milloin tilin voi lopettaa

nyyhky68

Omaisen perunkirjoitus tehty 14.4 ja olen ainoa perijä kyse vain muutamasta tuhannesta eurosta. Koska voin siirtää rahat omalle 2 tilille

6

82

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin

Kun perunkirjoitus on toimitettu.

Tosin jos perittävä oli (tai oli ollut) naimisissa, pitää ensin toimittaa omaisuuden ositus.

• Näin

Tosin tilliä ei kannata vielä lopettaa, jos sinne tulossa esimerkiksi veronpalautuksia.

• perukirjaym

http://www.finanssivalvonta.fi/fi/Finanssiasiakas/Asiointi/Kuolinpesa/Asiakirjat/Pages/Default.aspx
      "
      Pankille toimitettavat asiakirjat

Kuolinpesän pankkiasioiden hoito edellyttää, että pankille esitetään ainakin seuraavat selvitykset:
      perukirja ja mahdollinen testamentti tai vaihtoehtoisesti perukirjan jäljennös, jossa on maistraatin todistus siitä, että pesän osakkaat on merkitty oikein perukirjaan. Perukirjasta pankki saa tiedon siitä, ketkä ovat kuolinpesän osakkaina oikeutettuja määräämään pesän varallisuudesta.
      vainajan täydellinen sukuselvitys
      valtakirja jokaiselta sellaiselta pesän osakkaalta, joka ei ole paikalla henkilökohtaisesti."

• nyyhky68

Perunkirjoitus toimitettu 16.4 verottajalle ja eronnut vuonna-88 joten ei lienee mitään merkitystä.veronpalautusta tulossa nyt 10 e eli kun kuoli helmikuussa niin tili pitäisi pitää ensi vuosiin kun tämä verotuskausi loppuu

• Näin

Osituksesta tarvitaan selvitykseksi osituskirja.

Jos se on kadonnut tai jäänyt jostain syystä kokonaan tekemättä, niin toimitat pankkiin tältä ex puolisolta lausuman siitä, että ositus on toimitettu ja että hänellä ei ole mitään vaatimuksia kuolinpesää kohtaan.

Muussa tapauksessa ositus pitää toimittas nyt tai tarvitset ainakin tämän entisen puolison suostumuksen tilin lopettamiseen ja varojen siirtoon.

• hankala_änkyrä

"...ja eronnut vuonna-88 joten ei lienee mitään merkitystä."

Tällä seikalla voi (valitettavasti) olla hyvinkin suuri merkitys. Jos ositus on aikanaan jäänyt tekemättä, niin siinähän sitten sorvaatte sitä yli 25 vuoden jälkeen.

"...ja olen ainoa perijä..."

Perijä kylläkin, mutta et välttämättä ainoa kuolinpesän osakas.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      83
      4439
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      101
      3850
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3519
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3180
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      41
      2671
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2529
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2352
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2046
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      15
      1762
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      35
      1715
    Aihe