Räsymaton hinta..

AhkeraLeena

Kudon räsymattoja harrastukseksi ja kun se on niin mukavaa ajankulua. Nyt oma mattojen tarve alkaa olla täysi. Millä hintaa mielestänne kirpparilla yms menisi/kannattaisi mattoja myydä? Mattoloimeni on tällä hetkellä n 90 cm leveää. Kudon itse leikatuista puuvilla lakanoista ja vähän trikoota mukaan. Kudetarpeet hankin pääasiassa kirppareilta yms. Pesen ensin kaikki kuteeksi laitettavan ja leikkaan ne (en revi kankaita). Olisi mukava saada vähän "palkkaakin "tehdystä työstä. Mielestäni minulla on hyvä värisilmä. Kudon kolmella kuteella vuorotellen ja värien pitää sointua keskenään. Olen kiitollinen kommenteistanne. Entä kudotun poppana hinta? Seuraavaksi laitan poppana loimen puihin.

11

7054

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anna-kaarina41

      Hei!
      Minäkin kudon mattoja harrastuksenani, mutta olen saanut muutamia tilattuja mattoja tänä vuonna. Laskin hinnaksi 45€/m
      Taisi olla liian vähän, kun sain matosta enempi kuin pyysin. Kirpparilla tuskin saat tuota hintaa, siellä kaiken pitäisi olla uutta ja hintana muutama euro,
      .Olisiko sinulla joulun tienoossa paikkaa tai porukkaa, jossa myisitte yhdessä käsitöitä?

    • heppuhei3

      Ei kirpparilla myydä uutta tavaraa!

      • myydäänhän

        Valitettavasti kirppareilla myydään paljon uutta. Jopa ulkomailta läjäpäin tuotuja kenkiä, laukkuja, vaatteita. Veroja ei näistä tuloista makseta. Tähän ammattimaiseen toimintaan nähden ei ole mitään haittaa siitä, jos joku ylimääräisiä harrastetöitään myy. Räsymatosta luulisin saatavan kirpparilla max 25,e/metri.


      • heppuhei3

        Kirpparilla ei saa myydä uutta tavaraa. Onneksi nykyään tähän jo puututaan.


      • VoiTaivad
        heppuhei3 kirjoitti:

        Kirpparilla ei saa myydä uutta tavaraa. Onneksi nykyään tähän jo puututaan.

        Siis kerropa kuka puuttuu? Vuosia seurannut ammattimaista (virolaisen ja muutaman muin EU-maasta tuodun) uuden tavaran myyntiä, eikä kukaan puutu. Ei ketään oikeasti kiinnosta. Sen rinnalla muutama itse kudotun räsymaton myynti kalpenee.


    • lasketaan

      Jos ensin laskisit, paljonko sinulla menee aikaa kaikkeen materiaalin valmisteluun ja sitten varsinaiseen kutomiseen. Sitten määrittelet tuntihinnan ja materiaali-, sähkö- ym. kulut. Lisäksi kannattaa laskea varalta kaikki yrittäjämäiset vakuutukset ja verot, niin lopulta olisit lähellä oikeaa myyntihintaa. Kannattaa miettiä käsityön arvostusta ja käsityöllään elävien leipää ennen kuin myy alihintaan.

    • heidi199

      45e/m suht kohdillaan. Mutta muistathan sitten maksaa verot myydyistä töistäsi. Laki koskee kaikkia käsitöitäkin. Siis lasket ALV.päälle hintaan.


      • tuplaisin

        Montako metriä päivässä pitää kutoa, jotta tuolla hinnalla voi myydä? Kestääkö kroppa?


    • Wiktoriina

      En osaa hinta-arviota sinulle antaa, mutta kerron omasta kokemuksesta. Pari kesää sitten kudoin kudonta-asemalla ”räsymaton” muovikasseista, eli tarpeet ei maksanut mitään, vain loimet ja mattopuiden vuokra. Enää en muista tarkalleen miten kudonta-asemalla mistäkin veloitettiin. Maton pituus oli vähän alle 3 metriä, kahtena päivänä olin kutomassa. Maksoin n. 29 euroa. Aika paljon muovikassimatosta. Sinullahan on omat puut ja laitat itse loimet ym. mutta kuteissa on valtava homma. En usko että saat kirppareilla minkäänlaista hinta, tuskin saat loimet maksettua. Olisiko lähelläsi jotain kauppaa, esim. huonekaluliike tms. joka ottaisi myyntitiliin? Sisustusliike? Tai jotenkin netin kautta? Kaikessa tuossa on niin valtava työ, kuteiden leikkaus, kutominen ja kaikki, että mitään ”palkkaa” et itsellesi saa. Itse neulon sukkia 90 sentin tuntipalkalla, plus lankojen hinta, sitäkin pidetään kalliina. Kyllä kaikki ihastelee, mutta mitään ei maksettaisi. Toivon kuitenkin onnea suunnitelmallesi!

    • Sukkatikk

      Kunnon tuntipalkoille et pääse käsitöitä tekemällä. Pitkään mattoon uhrautuu monta työtuntia, valmisteluista viimeistelyyn. Jos huvin vuoksi kudot, niin palkka onkin toissijainen. Minun tilaustöilleni on riittänyt, että saan tarvikkeiden hinnan pois. Sekin on jonkun ollut vaikea käsittää, että jos sukkiin menee vaikka neljää eri lankaa, niin joka kerä on maksettava. Kun toisia värejähän menee vain vähän... Ostettava on kuitenkin se 50 tai 150 g kerä kokonaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      87
      3704
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      583
      3483
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3382
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      52
      2177
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2121
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      319
      1935
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1895
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      157
      1636
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1351
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1332
    Aihe