Voinko tehdä rikosilmoituksen

toiveikassi

Jos tiedän, että 12 vuotias ja 20 vuotias ovat seurustelu suhteessa, johon kuuluu myös seksiä, sekä 20vuotias tarjoaa tupakkaa ja viinaa. Mitä voin tehdä?

17

452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17-16

      Kyse on rikoksesta nimeltä, törkeä lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö. Rikosilmoituksen voi aina tehdä kuka tahansa.

    • toiveikassi

      Miten tämä sitten käytännössä onnistuu?

      • 1plus1

        No menet joko poliisiasemalle tai lastensuojeluviranomaiselle ja kerrot mitä tiedät.


      • 17-16
        1plus1 kirjoitti:

        No menet joko poliisiasemalle tai lastensuojeluviranomaiselle ja kerrot mitä tiedät.

        Se menee niin, että kun menet poliisiasemalle ja kerrot saman, mitä tännne olet kirjoittanut, niin ei sinun tarvitse itse tehdä mitään ilmoitusta, poliisi tekee sen virkansa puolesta.


    • 1-1

      Väärä palsta, murra rikosilmoituksen voi tehdä mistä tahansa asiasta oli rikos tapahtunut tai ei.

      Tässä tapauksessa rikosilmoitus kannattaa ehdottomasti käydä tekemässä poliisiasemalla. Vaihtoehtoisesti voit katsoa netistä paikkakuntasi poliisin yhteystiedot ja soittaa tai lähettää sähköpostia. Sähköposti tulee lähettää osoitteeseen jossa mainitaan kirjaamo, vihjesähköposti tai sähköinen rikosilmoitus jne. Ei siis esim palautteelle tarkoitettuun sähköpostiosoitteeseen

      https://www.poliisi.fi/yhteystiedot

      Lastensuojeluun en luottaisi, seksuaalirikokset lakaistaan siellä maton alle.

    • toiveikassi

      Kiitos kaikille neuvoista.
      Etsin poliisin sivuilta sähköpostia, löysin kirjaamon ja vihjepostin. Paikanpäälle kun en tahtoisi mennä, haluaisin mielelläni pysyä nimettömänä.

    • lusmuilua

      Tuskinpa poliisi ottaa vakavasti jos et omalla nimelläsi ota yhteyttä. Miten luulet heidän selvittävän onko väitteesi totta? Haastattelemalla lasta? Vai peräti tuota 20-vuotiasta?

      • 18-3

        Ei vihjettä/ilmoitusta tarvite omalla nimellä tehdä, kun poliisi alkaa sitä selvittämään. Poliisille täytyy kuitenkin antaa vihjeessä sellaista tietoa, että rikos voidaan kohdentaa esim. määrättyyn tekijään, tai asianomistajaan.
        Jos poliisille ennetaan vihje, että Suomessa on tällainen rikos tapahtunut, niin se joutuu ilman muuta mappi ööhön.


    • Hei,
      Kysymyksesi on hyvä ja asia on vakava. Hienoa kun välität tästä 12-vuotiaasta, koska hän on vielä lapsi.

      Tällaisessa tilanteessa, jos tiedät henkilöiden nimet, niin suosittelen sinua tekemään asiasta lastensuojeluilmoituksen 12-vuotiaan kotikunnan lastensuojeluun. Voit itse pysyä nimettömänä ilmoituksessa.

      Laki velvoittaa lastensuojelun työntekijöitä tarkistamaan jokaisen ilmoituksen mikä heille tulee ja tekemään tarvittavat selvitykset. Voit myös lastensuojeluilmoituksen lisäksi tehdä ilmoituksen poliisille, jossa ilmoitat henkilöiden nimet, sillä muuten poliisin on vaikea lähteä selvittämään asiaa. Sähköisen rikosilmoituksen voi tehdä www.poliisi.fi sivustolla ”Tee rikosilmoitus” -> linkki sähköiseen rikosilmoitukseen, jossa tarvitsee tunnistautua palveluun mobiilivarmenteella / pankkitunnuksilla / varmennekortilla.

      Jos koet pystyväsi, voit olla myös yhteydessä 12-vuotiaan vanhempiin ja kertoa huolestasi. Myös lapsen koulun terveydenhoitaja ja kuraattori voisivat avata keskustelua hänen kanssaan, jos ilmaiset huolesi heille (halutessasi nimettömänä).

      Toivottavasti tämän 12-vuotiaan elämä saa uuden suunnan sinun rohkean puuttumisesi ansiosta. Laki suojaa alle 16-vuotiaita seksuaaliselta kanssakäymiseltä itseä huomattavasti vanhemman henkilön kanssa ja hyvästä syystä. Meidän aikuisten kuuluu puuttua, jos havaitsemme näin huolestuttavia tapahtumia.

    • huolestunutäityli

      "Laki suojaa alle 16-vuotiaita seksuaaliselta kanssakäymiseltä itseä huomattavasti vanhemman henkilön kanssa ja hyvästä syystä. "

      Näin Suomessa. Mutta miksi mm. Ruotsissa, Virossa, ja Norjassa laki suojaa vain alle 14- ja 15-vuotiaita? Miksi ette tee tälle Euroopanlaajuiselle hyväksikäytön hyssyttelylle mitään siellä Rikosuhripäivystyksessä? Voisitte ihan hyvin lähettää delegaation tai painostusta muualle Eurooppaan.

      • 3resda

        Olet täsmälleen oikeassa. Rikosuhripäivystys toistaa tuota 16-vuoden suojaikärajamantraa "hyvästä syystä" ilmeisesti vailla mitään käsitystä miten siihen edes on Suomessa päädytty. Se on heille vain Se Ainoa Oikea Totuus.

        Mutta ihan ensinnä Rikosuhripäivystyksen pitäisi olla menemättä joka ikiseen Suoli24:n provoon ja subjektiiviseen "tietoon" pohjautuvaan hööpötysaloitukseen.


    • Tottakai voit... Itsekin olen 27v poju ja muakin harmittaa etenkin jos ruma jätkä ja söpö tyttö on yhdessä joten luonnollisesti pyrin sabotoimaan heidän suhdettaan kuten sinä yrität tehdä

      • gdkehjd

        Tajuatko, kyse oli 12-vuotiaasta?
        Ilmiannoin viestisi ja tuon uuden tunnuksesi.


      • gdkehjd kirjoitti:

        Tajuatko, kyse oli 12-vuotiaasta?
        Ilmiannoin viestisi ja tuon uuden tunnuksesi.

        Kateus on kovaa monilla...

        Itse tosiaan kuulun samaan ryhmään, jos mulla menee huonosti ja kaverilla hyvin, niin toki pyrin häntä sabotoimaan


      • uhjkn
        gdkehjd kirjoitti:

        Tajuatko, kyse oli 12-vuotiaasta?
        Ilmiannoin viestisi ja tuon uuden tunnuksesi.

        Ilmiannoit mistä? Mihin rikokseen ajattelit Pakettiautomaatin syyllistyvän?
        Ja jos nyt hetki kuvitellaankin, että joku rikos olisi tapahtunut, niin miten luulet jäljittämisen onnistuvan? Luuletko, että joku antaa Suoli24-tunnukseensa jotain oikeita tietojaan?


    • Itse olen 27v ja vanhin nainen kenen kanssa olin joku aika sitten oli 60...

      Eli kun olin 12 hän oli 45

      Entä kun tuo nainen oli 20, niin minä olin äitini suunnitelmissa tehdä lapsi reilu 10 vuoden päästä....

      Miksi minun tapaukseni on OK?

      - Koska ikäero ei tunnu tuossa vaiheessa? Eiii, samaa tahtia me vanhetaan

      - Koska molemmat on täysillä mukana? Eiii, niin ne 12 vuotiaatkin panekelee ja vetää käteen

      - Koska laki sallii tuon? Eiii, aloittajan tapauksessa oli 8 vuoden ikäero, ei siis mitään

      - Koska minä (nuorempi osapuoli) olen poika. Juup, eihän nainen voi poikaa käyttää hyväksi

    • se on sun velvollisus,,,tajuut sä???ei,ei,ei,,,jos sä et sitä tee,,on sussakia vikaa,,,

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1443
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe