Olen 25 vuotias ja mulla ei ole koskaan ollut laseja. Lukeminen ei ole koskaan ollut vahvin alueeni tai kiinnostanut kovasti. Nyt olen alkanut opiskelemaan uudestaan ja koulussa piirretään paljon kaavoja ja tehdään tarkkaa työtä. Olen myös alkanut lukea enemmän/haluaisin lukea mutta se tuntuu vaikealta, tuntuu että katseen keskittäminen on vaikeaa ja lukeminen hidasta. Kun olen katsonut kauan lähelle ja katson sitten kauas niin näöllä kestää hetki tarkentua ja nään aluksi sumeammin ja tuntuu muutenkin että silmät väsyy nopeammin ja pitää yrittää tarkentaa katsetta siristelemällä välillä. Kuitenkin näen suht hyvin mielestäni mutta sen verran huonosti että nyt on joka pv ärsyttänyt koulussa ja töissä. Esim. Tarkkoja kohteita tutkiessa häiritsee. Ja jos esim puhun jonkun henkilön kanssa niin tuntuu että katse sumenee välillä ja pitää keskittyä katseen tarkentamiseen. Kuulostaako tää että näkö on huonontunut vai onko jotain muuta vikaa?
Huonontunut näkö vai mikä
28
2025
Vastaukset
- OptikkoG
Kyllä kannattaa optikolle suunnata. Todennnäköisesti kyseessä on kaukotaitteisuus ja se aiheuttaa silmien mukautumisen ylirasitusta. Silmälasit auttanevat zoomausnopeuteesi ja lukeminenkin alkaa sujumaan mukavammin. Näkö voi heiketä missä iässä vain.
- näkö1
Kiitos vastauksestasi. Menen tänään käymään optikolla ja tulen sitten kertomaan mitä siellä todettiin.
- näkö1
Optikolla käyty. Oikeassa silmässä ei mitään, vasemmassa Sf 0.50 cyl -0.25 ax 30. Mitkä on pienimmät asteet joilla laseja määrätään? Onko muilla laseissa näin pieniä asteita? En vielä pistänyt tilaukseen.
- Optikko
Kävithän varmasti ilmaisessa vartin kestävässä tutkimuksessa:) Lasit määrätään oireiden ja kunnollisen tarkan tutkimuksen perusteella. Alarajaa voimakkuudelle ei ole. Kyllä näön tutkineen optikon pitää osata antaa kysymykseesi vastaus, kannattako vai ei ilman kaupallisia hampaita.
Kannattaisikohan käydä asiansa osaavalla optikolla, jolloin tutkitaan taittovirheiden ohella myös silmien asentotoiminnot (piilokarsastukset ym.), silmien mukautumiskyky (akkommodaatio), käytetään mahdollisesti myös silmien mukautumiskykyä lamaavia lääkkeitä, harkitaan olisiko erilaisista harjoitteista apua tilanteeseen jne. jne. Tilanne täytyisi käydä perusteellisesti läpi kuvaamallasi oireistolla. - yksisilmäinen
Kävit luultavasti jollain halpis-optikolla. Suosittelisin silmälääkäriä, mikäli sulla noin pahoja näköongelmia. Näkö on erittäin tärkeä aisti ja ihmisellä on vain yhdet silmät?
- näkö1
yksisilmäinen kirjoitti:
Kävit luultavasti jollain halpis-optikolla. Suosittelisin silmälääkäriä, mikäli sulla noin pahoja näköongelmia. Näkö on erittäin tärkeä aisti ja ihmisellä on vain yhdet silmät?
Ihmisellä on vain juu yhdet silmät, ihme kommentti, tuskin sentään sokeutumassa olen. Itse en luokittele kuitenkin näitä pahoiksi näköongelmiksi, mutta sellaisiksi että jos silmälaseilla paranevat niin voisin niitä harkita.
- näkö1
En käynyt ilmaisella kun varasin ajan ja samalla tehtiin silmänpohjakuvaus ja käynti maksoi. Jäi kuitenkin mietityttämään että jos mun toisessa silmässä on normaali näkö niin onko sitten toisessa lasissa pelkkä lasi ilman vahvuuksia? Optikko sanoi että kyllä kannattaa hankkia lasit kun mua on häirinnyt tämä näkö. Mutta kuitenkin itteäni epäilyttää kun en tosiaan tiedä mitään silmälasiasioista. Onko näöntarkastus aina oikeassa? Mitä jos en totu laseihin, onko niissä joku tyytyväisyystakuu tai voiko näöntarkastuksessa tapahtua virhe?
- OptikkoG
Jos toisessa silmässä on -0 -näkö, siihen tulee tosiaan vain "ikkunalasi" (toki siis samaa materiaalia oleva muovilinssi pinnoitteilla).
Merkittävänä muutoksena pidetään 0.50 Diopterin muutosta, josta aletaan laseja suosittelemaan. Sinulla tuo sf on 0.50. Jopa 0.25 laseja määrätään ja tilataan ja nekin toisilla auttavat hurjasti näkemiseen, toisilla jäävät käyttämättä.
Punnitse oireitasi ja päätä kokeiletko laseja, olisiko apua. Suosittelen kokeilemaan. Jos tunnet että laseista on hyötyä, osta sitten myöhemmin "kalliimmat eli laadukkaammat".
Näöntarkastus on sen hetken tulos. Jos käyt uudestaan toisella optikolla, tulokset voivat olla hieman erit, mutta mitään radikaalia eroa ei pitäisi olla.
Ainakin osissa ketjuista / optikkoliikkeistä on tyytyväisyystakuita, siitä kannattaa kysyä.
MUTTA TÄRKEIN MUISTETTAVA ASIA ON, ETTÄ KUKAAN EI VOI TAATA, ETTÄ LASEISTA ON NÄIN PIENESSÄ VOIMAKUUDESSA SELVÄ APU JA NIIHIN TÄYTYY TOTUTELLA (ELI PITÄÄ) AINAKIN MUUTAMA VIIKKO. :)
Toivottavasti tästä on apua päätökseesi!
- maksapipi
Oletko sinä 25-vuotias nainen?
- maksasaa
Minä olen!
- dfvdrgerg
Ehdottomasti kannattaa ottaa lasit, jos näkö ei riitä normaaliin elämään. Turha kärvistellä siristellen, siinä rasittuu vain silmät ja hermot. Sitten kun niihin laseihin tottuu, niin ei enää halua olla ilman. :)
- näkö1
Kiitos vastauksesta :)
- Aivokasvain71
Mulla oli vastaavaa, ja on vieläkin. Eli jostain syystä puhuminen huonontaa näköä. Kun sitten olen rauhassa hiljaa niin näkö mielestäni paranee. Päästä löydettiin suuri aivokasvain. Kasvain on leikattu mutta sama ongelma jatkuu...
- näkö1
Mulla ei siis puhuminen kylläkään huononna näköä. Ehkä ilmaisin asian huonosti, tarkoitin jos kauan keskityn katsomaan jotakin kohdetta niin tuntuu että katsetta pitää tarkennella. Mutta itse puhuminen ei liity siihen muuten kun että puhuessa jollekin katson kyseistä henkilöä.
- urts
Optikkoliikeet on sitä varten joten painele sinne pikimiten.
- lääketieteenkandi
Kokeilepa hetki miltä noiden lasien kanssa eläminen sitten tuntuu. Sittenpähän sen näkee. :) Sinullahan on määrätty korjattavaksi kaukotaitteisuutta ja lisäksi hajataitteisuutta sykinterilinssillä! Suosittelen kyllä myös, että käyt silmälääkärilläkin. ja kerrot silmälääkärille oireistasi. tuossa voi mielestäni olla mm. kuivasilmäisyyttä oireiden takana.
- Jottainn
Noilla lasivoimakkuuksilla voisit kokeilla ihan normaaleja ruokakaupassa myytäviä lukulaseja vahvuudella 1,0. Eroa näöntarkkuudessa et huomaa, mutta silmien rasitusoireisiin voit saada avun. Halpa kokeilu, 4 euroa.
- Edullisesti
Tarvitset lukulasit. Kävin juuri ajokorttia varten näöntarkkastuksessa, ja näin kaiken. Lääkärikin sanoi, että haukan katse. En kuitenkaan näe lukea kovin hyvin ja käytän ns tiimarilaseja. Ei kannata laittaa satoja euroja laseihin, jos tiimarilasit riittää. Silmälääkäri sanoi joskus miehelleni, että "sitten kun kädet ei enää riitä, niin osta halpikset tavallisesta kaupasta. Ja sitten kun et näe niilläkään, niin silmälääkäriin. Siihen voi mennä vuosia". Oon käyttäny 1,5 voimakkuuksia lukemiseen, niinkuin miehenikin.
- joosijoo
Nyt menet optikolle. Näkösi saattaa olla heikentynyt ja tarvitset ehkä lasit. Ei se ole vakava juttu.
Silmä väsyessään voi tehda temppuja. Et tarvitse mitään keski-iän lukulaseja.HÖPSISTÄ, EI SINNE OPTIKOLLE KANNATA MENNÄ SILMIÄÄN TUTKITUTTAMAAN VAAN OIKEALLE SILMÄLÄÄKÄRILLE TUON TYTÖN ON MENTÄVÄ ! !
EI OPTIKKO KYKENE SANOMAAN MISSÄ ON VIKA ! ! !
Tilaa aika oikealle silmälääkärille ja kerro siellä ongelmasi ! !
Lääkäri tutkii silmäsi ja tekee tarvittavat kokeet joilla näkösi saadaan tutkimusten perusteella kuntoon ! ! !- 30k3k4k5
Kyllä 0,5 diopterin muutokset häiritsevät paljon. Itse teen päätetyötä ja ajan autoa, joten koska minulla on 2-teholasit, niin kumman tahansa arvon muutos (lähinäkö tai kaukonäkö) häiritsee todella paljon.
Hommaa lasit, niin huomaat kyllä eron siinä, että ei tarvitse enää miettiä näkemisasioita - aeryaeryaer
Oliko kyseessä optikko vai silmälääkäri..Jos se oli optikko niin unohda koko juttu ja mene silmälääkäriin.
Silmälääkäri maksaa noin 100-120€ ja saat paljon luotettavan tuloksen.
Näitä on nähty niin monta kertaa että kun optikolla käy ja saa lasit niin ei niillä nää mitään.. ja sit ku menee lääkäriin niin arvot täysin eri. - Dr.Luuppinen
Näitkö? Hmm .Kuulitko edes? No et sinä vielä silmälasia tarvitse ellet sitten ole kelloseppä.
- dhfhshhsss
Niin siis todennäköisesti tarvitset lukulasit. Käy kuitenkin silmälääkärissä, jotta asia varmistuu.
- näkö1
Kiitos kommenteistanne. :) Olen kierrellyt katsomassa laseja eri liikkeissä. Muissa liikkeissä on ihmetelty sitä että mulle on suositeltu monitehoja. Mulla olisi siis vasen sf 0.50 cyl -0.25 ja kummassakin lisäksi add 0.50. Mulle toiset optikot ei oo sanoneet mitään monitehojen suosituksesta ja toiset on kummastelleet että yleensä sitä suositellaan yli 40 v. No mietin että jos ottaisin pelkät lukulasit joissa on siis yksitehona nuo vahvuudet, huonona asiana pidän sitä että en nää niillä kauemmas hyvin, kuin vain ihan lähellä olevat kohteet. Pitää sitten kokoajan nostella laseja jos välillä täytyy katsoa kuitenkin kauas ja nähdä hyvin. En voi esimerkiksi töissä pitää kokoajan laseja jos hankin lukulasit koska niillä en sitten näe muutakuin tehdä tarkat lähijutut mutta en voi pitää niitä kun asiakkaitten kanssa asioin. Testattiin siellä optikolla eri linssejä ja noilla add lisäjutun kanssa kun luin tekstiä näin hyvin mutta kun vilkaisin optikkoon päin näin hänet sumeasti. Pelkillä noilla sf 0.50 cyl -0.25 arvoilla näin hänet hyvin ja myös kauemmas hyvin. Onko se niin että noilla lukulaseillakin tottuu näkemään kauemmas hyvin vai pitääkö niitä vain koko ajan ottaa päästä pois ja laittaa takas? Monien optikkojen mielestä noi monitehot ei vaikuttanut järkeviltä mutta niillä ilmeisesti näkisi paremmin eri etäisyyksille...
- OptikkoG
0.50 Addilla ei kyse ole monitehoista. Joskus nuorilla (alle 40 v.) on silmien mukautumisessa ongelmaa, jolloin "silmistä" löytyy vielä kaukonäön korjauksen lisäksi tarvetta vahvemmalle lähivoimakkuudelle. Tähän ongelmaan on onneksi olemassa ns. antistress-linssejä (toiset kutsuvat nuorten monitehoiksi), mutta ovat paljon halvempia ja helpompia tottua kuin varsinaiset monitehot.
Voi myös olla, että kun pelkkä kaukonäkö on korjattu, silmäsi jaksavatkin korjata tuon 0.50 tarpeen. Näin "kauko-" eli yleislaseja voisi pitää kokoajan (näkee kauas ja lähellekin paremmin). Jos oireet ihan puhtaasti vain lähityössä, voi ottaa yksitehoisina tuolla lähivoimakkuudella, mutta silloin ei näe kunnolla kauemmas. Toki siihenkin voi silmät pian tottua ja alkaa näkemään kauemmaskin, esim. huoneen mitan.
Itse suosittelen kuitenkin tuota antistress-linssiä, koska silloin totuttelu on nopeampaa ja käyttö helpompaa.
Olen samaa mielä, että silmälääkärikään ei ole huono vaihtoehto. Silmälääkäri katsoo myös silmän terveyden ja rentouttaa akkommodaation (silmien mukautumisen), mutta optikko toki opiskelee 3,5 v silmien refraktointia = voimakkuuden määrittämistä. Silmälääkäri on enemmän terveyden asiantuntija.
Ja tuohon 1.00 valmislaseihin voin vain sanoa, että ne toki auttavat hieman tuota huonompaa silmää, mutta silloin aiheuttavat eriparisuuden, eli eivät tee hyvää. Myöskään valmislasien linssien keskiöväli voi sinulle olla aivan väärä, mikä voi pahimmassa tapauksessa aiheuttaa prismaattista vaikutusta eli silmät rasittuvat. Valmislasit sopivat jotenkuten vain sellaisille, joilla on sama voimakkuus silmien välillä ja haluavat kokeilla suurennuksen apua.
- näkö1
Luulen kyllä että hankin ensin lukulasit ja katson millainen hyöty niistä on. Se vaan on harmi että niitä pitää ottaa sitten välillä pois naamalta, tai aika useinkin. Koulussa tehdään tarkkoja juttuja mutta näen niillä varmaan hyvin tehdä omat juttuni mutta mites kun opettaja puhuu toisella puolella luokkaa ja pitää sinne katsoa. Pitääkö kokoajan venkslata lasien kanssa edes takaisin. Tai voinhan tietenkin katsoa sumein silmin sitten pidemmälle. Mites muut on tullut lukulasien kanssa toimeen?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663412Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1282887- 462589
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391331