NARSISMIn tunnusmerkit

Mietiskelijä..katselija

Nämä piirteet korostuvat persoonallisuushäiriössä

Oikeassa narsistisessa persoonallisuushäiriössä tietyt persoonallisuuden piirteet korostuvat huomattavasti.

Narsistilla on korostunut omanarvontunto, hän vähättelee muita, mitätöi julmasti ja suhtautuu ihmisiin mustavalkoisesti sen mukaan, ovatko he hänen puolellaan. Narsisti janoaa positiivista huomiota.

– Nämä piirteet on hyvin helppo tunnistaa, kun on hänen lähellään.

Käytös toistuu systemaattisesti ihmissuhteesta toiseen nuoruusiästä lähtien.

– On luonnollisesti ihmisiä, joilla on näitä piirteitä ilman, että kyse on häiriöstä.

Ne saattavat lievissä määrin tehdä ihmisestä jopa karismaattisen.

Eniten narsisteja yhteiskunnan alaluokissa

Narsisteja löytyy eniten Korkeilan mukaan yhteiskunnan alaluokista, huonommin toimeentulevien ja rikollisten joukosta.

– Sinne painottuvat myös elämän stressitekijät: on enemmän lasten kaltoinkohtelua, vanhempien stressiä ja persoonallisuushäiriöitä.

Tuuli Topelius

5 piirrettä, jotka yhdistävät narsisteja
1. Ylimitoitetut odotukset itsestä
Itsekeskeiset uskomukset ja fantasiat omasta suuruudesta, kuten ylivertaisuudesta, omista saavutuksista ja älykkyydestä. Narsisti odottaa saavansa erityiskohtelua erinomaisuutensa vuoksi. Muiden hän kokee kadehtivan itseään.

2. Positiivisen palautteen nälkä
Jos hyvää palautetta ei tule, niin suuttuminen on täysin ylimitoitettua.

– Siihen voi liittyä halua kostaa tai maksaa takaisin vastoinkäymisten kohdatessa.

3. Vähättelevä ja mitätöivä suhtautuminen toisiin
Narsisti herättää muissa epävarmuutta. Toiselle voi tulla tunne, että pienestäkin asiasta tulee ikävää palautetta. Ilkeydet narsisti saattaa laukoa varsin tyynesti.

– Kommentit ovat ihmistä vähätteleviä, eivät virheen korjaamista. Niistä käy ilmi, että olet tyhmä. Ne ovat kuin asioita, joita 13-vuotias teini saattaa sanoa äidilleen raivoissaan.

4. Jatkuva piittaamattomuus
Systemaattinen toisten hyväksikäyttäminen, joka vahingoittaa muita. Se toistuu eri tilanteissa ja on yksi tunnuspiirteistä. Tunnusomaista on myös empatian puute ja röyhkeä käytös.

Narsismi ei syty hetkessä, vaan käytös on jatkunut jo nuoruudesta lähtien.

5. Muitten mustavalkoinen suhtautuminen
Narsistin lähipiirissä oleville syntyy ristiriitainen käsitys hänestä, jolloin he voivat olla joko narsistin puolella tai häntä vastaan.

Jotkut läpeensä häikäilemättömät, manipuloivat ja itsekkäät ihmiset ovat kaikkea tuota yllämainittua. Ihmisessä voi olla kaikki narsistiset piirteet, vaikka häntä ei kenties psykiatrisesti luokiteltaisi narsistiksi.

38

195

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun narsismi ei ollut muodissa puhuttiin v-mäisistä tyypeistä.

• Mutta-samastahan

kuvauksesta tuntee vanhan Susmorsiamen ihan kaikki sopii

• suvaitsevaisuutta

Heitäkin meidän on suvaittava, koska se on parantumaton ominaisuus.

• minätyyppisyys

Narsismia löytyy jokaisesta jossain määrin koska ihmisellä on taipumus olla itsekeskeinen.

• Eliterveitsetunto

Näin. Tai oikeammin niin, että on olemassa myöskin tervettä narsismia. Vähän samaan tapaan kuin on olemassa pahan kolesterolin vastapainona hyvä kolesteroli.

• ÄLÄS-nyt-innostu

kyllä narsismi on luonnevika kokonaan.

Älä nyt hyvä ihminen kolesteroliin vertaa, SIINÄ on hyvää ja pahaa,

mutta ei narsismissa, persoonallisuushäiriössä.

• ent.siivoojaparka

Mihin aloittaja pyrkii?
      Muuttuuko narsisti paremmaksi, jos kaikki tuntevat narsismin tunnusmerkit ja osaavat sanoa; tuo on narsisti tai olet narsisti?
      Vai onko tarkoituksena saada valitusketjuketju siitä minkälaista on ollut elää narsistin kanssa?
      Pohjusta jotenkin tarkoituksesi sen lisäksi, että kopioit tänne narsismin tuntomerkit.

• vaiolikoselehmä

Kaikissa meissä asuu pieni narsisti.

• :D "vaiolikoselehmä", tuo sun nikkisi tähän kohtaan sai hymyn huulille!
        Tuo narsistisuus on muuten sellainen joka tosi nopeasti heitetään toisen perään. Vähän liiankin nopeasti joskus.

• vaiolikoselehmä
        hmp.f kirjoitti:

:D "vaiolikoselehmä", tuo sun nikkisi tähän kohtaan sai hymyn huulille!
        Tuo narsistisuus on muuten sellainen joka tosi nopeasti heitetään toisen perään. Vähän liiankin nopeasti joskus.

Eikö ollut joku mainos jossa sanottiin "jokaisessa meissä asuu pieni lehmä", näin muistelen.

• Eijoskusvaanaina

Niiih, ja siksi se arvio menee useimmiten metsään. Narsismia ei saa pienessä hetkessä selville ja persoonallisuushäiriöitä on monen muunkin nimisiä.

• bdbdbdb

Olisit myös maininnut sen mistä kopioit tekstin. Siis lähde: Ilta-Sanomat

Lukekaa Ilta-Sanomat olisi myös riittänyt.

• Onkohan tutkimuksessa ilmennyt, kuinka yleistä on että narsistin uhrilla on itse-murha mielessä?
      Olikohan jollain asian-tuntemusta tehdä aloitus, jossa otettaisiin kantaa Itse-murha-hakuisiin, jotka pelkäävät vajoavansa narsistin omais-hoitajaksi?

H.

• hunksz

Saako kysyä ja kysyn vaikka en saisikaan, eli mikä sinua omaishoidossa kiinnostaa noin kovasti?
        Pelkäätkö joutuvasi jonkun narsistisen omaishoitajan armoille?

Voisiko myös itsemurhahakuinen omaishoitaja olla narsisti, helpottaako vai vaikeuttaako narsismi hänen työtään?

YP.

• Anceli kirjoitti:

hunksz

Saako kysyä ja kysyn vaikka en saisikaan, eli mikä sinua omaishoidossa kiinnostaa noin kovasti?
        Pelkäätkö joutuvasi jonkun narsistisen omaishoitajan armoille?

Voisiko myös itsemurhahakuinen omaishoitaja olla narsisti, helpottaako vai vaikeuttaako narsismi hänen työtään?

YP.

"Anceli"

Kyseessä on lempeää irvailua ah! niin moneen vaivoihin liittyviin valituksiin.
        Alan olemaan niihin kyllästynyt lopesti.
        Kuten aina olen kirjoittanut, en irvistele vammaisille.

YH.

• hunksz kirjoitti:

"Anceli"

Kyseessä on lempeää irvailua ah! niin moneen vaivoihin liittyviin valituksiin.
        Alan olemaan niihin kyllästynyt lopesti.
        Kuten aina olen kirjoittanut, en irvistele vammaisille.

YH.

hunksz

Etkä irvistele myöskään omaishoitajille, vaikka heillä joku vamma olisikin?
        Hyvä niin.

Kyllä minuakin usein kyllästyttää, vaan silloin pysyn poissa.

YP.

• Kiitos, tiedän piikin olevan minulle. Lienee aika pitää paussia kun olen niin äärimmäisen kyllästyttävä valituksineni.
        Lumet sulaa hyvää vauhtia, on parempaakin tekemistä. Jospa syksyyn mennessä omaishoitajuutenikin unohtuisi. Jäi jotenkin vastenmielinen maku.

• hunksz
        " että narsistin uhrilla" ????

Eikö yhtään hävetä 1eeron kiusaaminen, siis nimittely lieroksi?

• Kristiina23 kirjoitti:

hunksz
        " että narsistin uhrilla" ????

Eikö yhtään hävetä 1eeron kiusaaminen, siis nimittely lieroksi?

"Kristiina23"

Ei hävetä.
        Miksi pitäisi?
        Olenhan syytön kirjoittelija, kuten te toisetkin.
        "Älä hyvä ihminen hermostu."

H.

• Kristiina23-4
        hunksz kirjoitti:

"Kristiina23"

Ei hävetä.
        Miksi pitäisi?
        Olenhan syytön kirjoittelija, kuten te toisetkin.
        "Älä hyvä ihminen hermostu."

H.

Miksi pitäisi?

Siksi, että ilmiselvästi yrität toiset urokset karkoittaa reviiriltäsi. Kyllä täällä tarvitaan tosi miehiäkin, eikä sinunlaisia saivartelijoita.

Toisaalta, eihän sinulle kelpaa mikään kirjoitus. Joku kirjoittaa blogia, joku on käyttänyt sinun kirjaimia, joku muuten vain on tehnyt tyhmän aloituksen j.n.e.

Mitäs´jos me kaikki aloitammekin tehdä niitä typeriä aloituksia, lainaten sinun ideoita, vai millä saadaan eläköitynyt vanha koulukiusaaja kuriin?

Hitsi! Missä minä taas olin, kun kirjautuminen ei onnistu?

• POISTOON_HUNKS-JA-ATT

Hunks pitää poistaa ja samoin Att.

Siinä pahimmat.

• ent.siivoojaparka
        POISTOON_HUNKS-JA-ATT kirjoitti:

Hunks pitää poistaa ja samoin Att.

Siinä pahimmat.

Eutanasiaako?

• Punnittu.Punnittu.ja

Hunks on sellainen kiltti irvailija. En poistaisi palstalta. Att on ilkeä, joutaisi pois häpeämään.

• nokuinkaskävikään

Sattuipas sopivasti tämä aloitus!
      Oli tarkoitus pitää tänään Nimettömien Narsistien Kokous ja ajattelin aluksi kertoa vähän itsestäni...

• Taisi_tulla..väärään..ke

Huomenta ja hyvää lauantaita, ulkona on lämmintä ja poutaista, aurinkoista, - hyvä että pimeys hiukan lyhyemmäksi jää!

Kerron vain nyt sarjakuvajutun, kun kuvassa Jaska Jokunen istuu beagle-koiransa kanssa laiturin nokassa ja tuumii:
      "Yhtenä päivänä meidän jokaisen täytyy kuolla!"
      Ressu-koira vastaa: "Niin, mutta kaikkina muina päivinä ei täydy!"

Siinä mielessä ollaan iloisia me kaikki hengissä vielä olevat!
      Hyvää päivänjatkoa! t. Merilii.

• Jokainen jonka lähipiirissä on tai on ollut narsisti tunnistaa hänet helposti. Minullakin on ollut lähisukulainen joka oli pesunkestävä narsisti. Mutta kun muistan hänet nuorempana, niin mielestäni, vaikka hänellä oli jo taipumulsia itsekeskeisyyteen ja manipulointiin, niin nämä narsistiset ominaisuudet vain vahvenivat iän mukana ja ottivat melkein kokonaan ylivallan hänen persoonastaan. Onko narsismi siis synnynnäistä vai opittua?

• Paloma.se.co

Narsismi: Vähättelevä ja mitätöivä suhtautuminen toisiin.

Tunnistatko sinä ketään palstalaisista kuuluvan tuohon yllä´mainittuun luokkaan?

• PalomaNonSequitur
        Kristiina23 kirjoitti:

Paloma.se.co

Narsismi: Vähättelevä ja mitätöivä suhtautuminen toisiin.

Tunnistatko sinä ketään palstalaisista kuuluvan tuohon yllä´mainittuun luokkaan?

En tunne ketään palstalaista niin hyvin että pystyisin tekemään mitään diagnooseja enkä muutenkaan. Henkilö josta kerroin kommentissani ei ole mielikuvitusolento, vaan hänellä oli oikea diagnoosi persoonallisuushäiriöstä jossa oli vahva narsismisuuntaus.

Minä en tunnista ketään.
        En edes itseäni, palstakirjoittelujen perusteella. Aina.

• eppu2

Narsismin katsotaan syntyvän varhaislapsuudessa. Rakkauden, huolenpidon ja rajojen puutteesta.
        Nuoruusiällä asiaa voidaan vielä korjata.
        Vanhemmiten se on miltei mahdotonta, koska narsisti ei tunnista sairauttaan.
        Persoonallisuushäiriöt ovat vaikeasti hallittavissa.

• eppu2 kirjoitti:

Narsismin katsotaan syntyvän varhaislapsuudessa. Rakkauden, huolenpidon ja rajojen puutteesta.
        Nuoruusiällä asiaa voidaan vielä korjata.
        Vanhemmiten se on miltei mahdotonta, koska narsisti ei tunnista sairauttaan.
        Persoonallisuushäiriöt ovat vaikeasti hallittavissa.

"eppu2"

Näyttää siis siltä, että meidän vanhojen on enää turha puhua koko asiasta.

H.

• PalomaNonSequitur kirjoitti:

En tunne ketään palstalaista niin hyvin että pystyisin tekemään mitään diagnooseja enkä muutenkaan. Henkilö josta kerroin kommentissani ei ole mielikuvitusolento, vaan hänellä oli oikea diagnoosi persoonallisuushäiriöstä jossa oli vahva narsismisuuntaus.

Minä en tunnista ketään.
        En edes itseäni, palstakirjoittelujen perusteella. Aina.

Minä en tunne ketään josta minulla olisi kyky tehdä mitään diagnooseja, ei psykiatrisella eiä somaattisella puolella. Koulutus ja kokemus puuttuu.

• Melkein.kaiken.kokenut

Olin narsistin työparina 25 v ja psykopaatin kanssa naimisissa 15 v. Tunnustan jonkun viisaamman sanoin, että minulla oli erinomaisen loistava tilaisuus opetella kehräämään kärsivällisyyden ohutta lankaa.
        Uskon kaiken kokemani perusteella pystyväni tunnistamaan kyseisen luonnehäiriön jos en ihan heti niin melko pian kuitenkin.

• PalomaNonSequitur

Ei minullakaan. Tuo resepti aloituksessa kyllä on juuri sopiva tähän henkilöön josta kerroin. Onneksi diagnoosi oli psykiatrin tekemä niin uskallan sitä siteerata.
      Olin kiinnostunut lähinnä siitä voiko narsismi kehittyä keski-iässä tai yli keski-iän, esim. alkoholin väärinkäytön ja/tai alkoholismin seurauksena.

• RealistiN

Harmi etteivät narsistit itse tunnista näitä piirteitä itsestään, eivätkä näin osaa hakea ammattiapua.

• narsisti-monikossa-

Tulkaas katsomaan,
      meillä on narsisteja vaikka kuinka paljon
      tuossa portaanpielessä,
      nättejä ovat aina keväisin kauniin keltasia,
      muutamia valkosia joissa on keltasta

• henrjii

kukkiikoo narsissit näin myöhään syksyllä

• minä-ite-
        henrjii kirjoitti:

kukkiikoo narsissit näin myöhään syksyllä

narsisti kukkii täyttä elämää ympäri vuorokauden
        ainaki miellä

• Tervepä.terve

Lue Raimo Mäkelän kirja Naamiona terve mieli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      238
      5440
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      57
      4761
    3. Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta

Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk
      Maailman menoa
      13
      3591
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      288
      3306
    5. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      19
      3275
    6. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      182
      3189
    7. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      73
      2850
    8. Vieläkö olet

Rakastunut minuun? Minä sinuun
      Ikävä
      65