Harvinainen sairaus voinko jättää koulun menemättä

TMAU

Olen 8 luokalla ja minulla on harvinainen sairaus nimeltä TMAU. Se on että haiset pahalta 24/7 vaikka pesisit tai käytät deodoranttia mitään ei auta. Sanoisin että hajuni on todella voimakas ja voi peittää koko huoneen tai auditoriumin. Se voi tehdä ihmiset huononoloiseksi ja yrjötystä.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Trimethylaminuria Lisää tietoa
Olen kärsinyt tästä sairaudesta 3 luokalta asti kun huomasin että ihmiset alkoivat valittaa pahasta hajusta kun olin aina ympärillä ja lisäksi kuulen kommentteja aina kun kuljen ihmisten ohi. Olen aina pessyt hampaani joten tämä ei voi johtua hampaiden hygienistä.
Elämäni on helvetillistä en voi olla muiden ihmisten ympärillä ilman että tulee paha olo saatanan hajusta taikka saada kavereida.
En näe mitään järkeä koulun menemisessä vaikka kaikki sanovat on pakko mennä.Suoritat koulun saadaksesi työpaikan mutta kun kukaan ei palkkaa haisulia joka karkottaa asiakkaat pois.
Voinko jättää koulun menemättä tämän sairauden takia koska "oppivelvollisuus" ja koska hajuni haittaa muita vai joudunko kärsimään tästä paskasta?

9

1263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä_murehdi

      Voit käydä kotikoulua, jos vanhempasi saavat sen järjestettyä. Ja aikuisena voit hakeutua sellaiseen työhön, jossa ei ole asiakaskontakteja.

    • kouluonläytävä

      Oppivelvollisuus on jokaisen täytettävä tavalla tai toisella. Niin sairasta ja vajaakykyistä ei ole, ettei oppivelvollisuus koskisi häntä.

      Jopa pyörätuolissa olevat puhekyvyttömät, syötettävät, juotettavat ja vaippoihin tarpeensa tekevät käyvät koulua vähintään siihen asti, kunnes pääsevät työkyvyttömyyseläkkeelle 18-vuotiaana. Vertaapa siihen omaa tilannettasi!

    • 15-12

      Onko sinulla diagnoosi sairaudesta?

      Jos diagnoosi on niin mietin että saisitkohan jostain korvausta tai tukea jotta voisit suorittaa oppivelvollisuuden yksityisessä opetuksessa?

      Ei tuon haisemisen takia kannata kaikessa silti luovuttaa. Johonkin työhönkin sinun on täysin mahdollista päästä aikanaan.

      • MKMSUSJ

        Ei, TMAU testi ei tehdä suomessa.


      • vfhgjgjvfgfddi

        Sillä tehdäänkö testiä Suomessa ei ole merkitystä. Sen voi teettää myös ulkomailla jossakin vakavasti otettavassa sairaalassa. Suomalainen lääkäri voi sitten näiden tutkimustulosten perusteella kirjoittaa suosituksen avustukseen. Asian voi kenties koordinoida jo suomalaisen lääkäriaseman kautta, useilla on valmiita yhteistyökumppaneita ulkomailla.

        Mitä tulee siihen, ettei voi muka koskaan mitään töitä tehdä, niin se on puppua. On lukemattomia mahdollisuuksia työllistyä etänä, esimerkiksi verkossa. Monet korkeakouluopinnotkin voi suorittaa jopa täysin etänä. Tai, jos ei älli riitä, niin ainahan voi luoda uransa vedenpuhdistamon jätealtaalla tai kaatopaikalla. Siellä ei kukaan sinun hajuhaittojasi edes huomaa.


    • JANSBS

      Mielenkiintoista. Kaikki aikuiset kiistävät että mitään hajua ei ole opettajat, therapeutti jne. Oon ollut poissa koulusta 4 k ja seuraksena jouduin suljetulle osastolle. Selitin et en mee kouluun koska haisen ja olo pahanee muilla kun oon ympärillä (ei mee perille) mutta osaston työntekijät sanoo että en haise.

      • trfdx

        Noniin, asia siis ratkesi. Toki harhojen todentuntuisuus ja sairaudentunnottomuus kuuluvat mielenterveysongelmiin, mutta sinun täytyy ne vain selättää. Henkilökunta siellä auttaa sinua kyllä.


    • Tsemppiä

      Hei, olen pahoillani, että joudut kokemaan tuon kaiken ilman tukea.
      TMAU on todella ikävä sairaus. Olen sen itse saanut kokea.
      Varaa aika terveyskeskus lääkärille ja pyydä lähete Perinnöllisyysneuvontaan.
      Tiesit myös kai, että tiettyjä ruokia tulee välttää kuten kananmunia, kalaa, papuja ja kaalia.

    • thingsgetbetter

      Mullakin on Tmau, oon eläny tän kanssa kuus vuotta. Ongelmana on, että pystyn kontroloimaan, koska haisen ja en haise, mut en hätä kakkosen jälleen tai seksin aikana. Yritän elää päivä kerrallaan, oon lukenu, et useimmilla näistä on lapsia ja he on naimisissa sun muuta.

      Kannattaa mennä kouluun, tiiän, et sua ahdistaa sun muuta mut mene. Sä et hävii mitään. Jos haluut, niin voidaan pitää yhteyttä. En oo mikään pedari, oon toivon mukaan menossa naimisiin ja itsellä kova vauvakuume :/

      Voimia ja ilmota ihmeessä, jos haluut jutella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      452
      3284
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      411
      2909
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2789
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2162
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      1990
    6. 176
      1390
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1337
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1216
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      77
      1181
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1030
    Aihe