Linnun hankinta?

Auttakaa_oikein

Saisiko ASIALLISIA viestejä? Olen itse harkinnut linnun hankintaa (harmaapapukaijan tms) Se on ollut suuri unelma jo pikkutytöstä asti. Nyt kun olen 30.v ylittänyt, suhteessa jne unelman toteutus tuntuu realistiselta. Olen yrittänyt saada linnuista tietoa kaijuli sivuilta (lukemalla esitettyjä kysymyksiä) ja kävin jopa petexpo messuilla Helsingissä Turusta asti ihan vain koska sain kuulla, että kaijulit ovat esillä. Messuilla yrittäessäni kysellä asiasta sain heti vastauksen: ÄLÄ ota palautat sen 5vuoden jälkeen "kiertoon" sulattomana ym. En saanut mahdollisuutta kertoa itsestäni, ajatuksistani tai mistään..Nyt satuin kaijuli foorumille pikkuaroista infoa etsiessäni ja taas siellä oli keskustelun aloittajalle sanottu: ÄLÄ hanki ei sovi sulle blaa blaa.. Samalla sivulla joku kehotti käymään lintu harrastajan luona, mistäs minä sellaisen löydän, joka tuntemattoman kotiinsa päästää lintuaan katselemaan?? Eli millä saan tätä kaikkkien hokemaa kokemusta? Kun kirjoista ym opiskelu ei tunnu "kaiken tietäville" harrastajille riittävän..

6

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lintutäti

      Hei!
      Mielestäni kuulostat hyvin asialliselta ja harkitsevalta linnunomistajaehdokkaalta. :) Kaijulien foorumi ja kaikki muukin yhdistyksen tarjoama info ja tiedonjako on todella hyvää materiaalia, kun opiskelet asioita lemmikkilinnuista. Harmillista, että olet saanut vain tuollaista palautetta messuilla. Kaijuli on yleensä hyvin asiallinen taho, joka haluaa auttaa lemmikkilintujen oikeanlaisessa hankinnassa ja pidossa. Luultavasti tuollaista kommenttia on tullut messujen kiireessä, jossa joka toinen ohikulkija tulee kyselemään "hei moi mistä sais tuommosen puhuvan linnun mä just äsken niinku hokasin et haluisin sellatteen joo!" Sinä asiallisena, opiskelleena ja lintua todella harkinneena jouduit vääränlaisen palautteen kohteeksi, se on minun mielipiteeni.
      Kaijulin yleinen linja nykyään kuitenkin on, että mikä tahansa lintu sopii ensimmäiseksi linnuksi. Riippuu täysin omistajasta, onnistuuko yhteiselo eläimen kanssa. Tarkoittaen siis sitä, että asioiden itsekseen miettiminen päässään ei riitä, vaan tarvitaan juuri tekemääsi opiskelua kirjoista, sydäntä, halua, tietoa ja taitoa soveltaa tätä tietoa käytäntöön. Papukaija ei ole helpoin lemmikki, mutta asiallisella perehtymisellä ja tiedon hankinnalla pystyy kyllä pärjäämään harmaapapukaijankin kanssa, vaikka se olisikin ensimmäinen lintu. Pitää vain ymmärtää linnun vaatimukset ja katsoa, riittääko itsellä rahkeet sellaisen pitämiseen. :) Tätä olet varmasti ehtinyt miettiäkin. Lisäopiskelu ei koskaan ole pahitteeksi aktiivisemmallekaan harrastajalle!
      Vaikka olet saanut karua palautetta, suosittelen sinua liittymään Kaijulin foorumille (ilmaista eikä vaadi mitään). Esittele itsesi ja juuri tuo oppimishaluinen asenteesi, jonka täälläkin olet tehnyt. Kiireetön lähestyminen tuolla asenteella, jossa saat kertoa itsestäsi antaa varmasti paljon lämpimämmän vastaanoton. Tällä foorumilla on myös jonkin verran harmaiden omistajia, jotka mielellään ottavat luokseen kyläilemään ja tutustumaan lintuihin. Ei tarvitse kuin foorumilla kysyä ja alkaa aikaa sopimaan. :) Sinulla voisi olla hyvät mahdollisuudet käydä Turusta käsin siellä Etelä-Suomen harmaaharrastajien luona. Harrastajan luona käyminen on oikein hyvä idea, josta saat käytännön kokemusta ja pääset tutustumaan lintuihin hieman lähemmin ja ajan kanssa.

      • apua_saanut

        Kiitos vastauksesta, mistähän löydän yhteystietoja harmaa harrastajille? Google ei osannut auttaa ;)


      • Lintutäti

        Heippa! Eipä mitään, autan miten vain suinkin pystyn! :)
        Parhaimmat yhteystiedot saat tosiaan, kun menet ja rekisteröidyt kaijulien foorumille. Siellä vähän esittelet itseäsi ja että haluaisit päästä tutustumaan harmaisiin ihan "nokakkain" ;) Foorumilla on useampi harmaaharrastaja ja he ovat foorumilla ihan aktiivisen oloisia, joten varmasti saisit pian lämpimän vastaanoton ja kutsun verailulle!
        Mukaan vaan sulkaisaan joukkoon; http://forum.kaijuli.fi/ ja alareunasta "rekisteröidy" ;)


      • Lintutäti kirjoitti:

        Heippa! Eipä mitään, autan miten vain suinkin pystyn! :)
        Parhaimmat yhteystiedot saat tosiaan, kun menet ja rekisteröidyt kaijulien foorumille. Siellä vähän esittelet itseäsi ja että haluaisit päästä tutustumaan harmaisiin ihan "nokakkain" ;) Foorumilla on useampi harmaaharrastaja ja he ovat foorumilla ihan aktiivisen oloisia, joten varmasti saisit pian lämpimän vastaanoton ja kutsun verailulle!
        Mukaan vaan sulkaisaan joukkoon; http://forum.kaijuli.fi/ ja alareunasta "rekisteröidy" ;)

        Oletko itse kaijuleissa/ onko lintuja? Olisi kiva vaikka @postailla, helpompaa kun täällä. Mun osote on [email protected]


      • Lintutäti

        Olen itse asiassa samassa tilanteessa kuin sinä. Linnuista haaveillut vakavasti jo lähemmäs vuosikymmenen, ja opiskellut niistä niin paljon ja syvällisesti kuin suinkin olen saanut irti. Muutamissa lintukodeissa tullut myös vierailtua, mikä on vain varmistanut että joku päivä omat tirppani vielä saan. :) Mutta kaijuli on kullanarvoinen porukka meille, sinne suosittelen sinua menemäään. Saat heiltä oikeina linnunomistajina parempaa käytännön tietoutta kuin minulta. Itse olen myös menettänyt sydämeni näille pienemmille kuin harmaille, joten senkin puolesta suosittelen lähestymään iha oikeita harmaan omistajia.:)


    • A.P

      Aihe on jo hiukan vanha, mutta ajattelin tulla pahoittelemaan yhdistyksen messuihin osallistuneen jäsenen puolelta saamaasi kohtelua. Tunnen monia paikallaolleita aktiiveita henkilökohtaisesti ja minun on vaikea kuvitella kenenkään heistä sanoneen näin, minkä vuoksi tämä on erityisen ikävää. Yhdistyksellä on ohjeistus messukäyttäytymiseen ja hallitus olisi varmasti halukas tietämään kuka messuilla on näin jyrkästi mielipiteensä ilmaissut. Aiheesta voisi siis olla hyvä laittaa palautetta yhdistyksen palautelaatikon kautta esimerkiksi. :)

      Mitä tuohon foorumikeskusteluun tulee, niin syitä sille voi olla monia. Keskustelufoorumi on avoin kaikille ja vaikka sitä moderoidaankin aktiivien toimesta, siellä esitetyt mielipiteet eivät edusta kaikkien kantaa. Foorumi on myös ollut toiminnassa yli kymmenen vuotta, jolloin toisinaan myös ketjun päiväykseen kannattaa kiinnittää huomiota. Vanhoissa ketjuissa on usein paljon kärkkäämpää keskustelua kuin uusissa, eli ilmapiiri on vuosien varrella muuttunut myös paljon.

      Itsekin siis suosittelen foorumille rekisteröitymistä, jonka jälkeen voi itse esittää mieltä askarruttavat lajikohtaiset (ja tietysti muutkin kysymykset). :) Muissa asioissa todella pitkälle pääsee lukemalla www.papukaija.fi-osoitteesta Papukaija lemmikiksi? -oppaan, sekä hankintaan, eettiseen ostopaikkaan ja tarvittaviin papereihin liittyen perehtyä vielä myydaanpapukaija.fi-osoitteeseen. Niillä pääsee jo hurjan pitkälle ja loppu on oikeastaan lajikohtaisia juttuja.

      Harrastajat ovat usein myös hyvin avoimia linnunpitonsa suhteen, eli lintuja katsomaan pääseminen ei ole todellisuudessa niin mahdoton ajatus kuin miltä se kuulostaa. :) Tietysti toisten lajien kanssa harrastajien löytäminen on vaikeampaa kuin toisten, etenkin jos jotain maantieteellisiä rajoituksia sen suhteen on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5209
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4686
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2986
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1747
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      109
      1735
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe