Kuinka usein renkaiden ilma pitää vaihtaa?

Kumhomerkkiset

Paineohjeissa sanotaan vain 2.0 ja 2.2 mutta edes ohjekirjasta ei selviä että lisätäänkö vain ilmaa vai pitääkö vaihtaa koko ilma? Kuinka pitkään vanhoilla ilmoilla uskaltaa ajella?

125

4383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etOleHauska

      Voi miksi olet olemassa.

      • Omituinen_tyyppi

        Kyllä tämä minun mielestä oli vallan hauska aloitus ja piristävää vaihtelua tylsiin kinailuihin ja toisten kommentoijien haukkumisiin.
        Mutta toisaalta monet pitävätkin minua vähintäänkin omituisena tyyppinä.


      • Asiantuntijaa

        Kaikkein parasta on jos saat laittettua talvella kaikkiin renkaisiin raikasta pakkasilmaa.Tosin, kesärenkaasta voi tulla hieman liukaampi, varsinkin märällä mutta renkaan sisäpinta säilyy näin parempana.


      • epäasiantuntija

        Mutta, jos renkaat täyttäisi kesällä helteisellä ilmalla, niin sehän sulattaisi aina jään renkaiden alla tai ainakin pehmittäisi jäätä ja siten lisäisi pitoa :-)


      • ilmatpihalle

        Ehdottomasti täytyy ilmat vaihtaa. Kompuraa pitää käyttää vähintää 4 min 22 sek, jotta siinä on sisässä uusi ilma. Käsipumpulla ei tuota ongelmaa ole. Parasta ilmaa saat Lapissa, mieluummin nelostien, Kaamasen levähdysalueella kovalla -32 asteen pakkasella ja yöllä klo 01.00, silloin nääs ilma ei näe sitä, että joutuu renkaaseesi. Tietysti renkaat tulee ensin tyhjentää, täyttää ja uudestaan tyhjentää muutaman km:n ajon jälkeen ja sitten taas täyttää, jotta varmasti sinne varastoituu uutta ilmaa. Jos lähistölle saat houkuteltua poron pieremään, niin hajurikastettu ilma on renkaassa "kuin kotonaan", täyttäen myös pienet halkeamat.


      • uudetilimat

        itse vaihdan uudet ilmat kolme neljäkertaa kesässä.ilimat menee huonoksi ja paine laskee.kun vaihdan uudet ilimat ne pysy satasen vauhdissa paremmin,ja rengas ei kulu niin huvin kun on uudet ilimat niisä


      • stadijepe
        Omituinen_tyyppi kirjoitti:

        Kyllä tämä minun mielestä oli vallan hauska aloitus ja piristävää vaihtelua tylsiin kinailuihin ja toisten kommentoijien haukkumisiin.
        Mutta toisaalta monet pitävätkin minua vähintäänkin omituisena tyyppinä.

        paras aika on vaihtaa ilimat on kovalla pakkasella.silloin ilman molekyli on pieni ja ilima mene enemmän renkaseen.lämpimälä ilimala se turpoa ja on topakampi ajela isoila molekyleilä.ite vaeha aena 5000km välei ilimat,samala motoriöljyt ja nesteet.ja akuvettä lisää.näi aotu pysy kunosa.laturihihnat aena 5000km välei ni pysy aku täynä.


      • kummimän

        ILMA täytyy vaihtaa 4 kertaa vuodessa mutta se täytyy tehdä oikein
        Ensin tyhjennä kaikki renkaat venttiilistä sit ajat noin 10 km tyhjillä renkailla,että vanha ilma on varmastti poistunut sit vain uutta ilmaa sisään paras pumppu on vanha ladan pumppu ps ei tartte ettii huoltoasemia eikä rengasliikeitä turvalista matkaa


      • kevyttä_menoa

        Mitä, ettekai te pelkkää ilmaa pidä renkaissa? Kyllä mulla on aina ollut puhdasta typpikaasua, joskus jopa heliumia, sen keveyden vuoksi. Polttoaineen kulutus on pudonnut jopa 10-prosenttia.


      • Mmmmmmmä
        epäasiantuntija kirjoitti:

        Mutta, jos renkaat täyttäisi kesällä helteisellä ilmalla, niin sehän sulattaisi aina jään renkaiden alla tai ainakin pehmittäisi jäätä ja siten lisäisi pitoa :-)

        Mä oon aina lämmittänyt kattilassa ilman ennen kuin oon laittanut sen renkaaseen nii sulattaa talvella vielä tehokkaammin jään... ;)


      • Ilmasäilyyparemmin
        kevyttä_menoa kirjoitti:

        Mitä, ettekai te pelkkää ilmaa pidä renkaissa? Kyllä mulla on aina ollut puhdasta typpikaasua, joskus jopa heliumia, sen keveyden vuoksi. Polttoaineen kulutus on pudonnut jopa 10-prosenttia.

        Mä täytän suolavedellä, kuten armeijassa tehdään. Ilma ei pilaannu, kun on tarpeeksi suolaa.


      • jördix
        kummimän kirjoitti:

        ILMA täytyy vaihtaa 4 kertaa vuodessa mutta se täytyy tehdä oikein
        Ensin tyhjennä kaikki renkaat venttiilistä sit ajat noin 10 km tyhjillä renkailla,että vanha ilma on varmastti poistunut sit vain uutta ilmaa sisään paras pumppu on vanha ladan pumppu ps ei tartte ettii huoltoasemia eikä rengasliikeitä turvalista matkaa

        Tätä olen kokeillut. Erittäin hyvä neuvo. Kysy vaikka Hartikaiselta.


      • jamperikamperi
        Mmmmmmmä kirjoitti:

        Mä oon aina lämmittänyt kattilassa ilman ennen kuin oon laittanut sen renkaaseen nii sulattaa talvella vielä tehokkaammin jään... ;)

        Joo näin pitää tewhdä. JA myös isolla säkillä laittaa uudet valot lamppuihin. Net ei muuten anna valoa kunnolla. Just niinkuin wanhassa HÖLMÖLÄSSÄ tehtiin: kannettiin valoa säkillä riiheen. ;-D)))) HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAA_AAAH-HAAAHHH!


      • Juu kannattaa varoa että ei mene vahingossa talvi ja kesä ilmat sekasin.
        Tietysti kannattaa vaihtaa 4 kertaa vuodessa ilmat eli vuoden aikojen mukaan.
        Ja joka vuoden ajalle olisi hyvä olla omat renkaat tietysti.
        Kysy vaikka vianorilta Ilmojen vaihdosta tarkemmin ettei käy väärin :D


      • Mmmmmmmä kirjoitti:

        Mä oon aina lämmittänyt kattilassa ilman ennen kuin oon laittanut sen renkaaseen nii sulattaa talvella vielä tehokkaammin jään... ;)

        Niimmääkii !!


      • Anonyymi
        kevyttä_menoa kirjoitti:

        Mitä, ettekai te pelkkää ilmaa pidä renkaissa? Kyllä mulla on aina ollut puhdasta typpikaasua, joskus jopa heliumia, sen keveyden vuoksi. Polttoaineen kulutus on pudonnut jopa 10-prosenttia.

        Tämä on vitsailuketjussa jopa totta, typellähän ne renkaat nykysin täytetään ja ikkunoiden välitkin.


      • Anonyymi

        Ei renkaisiin saa ilmaa laittaa. Typpitäyttö niissä on uutena ja typpeä sinne pitää lisätä jos paine on laskenut.


    • ätsep

      Miepä kerron kevät-,kesä-syys-,talvi-ja pakkasilmoo eli viiskertoo,vanhaila täytyy aina pestä pois

      • Turu-ingenjör

        Ja lopuksi pitää ravistaa turkulaisittain:
        OMSKAKAS


    • typpitäyttö

      Pohjoisemmassa kootulla autolla, kuten volvolla voi ajaa vaikkapa 5 vuotta samoilla ilmoilla, mutta esimerkiksi italialaisissa, esim. alfa, fiat kannattaa ilmat vaihtaa uutena ennen talvea ettei ilma jäädy "rakeille" renkaan sisään.

      Idea tossa jutussa on vaihtaa kuivemmat pohjoisen ilmat renkaaseen kosteamman etelän ilman tilalle. Kostea ilma voi jäätyä talvella renkaan sisään tuhoisin seurauksin. Kesähelteellä kostea ilma lämmetessään muuttaa renkaan painetta.

      Jos renkaassa on kosteat ilmat sisällä, niin esim. moottoritieajon jälkeen renkaan paine kasvaa. Asian voi tarkastaa yksinkertaisesti mittaamalla rengaspaineet ennen ja jälkeen moottoritie ajoa ;) Jos paineet kasvaa, niin ilmat vaihtoon.

      • Vanhailmaulos

        Mites kun ilmanvaihto tehdään, niin tarviiko tehdä renkaaseen ylimääräinen reikä, minkä kautta vanha ilma saadaan kaikki ulos? Siis uusi ilma venttiilistä sisään ja samalla vanha ilma ylimääräisestä reijästä ulos? Eihän sitä vanhaa ilmaa muulla tavalla saa ulos vai saako?


      • paljonnäitäteh
        Vanhailmaulos kirjoitti:

        Mites kun ilmanvaihto tehdään, niin tarviiko tehdä renkaaseen ylimääräinen reikä, minkä kautta vanha ilma saadaan kaikki ulos? Siis uusi ilma venttiilistä sisään ja samalla vanha ilma ylimääräisestä reijästä ulos? Eihän sitä vanhaa ilmaa muulla tavalla saa ulos vai saako?

        Vanteeseen täytyy lisätä erillinen ilmausruuvi, muuten hommasta ei tule yhtikäs mitään. Porataan sopiva reikä vanteeseen ja kierteytetään ilmausventiili siihen kiinni. Patteriverkoston ilmausventtiilit ovat sopivia tähän tarkoitukseen.


    • KauraMoottori

      Voit käyttää saman talvi- ja kesäilman useampaan kertaan. Mutta jos ajelet kovin korkeilla rengaspaineilla voi ilma väsyä. Käytä silloin uutta kesä- ja talvi-ilmaa.

    • ilmanraikastin

      Jos käytät etelä- tai pohjoisnavalla purkitettua, mahdollisimman kylmää ilmaa niin niillä ajaa useamman vuoden kun kylmää ilmaa mahtuu renkaaseen enemmän kuin lämmintä, eikä kylmä ilma ole muutenkaan yhtä herkkää happanemaan.

      • Lätäkköön

        Jos on renkaat täytetty kylmällä ilmalla, niin voiko pysäköidä lätäkköön ilman pelkoa siitä, että auto jäätyy kiinni?


      • ilmanraikastinta
        Lätäkköön kirjoitti:

        Jos on renkaat täytetty kylmällä ilmalla, niin voiko pysäköidä lätäkköön ilman pelkoa siitä, että auto jäätyy kiinni?

        Voi jos kaadat lätäkköön paljon suolaa, 1kg/10L


    • vastaustehkätrollille

      Hassu kysymys. Ei renkaissa olevaa ilmaa tarvitse koskaan vaihtaa. Vaan riittää hyvin että pidät rengaspaineet sopivana/suunnilleen ohjekirjan mukaisena, mieluummin 0.2-0,3 bar yli kuin ali. Renkaiden kyljessä on maininta maksimipaineesta mitä ei saa ikinä ylittää, koska tämän painerajan ylittäminen johtaa renkaan irtoamiseen vanteelta tai renkaan räjähtämiseen.

      • Vanhatilmathaisee

        Jos on renkaassa pitkään samat ilmat, niin ne (ilmat siis) alkaa ajan myötä haista huonolle.


      • typpitäyttö

        Joo, alkaahan ne vanhat ilmat tosiaan haista.

        Paremmista paikoista saa nykyään typpitäytön renkaisiin. Typpi ei laajene lämmetessään, eikä haise, eikä sisällä kosteutta. Mutta tosiaan renkaan imeminen tyhjäksi huoltsikan renkaantäyttöpisteessä ja uudelleen täyttö riittää normaaliin ajoon.


      • liianpaksuvolgaan
        Vanhatilmathaisee kirjoitti:

        Jos on renkaassa pitkään samat ilmat, niin ne (ilmat siis) alkaa ajan myötä haista huonolle.

        itäautoissa (skoda ja lada) rengasilma sisältää kaalihajua 1000 PPM yli sallitun arvon, ja tällöin ilmanvaihdosta tulee jättää selvitys ympäristöviranomaisille ja toimittaa jäteilmat Ekokemille jotta ilma voidaan hallitusti hävittää.


      • ilmatpihalleA

        Sää itte oot hassu! Totta maar tarttee vaihtaa, ettekös muka tunne EU Direktiivia Rengas / auton / ilmat 2008-454-60254/2A


      • baarumit_siliäks

        Laittaa venttiilin ja paineilmamittarin väliin sukkahousut niin saat suodatettua ilmaa renkaisiin.... kätevää eikö


    • aathiav

      ja sekin vielä

      • Vanhatilmathaisee

        Kyllä vaan, ikävä kyllä.


    • Tietoa_tietoa

      Säästövinkki (vähän asian vierestä tosin):

      Pakkasneste ei tunnetusti ole ilmaista. Pelkkä vesi käy erinomaisesti nestejäähdytysjärjestelmiin kesäaikaan, mutta vedellä on yleensä ikävä taipumus jäätyä ilman lämpötilan painuessa pakkasen puolelle. Jäätyvä vesi rikkoo paisuessaan jäähdytysjärjestelmän ja pahimmassa tapauksessa myös moottorin sylinterilohkon.

      Suomesta löytyy kuitenkin vähällä hakemisella koskipaikkoja, joissa on tarjolla sulaa vettä kovimmillakin pakkasilla. Sitä saa hyödyntää jokamiehenoikeuden perusteella kohtuullisissa rajoissa. Sieltä vain ilmaista, jäätymätöntä vettä syyläriin!

      • vanhajuttujuu

        Tää vesijuttu on ihan tosi. Joskus 50-luvulla oli kaupiteltu kalliita pakkasnesteitä, niin nokkelat keksi laittaa tätä jäätymätöntä vettä syyleriin. Sen jälkeen paikattiin moottorin lohkoa Plastic Baddingilla...


      • Sitten_vain_menoksi

        Vuosikymmeniä Venäjällä/N-liitossa käytössä ollut konsti (pakkasnestettä kun ei ollut läheskään aina saatavilla): jäähdytysjärjestelmässä oleva vesi lasketaan ajosta tultua pois ja täytetään se seuraavana aamuna kiehuvan kuumalla vedellä. Moottorikin saa siinä samalla pienen alkulämmityksen.


    • Tämmöstä_vaan

      Niin ja siinähän säästää jos laittaa pelkästään alapuolelle, mitä sitä turhaan yläpuolelle.

      • Holger_Tossavainen

        Lisäksi pitää huomioida, että jos renkaassa on vanhaa, ummehtunutta ja muuteinkin raskasta ilmaa, niin uuden kepeän pakkasilman laittaminen vain sinne venttiilin läheisyyteen saattaa aiheuttaa renkaaseen epätasapainoa.
        Ongelmasta selviää kyllä jos nostaa tunkilla autoa sen verran, että saa pyöritettyä rengasta muutamia kierroksia ja näin renkaissa olevat eripainoiset ilmat sekoittuvat riittävässä määrin ennen liikkeellelähtöä.


    • Ilmaaja

      Tossa kannattaa myös toimii vähän niinku matkavakuutuksenkin ehtojen mukaan eli jos matka ylittää 50 km kotoo linnuntietä mitattuna vaikkei vakuutusta olisikaan.

    • asentaja10

      Ilman renkaissa pitää olla raikasta muuten on vaarana sivuluisut ja vesiliirto.

    • Rattorimies

      Että tämmöstä? Hyvä kesä aloitus vai blondiko siellä kyselee? Taitaa olla vieläpä miesblondi, tiijä häntä. On muuten hyvä täyttää vedellä, kuten ennenvanhaan trattoreissa täytettiin takarenkaat hyvän pitokyvyn vuoksi. Jäätymisen takia laitettiin kalsiumkloridia sekaan.

      • miesrattori

        Kyllähän noita suolatäyttöjä nykyäänkin tehdään aina kun tarvitaan lisää massaa suuremman pintapaineen tai raskaan työkoneen takia. Pyöräkuormaajiin laitetaan takarenkaisiin useinkin suolatäyttö että pystyy nostaan isompia taakkoja. Ja suolatäytössä käytetään siis veden ja suolan seosta ettei jäädy.


    • kjsdhgkasjhgaewjh

      Aina kun renkaat vaihdetaan pitäisi käytetyt ilmat laskea ulos ja renkaat pestä sisältä ettei vanhassa ilmassa olevat hiukkaset kuluttaisi rengasta sen sisällä pyöriessään. Jotkut käyttää ihan aitoja turtle puhdistusaineita mutta tiskiaine on ok kunhan huuhtelee hyvin. On tärkeää poistaa kaikki vesi pesun jälkeen ettei tule ajaessa yllätyksiä.

    • mooses2

      Uudet ilmat sisään kun vanhat ovat homehtuneet. ks. huoltokirja s,007

    • Autoinsinööri

      Kannatta täyttää renkaat vedyllä. Auto näin kevenee ja kuluttaapi vähemmän. Vetyä voi laittaa myös moottorin kampikammioon. Moottori on auton raskain yksikkö ja vedyttäminen keventää paljon. Näin myös mieli kevenee:)

      • Auto-DI

        Kyllä, vety on hyvä tähän tarkoitukseen. Mutta myös helium ajaa melkein saman asian. Molempia on saatavilla hyvin varustetuilta huoltoasemilta, joko valmiiksi purkitettuna tai irtotavarana.


    • e5yeyae

      Ilma pitää vaihtaa noin juhanuksena ja sitten vähä ennen joulua.

    • automies10010

      Mun kosla pomppas katsastuksest ku oli liian vanhat ilmat. En ollu koskaan vaihtanu. Kuusakoski puristi sen paaliksi tyhjiössä, joten siinä ollut ilma oli mitattavissa. Sen perusteella maksamatonta veroa 550eur rästissä just tuon ilmalaiminlyönnin takia. Juuei ooppelin arvo paalina 48eur. Kerran muikkia odotellessa cittarin pihas koitin joutessani källiä Q7 diisslin pyörän ilmat corollaani. Kandee huomata että kupattavassa po kovempi ip kun omassa. Sikäli onnistunu ku joutusin kaahaamaan karkuun ku venäläistä huutoa alko kuulumaan että audi jäi sihen ku kumit kieri vanteelta ja eiku 1.3 65hv corollalla ehti 420heppaisen alta pois. Motonetin ja bilteman ilmoista ei tiiä, osa svedu-landialaista jees mutta saattaa olla myös kiinalaista jossa radonia. Kun se ea-koodi kertoo vain ilmanpullottajan tuottajavaltion, ei mistä ilma peräisin. EU-direktiivi-luonnos meneillään että samalla akselilla po samaa ilmaa. LPlle tulee koostumismittarit, vievät ilmat ja kilvet. On niin tätä. Nykyään vaihdan autoa alle vuoden välein, tartte pelata ilmojen kanssa.

    • Yksinkertaista

      Lisätään. Pilaantunut ilma poistuu itsestään renkaasta.

    • näsäviisas

      Vanha ilma?? Ilmahan on vanhempaa kuin viime jääkausi.

    • pasmik

      Uskon, että kysyt hyvässä uskossa. Mut ei voi olla heittämättä tähän, että tarkasta ilman viimeinen käyttöpäivä.

      • Auto-DI

        Ehdottomasti hyvä pointti. Ilman käyttöaikaa pitää olla jäljellä reilusti. Mieluiten ilma pitää vaihtaa selkeästi ennen kuin viimeistä käyttöpäivää. Vetyä tai heliumia käytettäessä käyttöaika on selkeästi pitempi joten suosittelen niitä.


    • ha-haa

      Sen kun vaihdat ilmat vaikka joka viikko, mutta älä ihmettele, kun renkaat alkaa vuotamaan. Kumi ei kestä hapen hapettavaa vaikutusta ja kun vaihdat ilman tarpeeksi usein, niin siellä on aina raikasta happea syömässä kumia.

      Lähde:
      http://www.aga.fi/internet.lg.lg.fin/fi/images/AGA N-TYRE Brochure FI634_120507.pdf

    • säästeliäs

      mulla on ulukovarastosa kolome jätesäkillistä käyttämätöntä ilimaa myyä sulle. Pistettään tarjouksella ota kaks, maksa kolome.

    • joellm

      miksi oot syntyny ei tollasia voi olla ees olemasa

      • olevainen

        samaa kysyn sinulta, oletko oikeastaan edes olemassa


      • nippetin

        kysyn samaa sinulta.


      • joellmm

        olen mustalainen sori


    • gejnvwdföjbvfökj

      Ilmat kannattaa lisätä vain Buenos Airesissa, siellä on paras ilma.

      • BAn_ilmaa_kaupasta

        Eikö tuota maailman parasta ilmaa saa ostaa mistään nettikaupasta?


    • iloinenilmailpo

      Jos noin pösilö olet niin vaihda kaikkiin renkaisiin uudet ilmat. Päästä kaikki ilmat ulos ja sitten uudet ilmat sisään. Niin johan kulkee paremmin kun on uudet ilmat taas. Mut laita sellaista hyvää ilmaa joka menee renkaassa myös alas ettei ole alhaalta tussu rengas. Voit katsoa siit renkaan sivusta paljonko max paine niin sen alle n. 0,5 bar niin varm piisaa. Muista et täytät näin keväällä on parempaa kuin syys ilma.

      • tropic

        Helpompi tapa vaihtaa ilmat: siirry sisärenkaiden käyttöön, varaa niitä riittävästi ja täytä etukäteen etelän ilmalla (roomasta kelpaa ferrarillekin) saabille inarista, itäautoille siperiasta ja amerikkalaisille saat kun pieraset ja talteen.


      • mitälääkkeeksi

        Mutta keväällä on siitepölyä, entä jos renkaat on allergisia ?


      • hyvällä_tuulella

        Muista varoa syysmyrskyä. Renkaita ei saa täyttää PAHALLA TUULELLA. Ravistaa sit aika pahasti ja voi mennä metsään. Myös koiran ilmaa syytä varoa.


    • yli20vkaksnelosessa

      jos tällaiseksi menee, niin vaihdan hottiin, luukkuun tai saunalahteen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Ilmaa_hinnoissa

        Lienee ollut ilmaa hinnoissa!? Mutta onhan tämä paljon parempi ja terveempi keskustelunaihe kuin esimerkiksi nykyisen hallituksen toimet. Tätä lukiessa tulee hyvä mieli, kun taas nykyhallituksen toilailuista lukiessa masentuu.


    • fgk

      typpeä kannattaa laittaa, on kalliimpaa mutta inerttinä kaasuna pitää kumin hyvänä eikä hapeta sitä

      tämä ei ole mitään vitsailua, ainakin joissakin premium-autoissa huolto-ohjelmassa typpeä suositellaan

    • 252542

      Ei hyvänen aika! Reps!!

      • 534553

        Jos tää ei ollu tosissaan herja niin kyllä täytyy olla typeriä ihmisiä olemassa! Samaa ilmaahan se on vaihtaa tai ei kuhan pitää paineet kohdillaan. Se nyt on yks paska hailee vaikka pieret sinne renkaaseen kuhan siä vaan on ilmanpainetta se n.2bar


    • Tekohengittäjä

      Käytettyä ilmaa ei voi laittaa renkaisiin. Ihmisten moneen kertaan hengittämä ilma, sian pierut ja muista pesemättömistä kainaloista nouseva löyhkä ja eritoten napanöyhtä on riski renkaisiin pumpattuna. Välimerenmaitten katukauppiailta voi ostaa pullotettuna alkuräjähdyksessä syntynyttä, vulkanoitua ilmaa. Aika kallista mutta parempi puhdas ilma renkaissa kuin alkkohooli omassa navassa.

      • automies10010_

        Kyllä käytettyä ilmaa voi laittaa. Vianorilla esitin että outo ajotuntuma vaikka TSI/diy-uudet ilmat viime viikolla. Kumi-insinööri valveutunut -> mittasi että ilamt ihan hyvät mutta kumit huonot. Säästettiin alipaineella uudenkarheet ilmat talteen ja puhallettiin uusiin kumeihin. Vähä piti ostaa lisää takapyöriin. Varapyörästä jäi yli niin hyvittivät kahvikuponkia peukkubaariin.


    • evlut

      MINÄ JOUDUIN PUMPPAAMAAN,AIKOINAAN KAATOPAIKALLA LISÄÄILMAA,NIIN sitäsiinä kotona sitten pähkäiltiin miten aina haisee kaatopaikka,ei muutako ilmatpois ja uudetsisään

      • 5345

        Ookko ny ihan varma että tuli pumpattua sinne renkaaseen jos kotonaki haisee kaatopaikka??


    • evlut

      kyllä se hajuloppukun ilmat vaihdettiin,ei kotinihaise

    • evlut

      tutkittiin tarkemmin,niin venttiili vuotihieman

    • hersy

      pitää muistaa että ei ole koivunsiitepölyä ilmassa silloin kun vaihtaa ilmoja,muussa tapauksessa voi vanteen ja renkaan välistä alkaa kasvamaan koivun vesoja ja se huonontaa ajo-ominaiksuuksia

    • Ilmarintava

      No ei se renkaassa oleva vanha ilma ole ongelma oikeasti. Kun rengasta hieroo säämiskällä, vanha ilma tulee venttiilistä (korkki pitää olla auki, ettei tule kuhmua) ja saat kolme toivomusta.
      Ongelma sen sijaan on vanha ilma kompressorissa! Se kun on metallia ja sinne ei uutta ilmaa pääse ollenkaan, ostin 24 litraa vanhaa ilmaa kompressorin mukana ja se on varmaan kohta loppu sieltä, missä näitä vaihdetaan, varmaan joku nestekaasupullonvaihtosysteemi olemassa?

    • voitaivasnäitä

      Tottakai ilmat vaihdetaan...tai ehkä ei. Kerrotko ensin miten se ilma vanhenee ? En ole koskaan ilmoja vaihtanut, mutta jos se vanhenee niin pitäisikö ?

      • Tämä_taivas_tämä_maa

        No minä vaihdan yleensä parasta ennen-äivän ohittaneen ilman pois, mutta vain korkeapaineen ollessa Hämeessä, niin ei tarvi pumpata.


    • kallionvihreä

      Vihreiden mukaan ilma lähetettävä ekokemille hävitettäväksi,maksua vastaan.

      • historilmaa

        Vihreät ovat oikeilla jäljillä.
        Kioton ilmastointisopimus ratifioitiin ensimmäiseksi USA:ssa, kun huomattiin, että Kolumbuksen niittaamien intiaanien jalanjäljissä ei ilma ollut riittävän raikasta ömericcalaisen ajaa autolla, ja niin niihin alettiin asentaa ilmastointeja.

        Suomessa ongelmaa havahduttiin vasta, kun silloinen presidentti Kekkonen istui dustusautossaan 1970-luvulla Esplanadilla, ja katseli paria rantojen miestä penkeillä. Samaan aikaan auton ämyreistä pauhasi Johnnyn hitti "olet ilma, jota hengitän"..alkoi lakipykälät taipua ilmastointimyönteisiksi.


    • auto_asian_tuntia

      2015 ja käyttä renkaissa ilmaa.Miksi?
      Typpeä sinne kuuluu laittaa

    • kokemustaon

      Typpeä? sehän on vanhanaikaista kun renkaisiin laittaa heliumia se keventää ja vierintävastus pienenee joten polttoaineenkulutus pienenee noin 20%

      • ilmo_palli

        Heliumin kanssa pitää olla tarkkana, ettei vaan laita sitä liikaa.
        Saattaa koko auto muuttua zeppeliiniksi ja leijua tiehensä.


    • Selvennystästä

      Monelle ei ole selvästi valjennut, mitä ilma vanhetessaan aiheuttaa.

      Vaimo on ainakin sellainen pahan ilman lintu, että voisin tarpeeksi maksavalle videoida, mitä kaikkea sellainen siivekäs saa aikaan, joka ei ole saanut raikasta ilmaa. Mutta se maksaa.

      Lienette myös kuulleet koiran ilmasta? Meidän koira kun päästelee koiranilmoja sohvapöydän alta, niin siinä asia valkenee ja mieli mustenee kovemmaltakin tervakeuhkolta.

    • mustjoel

      kysyin asiaa mustalais joelilta kokkolasta hän vastasi näin,jos haluaaa ajaa halvaalla täyttää renkaat ilmaseks abc llä kaasulla

      • ilma-sex

        Joo, mutta jos jossain, samalla kun vaihtaa ilmat renkaat, saa ilmaseksiä, niin S-kortti jää himaan ja ABC:t saa olla rauhassa


    • Jeppe535

      Milläköhän aloittaja on renkaansa täyttänyt, tavallisella ulkoilmalla vai? Mobil 1 Rally AIR kestää ajaa täydet ilmanvaihtovälit. Myös kiihtyvyys paranee, ja kulutus laskee 38%.

      • Ralli-rengas

        Mä olen parantanut autoni kiihtyvyttä vaihtamalla renkaisiin ralliauton ajoviimailmaa, sitä saa jokamiehenoikeudella kerätä ralleissa, jos on omat kassit mukana.
        B-sarjan ralliautoissa 1980-luvulla renkaiden nopeus nousi ihan huikeaksi.
        Kulutus pinta kyllä väheni, kun suti koko ajan ja joskus eri suuntiin, tarkkana piti olla kiertosuunnan kanssa.


    • särähtelyä

      Hmm. Miks rengasmelu on suurempi pakkasilmalla? Hmm.Paraneiskohan auton käynistettävyys jos täyttäisi renkaat ukonilmalla?

      • Vielä_prototyyppi

        Vaikka itse suosin korkeapaineella täyttämistä, niin olen kuullut, että Nokian renkaat suunnittelevat juurikin talvi-ja kesäilmarenkaiden lisäksi ukonilmarenkaita (M S T).


      • Motojää

        Rengasmelu pakkasella johtuu nimenomaan vanhan, virttyneen ilman kovenemisesta. Happimolekyylit pääsevät vanhassa, jäisessä ilmassa heilumaan toisiaan vasten ja aiheuttavat rapinaa, mikä auton sisällä kuulostaa matalalta kuminalta. Tätä kannattaa ehkäistä ennalta Motonetissakin myytävällä jääspraylla.
        Rengasta valmistajan suosittelemalla ilmalla täyttäessä se jäädytetään spraylla, jolloin molekyylit pakkautuvat renkaaseen tiiviisti, eivätkä heilu siellä kumissa väljyyttään.


    • tosionn

      Kannattaa pitää alkuperäiset ilmat renkaissa, jälleenmyyntiarvo säilyy parempana kun ei ole mitään halpaa ilmaa renkaissa.

      • Sherlock_Michelin

        Yhdessä huollossa tuli ilmi tämä, ei merkkiliikkeeseenkään ole luottamista. Ilmapuntari kotona osoitti Renault-ilman vaihtuneen, mutta täyden hinnan veloittivat silti, mistä lie tarvikeilmasta.
        Ensi kerralla, kun vien huoltoon ja ilmanvaihtoon, niin laitan renkaat täyteen vettä, paljastuu heti, jos on vilunkia.


    • UusAvuton

      Kannattaa vaihtaa pois alkuperäiset ilmat ja laittaa tilalle esim. heliumia tai typpeä. Paljon parempi ajettava tulee. Samalla kun vaihdat ilmat uusiin kannattaa soittaa 112 ja pyytää valkotakkisia paikalle. Auttavat kuulemma ja tekevät sen uudelleen täytön tosi nopeasti ja ei maksa paljoa :)

    • xontos

      Keuhkot täyteen ilmaan ja sen ilman sitten puhallat renkaaseen. Se on helppo ja yksinkertainen kikka.

      • tuubi_kumiin

        Ei pärjää polyuretaanille, loppuu ilmavaivat, kun tuuppaa kumit täyteen-


    • Vita33

      Minä tyhjennän aina yöksi renkaat(ja pussit),kun isä sanoi aikoinaan niiden venyvät turhaan täytetnä seistessään. Äkkiä ne kompuralla aina täyttää ja silloin ei oleilman pilaantumisongelmia.

      • joo-jo-mutta

        No sulla on siis kompurassa uutta ilmaa vielä? Se ei riitä loputtomiin..
        Multa pöllittiin uusista renkaista ilmat ja löysin ne kun olivat Huuto.netissä myynnissä. Myyjä väitti saaneensa ostaessaan autonsa, mutta kyllä mä nyt happimolekyylini tunnistin heti.


    • YlämäkiAlamäkiJunaPuksu

      Tarvittaessa lisätään/vähennetään ilmaa niin, että rengaspaineet ovat suositusten mukaiset. Koko ilmamäärää ei tarvitse vaihtaa.
      Mutta toisaalta tuli kirjoituksestasi väkisinkin mieleen yksi asia...
      Jos tietämyksesi autoista on tosiaan tuota tasoa, niin kannattaako sun edes autolla ajella??
      Kulje bussilla mieluummin.

      • empatia-Erkki

        No A-studiossa oli juuri nykyrenkaiden paineista keskustelua.
        Yksikin rengas melkein itkua väänsi, kun ei ole kulutuspinnat pysyneet ilamstonmuutoksessa mukana, vyötkin on tosi kovilla.


    • toverits

      itäblokin autoihin, kuten skodaan, kannattaa laittaa ilmaa kommunistisissa maissa. ei täristä niin paljon, ja ehkäpä rengasmelukin hieman laskee

    • Härskihartikain

      Mahtaako sote-uudistus ehtiä hoitamaan kaikkia tän palstan potilaita? Tshernobylissä ei ainakaan kannata laittaa ilmaa renkaaseen. Mulle tullut renkaseen joskus ilmaumpi kun olen laittanut liian kylmää ilmaa.

    • Liikenneturva

      Kuules kumho kuski. Sulle riittä että sun renkaissa on riittävästi ilmaa siellä renkaan yläosassa. Alapuoli voi olla sun auton renkaissa ihan tyhjänä. Vaikuttaisi olevan turvallisin ratkaisu tähän tilanteeseen.

    • Kaikkenmoissii

      Soon paree, notta siirryt hevoskieseihin. Eipähän tartte äimistellä onko gummeissa happea vai ei.

    • kotomaista10010

      kallellaan kotosuomeen että ilmat ostan hkivantaalta finnair-nimisestä börssiyhtiöstä. Joka kerta kyselevät typeriä ihmeissään mutta ilman saa

    • veivi

      Voi herrajestas kaikkiameitäonkin olemassa,,,, vaihda samalla kyynelkalvosi !

    • Junnu671

      Uusissa autoissa on oltava tarkkana että muistaa käyttää vain valmistajan hyväksymää ilmaa ja vaihdattaa ne merkkihuollossa.Se muutama kymppi vuodessa on kuitenkin pieni menoerä kymmenien tuhansien autossa.

    • Laita heliumia nihin renkaisiin niin pääset ilmateitse nopeammin ja ei renkaatkaan kulu niin nopeasti :D

      • N_ei_He

        Hyvä ajatus, mutta helium on "pienempää" ja pakenee siis renkaista jättäen ne tyhjiksi... typpi kuitenkin voisi toimia ilmaa paremmin!


    • vaalee

      Mä vaihdan aina samalla kun vaihdan renkaat.

    • PUQ

      Kuulkas ny..

      Ite hain afrikasta vanhan corollan takas ku emäntä sen sinne myi ja samat vanhat kuluneet kesärenkaat oli alla ja autohan siis oli afrikassa sen 5vuotta.

      No kuitenki afrikan päässä kerrottii että ainut huolto oli just tää renkaan ilmojen vaihto koska suomen ilmasto haisoo paskalta ni ei oo kuulemma hyvä.

      Oon nyt sitte vetäny noilla samoilla helv.. kesärenkailla jo 2 talvee ja 2 kesää ja talvella ei oo minkään näkösiä pito ongelmia ku renkaat on täynnä afrikan ilmaa..

      Kyselin taannoin eräältä autojobbarilta afrikasta että jos sais tuota ilmaa tänne päin nii sanovat että 10kuutioo jos sitä ilmaa haluu ni onnistuu rahtina eikä ollu paha hinta.. toimitus aikaki oli vaan neljävuotta ku ei oo pojilla oikee vehkeitä millä kuskaa noita kuution kannuja.. mut ei siinä. Pitäkäähä ilmat kurissa ja ajelkaa leveesti.

      T. Afrikanmies

    • varo-rovasti

      pari viikkoa kestää ajella, sorateillä, varovasti.

    • Säästövinkki

      Kannattaa, lähinnä ilman korkean hinnan vuoksi, vaihtaa vain renkaan maata koskettavan osuuden ilma. Itse suosin tätä.

    • dxgfhcgjm

      Renkaathan pitäisi ottaa 4 kertaa pois vanteilta ja antaa tuulettua sisäpuolelta

    • RanPo

      Itse olen tupannut vaihtamaan ilmat kesäisin kerran kuukaudessa ja talvisin kerran kahdessa kuukaudessa. Kesäilmoina käytän gebardin pyllyilmaa kun se lisää kiihtyvyyttä ihan sairaasti. Talvi-ilmaksi kelpuutan jääkarhun pyllyilmaa, lisää kummasti moottorin pakkaskestävyyttä ja säästää sievoisen summan lämmityskustannuksissa. Sitten kannattaa ilmanputsarin suodatin poistaa että ilma pääsee esteettä renkaista moottorille

      • pumpattu

        Ei ilmaa pidä vaihtaa. Sitä lisätään tarpeen mukaan, kuitenkin siten, että se pumpataan aina renkaan alapuolelle. Sieltähän se ilma on jostain syystä poistunut. Renkaat kuntoon pliis.


    • euromasterr

      Minä vaihdan kerran tai kaksi kuukaudessa talvella lähes päivittäin lämpimät ilmat renkaisiin.

    • halavallapääsee

      Tosiaan niinku muut jo on sanonu, niin 4 kertaa vuodessa (mieluusti 5 kertaa) pitäisi ilmat vaihtaa, mutta ei sen tarvi olla pohjoisnavan pakkas ilmaa. Halpahallista kun haet tietokoneiden putsaukseen tarkoitettua paineilmaa muutaman purkin, maksaa n.8e ja laitat viikoks pakastimeen niin pitäis pysyä ilmanpaineet tasaasena päivästäpäivään, tosin ilmanvaihtamises voi ilmetä ongelmia koska halpa ilma on tunnetusti sitkeempää ja voi tarttua renkaan sisäpintaan joka vaatii palio hinkkaamista. Seki käy kyllä helposti ku metalpolishilla hinkkaat

    • ilimat_talteen

      Sit kannattaa myös muistaa ottaa renkaista ilmat talteen ennen kuin vaihdattaa uudet kumit vanteille rengasliikkeessä. Ettei tartte sit turhaan laittaa uusia ilmoja sisälle.

    • EkiP
    • Anonyymi

      Ei sitä tarvitse koskaan vaihtaa (ilma ei kulu?)
      Mutta miksi rengashuolto laittaa aina talvirenkaisiin 3 baria jos valmistajan ohje on 2.2 baria?

    • Anonyymi

      Tämä keskustelu taisi lähteä vähän lapasesta ja aika asiantuntemattomia lausuntoja täällä lauotaan. Minulla on Toyota ja käytän siinä vain ja ainostaan Japanista tuotua alkuperäisilmaa. Se rengas ei todellakaan kestä tarvikeilmaa läheskään yhtäpitkään kuin alkuperäisilma.

      Ottakaa nyt hyvät ihmiset selvää, missä se auto on valmistettu ja käyttäkää vain alkuperäistä ilmaa. Se ei paakkuun vuosien saatossa. Usein tuolla näkee autoja, joissa se ilma paakkuuntuu ja jää renkaan yläosaan. Alaosa näkyy sitten olevan lutussa.

      Kun käytät Japanilaista ilmaa, niin maahantuojan korjaamo laittaa siihen valkopunaisen korkin merkiksi fiksusta laatutietoisesta kuljettajasta.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      175
      2207
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      121
      1941
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      58
      1612
    4. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      179
      1492
    5. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      161
      1419
    6. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      179
      1405
    7. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1248
    8. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      76
      1203
    9. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1178
    10. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      120
      1088
    Aihe