Kasvan yli nopeasti 19 cm vuodessa!

joku33333

kasvan vuodessa 19 cm kasvanko liian nopeasti olen nyt 168 cm ja olen 4 luokalla ja vuosi sitten olin 149 cm

8

201

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Melko varhain sun kasvupyrähdys alkanut ja ikääsi nähden kuulostaa hurjalta vauhdilta. Mutta nykyteinit kasvavat usein jopa pidemmiksi kuin vanhemmat. Kyllä sun kasvu pian hidastuu ja tasoittuu. Älä siis turhaan huolestu sen vuoksi. Kasvupyrähdyksen aikana varsinkin jaloissa voi usein tuntua kipua. Se johtuu siitä että luusto kasvaa lihaksia nopeammin ja lihas joutuu venymään. Kipua voi helpottaa hieromalla jalkoja nilkoista ylöspäin tai jos kipu voimakasta niin levitä ohuelti kipugeeliä (esim orudis, mobilat, voltaren tms).

• tietäjä10

Eikös kasvupyrähdys ole voimakkaimmillaan ensimmäiset 2 vuotta ja olet nyt kasvanu 1 vuodessa 19 cm joten kasvusi vielä kiihtyy jos kasvupyrähdys alkoi vuosi sitten.

• ihmettelen

minkä pituisia vanhempasi ovat?

• joku33333

isä 180 cm äiti 167 cm

• ihmettelen-edelleen

Vamhempasi ovat keskimittaisia joten olet kyllä aika yli kasvanu tuon ikäiseksi ja 19 cm vuodessa ei se ihan normaalia ole kasvupyrähdyksessä pikemminkin 2 vuodessa 19 cm.

• kasvupyrahdys

Kasvupyrähdys on jokaisella yksilöllinen: joku kasvaa melkein 20cm/ vuosi joku toinen taas saman vähän rauhallisemmin 2-3 v aikana :) Mitään hoitoa vaativaa ja vakavaa (kuten kasvuhormonin liikatuotanto tms) tuollaisen kasvun taustalla hyvin harvoin kuitenkaan on. Koululääkärin luona kannattaa käydä asian vuoksi kuitenkin jos et ole vielä käynyt.

• Kokemuson

En ole poika ,mutta keskimäärin 28cm vuodessa voi pituuskasvua vaikka yleensä 8-10cm. Voin kertoa asiasta ,että vanhempien pituudet ei aina lapselle mukana pituuden kasvua. Voihan se hypätä vaikka sedän, serkun tai isän tai jonkun suvun geenin takia liian pitkäksi. Kaverini tyttö on 188cm ja tämän tytön veljen on 204cm vaikka heidän vanhemmatkin alle 180cm,. Kun sanoit 19cm vuodessa kasvanut ,mutta voi olla sen jälkeen alkaa vähän hitaammin. Jos ajoissa nuoressa pituuskasvua paljon niin voisi olla kasvu loppuu 14-16 vuotiaana kuin muut 18v asti. Pituuskäyrän mukaan riippuu sitä. Saatat mennä isältä yli pitkäksi tulee. Älä hätäile kutenkin ,mutta toki terveydenhoitajan tai lääkärin luona voi selvittää pituuskäyrän ennusteen (ei ehkä 100%) kanssa.

• Anonyymi

Oot Yhtä pitkä ku mun iskä joka on 168. Ja aika paljon vuodessa olet kasvanut

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      132
      1865
    2. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      17
      1779
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      330
      1076
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      62
      1066
    5. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      8
      1032
    6. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      99
      1027
    7. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      66
      911
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      59
      888
    9. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      2
      811
    10. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      41
      796
    Aihe