Saako viritetyllä mopolla ajaa A-kortilla?

a-kortillinen

Saanko ajaa viritetyllä mopolla (kulkee yli 80 km/h), kun mulla on A-luokka ajokortissa, eli ns. moottoripyöräkortti?

En ole koskaan tullut ajatelleksi asiaa. Ikää 32, ja kun en ole ajanut moottoripyörää yli viiteen vuoteen, niin on vähän unohtunut nämä asiat.

19

3855

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4ewds

      Epäilemättä olet myöskin tehnyt muutkin tarvittavat rakenteelliset muutokset mopoosi kuin ne nopeuteen vaikuttavat, muuntokatsastanut ja rekisteröinyt moposi moottoripyöräksi, maksanut siitä autoveron ja ottanut asianmukaisen liikennevakuutuksen?

      Jos et, niin tuolta voit arvioida paljonko kiinnijääminen maksaa:

      http://www.trafi.fi/mopoilu/mopolla_liikenteessa/viritetty_mopo_on_moottoripyora

      Tietysti rapsulta ajo-oikeudetta ajamisesta vältyt.

      • 10-8

        ***Jos et, niin tuolta voit arvioida paljonko kiinnijääminen maksaa:****


      • a-kortillinen

        Jep jep, näin vähän arvelinkin, eli sen "mopon" on oltava myös rakenteellisesti moottoripyörä (mitä nämä muutokset sitten käytännössä ovat, onko edes mahdollista?). Tuli joskus 24-vuotiaana sellainen fiilis, että kunnon prätkä on saatava, pari kesää jaksoin ajella ja sitten tuo harrastus jäi ja myin pyöräni pois. Kuitenkin tuonne talliin on jäänyt tollainen ns. enduromopo ja tuli vähn fiksailtua sitä silloin aikoinaan, että aikamoista vauhtia sillä kyllä pääsee. Eli ei kannata lähteä ajamaan.


    • mitenkäs-on

      Yksi kysymys tässä nousee mieleen: menettääkö ajo-oikeuden?

      Siis jos ajaa vaikka 80 km/h -alueella 80 km/h, eli ei ylinopeutta, promillet nollat ja A-kortti löytyy?

      Osaako joku vastata? Tuolla Trafin sivuilla mainitaan ajokiellosta, mutta siinä ilmeisesti viitataan lähinnä noihin mopoikäisiin.

      • 10-5

        Mopon rakenteellinen nopeus on 45 km/h, joten ylinopeus olisi melko suuri. Tapauksesta riippuen kyse voi olla joko törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, tai ainakin vakavasta piittaamattomuudesta. Molemmista seuraa ajokielto iästä riippumatta.


      • Holbrand
        10-5 kirjoitti:

        Mopon rakenteellinen nopeus on 45 km/h, joten ylinopeus olisi melko suuri. Tapauksesta riippuen kyse voi olla joko törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, tai ainakin vakavasta piittaamattomuudesta. Molemmista seuraa ajokielto iästä riippumatta.

        Nyt on kyllä pakko kommentoida, sillä edellisen vastauksen kirjoittaja on aivan pihalla. Ei kannattaisi kirjoitella aivan mututuntumalla vastauksia ilman mitään todellista tietoa.

        Ensinnäkin törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja/tai vakava piittaamattomuus ei riipu käytetystä ajoneuvosta, se riippuu ylinopeuden määrästä. 80km/h on ihan normaali nopeus useilla kehäteillä ja maanteillä. Se on alle sallitun nopeuden monilla moottoriliikenneteillä, maanteillä ja moottoriteillä varsinkin kesäaikaan.

        Toisekseen mopot ovat aliviritettyjä Suomessa laillisesti myytäessä. Suurin osa mopoista kulkee 70-110km/h tehtaalta tullessaan ja niiden jarrut ja muut ajo-ominaisuudet ovat vastaavasti tehtaalla suunnitellut. Suomessa mopoihin asennetaan kuristin tai muulla tavoin rajoitetaan tehoja, jolla saadaan nopeus Suomen lain mukaan sallittuun 45 km/h rajoihin.

        Kolmanneksi viritetyllä (tai oikeastaan useimmin tehdasasetuksiin palautetulla) mopolla ajamisesta EI seuraa ajokieltoa, mikäli henkilöllä on moottoripyörä (A) kortti, koska "viritetty" mopo rinnastetaan moottoripyörään.

        Todelliset seuraukset on jo mainittu yllä, mitä vastaaja ei ilmeisesti ymmärtänyt lukea; eli viritetty mopo on katsastettava ja luokiteltava moottoripyöräksi Suomen lakien mukaan, siitä on maksettava moottoripyörää vastaava vero ja vakuutukset.

        Neljänneksi ajokieltoon määrääminen riippuu ennen kaikkea ajo-oikeudetta ajamisesta, tai liikennesääntöjen vakavasta rikkomisesta, ei mopon muuntamisesta moottoripyöräksi sinänsä millään tavalla.

        Täytyy sanoa, että kyllä sait mahtumaan lyhyeen vastaukseen suuren määrän virheellistä tietoa, pisteet siitä.


      • 20-12
        Holbrand kirjoitti:

        Nyt on kyllä pakko kommentoida, sillä edellisen vastauksen kirjoittaja on aivan pihalla. Ei kannattaisi kirjoitella aivan mututuntumalla vastauksia ilman mitään todellista tietoa.

        Ensinnäkin törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja/tai vakava piittaamattomuus ei riipu käytetystä ajoneuvosta, se riippuu ylinopeuden määrästä. 80km/h on ihan normaali nopeus useilla kehäteillä ja maanteillä. Se on alle sallitun nopeuden monilla moottoriliikenneteillä, maanteillä ja moottoriteillä varsinkin kesäaikaan.

        Toisekseen mopot ovat aliviritettyjä Suomessa laillisesti myytäessä. Suurin osa mopoista kulkee 70-110km/h tehtaalta tullessaan ja niiden jarrut ja muut ajo-ominaisuudet ovat vastaavasti tehtaalla suunnitellut. Suomessa mopoihin asennetaan kuristin tai muulla tavoin rajoitetaan tehoja, jolla saadaan nopeus Suomen lain mukaan sallittuun 45 km/h rajoihin.

        Kolmanneksi viritetyllä (tai oikeastaan useimmin tehdasasetuksiin palautetulla) mopolla ajamisesta EI seuraa ajokieltoa, mikäli henkilöllä on moottoripyörä (A) kortti, koska "viritetty" mopo rinnastetaan moottoripyörään.

        Todelliset seuraukset on jo mainittu yllä, mitä vastaaja ei ilmeisesti ymmärtänyt lukea; eli viritetty mopo on katsastettava ja luokiteltava moottoripyöräksi Suomen lakien mukaan, siitä on maksettava moottoripyörää vastaava vero ja vakuutukset.

        Neljänneksi ajokieltoon määrääminen riippuu ennen kaikkea ajo-oikeudetta ajamisesta, tai liikennesääntöjen vakavasta rikkomisesta, ei mopon muuntamisesta moottoripyöräksi sinänsä millään tavalla.

        Täytyy sanoa, että kyllä sait mahtumaan lyhyeen vastaukseen suuren määrän virheellistä tietoa, pisteet siitä.

        Hoh, hoijaa. Koska kyse on joka tapauksessa mopo, jonka rakenteellinen nopeus on 45 km/h, niin suuremmalla nopeudella ajatteaesa syylistytään ylinopeuteen, vaikka teko olisi ajettu tiellä, missä suurin sallittu nopeus on 80 km/h. Ei laiton viritys tee moposta kevytmoottoripyörää, jolla saisi jaa mopoa lujempaa.
        Traktorilla saa ajaa korkeintaan 50 km/h, tai 20 km/h rakenteesta riippuen, olkoot tiellä mikä nopeus tahansa.
        Ainoastaan sinä olet niin typerä, ettet ymmärrä, mitä tarkoittaa tapauksesta riippuen. Ei siinä tarkoiteta kulkuvälinettä, jolla ylinopeus ajetaan, vaan muita olosuhteita. Esim. 80 km/h pihakadulla on törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista, ajettiin se sitten mopolla, tai autolla.


      • Holbrand
        20-12 kirjoitti:

        Hoh, hoijaa. Koska kyse on joka tapauksessa mopo, jonka rakenteellinen nopeus on 45 km/h, niin suuremmalla nopeudella ajatteaesa syylistytään ylinopeuteen, vaikka teko olisi ajettu tiellä, missä suurin sallittu nopeus on 80 km/h. Ei laiton viritys tee moposta kevytmoottoripyörää, jolla saisi jaa mopoa lujempaa.
        Traktorilla saa ajaa korkeintaan 50 km/h, tai 20 km/h rakenteesta riippuen, olkoot tiellä mikä nopeus tahansa.
        Ainoastaan sinä olet niin typerä, ettet ymmärrä, mitä tarkoittaa tapauksesta riippuen. Ei siinä tarkoiteta kulkuvälinettä, jolla ylinopeus ajetaan, vaan muita olosuhteita. Esim. 80 km/h pihakadulla on törkeää liikenneturvallisuuden vaarantamista, ajettiin se sitten mopolla, tai autolla.

        Voi jeesus, että voit olla tyhmä. Ei näköjään riitä, että edes vastaa loogisesti ja lakikirjaa tuntien toisin kuin sinä.

        http://www.motot.net/wiki/Virittämisen_seuraukset

        Virittäminen

        Mikäli sylinteritilavuus on enemmän kuin 50cc (kevyissä nelipyörissä moottorin teho yli 4kW) tai huippunopeus ylittää 45km/h, kyseessä on viritetty mopo joka oikeuskäytännössä rinnastetaan yleensä rekisteröimättömään kevytmoottoripyörään. Tämä johtaa rekisterikilpien poistoon ja uudelleenkatsastukseen. Mikäli kuljettajalla ei ole vähintään A1-korttia, hän on syyllistynyt ajo-oikeudetta ajamiseen. AKE saattaa vaatia suoritettavaksi kevytmoottoripyöräverot, oikealta nimeltään autovero ja lisäksi poliisi voi määrätä sakkoja rakenteellisten muutosten ja muiden rikkeiden takia. Huippunopeus mitataan yleensä poliisin koeajamana tutkaan molempiin suuntiin samalla tieosuudella. Käsitellään näitä kohtia erikseen.

        ---

        Älä viitsi enää valehdella täällä, että törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen tai vakava piittaamattomuus riippuisi viritetystä moposta, se riippuu ajoneuvosta riippumatta ajetusta ylinopeudesta, jos sellaista on. Sillä ei ole v*tun merkitystä, että mikä käytetty ajoneuvo on, kuten jo kirjoitin ylempänä.

        Mopon virittäminen, tai palauttaminen tehdasasetuksiin EI TEE MOPOSTA laitonta, jos katsastat sen moottoripyöräksi, kuten kirjoitin ylempänä. Laiton viritys, eli jos moposta tehdään moottoripyörä ilman asianmukaista katsastusta, sitä kautta moottoripyörän verotusta ja liikennevakuutusta johtaa siihen, että moposta peritään jälkikäteen moottoripyörää vastaava ajoneuvovero ja liikennevakuutus.

        Tällä asialla ei ole hevon v*tun tekemistä sillä, että mikä on liikenneturvallisuuden vaarantaminen tai ajo-oikeudetta ajo; viritetty mopo rinnastetaan todellakin moottoripyörään ja sitä kautta ajo-oikeudetta tai ajo-oikeudellinen ajo rinnastetaan moottoripyöräkorttiin.

        Sinä umpisimpanssi et lukeemaasi tajua; kukaan ei ole puhunut pihakadulla 80km/h ajamisesta, se on lain rikkomista vaikka Ferrarilla, joka kulkee maksimissaan 350km/h. Aloittaja kysyi, että onko lain rikkomista mopolla ajaminen 80km/h 80km/h rajoitusalueella, ei missään lasten hiekkalaatikolla, ymmärrätkö?


      • 20-3
        Holbrand kirjoitti:

        Voi jeesus, että voit olla tyhmä. Ei näköjään riitä, että edes vastaa loogisesti ja lakikirjaa tuntien toisin kuin sinä.

        http://www.motot.net/wiki/Virittämisen_seuraukset

        Virittäminen

        Mikäli sylinteritilavuus on enemmän kuin 50cc (kevyissä nelipyörissä moottorin teho yli 4kW) tai huippunopeus ylittää 45km/h, kyseessä on viritetty mopo joka oikeuskäytännössä rinnastetaan yleensä rekisteröimättömään kevytmoottoripyörään. Tämä johtaa rekisterikilpien poistoon ja uudelleenkatsastukseen. Mikäli kuljettajalla ei ole vähintään A1-korttia, hän on syyllistynyt ajo-oikeudetta ajamiseen. AKE saattaa vaatia suoritettavaksi kevytmoottoripyöräverot, oikealta nimeltään autovero ja lisäksi poliisi voi määrätä sakkoja rakenteellisten muutosten ja muiden rikkeiden takia. Huippunopeus mitataan yleensä poliisin koeajamana tutkaan molempiin suuntiin samalla tieosuudella. Käsitellään näitä kohtia erikseen.

        ---

        Älä viitsi enää valehdella täällä, että törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen tai vakava piittaamattomuus riippuisi viritetystä moposta, se riippuu ajoneuvosta riippumatta ajetusta ylinopeudesta, jos sellaista on. Sillä ei ole v*tun merkitystä, että mikä käytetty ajoneuvo on, kuten jo kirjoitin ylempänä.

        Mopon virittäminen, tai palauttaminen tehdasasetuksiin EI TEE MOPOSTA laitonta, jos katsastat sen moottoripyöräksi, kuten kirjoitin ylempänä. Laiton viritys, eli jos moposta tehdään moottoripyörä ilman asianmukaista katsastusta, sitä kautta moottoripyörän verotusta ja liikennevakuutusta johtaa siihen, että moposta peritään jälkikäteen moottoripyörää vastaava ajoneuvovero ja liikennevakuutus.

        Tällä asialla ei ole hevon v*tun tekemistä sillä, että mikä on liikenneturvallisuuden vaarantaminen tai ajo-oikeudetta ajo; viritetty mopo rinnastetaan todellakin moottoripyörään ja sitä kautta ajo-oikeudetta tai ajo-oikeudellinen ajo rinnastetaan moottoripyöräkorttiin.

        Sinä umpisimpanssi et lukeemaasi tajua; kukaan ei ole puhunut pihakadulla 80km/h ajamisesta, se on lain rikkomista vaikka Ferrarilla, joka kulkee maksimissaan 350km/h. Aloittaja kysyi, että onko lain rikkomista mopolla ajaminen 80km/h 80km/h rajoitusalueella, ei missään lasten hiekkalaatikolla, ymmärrätkö?

        Hoh, hoijaa, jos jos sanaa ei olisi, niin setäkin olisi täti !


      • Holbrand
        20-3 kirjoitti:

        Hoh, hoijaa, jos jos sanaa ei olisi, niin setäkin olisi täti !

        Oliko siinä kaikki, mitä osaat kommentoida? Jos veikkaan oikein, olet ihminen, joka on pudotettu aikanaan pois poliisikoulusta ja nukut poliisin käsikirja tyynyn alla toivoien, että joskus ymmärtäisit laista jotain ja pääsisit poliisikouluun. Tai ehkä jopa syyttäjän virkaan.

        Kannattaisi lukea ihan perustiedot ja ymmärtämään lukemaan itseäsi viisaammlilta ihmisiltä asioita, oppisit jotain. Oletko kenties Pohjois-Savosta kotoisin?


      • 118-16
        Holbrand kirjoitti:

        Oliko siinä kaikki, mitä osaat kommentoida? Jos veikkaan oikein, olet ihminen, joka on pudotettu aikanaan pois poliisikoulusta ja nukut poliisin käsikirja tyynyn alla toivoien, että joskus ymmärtäisit laista jotain ja pääsisit poliisikouluun. Tai ehkä jopa syyttäjän virkaan.

        Kannattaisi lukea ihan perustiedot ja ymmärtämään lukemaan itseäsi viisaammlilta ihmisiltä asioita, oppisit jotain. Oletko kenties Pohjois-Savosta kotoisin?

        Hoh, hoijaa. Mistä arvasit, pyrin kyllä poliisikouluun v. 1957 silloin, kun se oli vielä Suomenlinnassa, mutta minua ei hyväksytty. Olen ottanut sen jälkeeen selvää, että poliisikoulua ei ole ollut olemassa ainakaan 25 vuoteen sen jälkeen, kun se muutti Otaniemestä Tampereelle. Olen stadilainen, Pitskusta.
        Sinulla näyttää pipo kiristävän, relaa jo.


      • Holbrand
        118-16 kirjoitti:

        Hoh, hoijaa. Mistä arvasit, pyrin kyllä poliisikouluun v. 1957 silloin, kun se oli vielä Suomenlinnassa, mutta minua ei hyväksytty. Olen ottanut sen jälkeeen selvää, että poliisikoulua ei ole ollut olemassa ainakaan 25 vuoteen sen jälkeen, kun se muutti Otaniemestä Tampereelle. Olen stadilainen, Pitskusta.
        Sinulla näyttää pipo kiristävän, relaa jo.

        "Mistä arvasit, pyrin kyllä poliisikouluun v. 1957 silloin, kun se oli vielä Suomenlinnassa, mutta minua ei hyväksytty."

        Eipä ollut vaikea arvata. Jos olisit päässyt kokeista läpi niin olisit ollut partiotoverista se, joka ei osaa lukea, tai ainakaan ymmärrä lukemaansa. Mutta ei siinä mitään, harjoittele ihmeessä. Kyllä sinäkin jonain päivänä vielä opit; katsoin luontodokumentin, missä simpanssi kokosi ja sytytti nuotion, paistoi tikulla marsipaanikarkin ja lopuksi sammutti nuotion vesipullolla. Kyllä sinäkin siihen pystyt, uskon ihmeisiin.


    • Anonyymi

      Pakko tulla kommentoimaan tätä vanhaa ketjua. Olen jo vanha äijänkäppänä, jolla on ikää jo päälle neljä vuosikymmentä. Omistan ajokortit ABCe. Ostin tälle kesälle Peugeotin skootterin, jonka aivan samantien palautin tehdasvakioksi poistamalla kuristukset ja laittamalla naksun isomman suuttimen. Nyt kulkee noin 80 kmh. Laite on täsmälleen sellainen millaiseksi valmistaja on sen suunnitellut. Sitä ei ole mielestäni viritetty, vaan siitä on poistettu ainoastaan maahantuojan kuristimet. Miten lakia tulkitaan mopon rakenteellisen nopeuden ylittämisestä ja mitä käy nykyisellä 2023 tieliikennelailla, jos jäisin kiinni tällä ”viritetyllä” mopolla ajamisesta?
      C korttia tarvitsen töissäni enkä sitä viitsisi millään polttaa. Toisaalta tuo skootteri on sen verran näppärä kulkupeli ettei sillä huvittaisi olla ajamattakaan.

      • Anonyymi

        Nykyinen tieliikennelaki on v. 2020. Jos/kun jäät kiinni, niin sinulle määrätään AjL:n 195 §:n mukaan 70 euron suuruinen liikennevirhemaksu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nykyinen tieliikennelaki on v. 2020. Jos/kun jäät kiinni, niin sinulle määrätään AjL:n 195 §:n mukaan 70 euron suuruinen liikennevirhemaksu.

        Pitää tulla vähän 15v jonnena pätemään, mutta sulta ei lähde kortteja, kun omistat ABC-kortin. Se ajokielto määrätään ajo-oikeudetta ajamisesta tai tieliikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

        Jos nyt kuitenkin ajat tutkaan 80kmh 80kmh rajoitusalueella niin saat siitä rikesakon ja luultavasti vakuutusyhtiöltä ison kasan maksamattomia moottoripyörävakuutusmaksuja(n. 1000e) riippuen siitä, kuinka kauan moposi on ollut vakuutuksissa.


      • Anonyymi
        Derbibomber kirjoitti:

        Pitää tulla vähän 15v jonnena pätemään, mutta sulta ei lähde kortteja, kun omistat ABC-kortin. Se ajokielto määrätään ajo-oikeudetta ajamisesta tai tieliikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

        Jos nyt kuitenkin ajat tutkaan 80kmh 80kmh rajoitusalueella niin saat siitä rikesakon ja luultavasti vakuutusyhtiöltä ison kasan maksamattomia moottoripyörävakuutusmaksuja(n. 1000e) riippuen siitä, kuinka kauan moposi on ollut vakuutuksissa.

        Höpö, höpö. Nykyinen Tieliikennelaki tuli voimaan v. 2020 tarkemmin 1.6.2020. Sen jälkeen ylinopeudesta määrättyä rikesakkoa ei ole olemassakaan, vaan mopoilijan 100 euron suuruinen liikennevirhemaksu, mikäli ylinopeutta on enintään 15 km/h. Suuremmasta ylinopeudesta seuraa rangaistusmääräys.

        TLL 165 § Mopoilijalle voidaan kuitenkin määrätä suurimman sallitun nopeuden tahallisesta tai huolimattomuudesta tapahtuneesta ylityksestä enintään 15 kilometrillä tunnissa 100 euron liikennevirhemaksu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö, höpö. Nykyinen Tieliikennelaki tuli voimaan v. 2020 tarkemmin 1.6.2020. Sen jälkeen ylinopeudesta määrättyä rikesakkoa ei ole olemassakaan, vaan mopoilijan 100 euron suuruinen liikennevirhemaksu, mikäli ylinopeutta on enintään 15 km/h. Suuremmasta ylinopeudesta seuraa rangaistusmääräys.

        TLL 165 § Mopoilijalle voidaan kuitenkin määrätä suurimman sallitun nopeuden tahallisesta tai huolimattomuudesta tapahtuneesta ylityksestä enintään 15 kilometrillä tunnissa 100 euron liikennevirhemaksu.

        Höpöhöpöö!

        Mopolijalle määrätään sen rakenteen lainvastaisesta muuttamisesta ajoneuvorikkomuksesta 40 euron liikennevirhemaksu. Samalla määrätään ylinopeudesta 100 euron liikennevirhemaksu. Kun samalla kertaa määrätään useammasta rikkomuksesta liikennevirhemaksu, korkeimpaan maksua korotetaan 40 eurolla. Yhteensä näistä rikkomuksista tulee siis 140 euroa maksettavaa.

        Lisäksi seuraa vakuutusmaksujen perintä kevytmoottoripyörän luokan mukaisesti asianmukaisine korotuksineen.


    • Anonyymi

      Tietääkö kukaan että voiko tää pitää paikkaansa: liikenneministeriössä suunnitellaan laittomalla mopolla tieliikenteessä kiinni jääville kansalaisoikeuksien menettämistä 10 vuodeksi. Tuohan on kauheeta.

    • Anonyymi

      Mitään kortteja tarvita, eikun kevarin pytty kiinni tunsaan ja hanaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 111
      2188
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      60
      2046
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1951
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe