Osinkona saadun Munksjö-osakkeen verotus

hjkhps

Minulla on 50 Ahlströmin osaketta. Ahlsröm maksoi 2014 osinkoa sekä rahana, 9 senttiä per osake, että Munksjön osakkeina, yksi jokaista 26:tta Ahlströmin osaketta kohti. Itse sain osinkona siis 4,50 euroa Munksön osakkeita yhden (1) kokonaisen ja 24/26 osaketta. Eli hieman alle kaksi (2) osaketta.

Murto-osat on maksettu rahana. Ja koska osinkoa olen saanut rahana yhteensä 9,95 euroa niin, murto-osien, 24/26, arvoksi on siis laskettu 5,45 euroa, 5,45 4,50 = 9,95, eli yhden kokonaisen osakkeen arvoksi tulisi tämän mukaan siis 5,90, euroa. Onko tämä sitten myydessä tämän yhden osakeen hankintameno?

Ei ole tässä papereita käsillä, joten olen ulkomuistin varassa mutta sen mukaan osingon kokonaismääräksi on pankin papereissa merkitty 15,73 euroa, jolloin sen yhden kokonaisen Munksjön osakkeen arvoksi tulisi 5,78 euroa, 15,73 - 9,95. Onko tämä nyt tuon osakkeen hankintahinta? Vaiko edellä mainittu 5,90e?

Tarvitseeko tästä ilmoittaa jotain veroilmoituksessa? Rahana saadun osakkeen verotushan on selkeää, mutta entäpä osinkona saadun osakkeen verotus?

Tässä oli paljon tekstiä, vaikka kyse on olemattomista summista. Siitäpä tuleekin mieleeni kysyä, Veikko Lavin Tukilisäjenkan sanoja mukaillen, "hyvä isä, (verottaja), etkö voisi minua jo armahtaa?"

Sama tulee mieleen SSAB:n Rautaruukin ostosta ja sen maksamisesta osakkeilla. Jää murto-osaosakkeita, ja näiyä mitättömiä pennosia pitää selvitellä. Olisikohan tämä sitä pahamaineista byrokratiaa?

Vaikka olisi omistanut isojakin määriä Rautaruukkia, niin pitää selvitellä murto-osaosakkeita, joiden arvo maksimissaan ehkä luokkaa 10 euroa, omistettujen osakkeiden lukumäärästä riippuen, joskus taas liki nolla.

Onko järkeä että tällaista ylipäätään verotetaan ja ilmoitusta vaaditaan, ja jos vaaditaan niin eikö sen pitäsi hoitua verottajan ja pankin kesken? Verottaja saisi tiedon suoraan verovelvollisen, osakkeenomistajan pankilta. Kyllä pankki tietää minun Rautaruukkiomistukseni tasan tarkkaan osakkeen tarkkuudella, ja sen perusteella saamani murto-osat. Miksi tieto ei välity?

Toki joidenkin osakkeiden yksikköhinta voi olla korkeakin ja silloin murto-osilla ja niiden verotuksella on todellista rahallista merkitystä. Mutta voisihan siihen laittaa euromääräisen rajan. Vaikkapa (hatusta vetäen) alle 15 euron murto-osista ei tule veroseuraamuksia, eikä tarvitse ilmoitaa verottajalle?

1

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1970
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1539
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      140
      1387
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1240
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1047
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      992
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      957
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      118
      954
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      49
      777
    Aihe