Luettuani raportin

luettuani

Luettuani raportin Jämijärven turmasta. En kyllä käsittänyt sitä. Että mikä aiheutti koneen voimakkaan hidastumisen josta tapahtumat alkoivat. Raportti kyllä kertoo..mitä sitten tapahtui ,mutta ei sitä mikä aiheutti vauhdin dramaattisen hidastumisen ?

37

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kallis000

      Halvalla ei saa hyvää... Säästettiin kun ostettiin / rakennettiin "halpa" experimental kone ja ppl (yksityislentäjä) kuski puikoissa vähällä kokemuksella ammattireiskan tilalta. Ei menny ihan putkeen, toivottavasti tästä nyt sentään opitaan jotain ja tiukennetaan määräyksiä.

      • Sky4Xperience

        Tarkoitatko, että uusilla määryksillä poistetaan kaupallisen hyppyfirmanne kanssa kilpailevat perinteiset kerhot taivaalta?


      • Profly1
        Sky4Xperience kirjoitti:

        Tarkoitatko, että uusilla määryksillä poistetaan kaupallisen hyppyfirmanne kanssa kilpailevat perinteiset kerhot taivaalta?

        Toivottavasti ainakin nämä vaaralliset amatöörit joilla ei ole kokemusta tai oikeaa koulutusta hyppytoimintaan.


      • Proamatööri
        Profly1 kirjoitti:

        Toivottavasti ainakin nämä vaaralliset amatöörit joilla ei ole kokemusta tai oikeaa koulutusta hyppytoimintaan.

        Näiden amatöörien voimin Suomessa on hypitty 50-luvulta lähtien. Annettu koulutus on ollut viranomaismääräysten mukaista. On lievästi huvittavaa, että nyt alan ainut kaupallinen yritys julistaa itsensä alan suurimmaksi auktoriteetiksi Suomessa.

        Ilmailun ammattilaisena ja harrastajana on tullut nähtyä, että yleisesti ero amatöörien ja ammattilaisten välillä ei ole niin järkyttävän suuri kun nämä totuuden torvet ovat antaneet ymmärtää. Nämä eivät vaan ole vielä sitä pystyneet itselleen voineet myöntää. Vähän ressukoita ovat nämä, jotka uskovat kaiken mitä 4K-tuubista suolletaan. Mutta ehkä elämä sitten opettaa.


    • ioiouiiio

      Se valtava huiska siinä keulalla jarruttaa hirmuisesti kun lyö kierrokset alas.

    • hjghjgj

      Minua ihmetytti mitä samankaltaisuuksia tutkijat olivat tutkineet Belgian Pilatuksen suhteen.

      Siellä huhujen mukaan olisi vetäisty tynnyri joka taiten tehtynä on 1g liike mutta selkälentoa lähestyttäessä jos työntö myöhästyy niin vauhti saattaa karata käsistä kuten siellä ilmeisesti kävi.

      30 vuotta palvellut kone ei enää kestänyt mitään ylimääräistä tarinan mukaan.

      • vingsiipi

      • gfgfhhh

        Et näyttänyt ymmärtävän mitä yllä sanottiin. Siinä ihmeteltiin lausuntoa

        "Olemme pyrkineet löytämään yhteisiä tekijöitä turmista. Niitä on tarkasteltu hyvinkin paljon, erityisesti Belgian turman osalta".

        Jos huhut Belgiasta pitävät paikkansa niin ei tapausten vertailussa ole mitään järkeä.


      • ljhgds3

        Muistaakseni tynnyriä tehdessä ei työnnetä yhtään.


      • ilpokärkkäinen

        Eikö oisko helppoa kommentoida omilla nimillä
        houkkakin menee tietäjästä kun pitää suun (sormen) kiinni (raamatusta)
        mulla on koira joka yrittää raiskata jalan takaapäin salaa


    • Lentsikka

      Tuossa onnettomuuskoneessa oli tehty muutoksia siiven tukipalkin alaosaan kun koneeseen oli asennettu liukuovi. Samalla oli poistettu oikeanpuoleinen etuovi joka esti ainakin jonkinverran pelastumista.

      • saddsaffafsafsa

        Mielenkiintoista, streevan rasitusmurtuma oli nimenomaan alapäässä, onko vain sattumaa?


      • Lentsikka
        saddsaffafsafsa kirjoitti:

        Mielenkiintoista, streevan rasitusmurtuma oli nimenomaan alapäässä, onko vain sattumaa?

        Möhlitty on. Eihän tuo ole sattumaa, miten mennyt tarkastukesta läpi?


      • v-tutkija

        Samalla tehtiin siipienkärkiiin jonkinlaiset vakaimet tai vastaavat.


      • V-tutkija

        Streevan alapäähän oli pultattu myös jonkinlainen istumataso ja tän epäilen estäneen hyppyoven avaamisen. Tasoon oli kiinnitetty myös liukuoven alakisko.


    • Lentsikka

      Jossain vaiheessa puhuttiin myös ylikuormasta. Koneessa olleista henkilöistä saattoi Perttu olla painavin ehkä 85 kg ilman varusteita ja naisita kevein Mira ehkä 50-55 Kg.

      • 64htfd

        Pitäisiköhän tämän Lentsikan etsiä ihan oikeaa tietoa asiasta sen sijaan, että esittää täällä hatusta temmattuja spekulaatioitaan, ja tarjoilee sosiaalipornoa nimien muodossa palstalla, jolla ei sellaisia seikkoja ole tarpeen käsitellä ollenkaan?

        Molemmat väittämät niin streevan muutoksista kuin ylipainostakin on helppo todeta ihan julkisen tiedon valossa täysin höpöhöpöksi.

        Käsittämätöntä, että vaikka tietoa on ihan julkisesti saatavilla, niin vielä pitää "salaliittoteorioita" viljellä. Noh, huvinsa kullakin, ja jos omassa elämässä ei tarpeeksi mielenkiintoista tapahdu, niin sitten pitää "elää" muiden tapahtumien kautta. Svisor ei foliohattuineen tässä asiassa pääse yhtään sen puhtaammin paperein.


    • svisor

      Sen suuren hidastuvuuden ja lapasesta lähdön aiheutti kaukaa VNE:in synkemmältä puolen beta-alueelle vedetty tehovipu. Eli potkuri oli järjettömillä ylikierroksilla pyörivä iso levy, jonka kierrosluvun säätöä hallitsi potkurikuvernoorin sijaan lentäjä. Kaikki vähääkään potkuriturbiinikalustolla tietävät, mitä sitten tapahtuu. Se vain "unohtui" tutkintaselostuksesta. Mutta näissä tapauksissahan "lentäjää on tapana suojella", as we all know...

      • TutkijaHutkija

        hehheh...juu juu, ehdottomasti salaliitto. olisiko ollut vielä UFOkin siinä lähellä :-D


    • autoiluunverraten

      Jos tämä tapahtuisi ilmailun pioneerimaassa USA:ssa, lakimiehet alkaisivat teroitella kyniään. Todennäköisesti Suomessa emme näe yhtään oikeudenkäyntiä kyseisestä ikävästä onnettomuudesta.
      Jotain tässä on kuitenkin sellaista, että sitä olisi syytä hämmentää edes alimmassa oikeusasteessa.

      • vertaamihinhaluat

        Kerrotko vielä tarkemmin mitä tämä "jotain" on? Ja miksi vain alimmassa oikeusasteessa? Etkö sallisi muutoksenhakua ylempään asteeseen, vaikka se tunnustetaan yhdeksi oikeusvaltion keskeiseksi periaatteeksi?


      • vingsiipi

        Suomessa ei yleensä järjestetä rikostutkintaa ilmailuonnettomuuksissa, ainostaan tuo tuntimusraportti. Tietysti tehdään asioissa esimerkiksi terrorismi tai lentäjän juoppous.


    • lentokärpänen

      Raskas onnettomuus ja tutkijoille todella haasteellinen tutkinta mutta mistä onnettomuuteen johtava tilanne sai alkunsa.nyky tutkijat eivät uskalla ilmaista sellaisia ääneen ilmaisuja kuten "kaartosakkaus"kuten tässäkin ehkä tilanne alkoi.toista oli "EKON" aikana,tietysti se oli rankkaa kuunneltavaa mutta se oli opettavaa. sauvan ja selkänojan välistä löytyy yleensä jotain,toki pilotti ei ollut kokematon joskaan ei tällä tyypillä vielä paljon. Me maksavat matkustajat istumme aika usein kaverin kyytissä jolla on 50-150 "iikkaa"kyytis ja muutamasata tuntia plakkarissa,niistäkin mopocesnalla ja simulla osa hankittuna.se jäi ihmetyttään,miksi oikaisutoimenpiteen jälkeen siipituki nyrjähti,konehan ei käynyt selällään ainakaan videon mukaan ?.josko se siipituki pettikin osittain siinä G oikaisussa,mene ja tiedä. mutta x-koneilla lentäminen on aina koelentoa jos kysymyksessä ei ole entinen tyyppihyväksytty...ollaan kuulolla mitä kansa sanoo

      • amatöörimaista

        Olet oikeassa, ei tuon painoisella koneella voi tehdä jyrkkää nousua ja kaartoa yhtäaikaa.
        Sakkaahan tuo ja kun sihen yhtälöön lisätään vielä jäykät ohjauslaitteet.
        Tyhjällä koneella siinä kyllä onnistuu.


    • InssiASD

      Streevahan petti juuri sen takia että hyppääjät olivat käyttäneet sitä väärin hyppy alustana lähtiessään ulos koneesta ja konetta oli ajettu alas pinnoilta hirmu vauhdilla eikä sitä ollut suunniteltu niin rajuun käyttöön.

      • Lentsikka

        Epäilisin ja tiedän että tuossa tuki streevassa on roikuttu, kun on otettu videoo "apinakavereista".


    • hirmuvauhtia

      Laippojen vaikutusta siiven kiertymiseen ei oltu tutkittu. Tässä toiminnassa laipat lasketaan alas aina maksimi vauhdeissa ja siitä aiheutuva siiven kiertyminen väsyttää mm. streevan tuen.

      • Hyppykuski

        Enemmän rasitusta streevaan tulee kyllä kun ajellaan maksimi nopeudella alas jyrkkää kaartoa tehden että päästää mahdollisimman nopeesti alas hakemaan uudet hyppääjät ja siitä että hyppääjät roikuivat siinä. (Ei ole suunniteltu tuohon tarkoitukseen)


    • TutkijaHutkija

      Kyllä siellä on on ollut ihan väärät kaverit tutkimassa. Ehdottomasti pitäisi täältä valita tutkijat, että tulisi kerralla hyvää jälkeä...voi äiti :-D

      • O-Tutkija

        Tutkintaselostus:
        http://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/ilmailuonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/2014/l2014-02kahdeksanlaskuvarjohyppaajankuolemaanjohtanutlento-onnettomuusjamijarvella20.4.2014.html

        Vaikuttaneita tekijöitä neljä: 1.Siipituen väsymismurtuma. 2.Runsaat nousut ja laskut. 3.Ohjaajan vähäinen lentokokemus. 4.Siipiin tehdyt rakenteelliset muutokset.

        Onnettomuuden välitön syy oli lentokoneen oikeanpuoleisen siiven siipituen kestävyyden ylittyminen negatiivisen kuormitusmonikerran aiheuttaman voiman seurauksena. Siipituen nurjahtamisen aiheuttanut voima syntyi nokkaa alas kääntävän momenttimuutoksen välittömänä seurauksena suurelta lentonopeudelta koneen vauhdin hidastamiseksi tehdyn tehonvähennyksen yhteydessä.


      • spekulaatiotajosjosjos

        Samaa mieltä, onneksi on koolla onnettomuustutkinnan, lentoyhtiöiden pyörittämisen ja muunkin alan paras kerma täällä suoli24:ssä.

        Mutta jos siinä tutkinnan suorittamissa laskelmissa winglettien vaikutus kuormitusmonikertoihin oli kohdallaan, ei ihme että petti. Tosin kun siellä oli murtuma, tuo pettäminen oli vain ajan kysymys. Ja sitten se siiven tukkima ovi oli huonoa tuuria, muuten olisi suuri osa voinut pelastua, ellei kaikkikin. Spekuja vain.


    • DoctorÄly

      Eikös omaisten kannattaisi alkaa laatimaan muhkeita vahingonkorvausvaatimuksia
      a) lentäjälle
      b) koneen rakentajille/ylläpitäjille
      c) operaattorille?

      • Vaadinvaadin

        Jos ne ovat korvsusvastuussa jostakin mitattavissa olevasta vahingosta niin mikäs siinä. Nisäkäs ensin vahingon korvauslaki. Sisäistä sitten miten korvausvastuu Suomessa jakautuu omistajan, käyttäjän ja päällikön kesken. Keneltä vaatisit ja mitä?


      • Lakinainen

        No, syyte ainakin kuolemantuottamuksesta ja voihan sitä aina jotain pyytää orpolapsen elättämiseen. Paljonko yksi muksu tarvitsee per vuosi 18 ikävuoteen saakka.


    • Myyrä

      Saattaa olla ettei koskaan selviäkkään. Rakennussarjan tekijää osoittaisin hiukan sormella kun ei antanut oleellisia laskelmia mukaan josta rakentajat tietäisivät missä mennään. Nyt on opittu lisää ja uutta rakentamaan.

    • Takarivistä

      Pasin kannattaa nyt funtsia, että mistä ne ammattilaiset on siihen sunkin firmaan tullu ja kuka ne on kouluttanu. Ei kai vaan kerhot? Oot itekin kerhon rahoilla kouluttautunu.

    • Jusot

      Jep, mikä on Pasin koulutus-/kokemustausta?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2007
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1688
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      241
      1367
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      232
      1313
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      339
      1179
    7. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      80
      1135
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      317
      1085
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      342
      1082
    Aihe