Ahdistaa ja on muutenkin kamala olo...

ahdistaa

En saa unta ja olen täysin yksin. En tiedä auttaisiko, jos yrittäisi itkeä.

21

180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • artsi15

      Itkeminen, nauraminen, laulaminen ja puhuminen ongelmista läheisille auttaa osaltaan.

    • olenkokeillut

      Kyllä se auttaa jos saat sen itkun vain tulemaan. Voit purkaa pahaa oloa myös voimistelemalla, kirjoita ylös ja yritä niin kuvailla sitä pahaa puristavaa oloa. Alat itse löytää konsteja, millä tilanne helpottuu.

      • ahdistaa

        Kiitos vastauksesta! En saa milään itkua tulemaan vaikka olen yrittänyt.. On niin kuollut olo... Mikään ei tunnu hyvältä.. Olen pilannut koko elämäni ja kaikki tuntuu kamalalta. En edes pysty lähestymään muita ihmisiä...Kamala puristava tunne.


      • a1ppi65
        ahdistaa kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! En saa milään itkua tulemaan vaikka olen yrittänyt.. On niin kuollut olo... Mikään ei tunnu hyvältä.. Olen pilannut koko elämäni ja kaikki tuntuu kamalalta. En edes pysty lähestymään muita ihmisiä...Kamala puristava tunne.

        Minulla on samanlainen olo.


    • ahdistaa

      Haluaisin vain niin kovasti itkeä, mutta en pysty edes siihen. Olen säälittävä kusipää kun tänne kirjoittelen. Haluaisin tappaa itseni, mutta en edes pysty siihen... On niin synkeä olo koko sydämessä.. Haluan tappaa itseni..21v mies ja tähän ollaan menty.

      • TuntematonTyttö

        Se itku tulee sieltä, kun sen aika on. Et ole säälittävä kusipää tänne kirjoittaessa. Itsekin täältä haeskelen omaan jäytävään ahdistukseeni apua. Vaikka välillä mietin kuinka olisi helppoa mennä pikkuveljeni perässä (hän teki reilu puoli vuotta sitten itsemurhan), mutta en silti mene. Kun näin miten se vaikutti itseeni, perheeseeni ja kaikkiin pikkuveljeni tuntemiin ihmisiin en voisi aiheuttaa samanlaista murskaavaa surua muille. En ole koskaan pystynyt puhumaan vanhemmilleni tai halaamaan heitä. En ole kellekään voinut purkaa ahdistustani. Mutta menin epämukavuusalueelle ja pakotin itseni puhumaan tunteistani. Jos itku tuli annoin tulla (jo ala-asteella kovetin itseni kyyneliltä) ja menin ja halasin äitiäni. Pyysin anteeksi riitaa ja halasin ja itkin. En sano, että juuri Sinulle auttaa sama. En tiedä mikä sinua ahdistaa tai mikä on tilanteesi, mutta kun tuntuu pahalta mene pois mukavuusalueeltasi ja sano jollekin läheisellesi, että sulla on nyt tosi paha olla, jos vastaus on vitsikäs, niin toista ja sano, että oot ihan vakavissas. Jos ei mikään muu auta soita johonkin auttavaan puhelimeen (0vat öisinkin avoinna). Itse soitin kerran kirkon auttavaan, kun olin kuoleman väsynyt ahdistukseeni, pahaan olooni ja itkemiseen (olen oppinut itkemän). Sain keskustella mukavan ja lempeän naisäänen kanssa. Hän kuunteli ja jutteli kanssani mukavia. Lopulta oloni helpottui niin, että pystyin nukkumaan. Muista, että et ole yksin koskaan. Olit tai et uskovainen voit aina rukoilla. Rukous tulee aina kuulluksi kun vain pyytää apua sydämestään. Älä tapa itseäsi, siihen loppuu sinun osaltasi kaikki tässä ja nyt. Et saa enää sitä hyvääkään oloa. Ja se suunnaton suru, mikä jäytää läheisiäsi sen jälkeen. Kaikki syyttävät itseään, että miksi et puhunut tai miksi eivät huomanneet ja soimaavat, että syy oli heidän. Ja he tahtoisivat yrittää auttaa Sinua. Anna heille siihen mahdollisuus. Olet rakas.


      • ahdistaa
        TuntematonTyttö kirjoitti:

        Se itku tulee sieltä, kun sen aika on. Et ole säälittävä kusipää tänne kirjoittaessa. Itsekin täältä haeskelen omaan jäytävään ahdistukseeni apua. Vaikka välillä mietin kuinka olisi helppoa mennä pikkuveljeni perässä (hän teki reilu puoli vuotta sitten itsemurhan), mutta en silti mene. Kun näin miten se vaikutti itseeni, perheeseeni ja kaikkiin pikkuveljeni tuntemiin ihmisiin en voisi aiheuttaa samanlaista murskaavaa surua muille. En ole koskaan pystynyt puhumaan vanhemmilleni tai halaamaan heitä. En ole kellekään voinut purkaa ahdistustani. Mutta menin epämukavuusalueelle ja pakotin itseni puhumaan tunteistani. Jos itku tuli annoin tulla (jo ala-asteella kovetin itseni kyyneliltä) ja menin ja halasin äitiäni. Pyysin anteeksi riitaa ja halasin ja itkin. En sano, että juuri Sinulle auttaa sama. En tiedä mikä sinua ahdistaa tai mikä on tilanteesi, mutta kun tuntuu pahalta mene pois mukavuusalueeltasi ja sano jollekin läheisellesi, että sulla on nyt tosi paha olla, jos vastaus on vitsikäs, niin toista ja sano, että oot ihan vakavissas. Jos ei mikään muu auta soita johonkin auttavaan puhelimeen (0vat öisinkin avoinna). Itse soitin kerran kirkon auttavaan, kun olin kuoleman väsynyt ahdistukseeni, pahaan olooni ja itkemiseen (olen oppinut itkemän). Sain keskustella mukavan ja lempeän naisäänen kanssa. Hän kuunteli ja jutteli kanssani mukavia. Lopulta oloni helpottui niin, että pystyin nukkumaan. Muista, että et ole yksin koskaan. Olit tai et uskovainen voit aina rukoilla. Rukous tulee aina kuulluksi kun vain pyytää apua sydämestään. Älä tapa itseäsi, siihen loppuu sinun osaltasi kaikki tässä ja nyt. Et saa enää sitä hyvääkään oloa. Ja se suunnaton suru, mikä jäytää läheisiäsi sen jälkeen. Kaikki syyttävät itseään, että miksi et puhunut tai miksi eivät huomanneet ja soimaavat, että syy oli heidän. Ja he tahtoisivat yrittää auttaa Sinua. Anna heille siihen mahdollisuus. Olet rakas.

        Kiitos sinulle erittäin hyvästä kommentista! Olen miettinyt asioita monta päivää ja yritän nyt edes jotenkin päästä uuteen alkuun. Jollain tavalla nuo sinun ajatuksesi on kitkeynyt minuun.


      • ahdistaa

        Olisi kivaa keskustella sinun kanssasi tästä asiasta. Minusta tuntuu, että olemme asian suhteen samalla aaltopituudella. Kamalan paska mieli tälläkin hetkellä..


      • hoivaeioleloiva
        ahdistaa kirjoitti:

        Olisi kivaa keskustella sinun kanssasi tästä asiasta. Minusta tuntuu, että olemme asian suhteen samalla aaltopituudella. Kamalan paska mieli tälläkin hetkellä..

        Ryhtiä nyt. Et ala tuota tyttöä viemään viemäriisi. Jokin raja on itsellesi sinun tehtävä.
        Kyse lienee siitä, että yrität saada oman elämäsi kuntoon, ei muiden elämää viemäriin. Ota itsellesi ideat ja neuvot, mutta rakenna ensin itsesi.
        Tuo on väärä tapa yrittää lähestyä. Joillakin se on jopa itsetarkoitus saada huomiota.


      • ahdistaa
        hoivaeioleloiva kirjoitti:

        Ryhtiä nyt. Et ala tuota tyttöä viemään viemäriisi. Jokin raja on itsellesi sinun tehtävä.
        Kyse lienee siitä, että yrität saada oman elämäsi kuntoon, ei muiden elämää viemäriin. Ota itsellesi ideat ja neuvot, mutta rakenna ensin itsesi.
        Tuo on väärä tapa yrittää lähestyä. Joillakin se on jopa itsetarkoitus saada huomiota.

        Siis mitenkä tämä liittyi mihinkään? En minä ole ketään viemässä "viemäriin"?? Mitä tuollakin oikein tarkoiti? Enkä minä mitään huomiota ole kaivannut, ainakaan sinulta. Tuollaisilta idiooteilta en ainakaan kommentteja kaipaa. Kiitos piristyksestä mummo :)


      • hoks
        hoivaeioleloiva kirjoitti:

        Ryhtiä nyt. Et ala tuota tyttöä viemään viemäriisi. Jokin raja on itsellesi sinun tehtävä.
        Kyse lienee siitä, että yrität saada oman elämäsi kuntoon, ei muiden elämää viemäriin. Ota itsellesi ideat ja neuvot, mutta rakenna ensin itsesi.
        Tuo on väärä tapa yrittää lähestyä. Joillakin se on jopa itsetarkoitus saada huomiota.

        Pää kiinni tommoset tunnevammaset. Kirjoittaja tarvitsee tukea ja sinusta ei ole sitä antamaan, ole edes hiljaa!!


    • Hei,

      Hyvä että päätit kirjoittaa tilanteestasi tänne. Joskus jo pelkkä ajatusten kirjoittaminen voi helpottaa oloa. Toivottomalta tuntuvan elämäntilanteen pohtiminen yksin on kuitenkin raskasta. Tällaisessa tilanteessa ulkopuolinen tuki on tärkeä voimavara. Asioista keskusteleminen auttaa jäsentämään omia ajatuksia ja tarjoaa uusia näkökulmia, mikä usein helpottaa jaksamista.

      Jos haluat keskustella tilanteestasi puhelimitse, voit aina soittaa Valtakunnalliseen kriisipuhelimeen. Puhelun voi soittaa nimettömänä ja se maksaa operaattorin veloittaman puhelumaksun verran. Valtakunnallisen kriisipuhelimen numero on 010 195 202. Puhelin päivystää arkisin klo 9-07, lauantaisin ja juhlapyhinä 15-07, sunnuntaisin 15-07.

      Jos taas haluat jutella kasvotusten, ympäri Suomea toimii kriisikeskuksia, joihin voit varata ajan ja tulla keskustelemaan paikan päälle. Kriisikeskusten yhteystiedot löytyvät osoitteesta:

      http://www.mielenterveysseura.fi/sos-kriisikeskus/kriisikeskusverkosto/alueelliset_kriisikeskukset.
      Käynnit eivät maksa mitään.

      Jos haluat mielummin kertoa ajatuksistasi ja tuntemuksistasi lisää kirjoittamalla, voit ottaa meihin yhteyttä Tukinetin kautta (www.tukinet.net). Tukinetissä pääset keskustelemaan kahdenkesken tukihenkilön kanssa. Tukinet -live päivystää joka arkipäivä 15-19. Tukinetissä on myös foorumeita, joista on mahdollista löytää vertaistukea ihmisiltä, jotka ymmärtävät tilannettasi oman kokemuksensa kautta.

      Kiireellisessä tilanteessa voit ottaa yhteyttä paikkakuntasi psykiatriseen päivystykseen. Lähimmän psykiatrinen poliklinikan yhteystiedot löydät etsimällä netistä hakusanalla "psykiatrinen päivystys paikkakuntasi" tai "psykiatrinen poliklinikka paikkakuntasi".

      Itsemurhayrityksen jälkeen keskustelutukea kannattaa hakea heti.
      SOS-kriisikeskus Helsingissä tarjoaa tukea itsemurhaa yrittäneille selviytymisen tueksi ja uuden itsemurhayrityksen ehkäisemiseksi.
      Keskustelut ovat maksuttomia. Ajan varaaminen LINITY-asiakasvastaanotolle puhelimitse: 0800 98 030 (ma–pe klo 9–17)
      Lisätietoja: www.mielenterveysseura.fi/linity

      t. sos-kriisikeskus / pekka

      • ahdistaa

        Kiitos Pekka vastauksestasi! Olen käynyt kyllä lääkärillä juttelemassa asioistani, mutta ei mieliala siitä ole millään tavoin noussut, lääkkeitä lähinnä yrittävät vain saada käyttämään, mutta en halua. Kun vain olisi jonka kanssa pääsisi purkamaan itseänsä, En tiedä miksi on niin kova askel mennä juttelemaan tuntemattoman ihmisen kanssa omasta elämästänsä, täytyy yrittää taas... Ja voisin ehkä soittaakin tuohon numeroon ja katsoa mitä käy.


    • TiuhtiGi

      Jos susta tuntuu että olet pilannut elämäsi, ehkä auttaisi jos kirjoittaisit paperille mitä olet mielestäsi pilannut. Mitä tekisit toisin? Minkä asian haluaisit olevan tällä hetkellä toisin ja mitä voisit tehdä asian eteen? Laita ne asiat numero järjestykseen siten että ykkösenä on asia joka toisi sinulle eniten helpotusta elämään jne. Ota joka päivä tai viikko listasta yksi asia ja yritä tehdä sen eteen jotain. Jos et yrittämisestä huolimatta onnistu, älä lannistu vaan ajattele se asia niin, että jostain syystä ei vielä ollut aika sen asian järjestyä. Kaikella on jokin tarkoitus.
      Ehkä elämäsi kuuluu mennä tällä hetkellä näin että myöhemmin osaat arvostaa hyvin olevia asioita ja että susta tulisi nöyrä. :) asioiden ei kuitenkaan kuulu olla aina huonosti ja siksi niille on myös mahdollista tehdä jotain. Tsemppiä hurjasti eteenpäin. Toivottavasti asiat lähtee paranemaan :) <3

      • hra51

        minulle neuvoi kerran saman neuvon yksi opettaja 35 vuotta sitten, että pahan olon voi purkaa myös paperille vaikkei sitä välttämättä kukaan koskaan lukisikaan. tänä päivänä sen voi purkaa myös vaikka tietokoneen muistiin wordille. niin minä ainakin olen tehnyt ja se on helpottanut oloani paljon. olen sen sitten näyttänyt parille luotettavalle henkilölle myöhemmin. minä sain koottua suurin piirtein kaikki pahimmat traumani 41 vuoden ajalta ja tosiaan se vanhin kokemus oli sellainen jonka pidin salassa tuon 41 vuotta. tämäkin helpottaa paljon kun tänne voi anonyymisti purkaa pahaa oloa ja tietysti on nuo auttavat puhelimet. kyllä se valo löytyy sieltä tunnelin päästä. tsemppiä sulle...


      • ahdistaa

        En ole ajatellutkaan tuota! Jos menisikin pala kerrallaan vaikka niitä tästä pelistä löytyykin erittäin monta! Minä aloitan kokeilemaan tätä kirjaamista heti! Kiitos tuesta Tiuhti.


    • aippi64

      Minulla on samanlainen olo. Nyt syön masennus lääkettä ei vielä helpota mutta saan vähän jo nukkua. Oletko pyytänyt nukahtamis lääkettä lääkäriltä ettet aivan väsy kokonaan, toivon onnea sinulle. T. Aippi

      • ahdistaa

        Kyllä minulle niitä pari vuotta sitten määrättiin, Mirtazapinia. Minulle ainakin tuo lääke toi esille hirveät ruokahalut ja aamulla herätessä pökerryttävän olon. Se jäikin minun osaltani siihen... En rauhoittavista paljoakaan tiedä, mutta huono kokemus ainakin tuosta jäi.


    • Ei_enää_ahdistusta

      Ahdistukseen auttaa kokemukseni mukaan kaikista tehokkaimmin kyseisten tunteiden ilmaisu eli puhuminen ja sureminen. Valitettavasti juuri nämä ovat niitä vaikeimpia ja myös tuskallisimpia. Yleensä on se tilanne, että ei ole ihmistä, jolle voisi puhua kyseisistä asioista ainakaan juuri sillä hetkellä, kun tunteet sattuvat tulemaan pinnalle. Ihminen, jolle puhuu pitää olla luotettava ja sen kanssa pitää tulla sellainen tunne, että haluaa puhua ja näyttää tunteitaan. Lisäksi yleensä tilanne olisi hyvä olla kahdenkeskinen. Jos toinen ihminen ei osaa esim. surua ottaa oikein vastaan, saattaa tulla vaan lisää vahinkoa. Moni ihminen ei nykyään ymmärrä, että ei siinä tarvitse paljon tehdä, jos toinen alkaa itkemään. Olla läsnä, hyväksyvä, kuunnella ja vaikka halata ja pitää kiinni toisesta.

      Asioista puhuminen tarkoittaa sitä, että joutuu puhumaan juuri niistä asioista ja tunteista mitkä painavat mieltä. Tämä voi olla tosi vaikeaa monille varsinkin, jos painavat tunteet ja asiat ovat hyvin henkilökohtaisia ja niissä on paljon tuskaa ja pahaa oloa. Moni koittaa mielummin turruttaa tunteet lääkkeillä tai vaikkapa alkoholilla. Nämä eivät kuitenkaan mitään tunteita poista ja ahdistus pysyy.

      Monesti voi olla myös se tilanne, että itse ei edes tiedä mikä mieltä painaa. On vain valtava epämääräinen ahdistus. Tällöin voi mennä pitkäänkin ennen kuin ahdistuksen takaa alkaa huomaamaan ahdistuksen todella aiheuttavat tunteet. Tässä toimii puhuminen vapaasti eli puhuu juuri niistä jutuista ja tunteista, jotka kyseisellä hetkellä nousevat mieleen. Kun esim. puhe alkaa takkuamaan saattaa kyseinen asia jotenkin liittyä mieltä painaviin tunteisiin. Tosin tällainen tilanne vaatii yleensä psykoterapian. Ja joskus sitä ei vaan itse huomaa tai tajua mitenkään mistä on kyse. Tällöin joku muu esim terapeutti saattaa huomata.

      Suru on luopumista ja neutralisoi tunteita. Se on erittäin tehokas tapa mielen korjaamiseen. Käytännössä tämä tarkoittaa yleensä itkemistä. Yksin itkeminen voi kuitenkin olla mahdotonta. Sitä tietää, että jotkin asiat painavat, mutta näihin tunteisiin ei saa epämääräistä ahdistusta enempää kontaktia eli painavat tunteet eivät vain nouse pinnalle tietoisuuteen. Yleensä pitää ensin puhua kyseistä tunteista jollekin ennen kuin alkaa edes itkettämään. Jotkut taas pystyvät itkemään yksinkin esim. sopivan musiikin saattelemana. Saattaa myös olla, että joskus jokin asia tai tilanne osuu riittävän lähelle traumaa tai mieltä painavia tunteita, jolloin kyseiset tunteet tulevat välittömästi pinnalle. Tästä tietää, että asia tai tilanne liittyy jotenkin mieltä painaviin tunteisiin.

      Voi myös olla, että tunnepaine on niin valtava, että ei vaan voi itkeä eikä siten myöskään puhua ettei tilanne mene itkemiseksi. Sitä alkaa pelkäämään, että kestääkö niitä tunteita edes, jos ne vaan antaa nousta mieleen. Nykyään voidaan kuitenkin esim. tietyt lääkkeet määrätä tilapäisesti käyttöön, jos on uhkaa, että psyyke ei kestä. En siis tarkoita rauhoittavia enkä masennuslääkkeitä. Tilanteen pitää kuitenkin joku tai itse osata tunnistaa. Suru ei saa myöskään tuntua siltä, että tulee vaan lisää vahinkoa. Silloin tilanteessa on jotain pielessä.

      Surua voi myös jatkua pitkään. Ei ehkä kokoajan, mutta aina silloin tällöin. Itselläni on ollut hyvin vakava trauma, joka oli syntynyt sattuneesta syystä alle neljä vuotiaana. Itkin tätä noin kolme vuotta sen jälkeen, kun edes tajusin mikä minua painaa. Tapahtuneesta kun ei koskaan ilmennyt mitään konkreettisia muistikuvia. Vain tietyt tunteet olivat olemassa. Lopulta osasin itkeä jo yksin päivittäin. Ajattelin jo, että tämä ei lopu koskaan, mutta kyllä loppui. Ja nykyään massiivinen ahdistus on poissa. Joskus voi kait kuitenkin olla myös, että ikävä ei vaan lopu. Voin kuvitella, että tällainen tilanne tulee vastaan, kun menettää erittäin läheisen ihmisen. Tällöin ihminen tarvitsee tilalle toisen läheisen ihmisen. Etenkin lapsille tämä on kriittistä.
      Näin siis minun kokemuksella

    • vaihtoehtonaitsemurha

      Ei ole ihmistä kenen läsnä voisi olla surkea... Ei kukaan jaksa/pysty vastaanottamaan tuskaani. Näyttelen vain onnellista. Sisimmissäni toivon, että olisin onnellinen kuin näytelmäni henkilö. Sosiaalinen, mukava ja hyväntuulinen. Oikeasti olen ihmisvihaaja, halveksin itseäni ja näen maailman mustien lasien läpi. Eikä kukaan tunne tätä oikeaa itseäni, vain näytelmäni päähenkilön.

      • ahdistaa

        Tuo ei ollut kyllä minun kommenttini....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      121
      2231
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      102
      1324
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      314
      1033
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      94
      994
    5. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      107
      990
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      85
      896
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      690
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      248
      677
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      660
    10. 50
      654
    Aihe