koiranäyttely

näyttelyynnnn

Kyselen nyt täältä kun tuolla näyttely keskustelussa tuntuu olevan aika hiljaista eli minulla on nuori koira, joka on menossa ekoihin näyttelyihin juniori luokkaan. Tiedän, että koirallan on erittäin kaunis ja mahdollisesti voin jopa odottaa menestystä, näin ovat kaikki rodun parissa olevat sanoneet nähdessään koiran. Mietinkin tuota näyttelyn kulkua eli meneekö se niin, että:

Eka arvostellaan luokittain, esim juniorissa, kaikki juniori luokan koirat arvostellaan ja lopuksi heti perään kaikki erin saaneet laitetaan järjestykseen 1-4? Meneekö siittä sitten eteenpäin VAIN ne koirat, jotka saavat SA:n ja sanotaanko se joka saa sen ja voiko sen saada vain kaksi parasta? Käydäänkö sitten kaikki luokat läpi niin nartuissa ja uroksissa ja sen jälkeen ne SA:n saaneet urokset ja nartut erikseen arvostellaan ja niistä paras uros ja narttu lopuksi taistelee keskenään?

Onkohan tuo muuten kovinkaan todennäköistä, että nuori koira voisi saada tuon SA;n? Saako jokaisesta luokasta joku sen ja jaetaanko niitä rajaton määrä? Mitenköhän todennäköistä nuorella koiralla on saada sertti? Otetaanko se huomioon, jos ei ole täysin valmis esim, värit ei ole täysin puhdistuneet?

Ja joo olen lukenu kennelliiton ohjeen, jäi vain näin aloittelijalle epäselväksi tuo SA ja missä järkässä mitäki tapahtuu jne.

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liikaa-täpliä

      Itse osallistuin koirani kanssa kun se oli 10 kk vanha ensimmäiseen koiranäyttelyyn joka oli erikoisnäyttely. Tuli luokassaan neljänneksi eri maininnalla. Sitten mentiin suurnäyttelyyn, ei sijoitusta. Kolmannet näyttelyt käytyämme totesimme ettei kannata. Homma on täysin tuomarin mielivaltaisesta mielipiteestä kiinni. Vaikka kuinka olisi muodot ja linjat kohdillaan, niin onkin pilkku turkissa liian iso ja väärässä paikassa. Häntä kiinnittyneenä liian ylös tai muuta vastaavaa. Jos erikoisnäyttelyssä tulee neljänneksi eikä muissa enää menesty mitenkään, niin en tätä yhtälöä ymmärrä. Näissä näyttelyissä tulivat tutuiksi koirien omistajat/kasvattajat, jotka kiersivät ja kiersivät näyttelyitä läpi kunnes vastaan sitten vihdoin tuli se tuomari joka nostaa sen koiran ykköseksi. Sitten päästään jalostustöihin. Kasvattaja jolta koiramme ostimme, kannusti meitä näyttelyyn. Minulle ei ole merkitystä, ettei koiramme pärjännyt. Ihmetystä on tuo tuomaripeli mitä siellä harrastetaan. Kasvattajammekin kehoitti menemään "siihen ja siihen näyttelyyn kun siellä on juurikin SE tuomari jolta saa hyviä arvosteluita". Niin pinnalliseta tuntuvaa touhua ettemme sitä jaksaneet. Onnea ja menestystä heille, jotka sitä tosissaan jaksavat tehdä. Kyllä näyttelyissä muuten on mukavaa. Paljon kauniita koiria. Rotuja joita harvemmin näkee nykyisin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4823
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      33
      1490
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1328
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1247
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1141
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1106
    Aihe