FreeDOS

totuuden JouluTorttu

Mua kiinnostais asentaa koneeseen FreeDOS ja nettiselaimiakin saa jo ihan kivasti DOSille, samoin meilisoftaa, tcp/ip-protokollat ym. mutta tietääkö kukaan mistä löytäis dosissa toimivan palomuurisoftan?? Koska DOS ei ole moniajokäyttis niin sen palomuurin pitäisi toimia ikäänkuin ajuri tai TSR-ohjelma (Terminate-Stay Resident), eli ladataan esmes Config.sysissä tai autoexec.batissa ja väijyy kokoajan muistissa monitoroiden liikennettä. Olipa aikoinaan F-protin dos-versiokin sellainen TSR-pätkä että se väijyi koko ajan muistissa odottaen josko jokin saastunut ohjelma ajetaan joten luulisi tuon palomuurinkin olevan mahdollinen.

Se joka kertoo mistä tuollainen kunnollinen ja toimiva löytyis ja freewarena, niin syvimmät kumarrukset ja kiitokset hänelle.

8

980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rajalle, niin ei tarvitse miettiä softamuuria samaan koneeseen viemästä tehoja.....

    • Seppott

      Ja sitten vielä gem päälle ja linuks käyttäjätkin pääsevät ainakin jonkun vuoden tuoreempaan ja toimivampaan tekniikkaan käsiksi.

      PS. olen Seppot, en voi enää käyttää sitä nimimerkkiä koska joku on rekisteröinyt sen eli jatkossa Seppott.

      • ei rasisti mutta...

        En ole rasisti eikä täällä sais rasistisia kommentteja heittää mutta täytyy kyllä sanoa SILTIKIN että sinä se et seppott tunnu tietävän mitään mistään, luuletko ettei linux-käyttäjät muka elä ajan siivellä? Luuletko että heillä on todella vanhoja softia ja rautaa? Luulet väärin, uusimmat distrot tukee aivan samoja laitteita kuin win$ucks ja lisäksi distoista löytyy todella hyvät ominaisuudet ja distroissa on mukana niin paljon hyötysoftaa ettei tarvitse ajatella vähään aikaan imuroivansa mitään netistä, siinä kun on kaikki, toimistosoftista ja musantekosoftista alkaen.


      • 31337

        Mitähän mahtoi toi sun kommenttisi oikeen tarkoittaa?!?

        Tarkoitatako gemillä kenties muinaista dossin muistinhallinta ja optimointi softaa nimeltäQEMM?

        Ja miten Linux käyttäjätkin pääsevät käsiksi jonkun vuoden tuoreempaakin tekniikaan?!?

        Puhut sekavia! Tuliko taas otettua rauhoittavia ja piristäviä samaan aikaan?!

        Ja jos joku haluaa koneellaan testailla free-dossia ja sen nettimahiksia niin miksi ei!

        Mutta ei jaksa enempää komentoida sun kummaa komenttia. Pitää alkaa testaamaan uutta Solarista!


      • The Real J.
        31337 kirjoitti:

        Mitähän mahtoi toi sun kommenttisi oikeen tarkoittaa?!?

        Tarkoitatako gemillä kenties muinaista dossin muistinhallinta ja optimointi softaa nimeltäQEMM?

        Ja miten Linux käyttäjätkin pääsevät käsiksi jonkun vuoden tuoreempaakin tekniikaan?!?

        Puhut sekavia! Tuliko taas otettua rauhoittavia ja piristäviä samaan aikaan?!

        Ja jos joku haluaa koneellaan testailla free-dossia ja sen nettimahiksia niin miksi ei!

        Mutta ei jaksa enempää komentoida sun kummaa komenttia. Pitää alkaa testaamaan uutta Solarista!

        Eikös joskus vuonna miekka ja kypärä ollut muuan graafinen käyttöympäristö nimeltään GEM ? Taisi herra trolli tarkoittaa sitä. Tuota taidettiin käyttää ainakin ST:n käyttöliittymänä ellen aivan väärin muista...

        J.


      • Totuuden Joulutorttu
        The Real J. kirjoitti:

        Eikös joskus vuonna miekka ja kypärä ollut muuan graafinen käyttöympäristö nimeltään GEM ? Taisi herra trolli tarkoittaa sitä. Tuota taidettiin käyttää ainakin ST:n käyttöliittymänä ellen aivan väärin muista...

        J.

        Muistat aivan oikein, Atarista GEM tuli myös sitten PC-koneillekin, ainakin Amstrad myi XT-koneita joissa oli GEM-käyttöliittymä, joskus kultaisella 80-luvulla. Nykyisin GEM on OpenGEM, löytyy FreeDOS-projektin kautta suoraa osoitetta en muista mutta kannattaa surffata http://www.freedos.org ja sieltä katsella niiden linkkien kautta, toinen mutta uudempi käyttöliittymä on SEAL josta kai löytyy MP3-soittimet ym. kivaa.


    • 0987

      Suosittelen DR-DOS-käyttöjärjestelmää. Siinä on myös moniajo.

      Lataus:
      http://www.drdos.org/
      OpenDOS 7.01 486- ja vanhempiin koneisiin
      DR-DOS 7.03 Pentium- ja uudempiin koneisiin
      Kokemusteni mukaan noin toimii parhaiten.

      Olen kokeillut myös FreeDosia, mutta se ei ollut hyvä.

      • 0987

        Opendossissa ei ole Deltreetä mukana, joten kannatta kopioida c:/dos-hakemistoon 7.01-disketiltä deltree.bat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      518
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      42
      457
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe