Lastenhoitajan ei tarvitse kasvattaa?

Mutsihoitsu

Olen yli 5-kymppinen kahden aikuisen äiti-ihminen. Otin pestin 4:n lapsen lastenhoitajana yksityisessä perheessä.
Perheessä 3 tyttöä ja vajaa 6-vuotia poika.
Poika on jatkuvasti kiusaamassa pikkusisartaan (3) ja kiusaa myös minua kaikin mahdollisin tavoin. Tai siis pyrkii kiusaamaan. Hän on hyvin turhautunut.
Tuossa eräänä päivänä äitinsä tuli juuri kotiin, kun kiusaaminen ja kiinnikäyminen oli menossa. Kimmastuin pojalle ja sanoin että etkö sinä nyt muista ettei pienemmän päälle saa käydä ja komensin pyytämään anteeksi.
Äitinsa sanoi minulle pojan kuullen, että ei sinu8n taritse häntä kasvattaa.

Jäin hiukan suu auki. Kaikki pennut ovat siis kotihoidossa. Mitään tapoja ei ole eikä niitä kai saa edes opettaa.

7

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uuttatyötäetsimään

      Kyllä lastenhoitajan kuuluu kasvattaa hoitamiaan lapsia. Sinua sanoisin itseni irti, koska mitä ilmeisemmin työnantajasi on täysin pihalla.

    • ymmär

      Lasten äiti ei ymmärrä,mitä hallaa tekee lapsilleen,niin pojalleen kuin tyttärilleen,antamalla pojan kiusata siskojaan.Älä sinä aikuisena anna tämän tapahtua.Puutu aina asiaan,kun sitä tapahtuu.Keskustele äidin kanssa vakavasti .En ymmärrä tuollaisia vanhempia,jotka hyväksyvät kiusaamisen,on se sitten fyysistä tai psyykkistä.Pikku sisar varmasti kärsii tuosta kovasti.Auttaisiko pojan kanssa keskustelu ja ottamalla kaikki lapset tasapuolisesti huomioon,myös poika.

      • Mutsihoitsu

        Tää on niin kumma kuvio. Menevät muutenkin laidasta toiseen kaiken kanssa. Ensin mulle (ja lapsille) selvitettiin että minä vastailen heidän asioihinsa ja pyyntöihinsä ja olen vastuussa heistä silloin kun olen siellä. Kuulosti järkevältä.
        Nyt mopot kuitenkin keulivat. 9-vuotiaalle tytölle ei kelpaa ja on hyvin nyreissään että joutuu kysymään minulta mm. kyläänlähtemiset. Huutaa vastauksensa. Joudun useasti kieltämään häntä huutamasta. Ilmoitti että hän on varapomo. Sanoin että sellaista ei ole
        vielä tarvittu eikä valittu. Valehtelee mm. että soitti äidilleen ja sai luvan katsoa jonkin ohjelman. Selvisi ettei mitään puhelua ollut. Se ihmetyttikin kun sain puhelun kautta erikoiset terveiset äidiltä.
        Perhe on uskovainen ja töllöä ei katsota. Wii on hankittu, samoin iPad ja läppäri mutta niihin ei lapsilla ole pääsyä kuin joskus harvoin. Viimeks eilen sanoin äidillensä että olisi hirveän hyvä jos saisin ohjeen mitä kukin saa tehdä ja kuinka kauan. Äidin mielestä ei tarvita välttämättä mitään elektroniikkaa viihdykkeeksi. Olin samaa mieltä ja sanoin että olen rasittavassa ja ahdistavassa tilanteessa kun 4 lasta pommittaa vuorotellen
        minua pyynnöillään (joihin siis odottavat äidin reaktiota eli että kyllä saa kun jankuttaa tarpeeksi).
        Aamulla lastenhuoneessa oli Wii päällä tullessani. Kysyin heiltä kauanko äiti lupasi aikaa. Ei tietoa. Lähetin viestin asiasta äidille. Hän ei vastannut. Annoin pelata pari tuntia. Sainhan olla rauhassa jankuttamiselta ainakin ja valittamisen kuuntelulta.
        Minulle on aivan sama, saavatko penskat katsoa aamusta iltaan kaikenlaista jatkuvasti jostain koneesta tai pelata vai eivätkö saa ollenkaan, mutta ohjeita kaipaan. Äiti on siis opettanut että kun tarpeeksi ulisee ja jankkaa, niin jo alkaa tulla myönnytyksiä ja lupia. Pojan etenkin kannattaa aloittaa tekoitku. Äiti kiirehtii antamaan periksi.
        Poika kiusaa edelleen 3-vuotiasta. Nostin tytön pois ja vein keittiöön turvaan ja sanoin että saat olla mun kanssa täällä. POika perässä. Hänelle sanoin että menehän kauemmas, tähän ei mahdu nyt. Pari kertaa erotin pojat kädet tytöstä. Kaatoi tytön maitolasin tahallaan ja huuteli etteí ole kaatanut. Pistin siivoamaan maidot.
        Huomiontarve ja turhautuminen on kovaa lajia. Lasten isä ei nähtävästi osallistu lainkaan tähän "kasvatukseen".
        Äiti ei tosiaan ymmärrä tekevänsä väärin tai sitten on sitä lajia josta on kiva miellyttää kakaroitaan kunhan kinuavat tarpeeksi jonkin asian perään. Tai ei uskalla ottaa raivaria vastaan.Tälläkin viikolla on miellytetty kaikkia tavaroin yms. Näihin en tietenkään puutu.
        Poika pitää kalapuikoista. Äiti sanoi että tänään lapset syövät niitä, vaikka muutakin ruokaa oli valmiina. Poika kysymässä minulta aamupäivän aikana. Sanoin että katsotaan sitten mitä kaapista kehittyy. Poika tilasi minulta sitten ennen lounaan alkua lasagnea. Paistoin tyynesti kalapuikot.
        Olen tehnyt sopimuksen kesän loppuun ja on jo kyselty voisinko kuitenkin ehkä jatkaa. Silloin näytin vihreää valoa mutta nyt aloin jo katsella uusia paikkoja. Irtisanomisaika on kuukausi.
        On se jännää kun heillä seilataan minne sattuu kulloinkin. Johdonmukaisuudesta ei ole tietoakaan eikä sitä saa kakaroille edes yrittää näyttää. Mennään vaan eräänsorttisella anarkialla eteenpäin. Tietenkin nuo joutuvat vielä oppimaan kuinka maailma pyörii.


      • Uuttatyötäetsimään

        Voisitko ohjeistaa äitykkää, että kasvavat lapset tarvitsevat terveellisempää ruokaa kuin kalapuikot ja lasagne? Osa tuollaisesta häiriökäyttäytymisestä voi mennä myös vääränlaisen ravitsemuksen piikkiin.

        Pojan huonoon käytökseen suurin syy on isässä, joka ei välitä lapsistaan. Äiti yrittää lepsuudellaan korvata lapsille "isättömyyttä". Ennustan, että koulussa tulee olemaan hankaluuksia (käytöshäiriöitä, kiusaamista) koko tällä lapsikatraalla.

        Teet oikein kuin pidät huolta, ettei 3-vuotias ole koko ajan veljensä "potkupallona". Kun poika (tai joku muu lapsista) käyttäytyy huonosti, jätä hänet huomiotta. Kun lapset käyttäytyvät hyvin, anna heille aikaa ja huomiotasi. Tämä on paras keino palkita hyvä käytös.

        Useissa perheissä kiltit lapset jäävät vaille huomiota ja he saavat leikkiä yksin. Tuhmuus sitävastoin "palkitaan" huomiolla, vaikka se olisikin negatiivista! Lapselle ei ole mitään väliä millaista huomiota saa, kunhan sitä vain saa!


    • sannansanat

      Olisit lahja noille lapsille jos saisit kasvattaa heitä. Valitettavasti äiti ei osaa. Voimia moinen kyllä syö. Jos haluat jatkaa tee itse paperille säännöt, oikeudet ja rangaistukset. Allekirjoita äidillä lasten nähden. Sanot, että et voi jatkaa jos säännöissä ei pysytä. Uskoisin, että lapset aika pian pääsevät kärryille. Silti jos homma alkaa olla liian rankka jätä laiva.

    • Mutsihoitsu

      Sepä tässä onkin hupaisaa ruokavalintojen suhteen, että äiti on lääkäri. Syöttää siis lapsille sitä, mitä he haluavat syödä. Useimmiten lapset haluaisivat jäätelöä, karkkia, chipsejä yms. niin kuin nyt lapset haluavat. Äiti siis ostaa lastensa hyväksynnän toteuttamalla heidän toiveensa. Jos yrittää muuta niin eipä tarvitse pojan kuin vetää suunsa itkuasentoon niin jo saa kaiken haluamansa. Äiti haluaa olla hyvis. Hoitaja saa sitten olla pahis. Kaikki pennut, paitsi 3-vuotias käyttäytyvät erittäin huonosti. 3-vuotias vain toistaa isompien tapoja ja tekoja.
      Lapset ilmoittavat minulle mm. että joo he ovat ajatelleet nyt, että iltapalaksi on lättyjä ja hilloa. Keitin mannapuuroa, joka maistui. Äiti ei siis itse osaa laittaa ruokaa ollenkaan. Esim. lihamakaronilaatikko koostuu pelkästä keitetystä makaronista ja paistetusta jauhelihasta, jotka yhdistetään astiassa. Ei muuta. Erikoinen lihamakaronilaatikko minun mielestäni. Kun tein ihan kunnollista niin söivät mieluusti.
      Eilen oli taas hurmaava päivä. Oli puhe, että noudan lapset omalla autollani (kilsat maksetaan sentään) ja menemme leikkipuistoon. Ensin aamulla viestiä siitä mistä heidät haetaan, jonka jälkeen taas uusi viesti uudesta paikasta. Jotain siis tässäkin jo tapahtui.
      Menen hakemaan. Ekaluokkalaistyttö murjottaa eikä halua lähteä. Äitinsä ei saa sanottua että on mentävä. Lopulta otan takkinsa ja vien autoon ja komennan menemään. Isä istuu sohvalla ja seuraa tilannetta, ei puutu asioihin. Poika ei saa takkia päällensä ja ilmoittaa että haluaa mennä tiettyyn paikkaan käymään. anoin että ei ole suunnitelmissa tänään.
      Sitten haluaa ottaa yleiseen leikkipuistoon uuden vesipyssynsä. Äiti kysyy minulta saako poika ottaa sen sinne. Kielsin. Äiti höpöttämässä että saatkin ottaa iPadin mukaan. Sanoin että leikkipuistossa ei tarvita iPadia. Poika huutaa, itkee ja karkaa talon taakse. Minä peruutan auton ja odotan. Poika juoksee taas sisälle. Ipadi on kainalossa kun aikoo tulla autoon. Otin pois ja pyysin että äiti kantaisi pojan nyt autoon. Ei kantanut, itse vedin pojan autoon. Huusi jolloin sanoin että auto ei liiku ennen kuin huuto loppuu. Meni 1,5 s niin hiljaisuus.

      Tässä on paljon ristiriitaa. Äiti sanoo että lapset saavat ilmaista minulle halunsa milloin mistäkin ja minunhan pitäisi sitten toteuttaa kaikki. Poika jankuttaa minulle haluavansa sinne ja tänne useaan kertaan. Yrittää siis saada äiti-systeemin päälle. Sanoin etten ole luvannut enkä vastaa enää jos vielä kysyy. Kaikki jankuttavat samoja asioita, koska ovat huomanneet että sillä saa äidiltä haluamansa. Äiti ei uskalla sanoa ei eikä osaa olla jämäkkä mitenkään. Isä taas ei näytä kiinnostavan.

      Laskin juuri, että jäljellä on enää 18 päivää tässä perheessä.
      Aion ensi viikolla sanoa että jos toivotaan minun vievän kakarat jonnekin niin lähtijöille on tehtävä selväksi se, kuka lähtee ja minne. Samoin saavat tuoda kakarat autoon ettei minun tarvitse niitä saalistaa sieltä täältä.

      Tällaista kurittomuutta ja sekasortoa perheessä en ole aiemmin tavannut. Poika potkii siskoaan ja samoin vanhemmat siskot potkivat poikaa. Poika käskee pikkusiskoa tekemään yhtä ja toista tyhmää ja syyttää sitten häntä. Ei myönnä mitään kun sanon nähneeni tilanteen. Vanhempia nämä ongelmat eivät liikauta.

      Tämä on vain pintaraapaisu näistä asioista. Tähän perheeseen en pestini loputtua koske enää pitkällä tikullakaan.

      • Mutsihoitsu

        Eilen kiva esimerkki: poika halusi erään älyttömän muovirimpulan, jollaiset tytöt olivat naapurista saaneet. Äiti sanoi ensin ettei hän voi sellaista antaa kun se tuli naapurista. Infernaalista huutoa, jonka jälkeen äiti meni yksin pyytämään pojalle kyseisen muovirimpulan naapurista. Poika ei halunnut mennä mukaan, koska oli kuulemma liikaa tyttöjä. Syy kelpasi äidille, jonka piti mennä naapuriin tätä pyytämään kesken töihinlähtökiireensä. Poika juoksutti ja nautti sitten rikkimenevästä rimpulasta noin kaksi minuuttia.

        Poika halusi pelata. Lupa oli jo annettu, mutta silti poika juoksi perään varmistamaan asiaa äidiltä, jonka jälkeen poika jankutti tätä minulle noin 10 kertaa. Sanoin etten ymmärrä tätä hänen jankutustaan, koska lupa oli jo. Sanoin että minä en lisäpeliaikoja jankuttamalla anna. Sanoin etten anna jankuttamalla koskaan yhtään mitään ja totesin, että jankuta sille henkilölle, jolle jankutus toimii.

        Eräänä iltana pojan mm. lyötyä taas pikkusiskoaan totesin äidille, että pojalle tulee suuria vaikeuksia esikoulussa. Äiti sanoi, että sielläpähän sitten opettavat.
        Näyttää siltä, että vanhemmillekaan ei kasvatus ja opetus kuulu siis. Sanoin vain, että niin. Minusta näyttää jo siltä, että pojalla on psyykkisiä vaikeuksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      335
      2921
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2204
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1640
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1164
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1047
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      960
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      944
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      41
      763
    Aihe