Ympärileikkaus

OYSissa

Kas tässä jokaiselle ympärileikkausta harkitsevalle OYS:n antamat selvitykset, miten siinä talossa homma hoidetaan ja minkälainen lopputulos on heidän näkemyksensä mukaan "täydellisesti onnistunut".

1. Vastaanottokäynnillä ollut lääkäri ei itse ole tekemässä leikkausta, vaan joku muu vuorossa sattumalta oleva lääkäri leikkaa, myös vasta kirurgiaan tai urologiaan erikoistumassa olevat lääkärit operoi näitä itsenäisesti. Tämä on yleinen käytäntö. Vastaanottokäynnillä sovittuja ja suunniteltuja asioita ei tarvitse kirjata yksityiskohtaisesti, sillä leikkaava lääkäri viimekädessä päättää miten operaation tekee riippumatta vastaanottokäynnin alustavasta suunnitelmasta.

2. Leikkaava lääkäri voi olla kuka tahansa vuorossa sattumalta oleva, myös kirurgiaan, tai urologiaan erikoistumasssa oleva. Oli vastaanottokäynnin alustava suunnitelma mikä tahansa, tämä leikkaava lääkäri päättää itse operaation suoritustavan, myös nämä kirurgiaan ja urologiaan erikoistumassa olevat.

3. Leikkauspäivänä leikkaavan lääkärin ei tarvitse erikseen tutkia potilasta, eikä käydä potilaan kanssa läpi operaatiota, koska potilas on jo operaatioon suostunut ja leikkaava lääkäri tekee sen parhaaksi katsomallaan tavalla riippumatta potilaan toiveista tai aiemmista suunnitelmista.

4. Leikkauskertomukseen ei tarvitse kirjata erikseen mitään ylimääräistä, riittää että sieltä löytyy kaikki operaatioon normaalisti kuuluvat perusasiat lyhyesti mainittuna. Myöskään leikkauksessa käytettyjä ylimääräisiä ompeleita, tms ei tarvitse erikseen kirjata. Leikkauksessa poistetaan esinahka kokonaisuudessaan, eli koko sisälehti sekä koko ulkolehti ja myös frenulum poistetaan. Poistettavan kudoksen määrä on aina sama, olipa lähtötilanne tai yksilölliset poikkeamat mitä tahansa. Leikkauksessa haavapinnat ei useinkaan osu kohdalleen, vaan jäävät toisiinsa nähden kieroon ja/tai epäkeskoiksi.

5. Leikkauksen jälkeen potilas kotiutetaan osaston kautta, kun wc-käynti on onnistunut. Mukaan annetaan kipulääkeresepti ja kotihoito-ohje. Mitään kontrolleja ei tarvita, joten hoito kirjataan päättyneeksi, eikä potilas voi enää palata takaisin sairaalaan, mikäli myöhemmin ilmenee ongelmia. Kotiuttamisen suorittaa hoitaja, lääkärin ei tarvitse erikseen tarkistaa potilasta enää kotiutusvaiheessa. Tämä on yleinen käytäntö OYS:ssa. Kotiuttaessa on normaalia, että haava vuotaa ja haavan sidokset on irronneet wc-käynnillä.

6. Ympärileikkauksen normaaleihin haittoihin kuuluu runsas verenvuoto, turvotus, irtoilevat ompeleet, tuskalliset yölliset erektiot aukeilevine haavapintoineen ja niin edelleen. Mikäli nämä on potilaan mielestä hankalia, hänen tulee mennä omaan terveyskeskukseen.

7. Edellä mainittujen lisäksi ympärileikkauksen myöhempiin normaaleihin haittoihin kuuluu OYS:n mukaan myös seuraavat ongelmat: yölliset erektiot ovat tuskallisia, koska jäljelle jäänyt ihomäärä on noin puolet erektiopituudesta. Kireys kuuluu asiaan ja sitä pitää vain venyttää ajan kanssa. Venyttämiseen voi mennä hyvinkin yli 10 vuotta. Alempiin kudoksiin kivuliaasti kiinni arpeutunut haavapinta on normaalia, eikä sille ole enää jälkikäteen mitään tehtävissä. Irronneiden ompeleiden vuoksi auki jääneet haavapinnan alueet umpeutuu aikanaan, eikä niitä voi lähteä korjailemaan ennen kuin arpi on pehmentynyt ja pehmenemiseen menee noin 1-2 vuotta. Lisäksi on täysin normaalia, että erektion aikana puolet peniksen varresta jää ikään kuin hautautuneeksi nivustaipeeseen, samoin kivekset kiristyvät puoleen varteen, koska aiemmin erektiopituuden mukaan myöten antanut esinahka on poistettu. Kaikkiin näihin yleisiin haittoihin tulee vain sopeutua. Näitä yleisiä haittoja ei tarvitse myöskään kertoa potilaalle etukäteen. Näille yleisille haitoille ei ole jälkikäteen mitään tehtävissä, koska ympärileikkaus on peruuttamaton operaatio, eikä poistettua kudosta voi enää palauttaa.

Itse olen sitä mieltä, että nämä OYS:n mukaan "normaalit yleiset haitat ja käytännöt" on täyttä schaissea ja jos ne kerran OYS:n mukaan on heidän talossaan jokapäiväistä arkea, en suosittele kenenkään riskeeraavan miehuuttaan tuohon puljuun erehtymällä.

2

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe