Diformin retard vai Metformen d----

kinnasto

Oletteko huomanneet mitään eroja Diformin retardin käytöstä verrattuna Meformiin depottiin. Siis onko jotain oireita tai käykö toinen paremmin kuin toinen???.
Minulla alkoi päänahka kutista Diforminilla, en tiedä tekee nuo uudet apuaineet eli päällystykset sen. Mutta huomasin heti kun uudistus tuli niin vatsavaivat alkoi.

14

5585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T2D

      Kopioin pakkausselosteista Diformin- ja Metforem-tablettien sisällöt. Metforemin 1 g tabletti on vähän eri sisältöinen 500 mg:n ja 750 mg:n tabletteihin nähden. Sinänsähän Diforminia ja Metforemia pidetään vaihtokelpoisina. Kuitenkaan 1 g tabletteja ei pidetä vaihtokelpoisina.

      http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/keywordresults.aspx?keyword=diformin retard&pagetype=1

      Noista täyteaineista olisi pystyttävä päättelemään, mitkä voivat aiheuttaa allergisia tai muita reaktioita. Yhteiset aineet eivät ilmeisesti aiheuta, vaan jokin Diforminin sellainen aine, jota ei Metforemissa ole. Google pitäisi ottaa avuksi ja mieluiten etsiä sivuvaikutuksia englanninkielisistä lähteistä, jolloin tietoa on saatavilla enemmän kuin suomen kielellä.

      Mitä Diformin retard sisältää
      - Vaikuttava aine on metformiinihydrokloridi, 500 mg, 750 mg tai 1 g.
      - Muut aineet ovat tablettiytimessä ammoniummetakrylaattikopolymeeri, talkki ja magnesiumstearaatti, ja kalvopäällysteessä hypromelloosi, talkki, sakkariini ja makrogoli 400.

      Mitä Metforem sisältää
      Vaikuttava aine on metformiinihydrokloridi.
      Metforem depottabletti sisältää joko 500 mg tai 750 mg metformiinihydrokloridia.
      Muut aineet ovat hypromelloosi, kopovidoni, kolloidinen piidioksidi (vedetön), magnesiumstearaatti, sakkaroosi, titaanidioksidi (E171), polysorbaatti 80 ja glyseroli (85 %).

      Metforem 1 g tabletti, kalvopäällysteinen sisältää 1 g metformiinihydrokloridia.
      Muut aineet ovat povidoni, magnesiumstearaatti, hypromelloosi, makrogoli 400 ja makrogoli 6000.

      • kinnasto

        Kiitos vaivannäöstäsi, sain tuota metformiinia 500mg lääkäriltä kokeeksi, mutta onhan noissa vaikka mitä. Silloin kun oli entiset "päällysteet" niin en huomannut tuota päänahan oiretta, kävin myöskin ihotautilääkärissä mutta eipä siitä hyötyä ollut, linimenttiä antoi, sitä kun laitoin niin päänahka tuli ihan tulipunaiseksi.
        Sen jälkeen ostin shampoon Santen Bio-gingo-olive ja kävin luonnonravinnosta Acomax-liuosta ja homeopatia pillereitä Graphites D 30, otin niitä 2 kpl muutamana päivänä ja kutina lähti.
        En tiedä sitten mistä tämä voi johtua lopulta, mutta nyt ei kutise, olen tosin ottanut vain yhden päivän 500 mg metformiinia niin että 2 aamulla 2illalla.
        Kiitos sinulle, alan selkata aamulla ulkoimaisia sivuja.


      • Ei_merta_edemmäs
        kinnasto kirjoitti:

        Kiitos vaivannäöstäsi, sain tuota metformiinia 500mg lääkäriltä kokeeksi, mutta onhan noissa vaikka mitä. Silloin kun oli entiset "päällysteet" niin en huomannut tuota päänahan oiretta, kävin myöskin ihotautilääkärissä mutta eipä siitä hyötyä ollut, linimenttiä antoi, sitä kun laitoin niin päänahka tuli ihan tulipunaiseksi.
        Sen jälkeen ostin shampoon Santen Bio-gingo-olive ja kävin luonnonravinnosta Acomax-liuosta ja homeopatia pillereitä Graphites D 30, otin niitä 2 kpl muutamana päivänä ja kutina lähti.
        En tiedä sitten mistä tämä voi johtua lopulta, mutta nyt ei kutise, olen tosin ottanut vain yhden päivän 500 mg metformiinia niin että 2 aamulla 2illalla.
        Kiitos sinulle, alan selkata aamulla ulkoimaisia sivuja.

        Oletko saanut siis nimenomaan Metformin nimistä lääkettä? Edellinen vastaaja oletti että tarkoitit Metforemia ja luetteli sen ainekset. Kuitenkin Metformin nimellä lääkettä varmistaa viisi lääketehdasta ja ilmeisesti kaikilla on erilaiset apuaineet. Pitää siis tietää myös valmistajan nimi jotta voisi vertaila aineosia. Fimealta löytyy tarkat tiedot Suomessa myytävistä lääkkeistä: http://www.fimea.fi/laaketieto/laakehaku


      • T2D

        Hyvä havainto. Yhdistin otsikon "Metformenin" Metforemiin, vaikka aloittajan tekstissä puhutaan Metformista. Ajattelin myös, kun aloittaja kertoi, että lääke on korvattu Diformin retardilla, mikä olisi ollut vastaava kuin aikaisempi. Diformin retard ja Metforem ovat pitkävaikutteisempia kuin Merformin-nimiset tabletit.

        Jos aloittaja katsoisi lääkepakkauksista tai resepteistä tuon aikaisemman lääkkeen tarkan nimen, valmistajan ja myös tablettikoon, niin päästäisiin eteenpäin. Lisäaineet voivat olla eri valmistajilla vaihtelevia.

        Metformiini on vaikuttava aine kaikissa noissa tableteissa. Tässä Yliopiston Apteekin sivun antama hakutulos kaikista metformiinia sisältävistä lääkkeistä. Osa lääkkeistä sisältää lisäksi jotakin muuta diabeteslääkettä.

        http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/keywordresults.aspx?keyword=metformiin&pagetype=1&recipe=true


    • Kinnasto

      Aloitan alusta kun en niin tarkkaan katsonut pakkauksia, minulla oli käytössä vuosia tämä Diformin retard 500mg, välillä se oli 1g. lääkitys päivässä yhteensä 2g. (OY LeirasTakeda lääketehdas) metformin.hydroclorid.

      Ja nyt sain tätä Metforem depott 500 mg, jota otan siis 4 tabl. päivässä. metformin hydroclorid.
      Valmistaja Orion Pharma.
      Olikos siitä vuosi tai enemmän kun kaikkiin lääkkeisiin "apteekin mukaan" tuli uusia päällysteaineita ja silloin alkoi kaikki hankaluudet.
      En tiedä mistä kaikki nyt johtui, olen viimeisen päälle allerginen nikkelille, muusta en tiedä kun ei ole tutkttu.
      Liekö mitään mikä sopisi ja vielä kun näkyy tämä olevan niin että aamu-arvot ei pysy oikein kurissa, joskus on alle 7, mutta melkein aina jotain 7.7.-7.9 tai 8. pitkäsokeri on kuitenkin 7 tai vähän yli. Meillä suvussa on DPD- entsyymin puutos ja serkkuni menehtyi syöpälääkkeeseen joka ei vienyt hiuksia, siitä tuli lääketieteellinen selvitys hänen tytölleen ja koko suvulle on annettu tieto ilmoittaa tästä sairaalan ja TK:lle. No minäkin ilmoitin, mutta he ei tienneet mitään koko DPD-entsyymin puutoksesta. Kunnes Helsingistä tuli vastaus perinnöllisyylääkäriltä, suvussa sitä kantaa äiti ja se periytyy aina jollekkin.
      Ja tämä on harvinainen juttu eikä tehdä mitään tavan tutkimuksia.
      Serkku meni 2 viikkoon lääkityksen alettua, muutoin oli kotonaan ja suunnitteli juhlia, ja oli ihan oma tukka päässä.
      Tulee vaan mieleen että mitä tässä uskaltaa suuhunsa laittaa kun on vielä verenpainelääkkeetkin?? Joka pv. on ihan kenkku olo, ja aamut varsinkin.
      En juo enkä polta,kilpirauhastulehdus oli -90 rajuna ja siihen puolikas Thyroxin 1.0. tässä tämä tieto mitä nyt on. Siis vielä että oikein mikään verenpainelääke ei käy, mikä tekee mitäkin. Höh... lienen aivan omaa luokkaani kaiken kanssa.

    • T2E

      Otin ensin metformenia ja sitten sain kuukausia myöhemmin apteekista diforminia , kun metformenia ei ollut 1000 mg:n pakkauksissa. Näin on ollut kolmisen viikkoa. Syytä en tiedä, mutta minulle on tullut pahaa vatsakomotusta ja äkillisesti huonoa oloa. Itse olen alkanut yhtenä vaihtoehtona ajatella, että diforminissa on jotakin, mikä ei sovi minulle.
      Kuitenkin lääkäri, diabeteshoitaja ja farmaseutit sanovat, että ovat sama aine. Vaikuttava aine on, mutta muut aineet eivät ole. Siirryn takaisin metformenin 500 mg:n pillereihin. Katsotaan, onko syy siinä vai onko terveydessäni jotain muuta pielessä. Vastaisiko joku, joka nämä asiat tuntee.

      • Minulla on Diformin 500mg ollut käytössä nyt vajaa kaksi vuotta ja koko ajan ollut lähes päivittäin vesiripuli .Pyysin kyllä lääkäriä vaihtamaan toiseen eli tuohon Metformeni ,mutta ei vaihda .Veljeni sai ja ei mitään oireita .. Niin ja meillä sama lääkäri . Olen huomannut lääkkeissä,että vaikka pää aine on sama,niin muissa aineosissa on eroja .


    • veijo7309863

      hpv jatkaa harhateillä ja Diabetesliiton sekä läääketehtaiden talutushihnassa.

      "Ei maltillisesta verensokerin noususta ole haittaa. Terveilläkin on ok 7.8 mmol/l. Diabeetikoilla alle 10 mmol/l."

      Alla syy moiseen diabeetikon kohdalla:

      ruokaohje diabeetikolle:

      "Perunan ja riisin poisjättäminen ei ole ravitsemuksellisesti haitallista, jos ruokavalio sisältää täysjyväviljatuotteita, hedelmiä ja marjoja sekä monipuolisesti vihanneksia ja juureksia."

      Mistä arvelet "neuvon olevan peräisin? Aivan oikein, Suomen Diabetesliiton sivulta.

      Peruna-runsaasti tärkkelystä-nostaa verensokeria
      riisi-nostaa verensokeria
      täysjyvätuotteet- nostavat verensokeria ja pitävät sen kauan korkealla.
      hedelmä ja matjat = luonnon karamellejä-nostavat verensokeria.
      Juurekset-nostavat verensokeria.

      Kiitos Diabetesliitto että jaksatte pitää diabeetikon hoidon varmasti mahdollisimman suurella määrällä lääkkeitä jotka laskevat verensokeria.

      Lisää liiton tyhmyyksiä:

      Diabeetikko ei tarvitse erityisruokia, mutta on huomaavaista tarjota niin diabeetikoille kuin muillekin terveydestään huolehtiville kevyitä ja niukasti kovaa rasvaa sisältäviä vaihtoehtoja.

      Diabeetikko voi syödä tavallisella sokerilla makeutettuja tuotteita. Diabeetikko valitsee itse, mitä ja miten paljon haluaa syödä. Monet diabeetikot kokevat ruokien tuputtamisen ongelmaksi. Suolaista ja makeaa kannattaa tarjota pieninä annoksina.

      Niin diabeetikot kuin muutkin terveellistä ruokavaliota noudattavat syövät mieluummin vähärasvaisia pullia tai marjapiirakkaa kuin rasvaisia leivonnaisia kuten viinereitä tai murotaikinapohjaisia leivonnaisia. Myös hedelmät ja pienet leivät ovat hyviä kahvipöydän tarjottavia.

      maksaako joku vielä jäsenmaksuja hoitonsa näille pilaajille?

      -----------------------------------------------

      Diabeteslääkärillesi käteen:

      Uusi tieteellisen materiaalin läpikäyntiin perustuva artikkeli, suurelta joukolta tutkijoita, jossa tuodaan esille argumentit vähähiilihydraattisen ruokavalion eduista niin diabetes1:ssä kuin diabetes2:ssa.

      Abstrakti:

      https://www.nutritionjrnl.com/article/S0899-9007(14)00332-3/fulltext#bib94

      Nykyisten suositusten epäonnistuminen diabeteksen kontrolloimisessa- samoin vähärasvaisen ruokavalion toimimattomuus painonhallinnassa, sydänsairauksien riskin pienentämisessä sekä jatkuvat raportit diabeteslääkkeiden vakavista sivuvaikutuksista yhdistettynä vähähiilihydraattisen ruokavalion menestykseen diabeteksen ja metabolisen oireyhtymän hoidossa ilman mainittavia sivuvaikutuksia osoittavat että nykyisten ravintosuositusten korjaaminen on tarpeellinen.

      Graafinen abstrakti Pääkohdat:

      Ehdotamme vähähiilihydraattista ruokavaliota ensisijaiseksi ruokavalioksi diabeetikolle

      Vähähiilihydraattiset ruokavaliot laskevat luotettavasti verensokeria, suurinta vaivaa diabeteksessa.

      Etujen saavuttaminen ei vaadi painon pudotusta joka sinänsä on paras diabeetikolle.

      Vähähiilihydraattinen ruokavalio vähentää lääkinnän tarvetta tai poistaa sen kokonaan.

      Verrattuna intensiviseen lääkitykseen mitään haittoja ei ole havaittu.

      • Tosi hyvä kirjoitus . Itse syön kaikkea ruokaa,jotka laitan alusta asti itse . Pientuloisena eläkeläisenä ei kovin voi noita hedelmiä salaatteja ym ostaa,kun hinta on melko korkea .Käytän maalaisjärkeä tuossa syömisessä ja herkkujen syömisessä .. Sokeriarvot ovat siinä 6 pintaan aamulla . Syön Diformia 3kpl 500mg aamuin -illoin ja koko ajan haittavaikutuksena on liian usein suolen toimita .. Nyt päätin,että yritän saada kokeilla tuota Metformia ,kun siiinä ovat ihan eri aineita ,kuin Diformissa ,siis täydennysaineet . Ans kattoo miten onnistuu ..


      • 657656564646
        Saskia48 kirjoitti:

        Tosi hyvä kirjoitus . Itse syön kaikkea ruokaa,jotka laitan alusta asti itse . Pientuloisena eläkeläisenä ei kovin voi noita hedelmiä salaatteja ym ostaa,kun hinta on melko korkea .Käytän maalaisjärkeä tuossa syömisessä ja herkkujen syömisessä .. Sokeriarvot ovat siinä 6 pintaan aamulla . Syön Diformia 3kpl 500mg aamuin -illoin ja koko ajan haittavaikutuksena on liian usein suolen toimita .. Nyt päätin,että yritän saada kokeilla tuota Metformia ,kun siiinä ovat ihan eri aineita ,kuin Diformissa ,siis täydennysaineet . Ans kattoo miten onnistuu ..

        Aijai sentään - lääkkeitä! Siitähän Veijo ei tykkää yhtään.


      • Vihdoin nyt Diformin 500mg tuohon Metforem 500mg tänään . Ans kattoo kui vaikuttaa .


    • veijo73098372

      Saskia48

      Mitäs jos kokeilisit ravintoa joka sopii diabeetikolle ja parhaimmassa tapauksessa voisit jättää lääkkesi apteekkiin??

      Kuulosta unelta mutta on täysin toimivaa ja terveellistä.

      • Anonyymi

        ~ Suosittelen Antti Heikkilän kirjan "DIABETEKSEN HOITO RUOKAVALIOLLA" hankkimista, ja sieltä löytyvien ohjeiden noudattamista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ~ Suosittelen Antti Heikkilän kirjan "DIABETEKSEN HOITO RUOKAVALIOLLA" hankkimista, ja sieltä löytyvien ohjeiden noudattamista.

        Minä suoritan tuon kirjan lukijoille Valtsun virhelistaa lukua eli 'Antti Heikkilä ja loputtomat asiavirheet'.

        Laakkosen uusi diabeteskirja on sen sijaan mainio.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9124
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2678
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      140
      2450
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1295
    Aihe