Kirje äidiltä

samulikarvakorva

Äidiltä tuli kirje helmikuussa. Hän kertoi olevansa sairaalassa ja uusiutuneen syövän vuoksi melko huonossa tilanteessa, joten halusi kertoa minulle ainoalle lapselleen, että on tehnyt testamentin exmiehensä hyväksi ja toivoo, etten tulisi vaatimaan lakiosaani koskaan.

En ole ollut äidin kanssa tekemisissä yli kymmeneen vuoteen, koska välimme rikkoutuivat äidin ja miniän riitelyn takia, sekä kävi niin, että myös minä pillastuin ja käskin äidin painua helvettiin meidän elämästä. Hiljaista on ollut siitä asti puolin ja toisin, enkä ole paljoa ajatellut, miten äidillä menee.

Hänen kirjeessä kertoma testamentti on mielestäni ihan oikeutettu, koska äidin exmies on varmaankin äidin ainoa läheinen. Auttanut ja rempannut taloa. Ollut läsnä, kun äiti on sairastanut. Nyt kumminkin saimme tiedon äidin kuolemasta. Mitä pitäisi tehdä? Kyseinen mies on äidin vuosia sitten nimeämä edunvalvoja tilanteessa, jossa äiti ei enää voi asioitaan hoitaa. Kenelle kuuluu hautajaisten hoito, perunkirjan teko, tms?

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olet toistaiseksi äitisi kuolinpesän osakas. Äitisi testamentinsaaja antaa testamentin sinulle tiedoksi. Jos samalla ilmoitat hyväksyväsi testamentin ja ettet lakiosaasi vaadi, testamentti saa lainvoiman ja osakkuutesi lakkaa siihen.

      Kun jäämistöomaisuus ei ole ollut sinun hoidossasi, et ole perunkirjoitusvelvollinen. Et ole velvollinen myöskään hautajaisia järjestämään. Jos ilmoitat suhtautumisesta äidin ex-miehelle, hän lienee halukas asioista huolehtimaan. Siihen hänellä tässä tilanteessa myös on oikeus - vaikkei velvollisuutta.

      Perunkirjoitusvelvollisuudesta kirjoitin tänne 2007. http://keskustelu.suomi24.fi/t/4833573#comment-25692689

    • Jumala30cm

      Mutta jos sulla on lapsia niin teeppäs niin että luovut perinnöstä ja lapses sitten vaativat lakiosuutta.Vaihtoehtoisesti sinä vaadit lakiosuutta.

      Taitaa kuitenkin asia olla niin että exmies jollain tavalla vaikuttanut äitisi tahtoon testamentin suhteen.

      Asiahan olisi erilainen jos äitisi olisi naimisissa mutta kun kyseessä exä niin hieman haiskahtaa,ei sitä turhan takia erota.

      Kun ex mies menee omien lapsien edelle niin itse ainakin vaatisin lakiosuutta.

      Rahaa ei ole ikinä tarpeeksi ja voithan sä aina lahjoittaa hillot sellaiselle joka sitä tarvitsee,sikäli jos itse et tarvitse.

      Mieti asiaa ja varsinkin jos sulla on omia lapsia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2786
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      94
      2086
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      145
      899
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe