Kehitysvammaisten vanhemmuus

eettinenpohdinta

Mitä mieltä te olette, jos kehitysvammaiset hankkii lapsia? Tätä asiaa saa tulla miettimään kehitysvammaiset, sekä ei-kehitysvammaiset.

19

583

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tri.burgeri

Mun isä sanos aina, että "kierre pitää katkasta sitten suhun, apina". Ja katkeehan se kun kukaan ei mua koskaan huoli. Joskus sanottiin et burgerit joutuu näytöstaistelemaan, ja sillo mä aloin reenaa painoja. Nyt myöskin näytän et oon apina, kun steroidein oon liikkeellä. Miksi Jumala mut hylkäs?

• elämä_on_aina_arvokas

Tottakai siihen on meillä jokaisella oikeus. Jokaisen kannattaa vaan miettiä ensin, onko kykenevä huolehtimaan lapsen tarpeista. Tarkoitan siis JOKAISEN, oli kehitysvamma tai ei. Ei kehitysvamma tarkoita, etteikö voisi olla hyvä vanhempi.

• palikkatukilinja

Lasten hankkiminen on sen parin/tulevan yh-vanhemman oma asia. Sekin että pari asuu yhdessä ja haluaa kokea sitä seksuaalista mielihyvää, on sen parin oma asia, ja oli kenestä tahansa kyse, ohjaajan ei kuulu puuttua asiaan vieden näiltä yksityisyysoikeudet.

• juurinäinon

Jokaisen pariskunnan oma asia (= oli vammainen tai ei

• eugeniikka

Sosialisteilta loppuu rahat ei kannata, joutuu vain kärsimään.

• ggfdgfdgfdfg

Ei todellakaan! Miltä tuntuu syntyä todennäköisyydellä kehitysvammaisena kehitysvammasille? Kehitysvamma ei oo se kivoin vaihtoehto lapselle. Tai entäpä vammattomana kehitysvammaisille? Vammattoman lapsen vedättäessä kehitysvammaisia vanhempiaansa tulee lapsesta omaishoitaja. Lapsi kysyy, mikä on vakuutus tai ilmastoonmuutos, mitä on politiikka ja vanhemmat vastaa, etteivät tiedä, kysytään vaikka mummolassa asiaa. Lapset on yleensä utelialaita. Sitten kiistellään onko homoilla ja lesboilla oikeus adoptoida lapsi. Epäilen kyllä enemmän kehitysvammaisten kykyjä kasvattaa tasapainoisia lapsia kuin homojen/lesbojen kykyjä olemaan hyviä vanhempia.

Tukien, terapioiden ja palavereiden rumba väsyttää myös "terveetkin" vanhemmat, kehitysvammaisillekin tuollainen tuottaisi vaikeuksia paineensietokyvyn ollessa huono. Huonon paineensietokyvyn takia kehitysvammaiset eivät kestä kiukuttelevaa lasta ja saattavat ajatella, että annetaan olla.

Lapsia tekee ne, joilla on resurssit siihen. Mikään ruudinkeksijä ei tarvitse olla, mutta kunhan pärjää, niin se on tärkeintä. Fyysisesti vammainen tai aistirajoitteinen voikin olla hyvä vanhempi, sillä heidän ajatusmaailmassa ei kuitenkaan mitään vikaa ole.

• henttuli82

Olen itse lievästikehitysvammainen nainen minulla ei ole edunvalvojaa ja olen itse haaveillut että haluisin lapsen, mutta ensin haluisin päästä hoitamaan jonkun kehitysvammaisen pariskunnan lasta jotta saisin edes omaa kokemusta mitä on hoitaa lasta. Olen lukenut että ne kehitysvammaiset jotka eivät saa hoitaa kenenkään toisen lasta niin tuollaiset tekee lapsia koska kehitysvammaisilla on täysiikäisillä myös hoivaamis vietti. Jotta kehitysvammaiset ei saa tehdä lasta miksi työkeskukset eivät voi jakaa kehitysvammaisile miehille ehkäisyä. Minusta on väärin että kehitysvammaiset pakotetaan sterilisaatioon jota en hyväksy. Minusta olisi hyvä että joku ihminen keksii aikuisille kehitysvammaisille jonkun lapsen tilalle jonkun elävän jota voivat hoitaa. ensinnäkin kehitysvammaisten asuntolaan pitäisi saada olla keitysvammaisella ihmisellä oikeus ottaa oma kissa tai pieni koira jota voisi hoitaa ja eläimet on myös terapeuttisia tiedoksi

• fdssfdsfd

Eläimen hoitaminen voisi ehkä olla kehitysvammaisille vielä helppoa. Lapsen hoitamienn voi olla vaikeaa, koska lapset ei ole ikuisesti vauvoja. Ikää tulee ja tarpeet muuttuu.

Etenkin 10-vuotiaasta eteenpäin vaikeudet voi alkaa, sillä monet vammattomat vanhemmatkin väsyy murros- tai teini-ikäisen kapinointiin. Miten kehitysvammaiset sitten kestäisi sellaista?

Voisitko ryhtyä kummiksi tai miettiä töitä päiväkodista?

• henna3

En pääse työhön päiväkotiin kun olen kehitysvammainen eikä kukaan anna minun hoitaa lasta.

• avustaviin_hommiin_kyllä
        henna3 kirjoitti:

En pääse työhön päiväkotiin kun olen kehitysvammainen eikä kukaan anna minun hoitaa lasta.

Kyllä kehitysvammaisetkin voi tehdä päiväkodissa töitä avustavissa tehtävissä, eikä niihin koulutusta tarvita.

• GettyImages
        fdssfdsfd kirjoitti:

Eläimen hoitaminen voisi ehkä olla kehitysvammaisille vielä helppoa. Lapsen hoitamienn voi olla vaikeaa, koska lapset ei ole ikuisesti vauvoja. Ikää tulee ja tarpeet muuttuu.

Etenkin 10-vuotiaasta eteenpäin vaikeudet voi alkaa, sillä monet vammattomat vanhemmatkin väsyy murros- tai teini-ikäisen kapinointiin. Miten kehitysvammaiset sitten kestäisi sellaista?

Voisitko ryhtyä kummiksi tai miettiä töitä päiväkodista?

henna3 on oikeassa: kehitysvammaisia on töissä päiväkodeissa avustavissa tehtävissä. Jos olet esimerkiksi toimintakeskuksessa, voit puhua ohjaajan kanssa, että haluaisit työkokeiluun päiväkotiin.

• Khjkk

antaisitteko normaaliälyisen 10-v hoitaa lasta? Toki normaaliälyinen 10v kehittyy mutta ei tuossa iässä vielä ymmärretä vastuuta lapsesta.

• infooooo88888888888

Kehitysvammaiselta ei välttämättä ymmärryksessä lapsen kasvattamisen vastuussa ole ongelmia.

Kehitysvammainen kykenee ymmärtämään yllättävän paljon, se missä ymmärtämisessä voi tulla ongelmia on kehonkielessä eli erilaisissa eleissä ja ilmeissä.

Yleisesti katsoen kehitysvammaisella on vaikeuksia eri asioiden hahmottamisessa, puheessa, lukemisessa, keskittymisessä, näössä, liikkumisessa, kuuntelemisessa ja/tai käytöksessä.

Kehitysvammaiset kykenevät huolehtimaan asiansa yhtä hyvin kuin tavallisetkin ihmiset, syy miksi avustajille tulee tarvetta on taas vammaisen puheen tulkitsemisessa, apua asioiden kuten vaatteiden pukemisen kanssa ja ruuan laitossa ja motivoinnisa tehdä asioita yms.

Itse tunnen monta vammaista ihmistä ja suurin osa heistä elävät samalla tavalla kuin muutkin, käyvät töissä, kasvattavat lapsiaan, tekevät ruokaa, käyvät urheilemassa ja fysioterapiassa, maksavat laskunsa ajallaan ja hoitavat lemmikejään.

Kehitysvamma ei ole este elämälle ja uuden elämän perustamiselle, sen kanssa eletään ja vaikeudet vain käydään vaihe vaiheelta läpi ja ratkaistaan miten se vaikeus voidaan ylittää.

Esimerkiksi autistinen ystäväni toimii toimistosihteerinä ja hänen työnantajansa on kehunut paljon siitä, kuinka hyvässä järjestyksessä eri sopimukset yms. ovat sekä kuinka helppoa on lukea työvuorolistoja sekä kuinka helppoa on ymmärtää kun hän auttaa ihmisiä officen ja muiden asioiden hoitamisessa (Autistisille järjestelmällisyys on pakkomielle ja he onnistuvat selitäämään lähes kaiken tietynlaisen järjestyksen mukaisesti), varjopuolena taas on se, etti hän pidä aina taukoja joka välillä näkyy uupumuksena.

Toinen ystäväni jolla on AdHD tietokoneet ovat taas intohimo ja työpaikallakin sen huomaa, tuot 10 tietokoneen osat hänen eteensä ja tunnin päästä ne on kaikki asennettu käyttöjärjestelmiä ja ohjelmistoja myöten. Varjopuolena on taas se, ettei hän viihdy kovin paljoa muiden ihmisten seurassa.

Itselläni on AdHd ja Asperger syndrooma eikä minulla ole vielä tietoteknisellä ja kieli puolella koulussa vaikeuksia ymmärtää opetusta, itse asiassa moni kuvitteli minun olevan amerikoista kotoisin englannin tunnilla ja ihmettelivät miten hyvin tiesin tehdä asioita koneella vaikka en osannut sanoa miten eri komponentit toimivat. Varjo puolena taas on se, että teen hommat liian nopeasti ja välillä tulee unohdettua nimen sutaisu tehtäväpaperille.

Kehitysvamma on este vain niille, jotka eivät ymmärrä mitä kehitysvamma on eivätkä ole halukkaita ottamaan selvää miten vaikeuksia voitaisiin käydä läpi.

Kehitysvammaiset tarvitsevat enimmäkseen henkistä tukea, jonkun motivoimaan tekemään niitä ikäviäkin asioita ja henkilön joka ymmärtää mikä on vaikeaa ja mikä ei sekä henkilön joka osaa olla tiukka mutta kärsivällinenkin tarvittaessa.

Huomaatko mitään erikoista tuossa viimeisessä lauselmassa? Se nimittäin on juuri samaa mitä meistä jokainen tarvitsee.

• Painakalloosi
        infooooo88888888888 kirjoitti:

Kehitysvammaiselta ei välttämättä ymmärryksessä lapsen kasvattamisen vastuussa ole ongelmia.

Kehitysvammainen kykenee ymmärtämään yllättävän paljon, se missä ymmärtämisessä voi tulla ongelmia on kehonkielessä eli erilaisissa eleissä ja ilmeissä.

Yleisesti katsoen kehitysvammaisella on vaikeuksia eri asioiden hahmottamisessa, puheessa, lukemisessa, keskittymisessä, näössä, liikkumisessa, kuuntelemisessa ja/tai käytöksessä.

Kehitysvammaiset kykenevät huolehtimaan asiansa yhtä hyvin kuin tavallisetkin ihmiset, syy miksi avustajille tulee tarvetta on taas vammaisen puheen tulkitsemisessa, apua asioiden kuten vaatteiden pukemisen kanssa ja ruuan laitossa ja motivoinnisa tehdä asioita yms.

Itse tunnen monta vammaista ihmistä ja suurin osa heistä elävät samalla tavalla kuin muutkin, käyvät töissä, kasvattavat lapsiaan, tekevät ruokaa, käyvät urheilemassa ja fysioterapiassa, maksavat laskunsa ajallaan ja hoitavat lemmikejään.

Kehitysvamma ei ole este elämälle ja uuden elämän perustamiselle, sen kanssa eletään ja vaikeudet vain käydään vaihe vaiheelta läpi ja ratkaistaan miten se vaikeus voidaan ylittää.

Esimerkiksi autistinen ystäväni toimii toimistosihteerinä ja hänen työnantajansa on kehunut paljon siitä, kuinka hyvässä järjestyksessä eri sopimukset yms. ovat sekä kuinka helppoa on lukea työvuorolistoja sekä kuinka helppoa on ymmärtää kun hän auttaa ihmisiä officen ja muiden asioiden hoitamisessa (Autistisille järjestelmällisyys on pakkomielle ja he onnistuvat selitäämään lähes kaiken tietynlaisen järjestyksen mukaisesti), varjopuolena taas on se, etti hän pidä aina taukoja joka välillä näkyy uupumuksena.

Toinen ystäväni jolla on AdHD tietokoneet ovat taas intohimo ja työpaikallakin sen huomaa, tuot 10 tietokoneen osat hänen eteensä ja tunnin päästä ne on kaikki asennettu käyttöjärjestelmiä ja ohjelmistoja myöten. Varjopuolena on taas se, ettei hän viihdy kovin paljoa muiden ihmisten seurassa.

Itselläni on AdHd ja Asperger syndrooma eikä minulla ole vielä tietoteknisellä ja kieli puolella koulussa vaikeuksia ymmärtää opetusta, itse asiassa moni kuvitteli minun olevan amerikoista kotoisin englannin tunnilla ja ihmettelivät miten hyvin tiesin tehdä asioita koneella vaikka en osannut sanoa miten eri komponentit toimivat. Varjo puolena taas on se, että teen hommat liian nopeasti ja välillä tulee unohdettua nimen sutaisu tehtäväpaperille.

Kehitysvamma on este vain niille, jotka eivät ymmärrä mitä kehitysvamma on eivätkä ole halukkaita ottamaan selvää miten vaikeuksia voitaisiin käydä läpi.

Kehitysvammaiset tarvitsevat enimmäkseen henkistä tukea, jonkun motivoimaan tekemään niitä ikäviäkin asioita ja henkilön joka ymmärtää mikä on vaikeaa ja mikä ei sekä henkilön joka osaa olla tiukka mutta kärsivällinenkin tarvittaessa.

Huomaatko mitään erikoista tuossa viimeisessä lauselmassa? Se nimittäin on juuri samaa mitä meistä jokainen tarvitsee.

Kehitysvamma on aina älyllistä, ei fyysistä! ADHD ei ole kehitysvamma, autismi ei ole kehitysvamma, liikuntavamma ei ole kehitysvamma, sokeus ei ole kehitysvamma, kuurous ei ole kehitysvamma, lyhytkasvuisuus ei ole kehitysvamma. Autistinen ihminen on rajoittunut sosiaalisella puolella, ADHD-ihmisellä on keskittymisessä ja tarkkaavaisuudessa vaikeuksia ja sen lisäksi ylivilkkautta. Ystäväsi eivät siis ole kehitysvammaisia, neurologisesti rajottuneita kyllä, muttei se mitenkään vaikuta äylliseen suoriutumiseen.

• Leikit.leikitty

Khjkk!
        Vai ei? Edellisten sukupolvien lapset joutuivat huolehtimaan pienemmistä sisaruksistaan muutaman vuoden ikäisestä. Moni toisella kymmenellä oleva koulukas sai iltapäivisin huolehtia sisaruksista, tehdä ruuat ja ostaa päivän tarvikkeet. Vanhemmat pitivät itsestään selvänä, että tyttölapset varsinkin hoitavat huushollin. Silloin oltiin lauantainakin töissä ja koulussa.
        Sitä ei tietenkään toivoisi kenellekään, mutta tiedoksi vain, että kyllä lapsi siitä aikaisemmin ainakin pystyi selviämään.

• Painakalloosi

Siis vertaatko 1900-lukua, jolloin isommat sisarukset piti huolen pienemmistä sisaruksistaan äidin lisäksi, ja kehitysvammaisia vanhempia? Kehitysvammaisen tehdessä lapsia on sama kuin lapsia tekisi normaaliälyinen 10-vuotias. Tuskin antaisitte 10-vuotiaalle vastuuta toisen ihmisen elämästä.

• Lapsenoikeusensin
        Leikit.leikitty kirjoitti:

Khjkk!
        Vai ei? Edellisten sukupolvien lapset joutuivat huolehtimaan pienemmistä sisaruksistaan muutaman vuoden ikäisestä. Moni toisella kymmenellä oleva koulukas sai iltapäivisin huolehtia sisaruksista, tehdä ruuat ja ostaa päivän tarvikkeet. Vanhemmat pitivät itsestään selvänä, että tyttölapset varsinkin hoitavat huushollin. Silloin oltiin lauantainakin töissä ja koulussa.
        Sitä ei tietenkään toivoisi kenellekään, mutta tiedoksi vain, että kyllä lapsi siitä aikaisemmin ainakin pystyi selviämään.

http://www.hs.fi/elama/a1404876633499

Luettuasi tämän mieti lapsen oikeuksia. Lapsella on oikeus vastuullisiin, rakastaviin ja turvallisiin vanhempiin. Rakastavalta kyllä tuo artikkelin pariskunta vaikuttaa ja pyytää rohkeasti apua mutta onko lasta kohtaan oikein että hän joutuu auttamaan vanhempiaansa liian nuorena, jos tällä ei tule olemaan samoja vaikeuksia edessä kuin vanhemmilla. Jos nyt vahinko käy niin tällaisissa tapauksissa lapsella pitäisi olla ennemmin kummin kaltainen aikuinen tai kummiperhe, nuo tukihenkilöt ei käsittääkseni ole ikuisia ja nekin voi vaihtua. Ranskassa tämä käytöntä taitaa olla olemassa jos kehitysvammaisen raskautta ei voi enää keskeyttää

• Kysymyskuuluu

Onko Sinut pakkosteriloitu tai yritetty pakottaa steriloitavaksi? Haluaisimme kuulla tarinasi ja mahdollisesti tehdä jutun. Jutussa voi esiintyä nimettömänä. Kaikki yhteydenotot ovat luottamuksellisia. Ota yhteyttä [email protected].

• Jonzu

Mies ei ole hyvä huoltaja, mutta kehareita kyllä kannustetaan lisääntymään. Miten aikuinen ihminen, joka on tunne-elämältään pieni lapsi kiukutteluineen ja raivokohtauksineen ja kykenemätön hoitamaan aikuisen velvollisuuksia, voi toimia vanhempana?

Tunnen lähipiiristä minun ikäisen kehitysvammaisen naisen, joka osaa lukea, kirjoittaa, puhua ja kävellä omin jaloin. Hän on tällä hetkellä 23-vuotias ja on haaveillut pitkään omasta lapsesta. Kiukuttelee muille aikuisille, jos jokin ei mene hänen tahtonsa mukaan ja saa raivarin, jos ei saa tietynväristä pelinappulaa. Tämä nuori nainen elää vieläkin prinsessavaiheessa pinkkeine juttuineen. Päiväkodissa hän taatusti pärjäisi avustajan töissä ja niitä töitä hän on tehnytkin joskus teini-ikäisenä. Oli hyvin pidetty lasten keskuudessa, mutta vanhemmaksi en osaisi häntä ikinä kuvitella, koska ei kykene huolehtimaan taloudesta ja itsestään ilman toisten apuja.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      64
      2116
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1722
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1418
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1389
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      237
      1337
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1195
    7. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1186
    8. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1165
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      357
      1126
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      329
      1103
    Aihe