Omaehtoinen opiskelu työttömänä vaarallista

JTU2

Jouduin työttömäksi 9/2013. Hakeuduin tutkintoon tähtäävään isänöinnin ammattitutkinnon suorittamiseen heti ja työvoimatoimisto katsoi 2 pv / kk olevat luennot kokopäiväiseksi opiskeluksi. Opiskeluun tarvittiin siis TE-toimiston päätös, vaikka monila muilla koulutuksessa mukana olleilla sitä ei vaadittu. Koulutus osoittautui täysin huuhaaksi, arvosanat tekaistuiksi, tunteja ei ollut, mutta sain kiitettäviä opinto-oteeseen, joka toimitetiin TE-toimistolle. Kesällä 2014 minulle tarjottiin työtä, jonka TE-keskus kielsi ehdottomasti ja uhkasi periä takaisin kakiki maksetut ansiosidonnaiset ( n. 3400 e/KK brutto) jos menisin töihin . Neljän kuukauden aikana kesällä olisi ollut 2 luentoa!. Koulutuksen kautta saatavaan IAT-tutkintoon olisi vaadittu 3 kk harjoittelu isänöinti-toimistossa, mutta sitä en onnistunut saamaan, koska isännöintitoimistot ottavat vain alle 30v. opiskelijoita ja ylpeilivät sillä kun soitin niihin. Koska en saanut harjoittelupaikkaa, soitin vanhalle työnantajalleni ja he tarvivat minut miltei heti. Soitin te-keskukseen, joka yritti taas estää töihin ja sysäsi vastuun kassalle. Kassa taas suorastaan suuttui, siitä että olisin mennyt töihin, ja sen sijaan minun olisi heidän mielestään pitänyt jatkaa toivotonta harjoittelupaikan etsimistä 1,5 vuoden jälkeen edelleen! Uhasin julkisuudella, jolloin kassan virkailija kysyi esimieheltään, voisinko menä töihin, ilman että 1,5 v ansisidonnaiset peritäisiin takaisin. Sain luvan tappelun ja kiivaan keskustelun jälkeen. Pyysin te-keskusta telemään opiskelun tilapäisen keskeytymispätöksen, jonka he lupasivat vastahakoisesti puhelimessa. Tuota päätöstä ei koskaan tullut ja työttömyyskassa lopetti korvauksen maksamisen koska menin töihin 4 viikoksi! Kyselyihini ei vastattu , eikä emaileihin.

Samaan aikaan työttömiä parjataan tiedotusvälineissä ja puhutaan työnteon tekemisestä houkuttelevammaksi kuin työttömänä pysymisen. Työttömät syyllistetään työt vieroksuviksi , vaikka itse viranomaiset estävät töihin menmistä. Milloin kukaan herää te-keskusten orwellimaiseen käytökseen. jossa korkea työttömien määrä takaa heille omien työpaikkojen säilymisen ja siten heidän kannaltaan onkin parempi mahdollisimman korkea työttömyys.

En suosittele kenellekkään työttömälle tilapäisen työn tai opiskelun aloittamista vaan korvausten nostamista niin kauan kuin työ löytyy tai siten korvaukset loppuvat ja peruspäiväraha alkaa. Suuret ongelmat alkavat siinä vaiheessa kun olet yhteydessä työvoimatoimistoon tai kassaan!

Mielestäni koko TE_keskus ja "Työnvälitystoimisto"-järjestelmä pitää yksityistää kuten monissa menestyvissä maissa ; USA:ssa, Singaporessa jne. Maksaisin mielihyvin esim 2 % palakstani seuraavan 1-2 vuotta jos pysyvä työpaikka löytyisi.

Onnekseni työnantajani tarvitsee nyt minua seuraavat 4-7 kk ja pääsen taas ansiosidonnaiselle. En aio todellakaan enää mennä koulutukseen, vaan nautin korvausta niin kauan kuin se jatkuu ,...ja haen itse pysyvää paikkaa.

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rauhanministeriö

      Miten työvoimatoimisto voi kieltää jotakuta menemästä töihin? Tosiaan orwellimaista epäkieltä on sen nimi silloin. Ai niin, sehän onkin TE-Palvelut nykyisin. Suuttuminen on ydinosaamistamme.

    • PerustuloPelastaa

      Niin juuri tämä on demarien luoman passivoivan nykysysteemin pahin ongelma.

      Perustulo ratkaisisi tämänkin ongelman! Voisit opiskella ihan vapaasti perustulolla, ilman pelkoa sen takaisin perinnästä!

      Mutta koska demarit vastustavat viimeiseen saakka perustuloa, niin sitä EI tule niin kauan kuin demarit ovat vallassa.

      Toivottavasti Sipilä tekee oikean ratkaisun ja jättää SDPn oppositioon.

      • onkohan.nyt.totta

        Käsittääkseni kesän aikana ei ole mitenkään kiellettyä menemästä töihin koska silloinhan yleensäkin oppilaitokset ovat kiinni. Kummallista tuo toiminta melkein luulisin että olet sepittänyt tuon kaiken. Kesän ajaksi vain katkaistaan päivärahan haku ja jatketaan taas sitten kun kesätyöt loppuu. Tällöin se päivärahalla opiskeluaikakin pitenee kun ne kesän ajalta olevat päivät jää käyttämättä. Enpä oikein tiedä uskoako tuota.


    • Trolliko_se_siellä

      Kirjoitit saaneesi ansiosidonnaista n. 3400 euroa/ kk brutto, mikä tarkoittaa, että tulosi olisivat olleet lähes 1200 euroa / kk!!! Mahtaako siis muukaan tekstisi pitää paikkaansa?

      Työttömänä opiskeluun tarvitaan aina TE-toimiston päätös, ellei opiskelu ole sivutoimista. Silloinkin päätös kannattaa hakea.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9164
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2688
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      145
      2467
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1316
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1310
    Aihe