Reppuselkä liikenteessä

Oletteko seuranneet selkäreppupolemiikkia lehdistössä ja mediassa? Ei mitään kauheeta kohua eikä lööppejä, mutta hiljaista uutisvirtaa joka puolelta maailmaa (etenkin suurkaupungeista joissa ihmiset kulkevat paljon maanalaisella tai siis metrolla), mutta koskee myös ratikoita, junia, busseja ja vaikkapa vain tavarataloissa liikkujia. Kampanjan tarkoituksena on saada ihmiset ottamaan reput pois selästään ja kantamaan kädessä ihmisvilinässä, niin ettei vahingoita muita eikä tee tuhoja törmäillessään kuin elefantti porsliinikaupassa reppu selässään. Ai niin, ei Suomessa taida olla tällaista probleemaa kun on harvaan asuttu maa....

58

243

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reppuriika

No meilläpäin ei noita metroja ja ratikoita ole. Eipä tule usein matkusteltua busseissakaan ja niissäkin tilaa piisaa vaikka reppuselässä seilailisi. On muutama alikulkusilta jalankulkijoilla, mutta nekään eivät minun päivittäisillä reiteillä.
      Näin reppuihmisenä olen kyllä muutaman kerran "juuttunut" tungoksessa tai pudottanut jotain ahtaassa puodissa. Kyllä sitä on vuosien varrella oppinut, että se reppu valahtaa vaistomaisesti käsivarrelle, missä se selässä ei ole sopivaa liikkua.

• En ole huomannut asiaa Suomessa ongelmaksi.
      Se harva kerta kun rahvaan joukossa kuljen, tönäisen niin lujaa, että asian-
      omainen sortuu reppunsa kanssa raiteiltaan.
      Ruotsissa on näköjään taas tapettu pari ihmistä.
      Niin on siellä nostettu kohu Korvasienestä.
      Kuolleen tähden muskeli-autoa.
      Elinkautis-vanki pääsee vapauteen rakentamaan perhettä, uhrinsa ei.
      Rahan-ahneita kalliisti Italiaan kuljettavalla kapteenilla on perhe Ruotsissa.
      Viisi serkkua terrorissa.
      Koditon myy ruusuja lehdessäkin.
      Folk är Folk.

Mitäpä yhdestä repusta.

H.

• hejasverigetaaskerran

Niin mitäpä me suomalaiset siinä repussamme kantaisimmekaan, ruotsalaisilla sitä vastoin on reput täynnä tavaraa. Näin harvaan asutussa maassa tyhjä reppu mahtuj hyvin mukana kulkemaan kun kilometrien säteellä ei ole ketään jota tönäisisi.

• Suomalaiset kantavat repuissaan kossupulloja ja puukkoja. Heja Finland!

• 888888888888
        Paloma.se.co kirjoitti:

Suomalaiset kantavat repuissaan kossupulloja ja puukkoja. Heja Finland!

Vai olet sinä mennyt ihmisten reput tutkimaan?

• hejasverigetaaskerran
        Paloma.se.co kirjoitti:

Suomalaiset kantavat repuissaan kossupulloja ja puukkoja. Heja Finland!

Äläpäs nyt ikinä en ainuttakaan kossupulloo repussani kuskannut puukko mul kyllä on sekään ei repussa.

• Tulihan se sieltä ;)

• tulikoisokin
        Paloma.se.co kirjoitti:

Tulihan se sieltä ;)

Mikä tuli, lutuseltako tuli?

• Psykoterapeutitar

Siellä ne paljon parjatut kotihoidon vanhustyöntekijät kulkevat ratikoissa ja busseissa yli 20kg painavat reput selässään kiukkuisia katseita keräten!

• Viatonsivullinen

Jos reppu on ongelma on koko ihminen ongelma, minulla on myös reppu ja siinä
      erilaisia nyörejä sekä remmiä. Saattaa jäädä johonkin kiinni esim. Metrossa, hississä, voi olla vaarallinen. Käytän kyllä lähinnä ulkoillessa, pikkuostoksia kävellen tehdessä, messuilla, suurissa näyttelyissä (erä yms.)
      Nuoret näyttää suosivan reppua, se vapauttaa kädet.
      Onneksi en asu suurkaupungin keskustassa. Moni vanhempi ei saa reppua selkäänsä, vaivojensa tähden.

• PlasticPädi

Kouluaikaan 60 luvulla, oli reppu se "pakollinen" kirjojen kuljetin ja olihan se näppärä, esimerkiksi hiihtäessä kouluun. Muistan elävästi kun olin eli menin 5. luokalle, oli beatles muodissa, lättähatuista puhuttiin ja muovikassit yleistyivät. Niinpä siitä alkaen on muovikassi ollut meikäläisen yleisin kassi, esimerkiksi Valintatalon kassi koki jonkinlaisen kuuluisuuden ja muoti-ilmiön. Alkon kasseja ihmiset nolostivat jostain syystä, häpeilevät luultavasti vieläkin. Itse olen kuljettanut milloin mitäkin vaatteita myös Alkon kasseissa. Minulle ne eivät ole häpeä kun en käytä kyseisen firman tuotteita.
      On olemassa määrä reppuihmisiä jotka eivät tunne sanontaa "toisten huomioon ottaminen".

• Paloma.se.co

Täällä on ollut keskustelua asiasta, lähinnä toki vain Tukholmassa, jossa reppuselkäturistit ja ulkoilmaihmiset tönivät muita matkustajia repuillaan. Tosin yksi kaupunginvaltuutettu sanoi että hän otti repun selästään ja laittoi sen lattialle niin yksi idiootti kompastui siihen ja löi päänsä.
      Mutta selväähän se, kollektiiviliikenteessä on aika ajattelematonta kulkea vaeltajareppu selässä.
      Minäkin käytän usein reppua, sellasta pientä, tyylikästä nahkareppua joka jättää kädet vapaaksi. Mutta kuljen nykyisin niin harvoin massaliikenteessä että ei ole tullut mietittyä pitäisiköhän sekin kantaa kädessä.

• näkyykö.kossupulloo

Etteivät olis suomalaisii ruottin reisuillaan.

• Reppu, tuo maan manioin apuväline penskojen kurissa pitämiseen jos bussiin on menossa ja samaan aikaan on sinne änkeemässä parikymmentä kakaraa.
      Reppu eteen sopivasti silleen sivulla niin johan kakrut joutuu kiltisti oleen selän takana ja saan asioida rauhassa kuskin kanssa tai sen lippuautomaatin. Sit rauhallisesti valitsemaan mihin sitä istuis. Eikä penskat vallota viimesiä istumapaikkoja ennen mua. No en mä nykyjään edes pahemmin busseja käytä vaan taxeja.
      Muutaman kerran olen meinannu saada repusta päin näköö, mut ku ennakoi tilanteen ja katselee ympärilleen niin huomaa väistää eikä istu silmät ummessa.

• Joo, ei paha ollenkaan. Sun tarvii vaan sitten katsoa ettet joudu viimeseksi jonon hännille kun kakskymmentä plus yläasteen lapsosta änkee ennen sinua sinne bussiin. Isot reput selässä kunne menossa jonnekin metsään luontoretkelle.

• Paloma.se.co kirjoitti:

Joo, ei paha ollenkaan. Sun tarvii vaan sitten katsoa ettet joudu viimeseksi jonon hännille kun kakskymmentä plus yläasteen lapsosta änkee ennen sinua sinne bussiin. Isot reput selässä kunne menossa jonnekin metsään luontoretkelle.

Onneks tääl on kuskit sellasii et jos nenäkee iäkkään ihmisen pysäkillä ja se viittoilee, niin se pysähtyy sen eteen ja päästää sen ekaks, kakrut joutuu odottelemaan sit siel takana.

• Oletteko seuranneet parkki-paikka-polemiikkia lehdistössä ja mediassa?
      Kaupunkien keskustojen kivi-jalka-kaupat vaikeroivat tuohettomina tuskissaan.
      Kulttuuri-lautakunnat ikävöivät muutakin elämää kuin reppu-kaljoittelua.
      Syrjäisten super-markettien tarpeisiin on luotu kaavoitus-pula.
      Reppu-selkä ei enää köyhiä innosta.
      Pitää saada kimppa-kyytiä toisten ostamiin autoihin.
      Jos ei muuten, niin viina- tupakka- ja auto-verolla.
      Hashish ja pillerithän ovat verottomia toistaiseksi.
      Kunnes tulevat suuren yleisön tietoisuuteen ja elämään.
      Ajattelin laittaa musiikkiakin.
      Mutta olkoon.

H.

• Haha keksi oma aloitus.
        Ei ole näkynyt mitään keskustelua asiasta. Täällä meilläpäin ihmiset parkkaa parkkitaloihin, jos ei kaduilla ole tilaa.

Haha keksi oma aloitus.
        Ei ole näkynyt mitään keskustelua asiasta. Täällä meilläpäin ihmiset parkkaa parkkitaloihin, jos ei kaduilla ole tilaa.

"Paloma.se.co"

Miten niin?
        Repuista kun kirjoitin.
        On väärin että koti-kaupungissaan pitää parkista maksaa jossain luolassa.
        Joutuakseen reppujen tönimäksi.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Miten niin?
        Repuista kun kirjoitin.
        On väärin että koti-kaupungissaan pitää parkista maksaa jossain luolassa.
        Joutuakseen reppujen tönimäksi.

H.

Mutta mutta....jos asuu kaupungissa ja käy omassa kaupungissaan asioilla tai ostoksilla niin eihän siinä tarvi autoa siitä on kaupungissa vain haittaa. Me jotka asutaan landella ajetaan kaupunkiin, parkataan johonkin luolaan, ollaan ilosia siitä että on maksullisiakin paikkoja ja sitten kas, kävellään ne muutamt kadunvälit kauppihin.
        Eikö kaupungissa vaikka asuisikin siellä pidä maksaa auton parkkaamisesta kotonakin?

Mutta mutta....jos asuu kaupungissa ja käy omassa kaupungissaan asioilla tai ostoksilla niin eihän siinä tarvi autoa siitä on kaupungissa vain haittaa. Me jotka asutaan landella ajetaan kaupunkiin, parkataan johonkin luolaan, ollaan ilosia siitä että on maksullisiakin paikkoja ja sitten kas, kävellään ne muutamt kadunvälit kauppihin.
        Eikö kaupungissa vaikka asuisikin siellä pidä maksaa auton parkkaamisesta kotonakin?

"Paloma.se.co"

Kuten yritin antaa naistenkin ymmärtää, ovat koti-kaupunkilaisille kadut kuin
        maalaisille pellon-pientareet.
        Tai siis pitäisi olla.
        Sinä käyt lutusen kanssa kaupungissa harvoin.
        Koti-kaupunkilainen harva se päivä.
        Vem är det som betalar mest?
        Käraste Gyrodactylus salaris.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Paloma.se.co"

Kuten yritin antaa naistenkin ymmärtää, ovat koti-kaupunkilaisille kadut kuin
        maalaisille pellon-pientareet.
        Tai siis pitäisi olla.
        Sinä käyt lutusen kanssa kaupungissa harvoin.
        Koti-kaupunkilainen harva se päivä.
        Vem är det som betalar mest?
        Käraste Gyrodactylus salaris.

H.

Tukholmassa käymme nykyisin tosi harvoin. Uppsalassa ja tai Gävlessä joka viikko.

• ö-Öö

Reput käteviä.

Äärettömän hankalia joukkoliikenteessä ja ahtaissa paikoissa, joissa paljon ihmisiä. Ne hankalia kyllä käyttäjilleenkin. Mutta jossain ruuhkabussissa tms, reppu vie pian yhden matkustajan tilan. Käytän aika vähän julkisia, mutta kyllä repuista haittaa on, just tungoksessa.

Aikanaan, kun kävi isommilla festareillakin, tympi aivan suunnattomasti vaeltajan rinkkoineen yleiseisössä heiluvat ihmiset. Niillä itelään kai oli hyvinkin mukavaa, mutta kaiki ympärillä, etenkin takana, olevat ihmiset joutuivat koko ajan väistelemään ja varomaan niitten kantamuksia.

On mulla kalareppu olemassa pöndellä, kaupunkiolosuhteissa en sitä ole koskaan tarvinnut.

=DW=

• "teevee"

Noinhan aloitus kertoi.

H.

• Korppis1

Olen reppumatkailija. Kirjoitin tämän tekstin blogiini jo vuonna 2011.

Selkäreppu

Teylers museossa Haarlemissa itsemääräämisoikeeni puuttuminen nosti käytöksessäni pintaan taas kerran vähemmän kohtelijaita piirteitäni. Selkäreppuni oli sääntöjen mukaan uhkana museon aartelle ja se olisi pitänyt jättää maksulliseen kaappiin, vaikka maksamamme sisäänpääsymaksut olivat hintavia olisi meidän vielä pitänyt maksaa ekstraa reppuni säilytyksestä. Toinen vaihtoehto olisi ollut, että olisin roikottanut reppuani kädessä. Se ei minulle käynyt ja parin henkilökunnan osalta tulleen huomautuksen jälkeen annoin ärtyneenä reppuni miehelleni, joka vei sen Museon kassalle säilytykseen. Ilmeisesti kassaneiti oli luopunut ärtymykseni. Välikohtauksen jälkeen aloin tarkkailemaan museon vieraita ja silmiini pisti selkäreput vierailijoiden toisella olkapäällä, ei siis selässä. Nuo toisella olkapäällä roikkuvat selkäreput eivät siis olleet vaarallisia kalliille museon esineille, mutta selässä kannettavat olivat, outoa, no jaa. Lasipöytien keskellä pyöriskeli myös pariskunta lastenvaunuineen, jotka saattoivat yhtä lailla kumota jonkin arvokkaan lasikaapin, mutta kaiketi reppu oli kaikista vaarallisin. Oma reppuni oli raskas, sillä se sisälsi Ikeasta ostamiani pohjoismaisia ruokatuotteita, kuten silliä, graavilohta, savuporonlihaa ja lapinleiää ; )

Protestoin kaikkia tyhmiä sääntöjä vastaan sillä peppu on paras tapa nauttia matkustamisesta. Inhoan käsilaukun kiikuttamista ja sitäpaitsi käsilaukku on taskuvarkaille kiehtovampi ja helpompi näpistyksen kohde kuin selkäreppu.

Reppustani en luovu.

• Mä tykkään kanssa repuista matkustaessani ja olen kokenut ne hankaliksi tungoksessa. Mutta nyt tuosta viisastuimme molemmat: kun kantaa selkäreppua olkalaukkuna niin se ei sitten olekkaan sääntöjen vastaista.

• "Korppis1"

Tämä akkanen tästä vielä puuttuikin.
        Ilmi-selvä sala-liitto :)

Lutu-Pet-Korp-Pa

Ostakaa Polku-pyörät tarakalla, peehana!

Yst.

H.

• Ainiin, tuohon mun piti vielä kommentoida että kannattaa kuitenkin katsoa miten sen selkärepun sulkee ja onko se varkausystävällinen, kuten monet selkäreput (ns. naisten reput jota käytetään käsi/olkalaukun asemasta). Huonosti suljettu selkäreppu on varkaille erittäin mieluinen suurkaupunkien tungoksessa.

• korppis1
        Paloma.se.co kirjoitti:

Mä tykkään kanssa repuista matkustaessani ja olen kokenut ne hankaliksi tungoksessa. Mutta nyt tuosta viisastuimme molemmat: kun kantaa selkäreppua olkalaukkuna niin se ei sitten olekkaan sääntöjen vastaista.

En ole ikinä kokenut reppua hankalaksi päinvastoin käytännölliseksi. Ei rappuni ole koskaan vienyt yhtään istumapaikkaa joukkoliikenteessä. Se siirtyy selästä syliini.

• korppis1
        hunksz kirjoitti:

"Korppis1"

Tämä akkanen tästä vielä puuttuikin.
        Ilmi-selvä sala-liitto :)

Lutu-Pet-Korp-Pa

Ostakaa Polku-pyörät tarakalla, peehana!

Yst.

H.

Sisäpiiri lutu/korp/pet/pa.

• onsetaaskauhiaa

"Peppu on paras tapa nauttia matkustamisesta"
        Hyvin voisi matkustaa vaikka maailman ympäri, jos vain perse kestää.

• reppurapulla
        onsetaaskauhiaa kirjoitti:

"Peppu on paras tapa nauttia matkustamisesta"
        Hyvin voisi matkustaa vaikka maailman ympäri, jos vain perse kestää.

Hällä on oma rappu mukanaan istuu sem päällä.

• bgzxbg

Pepullaan kun rapun päällä istuu niin matkarahojakaan ei kukaan huomaamatta varasta!

• Reppu, peppu ja rappu

Hollantia ristiin rastiin,
        kuulun tokaluokan lastiin.

Hameella peitin peppuni,
        selkään heitin reppuni.
        Nousin intercityjunaan
        Iskin penkkiin pepun
        otin syliin repun.

Kännykkä soi.

Vaunussa istui hiljaisten perhe
        puhuminen oli hirveä erhe,
        katseet kääntyi,
        ilmeet vääntyi,
        pist.pist.. kuiski herkin,
        minäpä näytin sormimerkin.

Juna kiiti kohti itää,
        peppuni penkistä kiinni pitää.
        Sylissä reppu, rahat, kortit ja lappu.
        Pysähdys, edessä junan rappu.

Aurinko paistaa
        matkaani jatkan.

Repussa mehua,
        pakko on kehua,

Ihanaa elämää.

Klurps, klurps ; ))))

• eläkööt.onnessaan

Jos ei tuon isompaa huolta niin hyvin on asiat suurissa kaupungeissa. On kodit ei nälkää ei sotaa ei pakolaisena elämisen tuskaa.

• Inhoan reppuja. Ne ovat epäkäytännölliset, aina kaikkien tiellä ja aina joudut ponnistelemaan jotta saat sieltä jotain kaivettu. Ei ole mitään mukavaa niissä. Lisäksi ei ole mitään takeita ettei jonkun käsi käy siellä, tai tarttis laittaa peruutuspeili.
      Iso olkalaukku on mukavampi, käden ulottuvilla ja helposti siirrettävissä. Mulla on sellainen malli kuin Harri Potterin Hermionen laukku. Mahtuu pöytä ja tuolit tarvittaessa.

• Niin, vielä repusta. On niistä haittaa kulkuvälineissä ja ruuhka-kaupassa, jos joku ei osaa ottaa huomioon että on tuollainen kyttyrä mukanaan. Ja kun sen olalta vie, voi teilata kaikki lähettyvillä olevat. Talvivaatteissa vaatii vielä suurempaa huitomista.
        Seuraava paha on tuo mahaeikuvyölaukku. Viime vuonna taisi yrittää comebackia, toivottavasti ei onnistu.

• 1eero

Rinkka, satulareppu, kauppareppu, jakkarareppu nykyään en käytä paljon reppuja.

• bessie-

Mennyt minulta huomaamatta ohi tuollainen keskustelu, tai sitten sitä ei ole täällä käytykään. Olen liian laiska lukeakseni aktiivisesti ulkomaankielisiä lehtiä.

Vaikka itse en ihan ensimmäisten joukossa olisikaan ärsyyntymässä rinkoista kaupungissa, niin voin kyllä ymmärtää että ne kantajineen voivat tukkia paikat ja olla ongelma jossain. Meillä ei vielä ole liikaa eikä kai edes tarpeeksi edes reppureissaajia, muista turisteista puhumattakaan.

Sitä, että tavallinen koulureppu tai sitä vastaava aikuisella ketään ärsyttää, en oikein ymmärrä. Tolvanoita on yhtä lailla reputtomissakin, nimenomaan reppua käyttävät eivät pistä minun silmääni ollenkaan.

Jos jotain laukkua tarvitsen, niin menojen mukaan sen valitsen. Lähikauppaan kävellen; 'kauppareppu'.
      Piipahdus Tallinnaan tai Tukholmaan; 'päivämatkareppu', jossa yksi ulkotasku selän puolella, hyvin 'piilotetut' vetoketjut, ei liian korkea kädessä kannettavaksi. Se on aina suht valmiiksi pakattukin; Passi, Ruotsin kruunut, SL:n matkakortti, 'ruotsinpuhelin', avaimia, toilettilaukku jossa myös meikkipuolen selviytymissetti, vähän vaatepuolta.
      Tallinnan reissun laukuksi otan usein myös tavalliselta joskin hieman laatikkomaiselta näyttävän olkaremmillisen kylmälaukun.
      Pieni kaupunkilomanen; Hieman isompi mutta käsimatkatavaraksi kelpaava reppu tai muunlainen laukku ja yleensä myös lompakkovyö.
      Käsilaukut ovat melkein järjestään olkahihnalla tai sillä mahdollisuudella, tarpeen mukaan valitsen niistä sopivan.

Hyvin usein lähden liikenteeseen kokonaan ilman laukkua tai reppua ja pääsen siten puikkelehtimaan kuin kärppä laukkujansa raahaavien seassa. He eivät minua ärsytä, mutta ei ole ollenkaan harvinaista että minun vieno ja ystävällinen 'anteeksi, pääsenkö' pyyntöni ärsyttää muita.

• Olet oikea reppureeta, Minulla on vain yksi reppu juhlaa ja arkeen. Käytän sitä niin kauan kuin se kestää ja etsin sitten uuden. Entiseni vanha palanahkareppu on siirtynyt varuiksi repuksi. Tämä nykyinen Espanjasta ostamani reppu aloittaa juuri kolmatta palveluvuottaan. Reppuni on sopivan kokoinen päiväreissuille. Pitemmille matkoille on vedettävät laukut.

• reppu.selkä

Kyllä ruuhka-aikaan metroissa, junissa ja busseissa reppuselkäiset ovat ikäviä ahtaissa käytävissä. Joskus joku on tölväissyt kääntyillessään istumassa olevaa. Luulen ettei kaikki reppuilijat ymmärrä aiheuttamaansa häiriötä. Se on vähän niin kuin rullaportaiden yläpäähän keskustelemaan jääminen, alhaalta tulevat rullautuvat päälle. Huomaavaisuus kaikken kaikkiaan olisi tervetullutta. Itselläni on viisi reppua.

• O-Orvokki

Aion reppumatkailla koko liikkuvan elämäni loppuun asti. Valitsen repun matkan ja tarpeen mukaan, kun kellarissa on erilaisia retkireppuja.
      Kun kävin äskettäin pienen repun kanssa laivamatkalla ja olin vähän vajaakuntoinen, huomasin, että voin istua terminaalissa tuolillekin riisumatta reppua selästäni.

Kaikki on suhteellista. Reppu vie vähemmän tilaa kuin pyörillä varustetut kauppakassit tai kalja- yms laatikoita varten tehdyt vetopyörät. Kuinka paljon haittaa muille ihmisille aiheutuu ei riipu repusta vaan sen kantajasta. ;)

• Olen nyt viettämässä kahdeksatta kevättä täällä Hollannissa. Vuosi vuodelta kiukkuni polkupyöräilijöitä kohtaan nousee. Ei se vika ole niissä pölkupyörissä, jotka tukkivat kauppojen edustat ja jalankäytävät, huruuttavat kovaa vauhtia ihmisvilinässä eivätkä noudata liikennesääntöjä. Vika on niiden polkupyörien ajasissa, jotka näyttävät sormimerkkejä kävelijöille, jotka uskaltavat jalallakaan astua heidän pyöräteilleen.

• Miettikääpä, miten paljon enemmän tilaa veisi, jos reppumatkailijat jättäisivät reppunsa kotiin ja kukin heistä kulkisi maailmalla kahta matkalaukkua kantaen. Kumpi on parempi vaihtoehto?

Jokainen voi tietysti miettiä omalla kohdallaan, onko pakko lähteä liikenteeseen ruuhka-aikaan. Ystävällinen hymy ja kohtelias käyttäytyminen auttaa aina ja vaikuttaa usein myös lähiympäristön ihmisten käyttäytymiseen.

Jos jokainen meistä opettaa lapsensa ja lapsiensa lapset käyttäytymään hyvin ja ottamaan myös kanssakulkijat huomioon, maailma muuttuu paremmaksi, eikä ole väliä kulkeeko reppu selässä vai matkalaukku olalla. ;)

• Onhan iso ero kulkea liikenteessä rinkka selässään ja töniä kanssamatkustajiaan naamalle sillä kuin pieni nahka(tai muuta materiaalia)reppu joka korvaa olka- tai käsilaukun. Eikä nää maailmalta tulleet jutut joissa kehoitetaan laittamaan reppu maahan varmaan koskekaan muita kuin rinkkoja ja vaeltajareppuja. Minä taas puolestani suosin pientä reppua selässä ja vedettävää, suuripyöräistä laukkua käsipakaasina lentäessä tai laivamatkoilla.

• reppu.selkä

Tullaan tullaan toimehen me tullaan, nyt on aihetta kahviin ja pullaan. Huomaavaisuutta kaivataan myös niiden vetolaukkujen kanssa. Ne vievät ainakin kolmen ihmisen tilan. En mä oikein ymmärrä miks sitä tavaraa tarvii ottaa niin paljon matkoille mukaan.
      Muuten tuosta runosta tuli mieleen, että Japanissa täytyy metroissa olla kännykät äänettömällä. Jesss!

• ent.siivoojaparka

Paljon muutakin valittamista löytyy ihmisten käyttäytymisestä ruuhkassa kuin reput ja olkalaukut. Näkyy olevan nykyajan trendi, että minä tässä ja muita ei olekaan.
      Yksi ryhmänsä on ne päälle juoksijat; alta pois, kun minulla on kiire.
      Yksi, kun edelläkävelevälle tulee mieleen, että pitikin mennä eri suuntaan. Kääntyy yllättäen ympäri ja hyökkää reippaalla askeleella takana tulevan syliin.
      Sitten nämä kännykän kanssa leikkijät, joita toisten on väisteltävä. Monesti pysähdyn sivuttain paikalleen kuin tolppa annan kävellä kohti ja äsähdän; katso vähän eteesi.
      Täpötäyteen tunnelbanajunaan viime tipalla hyökkääjät, jotka uskovat mahtuvansa vielä kyytiin, kun ottavat oikein kovan vauhdin ja törmäävät päin massaa. Sellaisia olen studsannut takaisin laiturille useammin kuin kerran. Ruuhka-aikaan junia menee kuitenkin niin tiuhaan, että hyvin voivat ottaa seuraavan.
      Olen minä onnellinen, että ei tarvitse enää päivittäin kulkea Tukholman keskusaseman tunnelia. Tässä meidän kylällä mahtuu pyörimään paksumpikin vaikka kädet levällään ja rinkka selässä.

• pahaaOloaMuillekin

Onko sinusta kiva olla ilkeä ja töniä ihmisiä ruuhkassa? Miksi?

• Korppis1
        pahaaOloaMuillekin kirjoitti:

Siinä taas luetunymmärtämisen "tähtivastaus".

• ent.siivoojaparka
        pahaaOloaMuillekin kirjoitti:

Minustako kiva?
        No ei ole. Sitähän minä tässä ruikutin, kun toiset hyökkää ruuhkassa päälle täysillä. Kysy niiltä, onko niillä kivaa.
        Tönimistä nyt tapahtuu aina. Kävelepä Tukholman keskuaseman tunneli ruuhka-aikaan ilman, että kukaan tönäisee, jos onnistut.

• bessie-

Ihmiset ovat mielestäni erittäin taitavia liikkumaan suurissa ja tiheissä laumoissa, harvoin tulee törmäyksiä ja pienimmätkään eivät tallaudu jalkoihin. Yleensä ei edes liikuta kaikki samaan suuntaan, ja silti osaamme mennä sujuvasti. Pientä kosketuskontaktia tulee yleensä vain useammalta sivulta rajatuissa tiloissa, harvemmin kaduilla.
        Osittain se selittyy sillä, että liikkumistamme hyvin monilla tavoilla ohjataan, mutta uskon että enimmäkseen tosiaan on kysymys meidän osaamisestamme, osaamme lukea ja ennakoida toistemme liikkeet automaattisesti ja vaistomaisesti.

Myöskin uskon meidän lähtökohtaisesti olevan hyväntahtoisesti suhtautuvia, ja hyvin harvoin olen itse nähnyt mitään 'hyökkäilyä'.
        Jos joku haastaa ja uhittelee näyttäen siltä että kävelee päin, niin siinähän voi itse valita väistääkö vai ei, varmaa on että ihan pahki ei kukaan tule vaikka et väistäisikään.

Se on selvää ettei kenelläkään ole 'oikeutta' pakottaa perässään liikkuvia omaan vauhtiinsa. Ei ole tarvis väistämällä väistää, mutta joskus voisi olla paikallaan tehdä hieman tilaa. Yhteisellä tiellä kuitenkin liikutaan kaikki, hitaat ja kiireettömät ja nopeat ja kiireiset.

Kännykän raplaajatkin yleensä ovat ihan tilanteessa mukana vaikka se ei siltä näytäkään sivusta katsoen. Kokeilepa joskus rohkeasti ja katso kuinka käy.

Metrotkin on yhteisiä ja jo sisälle ehtineet eivät päätä kuka vielä saa tulla kyytiin. Jokainen saa yrittää juoksemalla ehtiä, kyllä se usein onnistuukin. Hölmöä olisi 'luovuttaa' noin vain, jos on pienikin mahdollisuus ehtiä ja hölmöä on sisäpuolella jo olevan jumittua oven eteen ja päättää että tästä poikki, ei mahdu ei ehdi enää.

• ent.siivoojaparka
        bessie- kirjoitti:

Ihmiset ovat mielestäni erittäin taitavia liikkumaan suurissa ja tiheissä laumoissa, harvoin tulee törmäyksiä ja pienimmätkään eivät tallaudu jalkoihin. Yleensä ei edes liikuta kaikki samaan suuntaan, ja silti osaamme mennä sujuvasti. Pientä kosketuskontaktia tulee yleensä vain useammalta sivulta rajatuissa tiloissa, harvemmin kaduilla.
        Osittain se selittyy sillä, että liikkumistamme hyvin monilla tavoilla ohjataan, mutta uskon että enimmäkseen tosiaan on kysymys meidän osaamisestamme, osaamme lukea ja ennakoida toistemme liikkeet automaattisesti ja vaistomaisesti.

Myöskin uskon meidän lähtökohtaisesti olevan hyväntahtoisesti suhtautuvia, ja hyvin harvoin olen itse nähnyt mitään 'hyökkäilyä'.
        Jos joku haastaa ja uhittelee näyttäen siltä että kävelee päin, niin siinähän voi itse valita väistääkö vai ei, varmaa on että ihan pahki ei kukaan tule vaikka et väistäisikään.

Se on selvää ettei kenelläkään ole 'oikeutta' pakottaa perässään liikkuvia omaan vauhtiinsa. Ei ole tarvis väistämällä väistää, mutta joskus voisi olla paikallaan tehdä hieman tilaa. Yhteisellä tiellä kuitenkin liikutaan kaikki, hitaat ja kiireettömät ja nopeat ja kiireiset.

Kännykän raplaajatkin yleensä ovat ihan tilanteessa mukana vaikka se ei siltä näytäkään sivusta katsoen. Kokeilepa joskus rohkeasti ja katso kuinka käy.

Metrotkin on yhteisiä ja jo sisälle ehtineet eivät päätä kuka vielä saa tulla kyytiin. Jokainen saa yrittää juoksemalla ehtiä, kyllä se usein onnistuukin. Hölmöä olisi 'luovuttaa' noin vain, jos on pienikin mahdollisuus ehtiä ja hölmöä on sisäpuolella jo olevan jumittua oven eteen ja päättää että tästä poikki, ei mahdu ei ehdi enää.

Ohi meni, mitä tarkoitin. Tiedän kyllä miten yleensä liikutaan.
        Olikin kysymys niistä kurjista poikkeuksista, jotka eivät tiedä. Kun kahdeksan vuotta kävelet kahdesti päivässä Tukholman keskusaseman tunnelin ruuhka-aikaan, niin ehdit nähdä, tuntea ja kokea kaikenlaista.
        Ensiksikin siinä on lattiaan merkitty kulkusuunnat, että käy sujuvammin. Suurin osa noudattaa niitä. Ei ole nyt kyse päin kävelemisestä vaan täyttä vauhtia juoksemisesta. Aina joku kiireinen juoksee liikennettä vastaan kovaa vauhtia ja kaataa altaan vastaantulijat. Usein joku kipeäätekevä laukku kädessä.
        Tunnelbanasta puheenollen. Oletko koskaan nähnyt niin täyden vaunun, että siihen vaan ei kertakaikkiaan mahdu enää yhtään laihaakaan ihmistä lisäksi? Minä olen. Kaikki seisovat jo litsautuneina toisiinsa kiinni ja viimeisenä tulleet rintamassa oviaukossa niin, että saa kääntää päätään sivuun, ettei jää nenä oven väliin. Siihen joku pienen veturin kokoinen päättää mahtua 150 kilon läskeineen vielä sekaan, kun ottaa vauhtia jä törmää täysillä päin ihmismassaa. Tottakai sitä siirtyy ja antaa tilaa, jos sitä on. Mutta nyt olikin kysymys sellaisista tilanteista, kun sitä tilaa ei ole. Tajuatko? Et tietenkään.
        """""Kännykän raplaajatkin yleensä ovat ihan tilanteessa mukana vaikka se ei siltä näytäkään sivusta katsoen. Kokeilepa joskus rohkeasti ja katso kuinka käy.""""
        Katsos, kun juuri kirjoitinkin siitä kokeilusta, kuinka käy. Siis pysähdyn paikalleni ja katson, onko kännykän räplääjä tilanteen tasalla. Yleensä, joo on yleensä. Eivätpä vaan aina ole, koska kävelevät päin paikallaan seisovaa ihmistä. Toisinsanoen olettavat, että muut automaattisesti väistävät heitä niinkuin sokeaa.
        Kaikki siis eivät käyttäydy noin. Eihän kaikilla ole reppuakaan.

• bessie-
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Ohi meni, mitä tarkoitin. Tiedän kyllä miten yleensä liikutaan.
        Olikin kysymys niistä kurjista poikkeuksista, jotka eivät tiedä. Kun kahdeksan vuotta kävelet kahdesti päivässä Tukholman keskusaseman tunnelin ruuhka-aikaan, niin ehdit nähdä, tuntea ja kokea kaikenlaista.
        Ensiksikin siinä on lattiaan merkitty kulkusuunnat, että käy sujuvammin. Suurin osa noudattaa niitä. Ei ole nyt kyse päin kävelemisestä vaan täyttä vauhtia juoksemisesta. Aina joku kiireinen juoksee liikennettä vastaan kovaa vauhtia ja kaataa altaan vastaantulijat. Usein joku kipeäätekevä laukku kädessä.
        Tunnelbanasta puheenollen. Oletko koskaan nähnyt niin täyden vaunun, että siihen vaan ei kertakaikkiaan mahdu enää yhtään laihaakaan ihmistä lisäksi? Minä olen. Kaikki seisovat jo litsautuneina toisiinsa kiinni ja viimeisenä tulleet rintamassa oviaukossa niin, että saa kääntää päätään sivuun, ettei jää nenä oven väliin. Siihen joku pienen veturin kokoinen päättää mahtua 150 kilon läskeineen vielä sekaan, kun ottaa vauhtia jä törmää täysillä päin ihmismassaa. Tottakai sitä siirtyy ja antaa tilaa, jos sitä on. Mutta nyt olikin kysymys sellaisista tilanteista, kun sitä tilaa ei ole. Tajuatko? Et tietenkään.
        """""Kännykän raplaajatkin yleensä ovat ihan tilanteessa mukana vaikka se ei siltä näytäkään sivusta katsoen. Kokeilepa joskus rohkeasti ja katso kuinka käy.""""
        Katsos, kun juuri kirjoitinkin siitä kokeilusta, kuinka käy. Siis pysähdyn paikalleni ja katson, onko kännykän räplääjä tilanteen tasalla. Yleensä, joo on yleensä. Eivätpä vaan aina ole, koska kävelevät päin paikallaan seisovaa ihmistä. Toisinsanoen olettavat, että muut automaattisesti väistävät heitä niinkuin sokeaa.
        Kaikki siis eivät käyttäydy noin. Eihän kaikilla ole reppuakaan.

No, jos mielestäsi minulta meni ohi, niin meni kyllä sinultakin.

Oltaisiin voitu yhdessä keskustella siitä, kuinka taitavasti ja suorastaan kuin yksien aivojen ohjaamina sadoittain ihmisiä liikkuu pienellä alueella...

Totta kai aina on poikkeuksia, mutta ovathan he sentään ja onneksi poikkeus, ei sääntö.

Olen nähnyt täysiä metrovaunuja.Totta on, että suur- ja miljoonakaupungeissa ei aina mahdu koko laiturillinen kerralla yhteen junaan pahimpina ruuhka-aikoina. Mutta totta on myös se, että on ihmisiä jotka tahtovat melkein puoliväkisin pysytellä ovien lähettyvillä.
        Tietenkin tajuan, miksi en tajuaisi?
        On kaupunkeja joissa en ikinä käytä metroa tai jos käytän niin hyvin suunnitelmallisesti kellonajat ja muutkin seikat huomioon ottaen.

• ent.siivoojaparka
        bessie- kirjoitti:

No, jos mielestäsi minulta meni ohi, niin meni kyllä sinultakin.

Oltaisiin voitu yhdessä keskustella siitä, kuinka taitavasti ja suorastaan kuin yksien aivojen ohjaamina sadoittain ihmisiä liikkuu pienellä alueella...

Totta kai aina on poikkeuksia, mutta ovathan he sentään ja onneksi poikkeus, ei sääntö.

Olen nähnyt täysiä metrovaunuja.Totta on, että suur- ja miljoonakaupungeissa ei aina mahdu koko laiturillinen kerralla yhteen junaan pahimpina ruuhka-aikoina. Mutta totta on myös se, että on ihmisiä jotka tahtovat melkein puoliväkisin pysytellä ovien lähettyvillä.
        Tietenkin tajuan, miksi en tajuaisi?
        On kaupunkeja joissa en ikinä käytä metroa tai jos käytän niin hyvin suunnitelmallisesti kellonajat ja muutkin seikat huomioon ottaen.

""""Oltaisiin voitu yhdessä keskustella siitä, kuinka taitavasti ja suorastaan kuin yksien aivojen ohjaamina sadoittain ihmisiä liikkuu pienellä alueella...""""
        Niih. Mutta jos ottaa huomioon aloituksen aiheen, niin ei ollutkaan kysymys keskustella siitä, miten ihmiset osaavat mukavasti väistellä toisiaan ja ottaa toisetkin huomioon.
        Nythän pitikin oikein olan takaa haukkua ja nurista niistä, jotka eivät osaa käyttäytyä tungoksessa reppuineen ja peppuineen.

• ent.siivoojaparka kirjoitti:

""""Oltaisiin voitu yhdessä keskustella siitä, kuinka taitavasti ja suorastaan kuin yksien aivojen ohjaamina sadoittain ihmisiä liikkuu pienellä alueella...""""
        Niih. Mutta jos ottaa huomioon aloituksen aiheen, niin ei ollutkaan kysymys keskustella siitä, miten ihmiset osaavat mukavasti väistellä toisiaan ja ottaa toisetkin huomioon.
        Nythän pitikin oikein olan takaa haukkua ja nurista niistä, jotka eivät osaa käyttäytyä tungoksessa reppuineen ja peppuineen.

"Nythän pitikin oikein olan takaa haukkua ja nurista niistä, jotka eivät osaa käyttäytyä tungoksessa reppuineen ja peppuineen."
        Vai pitikö?
        Taisi olla oma tulkintasi aloituksestani.

Kysymys oli siitä onko Suomessa ollut keskustelua asiasta ja siitä miten itse suhtaudut/käyttäydyt reppuselkäisenä liikenteessä.

Hienosäätöä.

• ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

"Nythän pitikin oikein olan takaa haukkua ja nurista niistä, jotka eivät osaa käyttäytyä tungoksessa reppuineen ja peppuineen."
        Vai pitikö?
        Taisi olla oma tulkintasi aloituksestani.

Kysymys oli siitä onko Suomessa ollut keskustelua asiasta ja siitä miten itse suhtaudut/käyttäydyt reppuselkäisenä liikenteessä.

Hienosäätöä.

No persiilleen laitoin sitten tämänkin ketjun.
        Ei, en ollut repun kanssa liikkeellä tällä kertaa (vain juomapullo taskussa ja toisessa tupakat, avaimet ja kännykkä) vaikka hyvin olisin mahtunut kääntyilemään isonkin repun kanssa. Ei ollut tungosta. Yksi käärme livisti polun vierestä pakoon ja heilautti mustaa häntäänsä. Ilman reppua sekin.
        Mitenköhän tosiaankin Suomen metsissä?

• Viatonsivullinen

Nyt puen ulkoilupuvun päälle, ultrakevyet lenkkarit jalkaan ja repun selkään.
      Käväisen tuolla vähän kauempana kaupassa, tulee samalla kuntolenkkiä,
      ennen kun alkaa satamaan. Heippa vaan ja hau, hau!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa

Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site
      Maailman menoa
      52
      5890
    2. Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.

Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers
      Maailman menoa
      71
      4615
    3. Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia

SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto
      Maailman menoa
      46
      4362
    4. SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta

"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun
      Maailman menoa
      56
      4141
    5. SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa

Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt
      Maailman menoa
      95
      3761
    6. SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"

Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het
      Maailman menoa
      50
      2463
    7. Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?

Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?
      Ikävä
      35
      2369
    8. Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa

Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat
      Maailman menoa
      42
      2089
    9. En uskalla ees ajatella muru

Miten mulle ois käynyt näiden raskaiden vuosien aikana jos sua ei ois ollut 🥺😧❤️ Sä oot ollut mun henkisenä tukena iha
      Ikävä
      13
      1229
    10. Mikset pidä yhteyttä?

Miksi et? Ei sun ois tarvinnut sanoa niin tarkoittamatta. Särit mun sydämen. Sinun pitäis jo tietää paremmin.
      Ikävä
      6
      1010
    Aihe