Polttoainahana (diesel)

Tihkuu

Polttoainehana metallisilla letkuyhteillä vuotaa yhteiden jengoista. Mitä tiivisteeksi? O-renkaat (polttoaineen kestävät) ei tunnu kestävän kauaa. Ehdotuksia/tietoa mikä on oikea tiiviste tuohon kohtaan.
Vai otanko koko hanan pois. En muista koskaan sulkeneeni.

12

2789

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siiseli11

Saisko niihin jenkoihin putkiteippiä kierrettyä?

• vesille

Laita hydrauliikka liimaa kierteisiin.Putsaa hana ja yhteet vaikka asetonilla.Itse hana voi kans alkaa vuotamaan karan juuresta.

• permatex

Omaan veneeseeni tuli sama ongelma 9 vuotta sitten. Kierteisiin pantiin Permatex-silikonia. Hana ei edelleenkään vuoda. Permatexiä kannattaa pitää mukana veneessä, koska se sopii myös esim. moottorin rikkoutuneen tiivisteen korvaamiseen.

• Permatexejä

Permatexillä on useita tiivistämiseen tarkoitettuja tuotteita. Nimimerkki “LonelyBird”, mitä niistä kommentillasi “kokemukset Permatexistä ei ole rohkaisevia” tarkoitit? Jos käytit Permatexin kierrelukitetta, oliko se sinistä (=keskiluja) vai punaista (=luja)? Loctitellä on samat värikoodit. Oliko jotain ongelmia Permatexistä, millaisia?

Itselläni on hyvät kokemukset Permatexistä. Viimeksi käytin silikonitiivistettä, kun arktisella purjehdusreissullani moottorin lämmönvaihtajan o-tiiviste alkoi yllättäen vuotaa. Siihen tarkoitukseen en tietenkään käyttänyt Permateksin kierrelukitetta.
        Mitään kaupallisia kytköksiä minulla ei ole Permatexiin, mutta tässä on tuotevalikoiman linkkejä. Osa tuoteista on sellaisia, joita ehkä kannattaa hankkia mukaan pitkille purjehduksille.
        http://www.permatex.fi/09/tiivistysaineet.html
        http://www.permatex.fi/09/liimat_ja_tiivisteaineet.html
        http://www.permatex.fi/09/kierrelukitteet.html

• Sorry "Permatexejä", olin huoleton.
        Minulla ei ole kokemuksia Permatexin muista tuotteista, paitsi niiden silikoonituotteista. Tässä puhuttiin nyt niiden silikoonituoteista. Nehän eivät sovellu tähän.
        Oletan että Permatex:in anairobiset tuotteet (mistä ei kokemuksia), ovat sama tasoa kuin Locktite. Minun tavoite oli sanoa että dieselhanan kierteet ei tiivistetä silikoonituotteella, olkoon sen nimi Locktite tai Permatex...
        Anairoobisista Locktite-tuotteista minulla on kokemuksia ja suosittelen tässä tapauksessa Locktite 577.
        Voi olla että Permatexiltä löytyy vastaava tuote mutta ratkaisu EI ole heidän silikoonipohjaiset tähän paikkaan.
        Oletko eri mielta ?
        Sinun hyvät kokemukset Permatexistä saa minut kiinostumaan. Testaan seuraavaksi heidän silikoonipohjainen tiivistys suolavesipumpun kannen tiivistämiseksi...

• siltitulitiivis
        LonelyBird kirjoitti:

Sorry "Permatexejä", olin huoleton.
        Minulla ei ole kokemuksia Permatexin muista tuotteista, paitsi niiden silikoonituotteista. Tässä puhuttiin nyt niiden silikoonituoteista. Nehän eivät sovellu tähän.
        Oletan että Permatex:in anairobiset tuotteet (mistä ei kokemuksia), ovat sama tasoa kuin Locktite. Minun tavoite oli sanoa että dieselhanan kierteet ei tiivistetä silikoonituotteella, olkoon sen nimi Locktite tai Permatex...
        Anairoobisista Locktite-tuotteista minulla on kokemuksia ja suosittelen tässä tapauksessa Locktite 577.
        Voi olla että Permatexiltä löytyy vastaava tuote mutta ratkaisu EI ole heidän silikoonipohjaiset tähän paikkaan.
        Oletko eri mielta ?
        Sinun hyvät kokemukset Permatexistä saa minut kiinostumaan. Testaan seuraavaksi heidän silikoonipohjainen tiivistys suolavesipumpun kannen tiivistämiseksi...

Syy, että joskus 9 v. sitten tuli käytettyä sinistä silikoni-Permatexia dieseltankin hanan vuotoon oli yksinkertainen: tiivistysrengas oli hajonnut eikä teflonteippi auttanut. Kun kiristettiin lisää, kierteetkin vaurioituivat ja vuoto paheni. Eräs purjehtija tarjosi mukanaan ollutta jenkkiläistä Permatexiä, jota oli itse käyttänyt vastaavan kaltaisessa tilanteessa (lähimmät kaupat olivat satojen mailien päässä). Kumma kyllä liitos on edelleen tiivis, vaikka silikoni-Permatexiä ei kai ole tarkoitettu polttoainepuolen tiivisteeksi - se ei taida sietää bensaa, mutta ei liukene dieseliiin.
        "Permatex products are sold buy Loctite in Europe".

• Locktite 577
      http://www.loctite.fi/Loctite-4087.htm?nodeid=8802627256321
      Minun kokemukset Permatex:stä kierretiivisteenä ei ole rohkaisevia. Käyttäisin kyllä yllämainittu Locktite 577 mutta pese pinnat ensin.
      Poltoainehana on pakollinen varuste. Palon sattuessa, voi olla että vakutusyhtiö ei maksa penniäkään, jos poistat sen.

• TekniikanTietämystä

Putkitöihin tarkoitettu Teflon teippi on hyvä ja sopiva tiiviste mm. öljyputkien kierteisiin ja samoin osa noista Loctiten lukitusliimoista soveltuu.
      Oletko tarkistanut millaiset liittimet noissa laitteissasi on? onko ne tarkoitettu miten toimiviksi? ilman tiivisteitä/teippiä vai onko vaan metallikartiot vastakkain jolloin ei ilmeisesti ole tarkoitettu mitään tiivisteitä ja samoin jos on "helmiliitos".
      Kierreliitoksin ei ole syytä laittaa mitään silikonia koska se ei ole kovinkaan sopiva kierreliitoksiin.

Mitään polttoaine letkujen/putkien venttiilipakkoa ei liene ole olemassa muuten kuin joidenkin "tietävien" henkilöiden ja liittojen "leikkikatsastus" määräyksissä.

Eihän mitään venttiiliä tarvikaan jos veneissä polttoaine tankit on moottoria alempana, ainoastaan joissain pienemmissä rakenteissa venttiili on tarpeen jos polttoainetankki on sijoitettu jonnekin korkeammalle jos polttoaine voi valua alempaan tilaan itsestään.

• Lisäaineet

Kaikki vanhat konstit ei enää tehoa koska polttoaineisiin on lisätty joitakin tiivisteitä turvottavia ja liuottavia lisäaineita samalla, kun etanolin määrää on kasvatettu. Näiden lisäaineiden takia jouduin vaihtamaan webaston polttoaineletkun. Se alkoi turvota ja tihkua.

Kaikkien kannattaa seurata vanhojen liitosten ja letkujen käytöstä. Ne voi yllättää

• 326474
        Lisäaineet kirjoitti:

Kaikki vanhat konstit ei enää tehoa koska polttoaineisiin on lisätty joitakin tiivisteitä turvottavia ja liuottavia lisäaineita samalla, kun etanolin määrää on kasvatettu. Näiden lisäaineiden takia jouduin vaihtamaan webaston polttoaineletkun. Se alkoi turvota ja tihkua.

Kaikkien kannattaa seurata vanhojen liitosten ja letkujen käytöstä. Ne voi yllättää

Loctite 577 kierretiivisteaine toimii loistavasti tuossakin paikassa. Teflonteippi on myös toimivaa mutta laittaisin ennemmin tuota loctitea.

O-renkaiden pitäisi kyllä kestää dieseliä jos ne vaan ovat esim. nitriilikumia, siis se kaikista yleisin o-renkaiden materiaali. On toki materiaaleja jotka eivät kestä dieseliä.

O-rengasliitoksen vuodon syy on luultavammin asennusvirhe kuin o-renkaan väärä materiaali.

Tai sitten sen hanan rakenne on vaan huono, eikä se toimi kunnolla niillä o-renkailla.

• Dieseleioodieseliä

Dieselissä vaan on lisäaineita, jota nitriilikumi ei kestä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      97
      4737
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3173
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3135
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      406
      2229
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      235
      1378
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1223
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      69
      1132
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1104
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      118
      1020
    Aihe