä niin sitten ehkä ,mutta muuten ei! Toyota kestää kullä vähintään sen 10v ilmankin ylimääräistä massausta! Yli 20v kokemuksella tiedän sen paremmin kuin hyvin! Mutta jos se omaa mieltä rauhoittaa ja haluat siihen sijoittaa niin siitä vaan ei se ainakaan pahaa tee!
- salamanterisilakka
Itse en ainakaan suojauttanut. Myyn kuitenkin viimeistään 4v vanhana niin väliäkös tuolla. Yhdestä paikasta kysyin hinnan olisi ollut 480€.
- TheStig
Jos et suojaa, kerroit juuri tojosi tulevan myyntihinnan...
- Yarisvaris
Parhaimmassa tapauksessa saat suojatusta autosta itse myymällä neljän vuoden päästä sen verta enemmän kuin mitä suojaaminen maksaa autoon uuteena. Jos taas annat auton vaihdossa liikkeeseen, niin käytännössä et saa siitä yhtään enempää. Eli jos et ole suhteellisen varma, että pidät autosi loppuun asti, niin aika turha sijoitus suojautus on. Toki suojauttamalla työllistät eli hyvän mielen siitä saat:) Kannattaa vielä ottaa myös huomioon, että jos autosi joutuu kolariin ja menee lunastukseen, niin et saa siitä yhtään enempää vakuutusyhtiöstä eli siinäkin tapauksessa rahat menevät kyllä hukkaan.
- Ilokauaskulkee
Uuteen auton aina:
Penkkien lianestokäsittely
Briliantt-maalipinnankäsittely
Täydellinen ruosteensuojaus Kyllä kannattaa ruostesuojauttaa. Tehtaalta lähtiessä lähinnä pohjamaalaus. Samalla suosittelen taakse asennuttamaan ns. lokarit, muoviset sisälokasuojat, jotka peittävät takapyörien edessä olevan kuraa keräävän "hyllyn".
- Massauttaja
Autonvalmistajat ovat joutuneet keventämään tehtaalla suoritettavien ruosteenestokäsittelyjen tasoa ympäristöviranomaisten kiristyneiden vaatimusten takia. Aromaattisten liuotinten käytölle valmistusprosessissa on nykyisin määritelty tiukat rajat, mikä ei suosi massiivista massausta.
Ostin uuden Peugeot 406:n vuonna 1996 enkä teettänyt siihen koskaan mitään lisäsuojausta, Ajoin autolla lähes 17 vuotta. Auto on liikenteessä edelleen (20. vuosi menossa), eikä katsastuksessa ole tietämäni mukaan ollut ruostumisesta johtuneita ongelmia. Noiden vuosien ranskiksissa onkin kelpo sinkitys suojaus!
Tänä vuonna ostin uuden M-B C -farkun, jota aion lähtökohtaisesti pitää kauan. Tähän autoon olen teettänyt lisäsuojauksen; mielestäni kustannus (n. 1,3 % auton ostohinnasta kaikkine varusteineen) ei ollut liiallinen auton arvoon nähden, vaikka autoa kehutaan vähemmän korroosioalttiiksi mm. alumiinin runsaan käytön ansiosta(korin osista alumiinia 48 %). Samalla jo entuudestaan hiljaisesta autosta tuli vielä karvan verran hiljaisempi.
Luullakseni Yarisinkin (tai Yariksen, jos niin haluat) lisäsuojauksen kannattavuus riippuu lähinnä siitä, aikooko autoa pitää itse kauan vai vaihtaako sen piankin tuoreempaan.- Jarppaaa
Tyttärellä oli vm2000 mallin Jarppa.Ei oltu koskaan suojattu.Pohja oli pintaruosteessa.Katsastusessa ei ilmoitetu koskaan rustekorjauksia.Jarppa meni vaihtoon,ajettu vajaa 300tkm.Tonninen kone alko olla vainaa.Puoltoista tonnia sai vaihdossa.Ruostesuojaus,jos joskus ois tehty,ois mennu aivan hukkaan.
- Jomppaa2
Jarppaaa kirjoitti:
Tyttärellä oli vm2000 mallin Jarppa.Ei oltu koskaan suojattu.Pohja oli pintaruosteessa.Katsastusessa ei ilmoitetu koskaan rustekorjauksia.Jarppa meni vaihtoon,ajettu vajaa 300tkm.Tonninen kone alko olla vainaa.Puoltoista tonnia sai vaihdossa.Ruostesuojaus,jos joskus ois tehty,ois mennu aivan hukkaan.
1500 romutuspalkkio tuli meille kun vaihdettiin fiat uuteen japanilaiseen.
- neukkunisti
Suojauksen voi uuteen autoon tehdä itsekin. Alusta vain puhtaaksi ja sitten spraypullolla ensin kerros ohutta vahaa alustaan ja koteloihin. Sitten alustaan vielä paksumpi kiveniskusuojaus. Kassillisen suoja-ainepulloja saa alle satasen.
- kyllä_vaan
Helppo homma. Pitää tosin olla noita moderneja vahapoijaisia aineita.
- koorotta
kyllä albanialaisilla karvakourilla kasattu kyhäys ruosteen kestää.pitää vaan muistaa järvivedellä pestä aamuin illoin ja takaluukkua tuulettaa runsaasti.kyllä jämpti on niin.
- surullista-mutta-totta
EU:n myötä hävisi ylimääräinen ruotsesuojaus joka aikoinaan tehtiin maahantuonnin yhteydessä. Nykyään pitää itse ruostesuojata lähes ihan kaikki uudet autot, merkistä riippumata. Joissakin saattaa olla vähän parempi suojaus tehtaalta mutta harvassa ovat nämä mallit. Monikaan ei uutta autoa suojaamaan ryhdy koska myyvät auton 3-4 vuoden jälkeen pois. Sikäli harmillista meille jotka ostamme käytetyn auton. Auton hinnassa pitäisi ottaa huomioon suojaus mutta eivät autoliikkeetkään tätä huomioi.
- hajosikotojotasi
Tojolla ei ole ruosteongelmaa ollut aikoihin 90 luvun tojot mätäni käsiin minulla on ollut kaksi carina kakkosta 86 ja 91 molemmista loppu kori 500t/km nurkilla.
2002 yaris jolla oli ajettu 490t/km oli kori vielä ihan hyvä helmat kaaret kaikki ruosteettomat, pohjassa oli toki pintaruostetta mutta ei lähelläkään mätää/reikiä.
Nykyinen autoni on Ave 1999 ajettu 220t/km kori on tosi hyvä pintapelleissä ei ruostetta/kukkaa missään ja pohjakin näyttää tosi hyvätä, tavoiteeni on ajaa tuolla vielä 300t/km sentään jo 16v auto ;)- meinaan_vaan_että
Ei oo Tojolla ruosteongelmaa. Se iskee ihan varmasti, meinaan ruoste.
- kokemukseni
Vaimolla ollut uudesta lähtien kyseinen auto. 6 vuoteen ei ainuttakaan ruostepilkkua ,ajellu pääkaupunkiseudulla jossa suolaa kylvetään holtittomasti. Ehkä voi suojata jos pitää todella pitkään, muuten rahan haaskausta.
- niinsemeneee
Yariksen ruostesuojaus ei todellakaan ole rahan haaskausta. Auto on teknisesti kestävä. Kori siitäkin menee ennen kuin tekniikka. Korin korjaaminen onkin hankalaa, sanoisin lähes mahdotonta.
Uudemmat Yarikset on erittäin huonosti suojattu, kutenm muutkin uudemmat autot. Vanhemmat olivat hyvin suojattu, eikä 12 vuotisissa ole mitään ongelmaa.
Sitten, kun tulee ensimmäiset ruostepilku ja suolavesi kiihdyttää ruostumista auto onkin ROMU.
- kannattaakannattaa
Kyllä auto kannattaa ruostesuojauttaa.
Auto on paljon helpompi myydä jälleen yksityiselle, jos on ruostesuojattu.
Ajatusmaailma, että ei kannata, jos ei ole aikomusta pitää itse pidempään on täysin virheellinen.
Meikäläinen ostaa autot yleensä yksityiseltä ja ruostesuojaus on aina erittäin suuri plussa ja tae, että ostan auton.
Teknisiä vikoja on helppo korjauttaa, mutta ruostunut auto on romu jota ei saa millään kuntoon.
Aikoinaan ajoin vanhoilla mersuilla, mutta olen luopunut niistä juuri ruostumisen vuoksi.
Nykyään ajan volvos S80 mallilla, mutta niidenkin suojausta on selvästi huononnettu. Oli pakko suojauttaa nykyinen(2007) autoni. Ei ollut vielä pahoja ongelmia. - ruosteeton2003
No, jos aiot pitää 20 vuotta tai enemmän niin lisäsuojaus kannattaa. Varsinkin, jos tarkoitus on pitää loppuun asti niin suojaa vaan. Vaimentaahan se kivien ropinoitakin.
- YarppaaOnOlluJaOn
Peset tarpeeksi usein niin ei tarvitse, muuten tarvitsee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1256660Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631624184Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen513399Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4902974Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2851960Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde351639- 891479
Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja151469Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1741419Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151386