Tarvitseeko tuuletusta?

Fanan

Juu elikäs! Olen tilannut koneen osissa r5 kotelolla. Se on miditoweri ja ATX yhteensopiva, mutta mATX tilattu, en aio pelata enempää koskaan ehkä viikon kerralla laneilla mahollisesti. Ei tule pelattua pelejä(BF4...) ultrilla, pääpelit H1Z1, CS:GO ja Rust. Mietin että onko tuuletin/vesijäähdytys tässä tapauksessa tarpeellinen? lisä tuulettimia ei ole siis tilattu. Ja jos mielestäsi on tarpeellinen, saa ehdottaa jotain tiettyä..! :) Kiitos avusta kone-tietäjät!

11

206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fanan

      Kone siis Saksata tilatuilla osilla 1100€ joten ei mikään hyytyvä yksilö.

    • fdsafdsa

      Kotelonko perusteella meidän pitäisi tietää koneen jäähdytystarve?

      No yleensä koneet eivät mitään ylimääräistä jäähdytystä tarvitse ja tuossa kotelossa on ihan ok jäähdytys omasta takaa, joten karkea vastaus on, että et tarvitse mitään.

      • Fanan

        Kiitos vastauksesta! :) Olen aloittelija näissä jutuissa ja en tiedä, minkä perusteella jäähdytystarve katsotaan etc.


      • fdsafdsa
        Fanan kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! :) Olen aloittelija näissä jutuissa ja en tiedä, minkä perusteella jäähdytystarve katsotaan etc.

        Lähinnä prosessorin ja näytönohjaimen mukaan (ja ylikellotetaanko niitä). Tosin silloinkaan ei ole aina välttämätöntä hankkia lisätuulettimia. Aina kun kysyy jotain tietokoneesta, olisi hyvä luetella ainakin olennaisimmat komponentit ja asiat:

        prosessori
        emolevy
        näytönohjain
        virtalähde
        käyttöjärjestelmä
        kotelo

        ja näiden lisäksi kaikki mikä liittyy yhteen kysymyksen kanssa

        Lisäjäähdytystä tarvitset _ehkä_ jos sinulla on Crossfire/SLI kokoonpano JA/TAI aiot ylikellottaa i7-prosessoria tai 2011 / 2011V3 kantaista prosessoria.


    • pelikonsoliexpertti

      Jätä koneesta yksi sivu auki, tai leikkaa peltisaksilla nyrkinmentävä kolo. Sitten menet esim. Prismaan ja ostat löylykauhan ja vesiastian. Osta myös kondomeita ja suklaata matkaevääksi. Noin. kotiin päästyäsi mene ja täytä äsken ostamasi vesiastia. ota se mukaan nyt ja aseta vesiastia löylykauha pelikoneen viereen. Nyt voit aloittaa pelaamisen. koneen kuumentuessa liikaa heitä nyt kauhalla vettä koneen kyljessä olevaan reikään.
      Ostit myös suklaata ja kondomeita. söitkö kaikki suklaat matkalla? en tiedä miksi pyysin ostamaan kondomeita. Nyt sulla on niitäkin :)
      Osta ensi kerralla rusinoita matkaeväiksi ja liukuvoidetta.
      Nyt sinulla liukuvoidetta, kondomeita ja löylykauha... ;)

      • fdsafdsa

        "Nyt sinulla liukuvoidetta, kondomeita ja löylykauha... ;)"

        Miten ihmettä noita voisi hyödyntää yhdessä? Jos löylykauhaan laittaa sluikkaria niin sehän voi kirvota kädestä ja lentää löylyn seinään ja entäs kondomit sitten. Vesisotaako aiot saunassa leikkiä?


      • fdsafdsa

        Tietysti sluikkaria ja hieman shampoota voisi sekoittaa keskenään ja laittaa avattuun kortsuun sisälle. Kortsu jätetään sitten saunan lauteille kun sieltä lähdetään porukalla pois. Jos seuraava saunavuoro kävelee vastaan, voi omaa saunakaveria läpsäyttää vielä pakaroille ja hymyillä salaperäisesti vastaankävelijöille.


      • pelikonsoliexpertti
        fdsafdsa kirjoitti:

        "Nyt sinulla liukuvoidetta, kondomeita ja löylykauha... ;)"

        Miten ihmettä noita voisi hyödyntää yhdessä? Jos löylykauhaan laittaa sluikkaria niin sehän voi kirvota kädestä ja lentää löylyn seinään ja entäs kondomit sitten. Vesisotaako aiot saunassa leikkiä?

        ;"D

        Totesin vain, että nyt niitäkin on. Se on jokaisen oma asia mihinkä niitä käyttää. yhdessä tai erikseen vai säilyttääkö vain kaapissa.. ;)


      • pelikonsoliexpertti
        fdsafdsa kirjoitti:

        Tietysti sluikkaria ja hieman shampoota voisi sekoittaa keskenään ja laittaa avattuun kortsuun sisälle. Kortsu jätetään sitten saunan lauteille kun sieltä lähdetään porukalla pois. Jos seuraava saunavuoro kävelee vastaan, voi omaa saunakaveria läpsäyttää vielä pakaroille ja hymyillä salaperäisesti vastaankävelijöille.

        Tää on muuten hyvä idea :) olen tämmösiä kortsupiloja tehnytkin joskus.


    • AsusDeluxe

      Minä taas ajattelen asiaa niinpäin, että kun on useampi tuuletin, niin tuulettimet voi laittaa pyörimään hyvinkin hitaalle ja silti ilma liikkuu kunnolla. Lopputulos on hiljaisempi.
      Eihän niitä kaikkia tuuletinpaikkoja tietenkään tarvitse käyttää, mutta kyllä koneessa silti on hyvä olla tuuletus kunnossa.

      Tuo kotelo on kyllä aika hyvin ilmastoitu, et voihan tuo vakionakin olla ihan toimiva, ellei tosiaan mitään saunan osia sisälle ala lykkimään.

      • fdsafdsa

        "Minä taas ajattelen asiaa niinpäin, että kun on useampi tuuletin, niin tuulettimet voi laittaa pyörimään hyvinkin hitaalle ja silti ilma liikkuu kunnolla. Lopputulos on hiljaisempi."

        Tuossa lähtisin sitten valitsemaan koteloa ja prosessorijäähdytintä, joissa tuulettimen halkaisija mahdollisimman suuri - kuitenkin sellainen että voidaan käyttää yleisesti saatavia osia, ei mitään kotelovalmistajan omaa tuuletinta, joka koostaan huolimatta voi silti olla kohtuullisen äänekäs.

        Lisäksi - jos siis hiljaisuus on tärkeää - valitsisin hybridituulettimellisen näytönohjaimen ja virtalähteen, joissa tuuletin pysähtyy kokonaan peruskäytössä. Näistä esimerkkinä XFX:n BEFX-tuotekoodiset virtalähteet, jotka toisaalta kovassa käytössä saattavat olla hieman äänekkäitä, mutta pelatessa ääntä ei kuule. Peruskäytössä kuitenkin täysin äänetön. Näytönohjaimeksi taas ei taida sitten olla muita vaihtoehtoja kuin Asusin STRIX-sarja, jossa myös tuulettimet pysähtyvät kokonaan peruskäytössä.

        Prosessorituulettimeksi valitsisin tuolloin joko esimerkiksi Noctua NH-U14S (tjsp) tai sitten jonkin todella ison, passiivisenakin 80-90 wattiin asti riittävän prosessorituulettimen ja asentaisin siihen suuren hiljaisen puhaltimen.

        Kotelo saisi silti olla kohtuullisen suljettu, kuten Fractalin R5. R5:n kanssa vaihtaisin alkuperäiset tuulettimet 140mm deepsilentteihin tai vastaaviin.

        Lisätuulettimien tarpeen arvioisin sen perusteella, että riittääkö oletusjäähdytys vai ei. Ulospäinpuhaltamaan asennetut tuulettimet ovat helposti äänekkäimpiä.

        Sellaista koteloa ei ole vielä vastaan tullut, johon olisin täysin tyytyväinen. Turhautuneimpina hetkinä olen miettinyt sitäkin, että suunnittelisi itse "täydellisen" kotelon hiljaisuuden ja tuuletuksen osalta ja yrittäisi haalia jostain rahoitus siihen että joku teollinen muotoilija suunnittelisi perusidean ympärille siistin näköisen kotelon piirrustukset ja sitten koppa tuotantoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 97
      1824
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1815
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1804
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1340
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1300
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1276
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1271
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe