saako rotille antaa kananmunia kuorilla

tyttö12345678910

Saako siis rotille antaa kananmunaa niin että siinä on kuoret päällä vai voiko no vahingoittua siitä?

7

120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hienomuna

      En tunne lemmikkirotan ruokaa, mutta oikea rotta söisi löytämänsä kokonaiset munat kuorineen. Siitä voi päätellä jotain. Vapaa rotta syö mitä löytää, ja sen nenä kertoo tarkasti, mitä voi syödä. Voit luottaa siihen, että luontokappaleen sisäinen tieto kertoo mitä syödä. Rotta on viisas eläin, ja tietää itse, mitä voi syödä.

    • Sedä

      No ei kyllä tiedä :P Mun rotat on syöneet muun muassa seinää, kynttilää, kumia ja peitevärejä.. Ja jos ne saisi päättää mitä syö, ruokalistalla olisi pelkkää kakkua ja keksiä. Eläimet syö paljon vaarallisia asioita, esim kissat muovipussia ja koirat suklaata.

      Kananmunat on rotille ok (tosin eettisesti vähän kyseenalaista tavaraa)

    • surhym

      Tottakai voi antaa kananmunaa rotille, keität vaan ja laitat häkkiin. Muistat vaan ettei ole liian kuumia, ettei kielet pala. Eikä tarvi kuoria, osa noista kuorii paremmin ja ainakin nopeammin kun me, osa syö kuoretkin.
      Nyt tarvii kysyä Sedältä että "eettisesti kyseenalaista"...tä? Miten niin?

      • Sedä

        Enpä ollut huomannut kommenttiasi!

        Rottaa kohtaan kananmunat ei ole epäeettisiä Mä olen kasvissyöjä joten en siksi halua suositella erityisesti eläintuotteiden käyttöä. Tää on tietysti oma vakaumukseni, eikä kesyrottien ruokinta missään mielessä ole niin suuri tekijä, että sillä olisi kauhean suurta vaikutusta :D Kananmunat, etenkin tavalliset virikehäkki tai lattiamunat (ns. vapaan kanan munat) on mielestäni mahdollisimman epäeettistä tuotantoa. melko epäekologistakin kun kanat ruokitaan brasilialaisella GMO-soijalla... Laitan pari linkkiä joihin voi tutustua jos kiinnostaa :)

        http://www.animalia.fi/animalia-toimii/toimintakohteet/tuotantoeläimet/siipikarja/erilaiset-kanalat

        http://www.animalia.fi/animalia-toimii/toimintakohteet/tuotantoeläimet/siipikarja/munijakanat


    • surhym

      En itse syö myöskään lihaa..kalaa yritän kyllä syödä.. Itse ostan kananmunat läheiseltä kanalasta, käyvät torilla joskus myymässä. En välitä niin kauheasti itse mutta pakko tuolle paremmalle/pahemmalle puoliskolle niitä laittaa joskus;-)
      En voi käydä katsoon linkkejäsi koska jos on jotain kamalaa niin yleisesti sen jälkeen tarvii vähän oksentaa ja valvoa yö...

      • Sedä

        Joo, eipä niillä kannata pahoittaa mieltään, etenkin kun jo tekee jotain asian eteen :) Nuo on aika informatiivisiä linkkejä, ei mitään shokeerauskuvia. Meillä maistuu kasvisruoka molemmille kaksijalkaisille, ja siimahännillekin kelpaa papu vallan mainiosti :D


    • surhym

      Ookko kokeillut soijarouheita? Täällä meni ne pienet liotettuina riisin kanssa mut isommat ei. Itsekkään en kyllä tykkää niistä jollei mausta kunnolla ja paista..ne on kumimaisia. Linssejä ei myöskään syöty, oli kaikki muu tuore ruoka syöty ja kupin pohjalla oli nätisti linssit eroteltu. :-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3279
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      553
      3091
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      38
      2503
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2022
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1835
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      310
      1832
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1672
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      119
      1365
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1228
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1225
    Aihe