Usko ja järki erillään

uskoa_ei_järkeillä

Näin VL-opetus menee:

Raamatussa annetaan sydämelle arvokas asema. Jumalan lapsen sydämellä asuu Pyhä Henki ja Jeesus Kristus. Sydämeen lahjoitetaan myös rakkaus, joka liittää Jumalan lapset toisiinsa. Lisäksi sydän käy rukouksessa vuoropuhelua Jumalan kanssa.

Meidän tehtäväksemme jää pitää pyhän asuinsija siistissä kunnossa ja pitää sinne annetuista lahjoista hyvää huolta. Jeesus viihtyy sydämellämme kun haluamme uskoa, taistella pahuutta vastaan ja pitää järjen loitolla uskonasioista.

Siis "taistella pahuutta vastaan ja pitää järjen loitolla uskonasioista"

http://paivamies.fi/usko-ja-elama/hartauskirjoitukset/matkaevaaksi/291/

USKON ASIOITA EI SAA AJATELLA JÄRJELLÄ.

12

343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskolle_ymmärrettävää
      • Kulttari

        Kaikkein johdonmukaisin ajattelu on tietenkin usko jonka "Ihmisen poika" vaikuttaa. Jos puhutaan järjestä uskon yhteydessä on huomioitava järkemme kömmähdykset jotka saattavat joskus näyttää suppean käsityksemme tähden teräviltä. Jos ihminen on rakentanut ajattelurakennelman se useimmiten estää todellisuuden tuntemista koska ihmisellä on rakkaus käsityksiänsä kohtaan. Kun ajattelemme Kaikkivaltiaan Rakastavan ihmistä ja Sanovan jotain voimme olla täysin varmat asian järkevyydestä ja johdonmukaisuudesta sekä hyvyydestä.


      • Järki ja viisaus ei ole mikään Juamlan salaisuus, vaan apu ihmiselle selviämään elämässä.

        Opetetaan, että Järki vangiksi ottakaatte, ja mitään ei saa ajatella ja tehdä, muuta kun VL uskon kautta.

        On ihmiset siellä kamalassa tilassa, tyhmyyden ihannoinnissa, ja mitään viisutta ei saa ihannoida.
        Kuitenkin jo Vanhassa Testamentissa on kuusi viisauskirjaa, jotka painottavat viisautta.
        Sananlaskut, Saarnaaja ja Jobin kirja. Viisautta runomuodossa, Psalmit, Laulujen laulu ja Valitusvirret. 

        Uudessa Testamentissa viisaus on jopa vanhurskauden ehto, pelastuksen ehto Tyhmät ja Viisaiden neitseiden osassa. Tyhmiltä poistettiin jopa Iankaikkisuuteen vaadittava pelastus.

        Kysymys kuuluukin, onko mahtavaa ihannoida tyhmyyttä, vai onko siinä helppo elää.

        Ei usko Jeesukseen ole järjenvastainen, jos sitä ylipäätään on, se vahvistuu uskossa Häneen Messiaana.


      • äläluuleitsestäsliikoja
        Kesitas kirjoitti:

        Järki ja viisaus ei ole mikään Juamlan salaisuus, vaan apu ihmiselle selviämään elämässä.

        Opetetaan, että Järki vangiksi ottakaatte, ja mitään ei saa ajatella ja tehdä, muuta kun VL uskon kautta.

        On ihmiset siellä kamalassa tilassa, tyhmyyden ihannoinnissa, ja mitään viisutta ei saa ihannoida.
        Kuitenkin jo Vanhassa Testamentissa on kuusi viisauskirjaa, jotka painottavat viisautta.
        Sananlaskut, Saarnaaja ja Jobin kirja. Viisautta runomuodossa, Psalmit, Laulujen laulu ja Valitusvirret. 

        Uudessa Testamentissa viisaus on jopa vanhurskauden ehto, pelastuksen ehto Tyhmät ja Viisaiden neitseiden osassa. Tyhmiltä poistettiin jopa Iankaikkisuuteen vaadittava pelastus.

        Kysymys kuuluukin, onko mahtavaa ihannoida tyhmyyttä, vai onko siinä helppo elää.

        Ei usko Jeesukseen ole järjenvastainen, jos sitä ylipäätään on, se vahvistuu uskossa Häneen Messiaana.

        Tässä sinulle tyhmä.
        Room. 16:27
        Saakoon Jumala, joka yksin on viisas, Jeesuksen Kristuksen kautta ikuisen ylistyksen! Aamen.


      • äläluuleitsestäsliikoja kirjoitti:

        Tässä sinulle tyhmä.
        Room. 16:27
        Saakoon Jumala, joka yksin on viisas, Jeesuksen Kristuksen kautta ikuisen ylistyksen! Aamen.

        Lue Sinä ensin ne kuusi kirjaa, minulle tuo on tuttu.
        Kirjoitellaan sitten.
        Muuten, tunnethan alkutekstin, sanoma siellä on; Ainoalle viisaalle Jumalalle "monó soto theo" jne...
        Joten siinä on agenda se, että kun jumalaia on maailma täynnä, Kerholla Jumala, niin se ei ole viisas, vaan Adonai, Jaakobin ja Israelin Jumala on viisas.
        Sillä ei väheksytä mitenkään Ihmisen viisautta.

        Haukut väärää puuta. Et tunne Jumalan Sanaa.


      • sinäjasaatanatunnette
        Kesitas kirjoitti:

        Lue Sinä ensin ne kuusi kirjaa, minulle tuo on tuttu.
        Kirjoitellaan sitten.
        Muuten, tunnethan alkutekstin, sanoma siellä on; Ainoalle viisaalle Jumalalle "monó soto theo" jne...
        Joten siinä on agenda se, että kun jumalaia on maailma täynnä, Kerholla Jumala, niin se ei ole viisas, vaan Adonai, Jaakobin ja Israelin Jumala on viisas.
        Sillä ei väheksytä mitenkään Ihmisen viisautta.

        Haukut väärää puuta. Et tunne Jumalan Sanaa.

        Älä viitsi promillejuutalainen isotella, viisautesi haisee harhalta, tyhmyyttähän sinä tuot julki.


    • arkinen_esimerkki
      • Osui_ja_upposi

        Hyvä elokuva vanhoillislestadiolaisista :)


    • Järkeä.tarvitaan

      Täytyypä sanoa että olen eri mieltä aloittajan kanssa siitä että järkeä ei saa käyttää - olen nimittäin sitä mieltä, että järkeä pitää käyttää myös uskossa - usko ilman järkeä on vaarallista ja voi johtaa ties minkälaisiin älyttömyyksiin - tästä on nykyäänkin aivan uskomattomia esimerkkejä.

      • Opetus_onväärä

        VL-opettaa juuri kuin aloittaja oikeen kirjoitti...


    • gghhjkl

      "" USKON ASIOITA EI SAA AJATELLA JÄRJELLÄ. ""

      Siksipä en usko, että kellään ihmisellä on valta antaa syntejä anteeksi, vaan uskon niinkuin Raamattu sanoo: "Usko Jeesukseen Kristukseen antaa synnit anteeksi.

    • Tietotuusjaelämä

      Kuvitellaan että saarnamies julistaa kuulijoille ja jokainen uskomalla uskoo että kuoltuaan vl-ihminen menee taivaaseen. Jollei lueta Raamattua ja ymmäretä järjellä niin silloin kuulija jää käsitykseen että saarnamies puhui totuutta. Siksipä järjen käyttö on sallittua, jopa suotavaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe