CP-vammainen vanhempi

saaruska94

Olen itse lievästi cp-vammainen nuori nainen ja olen törmännyt teoriaan, ettei vammaisella ole oikeutta lapsen tekoon, vammaisella lapsella kuuluu olla terveet vanhemmat, jotka ohjaavat lasta parhaalla mahdollisella tavalla. Vammastani huolimatta opiskelen unelma-ammattiin ja minulla on seurustelukumppani (hän on vammaton), haluaisin ehkä myöhemmässä vaiheessa lapsia. Mitä mieltä olette, onko minulla oikeus olla äiti? Tiedän, ettei lisääntyminen kuulu perusoikeuksiin, ja se vaatii hyviä olosuhteita ja turvallisuutta. Itse kyllä niitä voin antaakin, sillä minulla aivot kuitenkin pelaa vammastani huolimatta.

16

970

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saaruska94

      Olisi kiva kuulla mielipiteitä etenkin vammattomilta tähän aiheeseen liittyen.

      • jokuplääh

        Tunnen CP-vammaisen vanhemman, joten törmäämäsi teoria on väärässä. Kyllä sinun on mahdollista tulla äidiksi jos haluat. Minä en ole kuullut tuosta teoriasta mitään. Missä se on julkaistu ja vertaisarvioitu? Eihän lapsi menetä vanhempiaan, jos vanhemmat vammautuvat vasta lapsen syntymän jälkeen. Älä usko kaikkea "teorioita" vaan varmista asiat luotettavista lähteistä.


    • äläuskomitäsanotaan

      Jokaisessa vanhemmassa on niitä "vikoja". Jos cp- tai aistivamma on paha juttu vanhemmuuden kohdalla, niin eikö samalla logiikalla pitäisi kieltää köyhiltä lapsien tekeminen? Älä usko noihin vätteisiin, mitä sulle sanotaan.

      Itse oon kuulovammainen äiti, ja ihan hyvin huolehdin lapsista. Käytän kuulolaitetta, mutta kuulen myös ilman sitäkin, huonommin vaan kuulen. On mullekin joskus sanottu, että on aika itsekästä periyttää vammaansa sekä mua on haukuttu vähä-älyiseksi, vaikka mulla on vain kuulovamma.

      • jatkan

        Eikö sitten köyhiltäkin pitäisi kieltää lapsien tekeminen, sillä lapsihan voi joutua kiusatuksi, kun vanhemmilla ei ole varaa ostaa niitä kalleimpia ja hienoimpia merkkejä? Itse oon huomannut, että köyhien lapsista on kasvanut suvaitsevaisia aikuisia ja köyhyys on opettanut heille myös rahan vastuuta. Mielestäni vammainen vanhempi voi siis opettaa lapselle, että maailmassa on erilaisia ihmisiä, joiden olemassa ololle ei vaan voi mitään.


    • Kevätkurki

      Hyvä nuori nainen! Cp-vamma ei ole mikään este lasten hankinnalle. Vaikutat järkevältä ja harkitsevaiselta ihmiseltä. Opiskelet ja seurustelet ja sitä kautta saat itseluottamusta ja kasvat kohti aikuisuutta. Luo hyväksyvän ja rakastavan kumppanisi kanssa paras mahdollinen suhde, avioliitto. Siihen on mahdollista lasten hyväksyttyinä tulla. Lapsesi saavat synnyinlahjana suvaitsevaisuutta ja erilaisuuksien hyväksymistä. Tämän kerron lievästi cp-vammaisena kahden aikuisen lapsen äitinä. Vertaistukea voisit toivoaksena saada paikallisesta cp-yhdistyksestä. Yhdistyksen retkille ja kokouksiin vein lapseni pienestä pitäen. Heistä tuli hyvin suvaitsevaisia ja erilaisuutta sietäviä kansalaisia.

      • saaruska94

        Kiitoksia, minua siis tsempataan :)

        Minulla ei ole kuitenkaan minkäänlaista tarvetta tavoitella "normaaliutta" esim. vammattoman poikaystävän avulla sekä perhehaaveilla, hän vain nyt osui kohdalleni. Kyllä voisin ihan hyvin seurustella sekä perustaa perheen kaltaiseni kanssa.


    • Prominent

      Ole huoletta, moisia säädöksiä ei ole olemassakaan!

    • juppsis

      jos se vamma on periytyvää sorttia ni en kyl hommais kersaa.

      • tietäjäk

        No ainakaan cp ei periydy.


      • saaruska94
        tietäjäk kirjoitti:

        No ainakaan cp ei periydy.

        Cp-vamma ei periydy, mutta synnytys voi olla vaikea. Oma vammani on kuitenkin lievä, ja vika on juurikin jaloissa, mutta pystyn kävelemään kuitenkin omin jaloin. Mitä lievempi vamma, niin sitä tavallista elämää pystyn kuitenkin elämään.


    • Leppäniemenkerttu

      Totta kai vammaisilla on oikeus saada lapsi!

      Varmaan kaikenlaisia töksäyttelijöitä riittää. Ymmärrän joidenkin epäilevyyden, jos vanhemmalla on erittäin vaikea JA hyvin vahvasti perinnöllinen vamma. Silloin adoptio voisi olla harkinnanarvoinen juttu.

      Mutta muuten, vammaisilla on täysi oikeus lisääntyä. On helppo uskoa, että vammaisen vanhemman lapsesta tulee suvaitsevainen.

      • Missä_lapsen_oikeudet

        Mutta kun se adoptio on todella tarkka prosessi, ihan jopa ns. terveitäkin tarkkaillaan ja vaaditaan mitä ihmeellisempiä kriteerejä, kuten vaikkapa kristillistä kasvatusta.

        Tosin kerran ehdotin eräälle AS-tuttavalle adoptiota kuin biologisen lapsen hankkimista, koska tämä kertoi haluavansa lapsia AS-poikaystävänsä kanssa, ja kaikkein pahinta on, että hänen kihlatullaansa AS vaikeana kun taas tuttavalla hyvin lievä. Molemmat on tosin sosiaalisia tapauksia ja sillähän tuttava perusteli, että hän voi hyvin opettaa lapselle, jos tällä tulee olemaan AS, sosiaalisia taitoja ja sitten vetoaa siihen, että erityisopettajaksi opiskelevana hänellä on tiedot ja taidot asiaa varten. Ei häntä itseään haittaisi, jos lapsella tulee olemaan AS tai vielä pahempaa. Hohhoijaa, ei ymmärrä ei. Ei halua vieraan ihmisen lapsia, vaan nimenomaan sillä pitää olla isän ja äidin piirteet, ominaisuudet jne. ja haluaa nähdä, kun se kehittyy vauvasta aikuiseksi omilla geeneilläänsä. Sitten kiistellään, onko terveellä homoparilla oikeus adoptioida lapsi. Tai yksinelävällä. Eri asia olisi, jos toisella vanhemmalla on AS, silloin riskit voi olla pienet.

        CP ei periydy mutta synnyttäminen voi olla äidille vaarallista. Kun sun vammasi lievä niin voit hyvin perustaa perheen etkä näytä ajattelevan omia tarpeita ja toiveita, vaan lapsen parasta.


      • valttu
        Missä_lapsen_oikeudet kirjoitti:

        Mutta kun se adoptio on todella tarkka prosessi, ihan jopa ns. terveitäkin tarkkaillaan ja vaaditaan mitä ihmeellisempiä kriteerejä, kuten vaikkapa kristillistä kasvatusta.

        Tosin kerran ehdotin eräälle AS-tuttavalle adoptiota kuin biologisen lapsen hankkimista, koska tämä kertoi haluavansa lapsia AS-poikaystävänsä kanssa, ja kaikkein pahinta on, että hänen kihlatullaansa AS vaikeana kun taas tuttavalla hyvin lievä. Molemmat on tosin sosiaalisia tapauksia ja sillähän tuttava perusteli, että hän voi hyvin opettaa lapselle, jos tällä tulee olemaan AS, sosiaalisia taitoja ja sitten vetoaa siihen, että erityisopettajaksi opiskelevana hänellä on tiedot ja taidot asiaa varten. Ei häntä itseään haittaisi, jos lapsella tulee olemaan AS tai vielä pahempaa. Hohhoijaa, ei ymmärrä ei. Ei halua vieraan ihmisen lapsia, vaan nimenomaan sillä pitää olla isän ja äidin piirteet, ominaisuudet jne. ja haluaa nähdä, kun se kehittyy vauvasta aikuiseksi omilla geeneilläänsä. Sitten kiistellään, onko terveellä homoparilla oikeus adoptioida lapsi. Tai yksinelävällä. Eri asia olisi, jos toisella vanhemmalla on AS, silloin riskit voi olla pienet.

        CP ei periydy mutta synnyttäminen voi olla äidille vaarallista. Kun sun vammasi lievä niin voit hyvin perustaa perheen etkä näytä ajattelevan omia tarpeita ja toiveita, vaan lapsen parasta.

        Samaa voisi sanoo niistä vanhemmista, joilla on vaikea geenivirhe. Tunnen perheen, jossa on useita VAIKEAVAMMAISIA lapsia. Heidän kolme lasta ovat kehitysvammaisia ja siihen vielä päälle agu-tauti (ja tämä on kaikista pahinta!). Vain yksi perheenjäsenistä on välttynyt kehitysvammaisuudelta, on tällä hetkellä 13-vuotias ja käy normaalia koulua, mistä hän tuo hyviä arvosanoja kotiin.

        Kyseesä on aineenvaihduntasairaus. Valkuaisainetta aspartyyliglusamiinia kertyy soluihin ja näin ollen se vahingoittaa aivosolujen toimintaa, joka alentaa lapsen ikätasoa ja johtaa vaikeaan kehitysvammaisuuteen.

        Alussa lapsi vaikuttaa terveeltä, mutta leikki-iän tullessa ero ikätovereihin kasvaa ja oppiminen alkaa olemaan vaikeaa. Agu-lapsilla on puheen, tarkkaavaisuuden ja motoriikan häiriöitä, keskittymisen ja oppimisen vaikeuksia, levottomuutta, unettomuutta ja hengitysinfektioita. Koululainen agu-lapsi on lievästi ja keskivaikeasti kehitysvammaisen tasolla ja aikuistuessaan tämä sitten alentuu 2-vuotiaan tasolle. Eli taidot ja muisti ruostuu aikuistuessa, kun ikätaso laskee alaspäin. Nämä lapset tulee kuolemaan alle 50-vuotiaina, aikuisena ilmenee erilaisia sairauksia, kuten epilepsiaa ja osteoporoosia.

        Tällä hetkellä lapset ovat 7-, 10- ja 14-vuotiaita. Nämä kaksi murrosikäistä ovat alentuneetn 6-vuotiaan tasolle, nuorimmalla on puhe viivästyy ja on muitakin taitoja opittavana. 13-vuotias terve tyttö jää vähemmälle huomiolle vanhempien vahtiessa kehitysvammaisia lapsiaansa. Nämä vanhemmat ovat mukamas supervanhempia, kun on niin rankkaa kolmen vammaisen lapsen kanssa. Valittavat myös, kun on rankkaa. Niin, kannattaa tietoisesti tekemään niitä vammaisia lapsia. Älkää huonogeeniset ruvetko sikiämään, jos ootte tietoisia perinnöllisistä sairauksista yms. Onko tuo hauskaa? Tuskinpa lapset itsekään nauttii tilastaansa. Maailmassa on paljon orpolapsia vailla adoptiota ja täällä itsekkäät vanhemmat haluavat kokee sen raskaus- ja synnytyspaskan ja nähdä kun lapsi saa isän/äidin hymyn, piirteet vaikeavammaisuudesta huolimatta!


    • Ja tuo terveiden vanhempien "vammaisen lapsen parhaalla tavalla ohjaaminen" tuntuu tarkoittavan sitä että vammaisen itsenäistymishaaveita ei kunnioiteta millään tavalla, lytätään vaan että "ethän sinä pärjää kun sulla on tuo vamma"

      • kokemuksia_on

        Sanotaanhan sitä, että terveellä lapsella kuuluu olla terveet vanhemmat, jotka voivat ohjata lasta parhaalla mahdollisella tavalla ja sama juttu vammaisten lastenkin kohdalla. Eikö sitten vammainen, jolla aivotoiminta on kunnossa, voi ohjata tervettä lasta parhaalla mahdollisella tavalla? Tai siis kasvattaa, kumpi kuulostaa nyt sitten paremmalta sanalta.

        Kyllä muuten aika moni muukin erityislapsi joutuu tuon ohjauksen kohteeksi, vaikka olisivatkin normaaliälyisiä. Hyvä esimerkki tästä olen minä, ollessani pieni mulla todettiin dysfasia, johon tepsi puheterapia ja selvästä puheestanikin olisi nykypäivänä vaikea uskoa, että minulla on dysfasia (Kyllä, sanon edelleen on, diagnoosi on ja ja pysyy!). Sen lisäksi minulta löytyy matematiikan oppimishäiriö, mutta peruslaskut on hallussa siitä huolimatta. Onneksi kuitenkin ymmärrän muita asioita, mutta peruskoululaisena olin vähän laiska, eikä koulu maistunut, koulukiusaaminenkin oli yksi tekijä asiaan.

        Minulta siis pimitettiin nin monia asioita, kuten seksuaalisuus. Olen myös huomannut, että näitä asioita pimitetään myös muiltakin normaaliälyisiltä erityislapsilta. Ajatteleeko vanhemmat, ettei ADHD-ihmisellä tai cp-vammaisella voi olla seksielämää tai etteivät he ymmärrä niiden päälle mitään?


      • jatkan_vielä

        Ja heitä saatetaan holhotakin. Kaunistautuessani sain äidiltä kuulla: "Ei, ei, ei tuon näköisenä mennä minnekään.". Kyllä varmaan äiti saisi sydänkohtauksen, jos kuulisi miesten kehuvan minua söpöksi ja nätiksi. Meidänlaisille ihmisille siis kuuluu verkkarit ja tuulipuku päälle, moni kehitysvammainenkin puetaan epäsiististi. Moni muukin erityislapsi, mutta ei kehitysvammainen, on joutunut tämän holhouksen kohteeksi, ettei lapsella ole oikeutta huolehtia ulkonäöstä. Vanhempien ajatus varmaan on, ettei ne ymmärrä pukeutumisestakaan ja ulkonäöstä mitään, joten mitä väliä, jos on epäsiisti olemus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      46
      3167
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      12
      2033
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      18
      1492
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1375
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1351
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1261
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1171
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1105
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1054
    10. 22
      1047
    Aihe