Minä vain kysyn että kun olin ruotsin laivalla ja sehän käy maarianhaminan satamassa niin sehän alkaa täristä kun se menee satamaan.. Niin johtuuko se laivan koneista koska nehän hiljentävät vauhtia.. Kiinnostaa vain.. :) toinen asia on että kun laiva lähtee liikkeelle niin miten nopesti se kiihtyy tai eihän sitä nyt heti varsinkaan satamassa voida täydelle teholle pistää mutta kuitenkin.. eikö laivat kulje n 21,5 solmua tai 22 solmua riippuu laivasta?!
Laivan tärinä?!
46
16820
Vastaukset
- Mutu-tietäjä
Laivan potkureita käytetään hiljennettäeessä eli "jarrutettaessa" vastakkaiseen suuntaan, jolloin syntyy voimakkaita pyörteitä. Ilman ja veden sekaiset pyörteet täristävät laivan runkoa osuessaan siihen.
Potkurit pyörivät nykyisissä laivoissa useimmiten aina yhteen suuntaan ja jopa vakionopeudella. Suunnan ja nopeuden muutokset hoidetaan muuttamalla säädettävälapaisen potkurin lapakulmia.
Saaristossa liikuttaessa on nopeutta monissa paikoissa rajoitettu laivojen peräaalloista aiheutuvien haittojen kurissa pitämiseksi. Yli 20 solmun nopeuksia päästään ajamaan vasta avomerellä. Aikataulun mukainen ajo ei edellytä aina edes siellä "täysillä" ajamista. Ajaminen jonkin verran hitaammalla nopeudella säästää polttoainetta, ja varustamotkin pyrkivät toiminnassaan muiden liikeyritysten tapaan taloudellisuuteen. Huippunopeutta voidaan sitten tarvittaessa käyttää eri syistä mahdollisesti sattuneiden viivästymien umpeen kuromiseen.
Kiihtyminen 0–20 kn vie joka tapauksessa "täysillä" kiihdytettäessäkin monta monituista minuuttia.- Mahdollisesti
Kuullut acibootsista mitään voi olla väärin kirjoitettu Mutta sehän kääntyy 360 astetta
ei ole edes potkuriakselia Sähkömoottori
siellä potkurin takana Lapa käännöt alkaa
olla Ammovainaan aikaisia niin kuin meikäläisen
täkillä seilauskin. - Mutu-tietäjä
Mahdollisesti kirjoitti:
Kuullut acibootsista mitään voi olla väärin kirjoitettu Mutta sehän kääntyy 360 astetta
ei ole edes potkuriakselia Sähkömoottori
siellä potkurin takana Lapa käännöt alkaa
olla Ammovainaan aikaisia niin kuin meikäläisen
täkillä seilauskin.Liekö vielä yhdessäkään Ahvenanmerellä seilaavassa Siljan tai Vikingin lautassa tuollaista Azipodia?
Onhan niissä toki potkuriakseli! Se vain on lyhyt nysä perinteisiin akseleihin verrattuna - ja toimii samalla sähkömoottorin akselina. Ilman akselia ja sen laakerointia olisi vaikea kuvitella minkäänlaista pyörivää potkuria...
Karibialle myytyihin loistoristeilijöihin noita Azipod-potkurikäyttöjä kai on asenneltukin.
Joo - en minä mikään laiva-asiantuntija ole, kunhan olen joskus matkustellut ja joskus rannalta katsellut. Telakkaa olen päässyt näkemään sisältä päin 1970-luvulla, kun Finnjet oli vasta viittä vaille valmis. - tuntematon
Mutu-tietäjä kirjoitti:
Liekö vielä yhdessäkään Ahvenanmerellä seilaavassa Siljan tai Vikingin lautassa tuollaista Azipodia?
Onhan niissä toki potkuriakseli! Se vain on lyhyt nysä perinteisiin akseleihin verrattuna - ja toimii samalla sähkömoottorin akselina. Ilman akselia ja sen laakerointia olisi vaikea kuvitella minkäänlaista pyörivää potkuria...
Karibialle myytyihin loistoristeilijöihin noita Azipod-potkurikäyttöjä kai on asenneltukin.
Joo - en minä mikään laiva-asiantuntija ole, kunhan olen joskus matkustellut ja joskus rannalta katsellut. Telakkaa olen päässyt näkemään sisältä päin 1970-luvulla, kun Finnjet oli vasta viittä vaille valmis.Ruotsinlaivat ovat kaikki siltä ajalta, jolloin koneistot tehtiin dieselsähköisinä siten, että sähkömoottorit ovat pitkän potkuriakselin etupäässä ja peräsimellä käännetään paattia kuten tietenkin myös keulassa olevilla potkureilla.
Lapakulmiin ei kosketa vaan sähkömoottorien kierroksia säädetään ja moottorin pyörimissuuntaa vaihdetaan.
Epäilen noiden keulapotkureiden olevan suuri tärinän aiheuttaja mutta sekin on arvaus. - designaattori
tuntematon kirjoitti:
Ruotsinlaivat ovat kaikki siltä ajalta, jolloin koneistot tehtiin dieselsähköisinä siten, että sähkömoottorit ovat pitkän potkuriakselin etupäässä ja peräsimellä käännetään paattia kuten tietenkin myös keulassa olevilla potkureilla.
Lapakulmiin ei kosketa vaan sähkömoottorien kierroksia säädetään ja moottorin pyörimissuuntaa vaihdetaan.
Epäilen noiden keulapotkureiden olevan suuri tärinän aiheuttaja mutta sekin on arvaus.E-ei. Kyllä ruotsinlaivoilla on käytössä säätölapasysteemi. Diesel-sähköisiä voimansiirtojärjestelmiä ei tietääkseni ole käytössä kuin jäänmurtajilla.
Ruotsinlaivoissa on kuten 99% muistakin laivoista käytössä kiinteä moottori-alennusvaihde-potkuriakseli -systeemi, jossa on säätyvät lavat. - skönö
designaattori kirjoitti:
E-ei. Kyllä ruotsinlaivoilla on käytössä säätölapasysteemi. Diesel-sähköisiä voimansiirtojärjestelmiä ei tietääkseni ole käytössä kuin jäänmurtajilla.
Ruotsinlaivoissa on kuten 99% muistakin laivoista käytössä kiinteä moottori-alennusvaihde-potkuriakseli -systeemi, jossa on säätyvät lavat.Dieselsähköisiä laivoja ovat lisäksi Fortumin tankit Lunni, Uikku, Tempera ja Mastera. Uikku ja Lunni nyt jo myytyjä.
- tuntematon
skönö kirjoitti:
Dieselsähköisiä laivoja ovat lisäksi Fortumin tankit Lunni, Uikku, Tempera ja Mastera. Uikku ja Lunni nyt jo myytyjä.
Tekniikan Maailma 9/93 kertoo Silja Europasta, joka oli silloin uusi, seuraavaa:
Pääkoneina on 4 kpl MAN 6L58/64 konetta á 10800 hv. Koneet on pareittain kytketty alennusvaihteisiin joista 40 metriä pitkän potkuriakselin avulla 5 metriä halkaisijaltaan oleviin KaMeWa-säätölapapotkureihin. Potkurien kierrosluku täysteholla on 144 /min.
Aluksen keulassa on 3 sähkökäyttöistä tunnelipotkuria yhteisteholtaan 3720 kW eli 5170 hv.
Ei siis tosiaankaan jäänmurtajatyyppistä diesel-sähköistä koneistoa. Ilmeisesti KaMeWat ovat olleet edullisempia tuossa käytössä tuohon aikaan, nyt voisi Azipod olla kiinnostava. - Asiantuntija
designaattori kirjoitti:
E-ei. Kyllä ruotsinlaivoilla on käytössä säätölapasysteemi. Diesel-sähköisiä voimansiirtojärjestelmiä ei tietääkseni ole käytössä kuin jäänmurtajilla.
Ruotsinlaivoissa on kuten 99% muistakin laivoista käytössä kiinteä moottori-alennusvaihde-potkuriakseli -systeemi, jossa on säätyvät lavat.Kyllä se on niin , että varsinkin uusissa jäänmurtajissa käytetään azipodia juuri sen vuoksi että pystytään ohjaamaan minne halutaan, ja tuo dieselsähkö on aika yleinen meininki
- kuuppajumiolli
skönö kirjoitti:
Dieselsähköisiä laivoja ovat lisäksi Fortumin tankit Lunni, Uikku, Tempera ja Mastera. Uikku ja Lunni nyt jo myytyjä.
mjoo. temperassa ja masterassa azipodit.
- eikka
johtuu varsinkin satamoloissa tunnelipotkureista
eli laivan kölilinjaan nähden poikittain olevista kääntöpotkureista joita käytetään käännösten tehostamiseen.potkurit työntävät vettä sivuttaisuuntaisesti.tästä johtuu useimmiten autolautoilla tuntuva voimakaskin tärinä.- Tooto
Tottakai lauttojen pitää lastaus ja lossaus ajan pitää paatti vaakasuorassa. Tottakai on myös pumput poikittain. Hyvin nopeat.
Alukselle voi ajaa esim. kuusi neljäkymmen tonnista rekkaa jolloin perämies pumppaa vastaavan painon
- designaattori
Ihan hyviä ajatuksia tuossa ylempänä, mutta totuus on että kaikissa matkustajalaivoissa Ruotsin ja Viron liikenteessä on vakionopeudella pyörivät säätölapapotkurit. "Tyhjäkäynnillä", eli heti moottoreiden käynnistyttyä potkurit pyörivät jo samalla nopeudella kuin meriajossa. Jotta laiva ei kulkisi mihinkään, on lapojen oltava 0-kulmassa. Todellisuudessa lavat ovat hiukan kiertyneet siten että lähempänä napaa potkurivirta on eteen ja lapojen kärjissä taakse. Näin ollen pyörivästä potkurista sinkoilee paineiskuja laivan pohjaan, mikä tärisyttää laivaa.
Kun lavat työntävät reilusti jompaan kumpaan suuntaan, syntyy potkurivirta joka muodostuu itse asiassa potkurin halkaisijaa pienemmäksi ja tällöin paineiskut jäävät potkurivirran ja seisovan veden raja-alueelle kauas laivan pohjasta, jolloin tärinä ainakin vähenee ellei lopu kokonaan.- arskaw
tarkemmin mutta rosellan konemestari sanoi minulle asiaa kysyessäni että satamassa tuntuva voimakas tärinä johtuu nimenomaan näistä kääntöpotkureista eli kuten aiemmin lausuin köliin nähden poikittain tunneleissa olevista potkureista,ja jos olette huomanneet tärinä tuntuu periaatteessa vain satamaaltaassa laivan kääntyessä.muita tärinöitä esiintyy aikaajoin enkä niihin ota veneilypuolella kantaa:)
- Chief Mate
Tuo, että potkurit ja koneet pyörivät kokoajan vakionopeudella, ei aivan pidä paikkaansa. Kyllä koneen kierroslukuakin säädellään, jolloin myös potkurin nopeus muuttuu.
Muuten tuo designaattorin selitys taitaa osua lähimmäksi kaikista. Paineiskut todellakin ovat merkittävä tärinöiden aiheuttaja. Paineiskut taas syntyvät kun potkurin lavan pinnalle alkaa syntyä ns. tyhjiökuplia. Ne syntyvät kun vesi alkaa kiehua alhaisessa lämpötilassa paineen laskettua. Näin muodostuu kuplia, jotka hajotessaan päästävät veden iskeytymään lujasti lavan pintaan. Ilmiön nimi on kavitaatio.
Kuitenkin myös tunnelipotkurit tärisyttävät koko laivaa ja sekin johtuu paineiskuista. Tunnelin imupuoli ei pysty syöttämään tarpeeksi vettä keskivaiheilla pyörivälle potkurille, jolloin niihinkin syntyy noita tyhjiökuplia. - arskaw
Chief Mate kirjoitti:
Tuo, että potkurit ja koneet pyörivät kokoajan vakionopeudella, ei aivan pidä paikkaansa. Kyllä koneen kierroslukuakin säädellään, jolloin myös potkurin nopeus muuttuu.
Muuten tuo designaattorin selitys taitaa osua lähimmäksi kaikista. Paineiskut todellakin ovat merkittävä tärinöiden aiheuttaja. Paineiskut taas syntyvät kun potkurin lavan pinnalle alkaa syntyä ns. tyhjiökuplia. Ne syntyvät kun vesi alkaa kiehua alhaisessa lämpötilassa paineen laskettua. Näin muodostuu kuplia, jotka hajotessaan päästävät veden iskeytymään lujasti lavan pintaan. Ilmiön nimi on kavitaatio.
Kuitenkin myös tunnelipotkurit tärisyttävät koko laivaa ja sekin johtuu paineiskuista. Tunnelin imupuoli ei pysty syöttämään tarpeeksi vettä keskivaiheilla pyörivälle potkurille, jolloin niihinkin syntyy noita tyhjiökuplia.huomaat muuten hyvin kun asennat uppoumarunkoiseen veneeseen potkurin joka jättää tuon 2-3 senttiä lavan kärjen ja rungon väliin,sitä meteliä on tosi vaikea hillitä,lähes mahdoton ellet tuki korvia (korv på svenska)
- skönö
liian kova vauhti matalassa vedessä aiheuttaa myös tärinää, noidenkeulapotkureiden yms KaMeWa värkkien lisäksi, paineiskusista on usein kysymys.
- arskaw
uskon aluksen konemestarin kertomaan eli kysehän oli kovasta tärinästä kaijasta lähtiessä ja satamamanöövereistä,silloin käytetään näitä tunnelipotkureita ja konemestarin kertoman mukaan nämä aiheuttavat juuri jopa yläkansilla tuntuvan tärinän.tarkistin juuri äsken puhelimella saman yhtiön isabella aluksen perämieheltä ko.asian ja yllättäen hänkin oli samaa mieltä.eli azipod laitteitahan näissä jo suhteellisen vanhoissa aluksissa ole eikä vielä monessa uudemmassakaan.voittehan ostaa lipun risteilyalukselle ja voin vakuuttaa että mikäli kysytte selvinpäin joku myös selvinpäin vastaa.
- skönö
arskaw kirjoitti:
uskon aluksen konemestarin kertomaan eli kysehän oli kovasta tärinästä kaijasta lähtiessä ja satamamanöövereistä,silloin käytetään näitä tunnelipotkureita ja konemestarin kertoman mukaan nämä aiheuttavat juuri jopa yläkansilla tuntuvan tärinän.tarkistin juuri äsken puhelimella saman yhtiön isabella aluksen perämieheltä ko.asian ja yllättäen hänkin oli samaa mieltä.eli azipod laitteitahan näissä jo suhteellisen vanhoissa aluksissa ole eikä vielä monessa uudemmassakaan.voittehan ostaa lipun risteilyalukselle ja voin vakuuttaa että mikäli kysytte selvinpäin joku myös selvinpäin vastaa.
en meinannutkaan etteikö thrusterit tärisyttäisi, meinasin vaan että myös kovassa vauhdissa veden syvyys kölin alla sekä rungon muoto saattavat tärisyttää, eikä mun tarvitse kysyä sitä keneltäkään, ei edes 7 pallomeren kulkijoilta, mä tiedän sen :)
- arskaw
skönö kirjoitti:
en meinannutkaan etteikö thrusterit tärisyttäisi, meinasin vaan että myös kovassa vauhdissa veden syvyys kölin alla sekä rungon muoto saattavat tärisyttää, eikä mun tarvitse kysyä sitä keneltäkään, ei edes 7 pallomeren kulkijoilta, mä tiedän sen :)
uskon sinua koska minäkin tiedän sen,oletko muuten huomannut että ajaessasi n.20 solmua n.2m syvyisessä vedessä uppoumarunkoisella veneellä nopeus ei laske vaikka vedät kahvat nollille eli veneen pohjan ja merenpohjan kesken syntyy pieni kantava patja joka ei aivan heti petä vaan pitää veneen liuussa yllättävän pitkään.ja kyselin ja käytin tietolähteiden työpaikkoja hyödykseni koska ei arska tiedä tai kukaan ei ainakaan usko.
Azipod haulla Googlesta löytyy yllättävän paljon tietoa ko.laitteistoista,väittävät jopa saatavan 40 tonnia viikossa polttoainesäästöä ko.laitteistolla.:):)jk.sitäpaitsi alkuperäinen kysymys koski satamatärinää:):):) - skönö
arskaw kirjoitti:
uskon sinua koska minäkin tiedän sen,oletko muuten huomannut että ajaessasi n.20 solmua n.2m syvyisessä vedessä uppoumarunkoisella veneellä nopeus ei laske vaikka vedät kahvat nollille eli veneen pohjan ja merenpohjan kesken syntyy pieni kantava patja joka ei aivan heti petä vaan pitää veneen liuussa yllättävän pitkään.ja kyselin ja käytin tietolähteiden työpaikkoja hyödykseni koska ei arska tiedä tai kukaan ei ainakaan usko.
Azipod haulla Googlesta löytyy yllättävän paljon tietoa ko.laitteistoista,väittävät jopa saatavan 40 tonnia viikossa polttoainesäästöä ko.laitteistolla.:):)jk.sitäpaitsi alkuperäinen kysymys koski satamatärinää:):):)Enpäs ole koskaan ajanut itse tuollaista vauhtia, mutta uskon kyllä tuon. Itseasiassa Göteborgin ja Tanskan (Frederikshavn?) välillä liikennöivät katamaraanit muuttivat reittiään nimenomaan matalammalle vedelle, saivat paremman vauhdin vähemmällä teholla.
Ja satamatärinöistä taitaa olla tällä hetkellä paras tieto tuolla Pizzakeisarin varustamolla :)) - JRxxx
skönö kirjoitti:
Enpäs ole koskaan ajanut itse tuollaista vauhtia, mutta uskon kyllä tuon. Itseasiassa Göteborgin ja Tanskan (Frederikshavn?) välillä liikennöivät katamaraanit muuttivat reittiään nimenomaan matalammalle vedelle, saivat paremman vauhdin vähemmällä teholla.
Ja satamatärinöistä taitaa olla tällä hetkellä paras tieto tuolla Pizzakeisarin varustamolla :))Varmaan nimeävät kohta sen osumakohdan uusiksi, eiköhän jo ens vuoden ruotsalaisissa merikorteissa näy "Rabbes sten" :)
- monkey island
arskaw kirjoitti:
uskon sinua koska minäkin tiedän sen,oletko muuten huomannut että ajaessasi n.20 solmua n.2m syvyisessä vedessä uppoumarunkoisella veneellä nopeus ei laske vaikka vedät kahvat nollille eli veneen pohjan ja merenpohjan kesken syntyy pieni kantava patja joka ei aivan heti petä vaan pitää veneen liuussa yllättävän pitkään.ja kyselin ja käytin tietolähteiden työpaikkoja hyödykseni koska ei arska tiedä tai kukaan ei ainakaan usko.
Azipod haulla Googlesta löytyy yllättävän paljon tietoa ko.laitteistoista,väittävät jopa saatavan 40 tonnia viikossa polttoainesäästöä ko.laitteistolla.:):)jk.sitäpaitsi alkuperäinen kysymys koski satamatärinää:):):)arskaw?
Uppoumarunkoisessa aluksessa matalanveden vaikutus on nimittäin juuri päinvastainen. Matalassa vedessä syväys kasvaa ja näin ollen yleensä myös vastus.
Satama tärinät -> pääosin keula/perä thrusterit.
Värähtelyt ajossa -> epätasainen vanavesi tai liian suuret lapakuormat.
"Jäänmurtajatyyppinen diesel-sähköinen koneisto"!!!
Suomen/Ruotsin/Viron liikentessa kulkevissa aluksissa on joko diesel-sähköinen tai diesel-mekaaninen koneisto. Molemmilla on puolensa. Mekaaninen on yleensä halvempi mutta diesel-sähköinen antaa vähän enemmän vapauksia konehuoneen sijoittelussa sekä operoinnissa. Azipod, Mermaid etc sama edut kuin diesel-sähkoissä mukaan lukien peräsimien ja potkuriakseiden tarpeettomuus mutta kallis. - arskaw
monkey island kirjoitti:
arskaw?
Uppoumarunkoisessa aluksessa matalanveden vaikutus on nimittäin juuri päinvastainen. Matalassa vedessä syväys kasvaa ja näin ollen yleensä myös vastus.
Satama tärinät -> pääosin keula/perä thrusterit.
Värähtelyt ajossa -> epätasainen vanavesi tai liian suuret lapakuormat.
"Jäänmurtajatyyppinen diesel-sähköinen koneisto"!!!
Suomen/Ruotsin/Viron liikentessa kulkevissa aluksissa on joko diesel-sähköinen tai diesel-mekaaninen koneisto. Molemmilla on puolensa. Mekaaninen on yleensä halvempi mutta diesel-sähköinen antaa vähän enemmän vapauksia konehuoneen sijoittelussa sekä operoinnissa. Azipod, Mermaid etc sama edut kuin diesel-sähkoissä mukaan lukien peräsimien ja potkuriakseiden tarpeettomuus mutta kallis.se silleen toimi ainakaan oikeesti,eli jos ajat uppoumarunkoisella merellä ja vauhti n.15-20 solmua,tulet alueelle jossa vetta n.2 m ja yrität siinä pysäyttä veneen eli vähennät kaasua vauhti ei laskekkaan kuten normaalisti syvällä vedellä vaan liuku jatkuu huomattavasti pidemmälle.en tiedä mistä johtuu rikotaanko fysiikan lakeja vai tehdäänkö uusia mutta käytännössä näin tapahtuu.muuten olen kanssasi samaa mieltä laivojen tärinästä kuten aiemminkin olen kirjoittanut.dieselsähkö lienee kuitenkin harvinainen suomenlahden lauttaliikenteessä ja azipod vielä harvinaisempi.käyttötaloudeltaan azipod lienee edullinen,olin lukevinani että viikkosäästö voisi olla jopa 40 tonnia polttoainetta kauppaaluksella.kallis hankkia mutta kuten mainitsin hakusanalla azipod löytyy googlesta paljon tietoa.
- arskaw
monkey island kirjoitti:
arskaw?
Uppoumarunkoisessa aluksessa matalanveden vaikutus on nimittäin juuri päinvastainen. Matalassa vedessä syväys kasvaa ja näin ollen yleensä myös vastus.
Satama tärinät -> pääosin keula/perä thrusterit.
Värähtelyt ajossa -> epätasainen vanavesi tai liian suuret lapakuormat.
"Jäänmurtajatyyppinen diesel-sähköinen koneisto"!!!
Suomen/Ruotsin/Viron liikentessa kulkevissa aluksissa on joko diesel-sähköinen tai diesel-mekaaninen koneisto. Molemmilla on puolensa. Mekaaninen on yleensä halvempi mutta diesel-sähköinen antaa vähän enemmän vapauksia konehuoneen sijoittelussa sekä operoinnissa. Azipod, Mermaid etc sama edut kuin diesel-sähkoissä mukaan lukien peräsimien ja potkuriakseiden tarpeettomuus mutta kallis.olla niin että ne onnettomat peräaallot eivät pääse matalassa vedessä siirtymään alaspäin vaan muodostuu jonniinmoinen patja joka kannattaa sitä venhoa?en tiedä mutta pari päivää mietittyäni yhtä mittaa tuollane tuli mieleen.
- Chief Mate
arskaw kirjoitti:
olla niin että ne onnettomat peräaallot eivät pääse matalassa vedessä siirtymään alaspäin vaan muodostuu jonniinmoinen patja joka kannattaa sitä venhoa?en tiedä mutta pari päivää mietittyäni yhtä mittaa tuollane tuli mieleen.
Arskaw, millainen uppoumarunkoinen alus kulkee 20kn 2m syvyisessä vedessä? Ei mikään.
Taidat puhua puoliplaanarista tai liukuvarunkoisestasta paatista, mutta et aidosta uppoumarunkoisesta. Uppoumarunkoisen perusominaisuus on että se kaivaa itseään kokoajan syvemmälle veteen nopeuden kasvaessa. Esimerkiksi Finnjet tarvitsee yli 75m vettä olleen, jotta pystyy ottamaan täyden vauhdin. Muuten pohjan imu vetää sitä alaspäin, eikä nopeus pääse kasvamaan.
Pientä uppoumarunkoista(alle 50m) venettä ei saa kulkemaan 20 solmua vaikka tehoa olisi kuinka paljon. Sen perä vain uppoaisi syvemmälle mitä enemmän tehoa työntövoimaan lisättäisiin ja näin sen nopeus ei enää kasvaisi. Oletko kuullut uppoumarunkoisten kohdalla runkonopeudesta? Etkö? Niin arvelinkin...
Millainen vene sinulla muuten on? - arskaw
Chief Mate kirjoitti:
Arskaw, millainen uppoumarunkoinen alus kulkee 20kn 2m syvyisessä vedessä? Ei mikään.
Taidat puhua puoliplaanarista tai liukuvarunkoisestasta paatista, mutta et aidosta uppoumarunkoisesta. Uppoumarunkoisen perusominaisuus on että se kaivaa itseään kokoajan syvemmälle veteen nopeuden kasvaessa. Esimerkiksi Finnjet tarvitsee yli 75m vettä olleen, jotta pystyy ottamaan täyden vauhdin. Muuten pohjan imu vetää sitä alaspäin, eikä nopeus pääse kasvamaan.
Pientä uppoumarunkoista(alle 50m) venettä ei saa kulkemaan 20 solmua vaikka tehoa olisi kuinka paljon. Sen perä vain uppoaisi syvemmälle mitä enemmän tehoa työntövoimaan lisättäisiin ja näin sen nopeus ei enää kasvaisi. Oletko kuullut uppoumarunkoisten kohdalla runkonopeudesta? Etkö? Niin arvelinkin...
Millainen vene sinulla muuten on?että joku tuota ajattelisi,no kuitenkin näin tapahtuu,eli otat esim.-50 luvulla rakennetun puufiskarin,pituus n.8m asennat siihen 250-300 hv moottorin ja sinulla on uppoumarunkoinen vene joka kulkee n.30 solmua.seuraavaksi ostat Korsö veneen 8,10 pitkän asennat siihen 3-400 hv koneen nopeus n.38-42 solmua ja taas uppoumavene kulkee,otat fishmaster tai merivene merkkisen veneen asennat siihen 160 hv koneen ja kulkee noin 25-30 solmua.eli ei tämä niin hirvittävän vaikeata ole,ajaminen on taidetta mutta kulkevathan nuo.itselläni on tällä hetkellä 12m rautavene rakennettu 1984 sköldvikin telakalla vanhan Palmgrenin toimesta,kulkee vanhan volvon työntämänä n.12 solmua eli runkonopeus(huomasitko tiedän tuonkin jutun)mutta potkurinvaihdolla eli ohutlapainen hiukka suurempinousuinen ja ylitän runkonopeuden.katsoppas tiede ja taide ovat kaksi eri asiaa:)nykyinen 23x23 on talvikäyttöön suunniteltu eli kestää jäissä ajon,kesällä toisella potkurilla rohjo kulkee n.17 solmua kuvaa en voi tähän laittaa koska digikameraan rahat ei riitä menee näihin muihin kuluihin.ja muuten tervetuloa tarkistamaan.olin muuten aikoinaan finnjetillä töissä.
- Chief Mate
arskaw kirjoitti:
että joku tuota ajattelisi,no kuitenkin näin tapahtuu,eli otat esim.-50 luvulla rakennetun puufiskarin,pituus n.8m asennat siihen 250-300 hv moottorin ja sinulla on uppoumarunkoinen vene joka kulkee n.30 solmua.seuraavaksi ostat Korsö veneen 8,10 pitkän asennat siihen 3-400 hv koneen nopeus n.38-42 solmua ja taas uppoumavene kulkee,otat fishmaster tai merivene merkkisen veneen asennat siihen 160 hv koneen ja kulkee noin 25-30 solmua.eli ei tämä niin hirvittävän vaikeata ole,ajaminen on taidetta mutta kulkevathan nuo.itselläni on tällä hetkellä 12m rautavene rakennettu 1984 sköldvikin telakalla vanhan Palmgrenin toimesta,kulkee vanhan volvon työntämänä n.12 solmua eli runkonopeus(huomasitko tiedän tuonkin jutun)mutta potkurinvaihdolla eli ohutlapainen hiukka suurempinousuinen ja ylitän runkonopeuden.katsoppas tiede ja taide ovat kaksi eri asiaa:)nykyinen 23x23 on talvikäyttöön suunniteltu eli kestää jäissä ajon,kesällä toisella potkurilla rohjo kulkee n.17 solmua kuvaa en voi tähän laittaa koska digikameraan rahat ei riitä menee näihin muihin kuluihin.ja muuten tervetuloa tarkistamaan.olin muuten aikoinaan finnjetillä töissä.
Eiköhän me kuitenkin puhuta nyt puoliplaanareista, ei uppoumarunkoisista. Samankaltaiset muodot saattavat hieman hämätä.
Uppoumarunko ei nimensikään mukaisesti pysty nousta liukuun, kuten mainitsemasi nopeudet tuon kokoisilta paateilta vaatisi. On myös fysikaalinen mahdottomuus, että vesi syrjäytyisi niin nopeasti, että mainitsemasi mittaiset rungot saavuttaisivat uppoumamallisina nuo nopeudet.
Yksi selkeä merkki siitä, onko runko uppoumarunko vai puoliplaanari on se, että miten vesi käyttäytyy tullessaan aluksen perän alta. Jos taakse jää selkeä "oja" eli vesi ikään kuin jatkaa matkaansa pohjalinjan suuntaisesti, niin silloin se on plaanaava tai puoliplaanaava runko. Jos vesi taas "imeytyy" ylös pitkin runkoa on kyseessä uppoumarunko.
No, joka tapauksessa veneily on melko nastaa puuhaa. - arskaw
Chief Mate kirjoitti:
Eiköhän me kuitenkin puhuta nyt puoliplaanareista, ei uppoumarunkoisista. Samankaltaiset muodot saattavat hieman hämätä.
Uppoumarunko ei nimensikään mukaisesti pysty nousta liukuun, kuten mainitsemasi nopeudet tuon kokoisilta paateilta vaatisi. On myös fysikaalinen mahdottomuus, että vesi syrjäytyisi niin nopeasti, että mainitsemasi mittaiset rungot saavuttaisivat uppoumamallisina nuo nopeudet.
Yksi selkeä merkki siitä, onko runko uppoumarunko vai puoliplaanari on se, että miten vesi käyttäytyy tullessaan aluksen perän alta. Jos taakse jää selkeä "oja" eli vesi ikään kuin jatkaa matkaansa pohjalinjan suuntaisesti, niin silloin se on plaanaava tai puoliplaanaava runko. Jos vesi taas "imeytyy" ylös pitkin runkoa on kyseessä uppoumarunko.
No, joka tapauksessa veneily on melko nastaa puuhaa.tavallaan oikeassa mutta kyseiset rungot on kyllä tehty uppoumarungoiksi ja huomattavasti pienemmillä koneilla käytettäväksi mutta näin siinä kuitenkin käy.eli kun tehot ylitetään niin
nouseehan se siitä,esimerkkinä voin mainita korsö rungon,alunperin kalaraudassa on pienet levikkeet,noin 50mm kummallakin puolen,suuremmilla tehoilla tämä osa kantaa venettä niin paljon että ne joutuu poistamaan muuttu kiikkeräksi koko laite muuten.itse pidän veneilystä vaikka sitä "joudunkin"päivittäin tekemään.no tänään en mutta eilen viimeks.kirjoitellaan ja väitellään.hyviä jatkoja. - Chief Mate
arskaw kirjoitti:
tavallaan oikeassa mutta kyseiset rungot on kyllä tehty uppoumarungoiksi ja huomattavasti pienemmillä koneilla käytettäväksi mutta näin siinä kuitenkin käy.eli kun tehot ylitetään niin
nouseehan se siitä,esimerkkinä voin mainita korsö rungon,alunperin kalaraudassa on pienet levikkeet,noin 50mm kummallakin puolen,suuremmilla tehoilla tämä osa kantaa venettä niin paljon että ne joutuu poistamaan muuttu kiikkeräksi koko laite muuten.itse pidän veneilystä vaikka sitä "joudunkin"päivittäin tekemään.no tänään en mutta eilen viimeks.kirjoitellaan ja väitellään.hyviä jatkoja.Juu, perään asennettavilla tasoilla voi pienistä uppoumapaateista tehdä vaikka liukuvia. Taloudellisuus on siinä tapauksessa kysymysmerkki. ainakin puhtaaseen liukuvarunkoiseen verrattuna.
- Mile
Chief Mate kirjoitti:
Arskaw, millainen uppoumarunkoinen alus kulkee 20kn 2m syvyisessä vedessä? Ei mikään.
Taidat puhua puoliplaanarista tai liukuvarunkoisestasta paatista, mutta et aidosta uppoumarunkoisesta. Uppoumarunkoisen perusominaisuus on että se kaivaa itseään kokoajan syvemmälle veteen nopeuden kasvaessa. Esimerkiksi Finnjet tarvitsee yli 75m vettä olleen, jotta pystyy ottamaan täyden vauhdin. Muuten pohjan imu vetää sitä alaspäin, eikä nopeus pääse kasvamaan.
Pientä uppoumarunkoista(alle 50m) venettä ei saa kulkemaan 20 solmua vaikka tehoa olisi kuinka paljon. Sen perä vain uppoaisi syvemmälle mitä enemmän tehoa työntövoimaan lisättäisiin ja näin sen nopeus ei enää kasvaisi. Oletko kuullut uppoumarunkoisten kohdalla runkonopeudesta? Etkö? Niin arvelinkin...
Millainen vene sinulla muuten on?Ei se runkonopeus mikään ehdoton raja ole ; sen ylittämiseen vaan vaaditaan tehoa enemmän kuin on järkevää ( esim. 1000 heppaa fiskarissa = järjetöntä).
On myös aluksia joiden rungon pituus/leveys-suhde suuri ( = pitkiä ja kapeita) sekä niiden uppouma hyvin pieni , näiden kohdalla perinteinen runkonopeus ei toteudu, vaan kulkevat huomattavasti kovempaa. Klassinen esimerkki Turbinia , jonka runkoa hyödynnetty lähimenneisyydessä maailmanympäriennätystä varten tehdyssä 3-runkoisessa moottoripaatissa.
- Tooto
Voi hyvä mies.
Sun pitäis päästä katsomaan.
Isommat tankkilaivat tarisee.
Ei oo mittään piäntä pirinää.- Force
tankkeri tärisee ? Housuissas tärisee, kun tankin pääkone startataan. Fiksuu heittää tänne tommosta legendaa, kun harva ymmärtää. Moni kuitenkin kertoo satamabaarissa täytenä totena, kuinka paljon meidän tankkerikin tärisi, tuultakin oli hornilla ainakin 20 boforii
- Tooto
Satamassa ei täyteen vauhtii taida.
On isommilla useita merimaileja.
Esim super tankilla on jarrutus matka 4-12 mailia, eli vähintään neljä tuntia. Funtsi vähän - Tepi
Tärinä satamassa johtuu laivan keulapotkurien käytästä. Eli laivan läpi menee putki, jossa potkurilla painetaan vettä jompaan kumpaan suuntaan. Hieman isommassa nopeudessa tai jäissä helposti kavitoi, eli vetää ilmaa mukaansa, jolloin tärinä lisääntyy.
Normaali matkan teossa tärinää aiheuttaa nopeuden muutokset suuntaan tai toiseen, jolloin lapakulmia säädetään. Erittäin havaittavaa esim Europalla.
Laivojen kiihtyvyys täyteen vauhtiin vie useampia minuutteja. Paras Itämeren kiihdyttäjä isoista aluksista lienee Finnjet, 0-30 solmuun 3 minuutissa.- Kata5000
Kavitointi ja ilman vetäminen ovatten kyllä ihan eri asioita.
- Ei kiinni...
Myöskin matalikon yli ajaminen aiheutaa tärinää; voimakkuus riippuu nopeudesta ja kölin alle jäävän vesikerroksen paksuudesta.
- joonas111
nyt en ymmärrä,kavitointihan on nimen omaan ilman kulkeutuminen potkuriin ja siitä aiheutuva tärinä,
mistä v...u nää merisairaat saa näitä ajatuksia nuppiinsa !!! - Konemesu evp
joonas111 kirjoitti:
nyt en ymmärrä,kavitointihan on nimen omaan ilman kulkeutuminen potkuriin ja siitä aiheutuva tärinä,
mistä v...u nää merisairaat saa näitä ajatuksia nuppiinsa !!!Eikä ole, älä höpötä joutavia. Kavitointi on nimenomaan sitä kun veden virtaus irtoaa potkurinlavasta ja siitä aiheutuu alipaine, jolloin syntyy kaasukuplia jotka aiheuttavat sen kavitoinnin. Ei siihen ilmaa tarvita. Näin käy helposti manoveerattaessa kun veden virtaus ei ehdi vaihtaa suuntaa tarpeeksi nopeasti. Meneppä joskus kiertämään vesipumpun imupuolen venttiiliä kiinnipäin, niin tutustut kyllä kavitointiin.
- Kavitointikiinostaa
Konemesu evp kirjoitti:
Eikä ole, älä höpötä joutavia. Kavitointi on nimenomaan sitä kun veden virtaus irtoaa potkurinlavasta ja siitä aiheutuu alipaine, jolloin syntyy kaasukuplia jotka aiheuttavat sen kavitoinnin. Ei siihen ilmaa tarvita. Näin käy helposti manoveerattaessa kun veden virtaus ei ehdi vaihtaa suuntaa tarpeeksi nopeasti. Meneppä joskus kiertämään vesipumpun imupuolen venttiiliä kiinnipäin, niin tutustut kyllä kavitointiin.
Tunnut olevan " perehtynyt " asiaan . ( minulla uusi moottori , ostin siihen veneen , uusi . kysyin veneen valmistajalta kun moottorissa on valmiina potkuri jonka vaisin vaihtaa toiseen jos olisi tarvis . Veneen valmistaja ei pystynyt kertomaan minulle onko tuo potkuri sopiva siihen veneeseen ? .
Toinen kysymys : jos potkuri kavitoi , niin pudottaako se hyötysuhdetta .? - Konemesu evp
Kavitointikiinostaa kirjoitti:
Tunnut olevan " perehtynyt " asiaan . ( minulla uusi moottori , ostin siihen veneen , uusi . kysyin veneen valmistajalta kun moottorissa on valmiina potkuri jonka vaisin vaihtaa toiseen jos olisi tarvis . Veneen valmistaja ei pystynyt kertomaan minulle onko tuo potkuri sopiva siihen veneeseen ? .
Toinen kysymys : jos potkuri kavitoi , niin pudottaako se hyötysuhdetta .?Olen siinä mielessä "perehtynyt" kavitointiin kun on vuosikymmenten aikana kavitoinnin jälkiä usein korjaillut (pumpuissa). Ompa outoa ettei veneen myyjä tiedä mikä potkuri sopii veneeseen, oliko yksityinen myyjä? Jos potkuri kavitoi niin ihan varmasti hyötysuhde on huono. Kavitoidessa potkuri ei toimi oikeastaan lainkaan ja voi jopa mennä piloille.
- SemmoinenTapaus !?
Konemesu evp kirjoitti:
Olen siinä mielessä "perehtynyt" kavitointiin kun on vuosikymmenten aikana kavitoinnin jälkiä usein korjaillut (pumpuissa). Ompa outoa ettei veneen myyjä tiedä mikä potkuri sopii veneeseen, oliko yksityinen myyjä? Jos potkuri kavitoi niin ihan varmasti hyötysuhde on huono. Kavitoidessa potkuri ei toimi oikeastaan lainkaan ja voi jopa mennä piloille.
Niin tuota kyllä epäilin . Olin Moottoritykkiveneessä - 54 armeejassa .( oli kielto olla perävarastossa ajonaikana ) potkurit kavitoi ja lavat saattoi irrota , tulla varastoon.
Tämä veneentekijä on säänöllisesti myymässä veneitään VeneMessuilla Helsingissä .
On vaativaa tietää mimoinen potkuri tuossa moottorissa pitää olla . Toimitin hänelle ( uuden 50 Hondan ) tuohon oli valittavana 2 potkuria , hän ei osannut antaa neuvoa . - Superkavitoiva?
SemmoinenTapaus !? kirjoitti:
Niin tuota kyllä epäilin . Olin Moottoritykkiveneessä - 54 armeejassa .( oli kielto olla perävarastossa ajonaikana ) potkurit kavitoi ja lavat saattoi irrota , tulla varastoon.
Tämä veneentekijä on säänöllisesti myymässä veneitään VeneMessuilla Helsingissä .
On vaativaa tietää mimoinen potkuri tuossa moottorissa pitää olla . Toimitin hänelle ( uuden 50 Hondan ) tuohon oli valittavana 2 potkuria , hän ei osannut antaa neuvoa .Edellisten perusteella voisi ajatella, että superkavitoiva potkuri jauhaa enemmän tai vähemmän paikoillaan ja sitten tiputtaa lapansa?
Kavitaation hallinta on taitolaji niin pumpuissa, kuin potkureissakin.
Jos sanon, että liian pieni pinta-ala nousuun ja tehoon nähden aiheuttaa kaviointia, se on varmaankin vain osatotuus. Veden virtaus, lämpotila etc vaikuttavat asiaan.Tarkentakoot ne jotka osaavat, mielellään sortumatta pilkunnussimiseen. - kapu14
Superkavitoiva? kirjoitti:
Edellisten perusteella voisi ajatella, että superkavitoiva potkuri jauhaa enemmän tai vähemmän paikoillaan ja sitten tiputtaa lapansa?
Kavitaation hallinta on taitolaji niin pumpuissa, kuin potkureissakin.
Jos sanon, että liian pieni pinta-ala nousuun ja tehoon nähden aiheuttaa kaviointia, se on varmaankin vain osatotuus. Veden virtaus, lämpotila etc vaikuttavat asiaan.Tarkentakoot ne jotka osaavat, mielellään sortumatta pilkunnussimiseen.Kyllä Skönö on oikeassa , kun hän kertoo mistä tärinä tulee. Ketjun aloittaja kysyi muutamia tietoj. Yksi oli tuo tärinä ja toinen oli kiihtyvyys. Sitten jutustelu ajautui myös satama manövereihin , ns. ohjailupotkureihin.
Oma tietoni on se ,että tärinä johtuu yksinomaan siitä ,että kun tuollainen iso massa laitetaan liikkeelle, niin siiihen tarvitaan voimaa hetkellisesti. Satamissa veden syvyys on aika matala, jolloin veden virtaus potkureista ei pääse purkautumaan vapaasti vaan se ns. kiertyy laivan pohjaan takaisin ja aiheuttaa tärinää. Sitten täällä arveltiin , että tärinä voisi johtua myös ohjailupotkureista. Se on kuitekin aika pieni tärinä, mikä niistä lähtee, joten hyväksyn ajatuksen ,että se täristää, mutta ketjun aloittaja ei varmaan sitä tärinää tarkoita, sillä Suomen ja Ruotsin , sekä Viron välisessä liikenteessä on vain normaali propulsio laitteet, eli säätölapapotkurit. Ohjailupotkureiden teho on parhaimmillaan silloin kun laivan nopeus on - Kaikki spaakin jälke
kapu14 kirjoitti:
Kyllä Skönö on oikeassa , kun hän kertoo mistä tärinä tulee. Ketjun aloittaja kysyi muutamia tietoj. Yksi oli tuo tärinä ja toinen oli kiihtyvyys. Sitten jutustelu ajautui myös satama manövereihin , ns. ohjailupotkureihin.
Oma tietoni on se ,että tärinä johtuu yksinomaan siitä ,että kun tuollainen iso massa laitetaan liikkeelle, niin siiihen tarvitaan voimaa hetkellisesti. Satamissa veden syvyys on aika matala, jolloin veden virtaus potkureista ei pääse purkautumaan vapaasti vaan se ns. kiertyy laivan pohjaan takaisin ja aiheuttaa tärinää. Sitten täällä arveltiin , että tärinä voisi johtua myös ohjailupotkureista. Se on kuitekin aika pieni tärinä, mikä niistä lähtee, joten hyväksyn ajatuksen ,että se täristää, mutta ketjun aloittaja ei varmaan sitä tärinää tarkoita, sillä Suomen ja Ruotsin , sekä Viron välisessä liikenteessä on vain normaali propulsio laitteet, eli säätölapapotkurit. Ohjailupotkureiden teho on parhaimmillaan silloin kun laivan nopeus onKyllä näkee ja kuulee että kapulla loppuu tietämys siihen spaakin vääntämiseen ei hajuakaan sen jälkeisistä toiminnoista. Laivan todelliset tärinät johtuvat AINA potkureista.... ei mistään runkoiskuista manoveerattaessa, myrskyssä eri asia kun tulee slaakeja. Keulapotkurit aiheuttavat lähinnä "ropinaa" jonka joku voi tulki pikkuvärinäksi. Kunnon tärinät tulee aina isoista potkureista "kavitaatiosta" (liian vähän vettä nousuun ja kierroksiin nähden) JA "mikä vittu se nyt oli) kun potkureissa on liikaa nousua kierroksiin nähden, alkaa potkurit vatkaamaan joka tuntuu rungon "veivaamisena" . Nopeassa ajossa myös peräsin voi kavitoida liian suurilla ruorikulmilla ajettaessa, peräsin menettää otteensa, mutta ei aiheuta tärinää.
Matalan veden yli ajettaessa potkurit alkavat myös imemään(kavitoimaan) joka tuntuu tärinänä, vesi vähenee potkureilta. Kyse ei ole mistään runkoiskuista. Näillä mennään..... ketjun jokaisessa vastauksessa on virheitä paitsi evp konemesulla.
- GTS Finnjet
minulla on laiva nimeltä GTS Finnjet. Ja khyl seki välil tärisee...
- Aarnekapueläke
Olin brygalla katsomassa kun chiiffi ruli koiranvahtiin. Oli ne aikoja..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606294- 1003252
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252566- 212198
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3551788- 271696
- 251480
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261413- 491392
- 321368