Kalastusta Isanissa

Riisipeltojen viereen on pengerretty vesi altaita liki joka tilalla.Altaista saa hyvin kalaa.ns.heittoverkoilla kalastetaan,verkon laidoilla kettinki painot.Verkko viskataan veteen ja se painuu pohjaan.
Sitten ukot tarkistaa,onko kaloja verkon alla.Usein on.Jotain mateen sukulaisia,aika maukkaita ja isoja,noin mateen kokoisia,
Olen ampunut lintuja mustaruuti aseella joskus.Suusta ladattavia tosi vanhan ajan aseita.Mutta hyvin toimii.

15

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Thaimaantalollinen

      Tarkoittanet Catfishiä, englanniksi? Niitä on kaikilla toreilla myynnissä elävinä ja usein myös grillattuna, meilläpäin. Ihan hyvän makuinen kala. Purosta ja tyhjennettävästä lammikosta olen ollut pyytämässäkin. Sammakoita pyytävät paljon noilla heittoverkoilla ja vain määrätyt sammakot kelpaavat syötäväksi, jotain käärmeitä myös kauppaavat joillakin toreilla syötäväksi.
      Video tuosta kalasta: https://www.youtube.com/watch?v=WDwfHYkAGjM

      • buriman

        Sitten kaivoivat myös olisko kotiloita, kun uimassa ja käsin kaivoivat pinnalla kelluvaan kattilaan, olisin syönyt enemmänkin mutta oli mulle jo liikaa chiliä soosissa. Kysyisin nim. Mahasarakhamilta, että miksiköhän esim. kanaa valmistetaan aina luut murskaten sillä isolla veitsellä eikä kukaan ole yrittänytkään muuten? Muuten aina herkkuruokia saanut enkä valita, mutta en ole kehdannut heiltä kysyäkkään kun pitää aina varoen syödä... Kiitosta vaan :)


      • Thaimaantalollinen
        buriman kirjoitti:

        Sitten kaivoivat myös olisko kotiloita, kun uimassa ja käsin kaivoivat pinnalla kelluvaan kattilaan, olisin syönyt enemmänkin mutta oli mulle jo liikaa chiliä soosissa. Kysyisin nim. Mahasarakhamilta, että miksiköhän esim. kanaa valmistetaan aina luut murskaten sillä isolla veitsellä eikä kukaan ole yrittänytkään muuten? Muuten aina herkkuruokia saanut enkä valita, mutta en ole kehdannut heiltä kysyäkkään kun pitää aina varoen syödä... Kiitosta vaan :)

        Vaikka en mahasarakham olekaan, niin vastaus on aika yksinkertainen, luut rikkomalla maku paranee. Luuydinhän myös muissakin, kuin kanoissa on maukasta(makuasioita).


      • vilo

        vai kissa kalaa grillatuna.ja vielä torilta thaimaassa.mikähän tori se on?en ole vielä löytänyt ko. toria(käynyt vasta muutaman kerran)rotii paistetaan,kaikki muu keitetään.


      • buriman
        Thaimaantalollinen kirjoitti:

        Vaikka en mahasarakham olekaan, niin vastaus on aika yksinkertainen, luut rikkomalla maku paranee. Luuydinhän myös muissakin, kuin kanoissa on maukasta(makuasioita).

        Kiitos vaan mutta ei kanassa niin paljon ydintä ole että sen takia...?? Hmm... itse ajattelin, helpompi vaan chop chop ja pataan. :) kun se "soosi" kuitenkin aika spaissia. Noh vilo on näköjään aina vaan vihainen, ei matkalla... :) Thanks Talollinen, minäkin vielä varmasti. Khap


      • Thaimaantalollinen
        vilo kirjoitti:

        vai kissa kalaa grillatuna.ja vielä torilta thaimaassa.mikähän tori se on?en ole vielä löytänyt ko. toria(käynyt vasta muutaman kerran)rotii paistetaan,kaikki muu keitetään.

        Vilo nyt on niitä nk. uusavuttomia Thaimaahan tutustujia, joten ymmärrettävää, ettei pienellä Thaimaan kokemuksella kaikkea tiedä. Monissakin paikoissa kärryjensä kanssa grillaavat näitä kaloja myyntiin, suoraan grillistä olemme ostaneet moniaita kertoja.
        Tuolla maailmalla, kun liikkuu, kannattaa pitää silmät avoinna, tietenkin jossain Isaanin korvessa, voi löytyä paikkoja, joissa ei kissakalaa grillattuna saa.
        Jonkun kerran olemme yli kymmenenvuotta sitten siankin teurastaneet, kaltanneet ja paloitelleet, naudan teurastusta vain katsonut vierestä ja tuoretta lihaa ostaneet. Lukuisia muitakin asioita on aikojen kuluessa eteeni tullut, mutta enpä kaikesta viitsi kertoa.
        ps. Tuo kanan luiden rikkominen on Thaimaalaisen vaimoni antamaa tietoa ja uskon kyllä siihen.


      • buriman
        Thaimaantalollinen kirjoitti:

        Vilo nyt on niitä nk. uusavuttomia Thaimaahan tutustujia, joten ymmärrettävää, ettei pienellä Thaimaan kokemuksella kaikkea tiedä. Monissakin paikoissa kärryjensä kanssa grillaavat näitä kaloja myyntiin, suoraan grillistä olemme ostaneet moniaita kertoja.
        Tuolla maailmalla, kun liikkuu, kannattaa pitää silmät avoinna, tietenkin jossain Isaanin korvessa, voi löytyä paikkoja, joissa ei kissakalaa grillattuna saa.
        Jonkun kerran olemme yli kymmenenvuotta sitten siankin teurastaneet, kaltanneet ja paloitelleet, naudan teurastusta vain katsonut vierestä ja tuoretta lihaa ostaneet. Lukuisia muitakin asioita on aikojen kuluessa eteeni tullut, mutta enpä kaikesta viitsi kertoa.
        ps. Tuo kanan luiden rikkominen on Thaimaalaisen vaimoni antamaa tietoa ja uskon kyllä siihen.

        Heh vaimoa on Aina hyvä uskoa, varsinkin juuri noissa Thairuoka-asioissa. :) Siellä likkkaverin kotikyläs tuli syötyä kerran sellainen peukalon kokoinen ötökkä kun olin sellaisia ostanut, mut olis kuulemma pitäny kypsentää ensin. Ei hyvää. Muuten oli kyllä aina hauskaa syödä kaikki yhdessä hyvää ja terveellistä ruokaa, tähteet sitten koiralle ja sen jämät parille kanalle joo kaikille jotain. :)


      • vilo
        Thaimaantalollinen kirjoitti:

        Vilo nyt on niitä nk. uusavuttomia Thaimaahan tutustujia, joten ymmärrettävää, ettei pienellä Thaimaan kokemuksella kaikkea tiedä. Monissakin paikoissa kärryjensä kanssa grillaavat näitä kaloja myyntiin, suoraan grillistä olemme ostaneet moniaita kertoja.
        Tuolla maailmalla, kun liikkuu, kannattaa pitää silmät avoinna, tietenkin jossain Isaanin korvessa, voi löytyä paikkoja, joissa ei kissakalaa grillattuna saa.
        Jonkun kerran olemme yli kymmenenvuotta sitten siankin teurastaneet, kaltanneet ja paloitelleet, naudan teurastusta vain katsonut vierestä ja tuoretta lihaa ostaneet. Lukuisia muitakin asioita on aikojen kuluessa eteeni tullut, mutta enpä kaikesta viitsi kertoa.
        ps. Tuo kanan luiden rikkominen on Thaimaalaisen vaimoni antamaa tietoa ja uskon kyllä siihen.

        jeesus noita sun juttuja.hommaa nyt ensin se thai vaimo.minulla on thai vaimo.meillä on talo siellä.olen ollut siellä aika monta kertaa.


      • vilo
        Thaimaantalollinen kirjoitti:

        Vilo nyt on niitä nk. uusavuttomia Thaimaahan tutustujia, joten ymmärrettävää, ettei pienellä Thaimaan kokemuksella kaikkea tiedä. Monissakin paikoissa kärryjensä kanssa grillaavat näitä kaloja myyntiin, suoraan grillistä olemme ostaneet moniaita kertoja.
        Tuolla maailmalla, kun liikkuu, kannattaa pitää silmät avoinna, tietenkin jossain Isaanin korvessa, voi löytyä paikkoja, joissa ei kissakalaa grillattuna saa.
        Jonkun kerran olemme yli kymmenenvuotta sitten siankin teurastaneet, kaltanneet ja paloitelleet, naudan teurastusta vain katsonut vierestä ja tuoretta lihaa ostaneet. Lukuisia muitakin asioita on aikojen kuluessa eteeni tullut, mutta enpä kaikesta viitsi kertoa.
        ps. Tuo kanan luiden rikkominen on Thaimaalaisen vaimoni antamaa tietoa ja uskon kyllä siihen.

        pikku juska.ne katu grillit kiellettiin nyt keväällä kun olimme siellä.


      • Taimaantalollinen
        vilo kirjoitti:

        pikku juska.ne katu grillit kiellettiin nyt keväällä kun olimme siellä.

        Höpö, höpö, omiansa juttelee vilo! Eilen käväisimme Bangkokissa päiväreissun, asioilla ja sielläkin oli vanhat systeemit, katugrillit toiminnassa, mutta vain mustekalaa oli "kaloista" tarjolla ja tietenkin normi kanansydämiä, makkaraa yms. Matkanvarrella lukuisia pikkugrillejä tarjoamassa antejaan ja täällä kotipaikallakin samoin!


      • Savonreissumies
        vilo kirjoitti:

        pikku juska.ne katu grillit kiellettiin nyt keväällä kun olimme siellä.

        Onkohan tämä vilo koskaan käynytkään Thaimaassa? Niin outoja ovat kirjoituksensa!


    • farangkhiinok

      Täällä keskisessä Thaimaassa on myös tuommoista mateen näköistä kalaa ja sitä kutsutaan nimellä panin. En tiedä mikä kala se sitten suomeksi on mutta oikein maukas kala tom yum kalakeitossa. Ja torilta myös voi ostaa sitä jos haluaa mutta ei ole ollut tarvista kun nuo riisipellot ovat pullollaan kalaa. Kerran on tarttunut myös mato onkeen vaikka se ei normaalisti matoseen nappaa. Pyydetään yleensä verkoilla tai pumppaamalla vesivarastoja tyhjäksi. Sen jälkeen invertteri selkään ja sähköä kalalle niin tulevat esiin piiloistaan.

      • Thaimaantalollinen

        Tuota sähkökalastusta olen jonkun kerran ollut mukana katsomassa, tehokas laite. En kuitenkaan halunnut sinne altaan pohjaan lähteä uimahousuissa kahlaamaan, joten jäi vain katseluksi osaltani. Kerran illan pimetessä tehokkaalla akkukäyttöisellä otsalampulla homma jatkui. Muutakin kalaa lammikossa oli kasvanut. Tyhjennettävä vesi käytettiin sokeriruokopellon kasteluun. Samasta paikasta tuli myös jotain taskuravun kaltaista äyriäistä, muutama kappale.


      • BUR

        Voisi olla vaikka Pangasius eli haimonni. Se minusta näyttää kyllä enempi kuhalle. Sitä saa Suomessa vaikka Prisman kalahyllystä pakastettuna. Alunperin kuulemma on kotoisin Vietnamista.


    • farangkhiinok

      Joo se tuikkaa aika kovat tällit se kannettava invertteri jos kohdalle sattuu. Olen ollut mukana kaloja keräämässä ja joskus on kädet sattunut väärään paikkaan. Tehokkaasti sen avulla saa kalastettua. Tosin jos virkavalta saapuu paikalle on luvassa oikeudenkäynti ja muikeat sakot.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      69
      2010
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      129
      1396
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1363
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      664
    Aihe