Russelin muuttunut käytös

Huolissaan

Olen alkanut huolestua 7-vuotiaasta uros Jackrussellista, joka parin viime vuoden sisään on ruvennut käyttäytymään epäsosiaalisesti. Koira räyhää hullunlailla isoille autoille, toisille koirille (varsinkin uros), kotiin tuleville vieraille (kävi huoltomiehen punttiin kiinni) ja "raivarin" saatuaan repii hihnassa, enkä tällöin saa mitään kontaktia koiraan. Koira on leikattu ja melko pelokas esim. aina pelännyt ukkosta ja raketteja. Mistä tämä käyttäytymisen muutos johtuu??

4

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuloiuli

      Mikä on koiran yleinen terveydentila? Kuuleehan ja näkeehän se kunnolla? Varhain alkanut sokeutuminen voi tehdä koiran säikyksi ja aggressiiviseksi. Lisäksi miettisin, voiko koiralla olla kipuja. Esimerkiksi ientulehdus, lohjennus hammas tai nivelrikonpoikanen lonkissa saattaa olla hyvinkin kivulias vaiva. Monet koirat muuttuvat kipeinä äkäisiksi.

      Jos koirasta ei löydy mitään fyysistä vikaa, niin alkaisin hoitaa ongelmaa leppoisalla koulutuksella. Voi olla, että arjessa on tapahtunut pieni muutos, johon kypsään ikään ehtinyt koira ei ole osannut sopeutua. Voi myös olla, ettei sen arka luonne enää kestä samalla tavoin kuin nuorempana - "viimeinen niitti" voidaan kokea jo ihan arjessakin, ilman suurempia ärsykkeitä. Peloilla on tapana yleistyä. Tähänkin voidaan vaikuttaa koulutuksella. Täsmälliset rutiinit ja hyvä, luotettava suhde omistajaan ovat kullanarvoinen ohje aran koiran omistamisessa.

      http://paimenlauma.blogspot.fi/2013/05/koiran-arkuus.html

      http://koti.mbnet.fi/tuulen/sm/smarti5.htm

      Jos haluat alkaa kouluttaa koiraa uudestaan, niin se kannattaa aloittaa aivan perusteista. Epävarma koira tarvitsee koulutuksessa paljon onnistumisen kokemuksia oppiakseen.

    • Nuoli_otsaan_terrierille

      Nii tai onko se saanu maistaa narttua nii seki voi olla käytöksen muuttuminen..

    • vinkkivain

      mulla on sulle vinkki: äänitä autoja ja muita koiria ja soita äänitettä kun sun koira on positiivisessa mielentilassa, kuten vaikka leikkimässä tai syömässä. mun oma russeli pelkää autoja ja tää on auttanu sitä paljon

    • lääkäritutkii

      Lähde ensimmäiseksi eläinlääkäriin. Jos koira on jo noin vanha ja jos se on aiemmin käyttäytynyt ihan kunnolla, en ihmettelisi, vaikka siltä löytyisi joku vaiva, jonka takia ärheltelee. Voi hyvin olla kipuja, joiden takia käyttäytyy noin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4849
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4413
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2871
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1675
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1603
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe