väinön kolina

ikkremimin

Alan miehet hoi,! Ostin 1500cc väinön.koneesta on ruvennu
kuulumaa etenkin kylmänä aikamoista kolinaa veto päällä..
Tulenooko jakoketjusta?.Vehkeellä ajettu 36t mailia vm 88.
Öljynä 20/50 mineraali. ?.

17

307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jukka125

      moro
      itellä on 750 vulcan ja siitä kolinat loppu kun vaihdoin nokkaketjut kiristäjät.kilsat oli 35 t mailii.. liikkeessä olis vaihto maksanu n 1300-1500 e. jos paikka ja vähän tajua tekniikasta niin kannattaa hommaa klymerin kirja ja tilailla osia esim. bikebandit.com , hinnat ihan toista kun suomesta ja tietenki ebai ja amazon.. kannattaa vaihtaa staattori samalla (ainaki 750 vaatii koneen siirtoa sivulle päin 30 senttii et pystyy tehdä ) ettei käy kun itellä että toissa kesänä ketjut ja viime kesänä kyrvähti lataus, no tulipa muutamaksi päiväksi puuhaa kuin irrotteli konetta ja laitto uutta statorii kiinni.
      T. Jukka

    • Ööööööhhhhh

      Minulla oli VN750 ja siinä kolinan aiheutti ns. "vastavoima-akselien" laakerit eli ne akselit, jotka pyörivät eri suuntaa kampuran kanssa lieventääkseen tärinää.

    • kiwakawakuitenni

      tosiaan nämä kun ovat jenkkilässä tehtyjä saattaa niissä olla omituisia juttuja. Itsellä ollut 2 kpl 750 ja 1kpl 1500. Ensimmäinen 750 alkoi kolistelemaan 68tkm jolloin vaihdoin ketjut ja kiristimet. N. 80tkm alkoi taas kilistämään jolloin meni hydraulisäätimet sekä suodattimet kannesta vaihtoon. 116tkm ajoreissulle lähtiessä pääsin n. 120km kotoonta kun rupesi kilisemään oikein perkuleesti, käänsin nokan kotia kohti ja ajelin hissukseen kunnes kolahti reilusti, öljyt pihalle. Tasapainoakselin pultti oli mennyt poikki ja vastapainopyörä lohkosta läpi. !500 taas 32tkm ajettuna pöllytti kylmänä öljyä sekä kuumana kolisi melkoisen hurjasti. Joku kasaus vaiheen moka ilmeisesti tai koneistus viturallaan kun kakkospytty oli pikkuisen kananmunan muodoissa, joutui koneistamaan ja uutta osaa, tuli kuitenkin hävitettyä kun ajaminen tällä ei ollut hauskaa eikä mukavaakaan. Vielä on yksi vanha 750 jäljellä ja ainut kilinä kuuluu bensahanasta johon ei auttanut korjaus-sarja, olenkin monesti ottanut alipaineletkun irti ja tukkinut sen ja kääntänyt hanan pri:lle, ei kilise eikä kolise. Ja moniasteöljy tai semi on ainoat mitkä pelaa 10/40, 20/50. Ps, kardaanin etunivel saattaa myös kolista 1500 varsinkin vedossa, kun sama osa on 750, kuitenkin vääntöä greippaasti enenpi..

    • aja.romikseen

      Vain köyhä ajaa noin vanhalla romulla, olet häpeäksi muille kawanisteille.

      • köyhävaanenkipee

        joopajoo, tässä iässä ei viitti enää uudempia hommata, antaa nuorempien leikkiä juuri kaupasta ostetuilla rimpuloilla. Muuta tollaset järjenjätit ei osaakkaan tehdä eikä varsinkaan ajaa. Sulle olisi se mopokin varmasti liian haastava jos ei äiti olisi sitä paikkailemassa ajoopettelusi jälkeen. Mulle tuo on harraste, ajan kun ajan, korjailen jos tarvitsee, eipähän harmita yhtään kun tämäkin kawa on edelleen arvokkaampi kuin olen siitä itse maksanut. Olempahan tuonut sen valmistusmaastaan, jonne tuollanen äitin rassukka tuskin ikinä edes pääsee. Jep, sen verran köyhä olen ettei omakotitalon, lasten, muutaman auton ja muutaman mopedin omistajalla rahaa kaikkeen turhuuteen ole. Ruohonleikkurikin vie bensaa isolla tontilla sen verran että kawalla ajelisin samalla määrällä pari sataa kilsaa.


    • KiliKaliKoli

      "Vehkeellä ajettu 36t mailia vm 88."

      Uskotko itsekkään, että -88 pyörällä on noin vähän ajettu? Kierros tai pari lisää mittariin niin kolinat on kohdallaan.

      • jgk7

        Kaikki kawat kolisee.
        Siitä ei tarvi välittää.


      • Minun_Kawalla

        eli -79 Möhköllä on tällä hetkellä ajettu reilut 30 tkm. Kun sen ostin vuosituhannen vaihteessa, kilometrejä oli 16.000. Sitäkään eivät kaikki uskoneet ja eräs tuttu asentaja sanoi että hän voi vilkaista ja säätää venttiilit samalla kun vaihtaa emoputken (?) laakerin joka oli kulunut kulmikkaan tuntuiseksi. Kun hain pyörän takaisin, sanoi että nyt hänkin uskoo kun näki nokka-akseleiden hiomanaarmut tehtaan jäljiltä. Pyörä on nykyisin museorekisterissä eikä sille ole tarvinnut mitään radikaalia tehdä. Sytytyspuolat vaihdettu nykyaikaisempiin ilman etuvastusta oleviin ja nokkaketjun automaattikiristin muutettu itse kiristettäväksi ruuviksi kun saattaa olla kilometrien myötä eräs niistä Möhkön paikoista joita kannattaa pitää silmällä. Myös etujarrujen alkuperäiset letkut vaihdettu teräspunosletkuihin ja takaiskunvaimentimet nykyaikaisiin Hagonin pumppuihin. Öljypohjaakaan ei ole vaihdettu suurempaan kun ei museoajoneuvolla ajeta pitkiä yli 500 km pätkiä kuin korkeintaan Veteraanirallimatkoilla.


      • rustInPeace

        Rysähtää sit kerralla kunnolla.
        Tuuria ollut noin vanhalla romulla.


    • huuhuuhhu

      no kun halvalla sain, kyllä ihmetyttää nää järjenjättiläiset kun noita mile-mittari yms.tuontimopo romuja ostavat ja sitten kuluu toinen mokoma korjailuihin ....

      • NoMoneyKawa

        Köyhän on pakko ajaa romulla.


      • HrikkiKoskine

        Laita öljy ylärajaan niin kolina vähenee ja voitelee paremmin customin matalilla kierroksilla.


      • Jutustelija1

        ZZ-R 1100 tykkää kanssa kun öljyä on ihan piripintaan, muuten tulee herkästi kiertokanki tervehtimään ulkomailmaa :D

        Mutta tuo Väinö oli ehkä parasta mitä customeissa oli tarjolla pitkään, seuranaan toki Suzukin 1400. Nuo oli molemmat sellaisa laitoksia että varsinkin laiteltuina antoivat voimaa ulos samaan malliin kuin kuolaajien haaveissa.

        Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/

        Tuosta kolumniani, siellä on kanssa kuvia parista vanhasta jos jaksaa kaivella: http://mattiviikate.newsvine.com/

        Tuossa vielä suoralinkki siihen juttuun jossa on kuvia prätkistä kolumnissa: http://mattiviikate.newsvine.com/_news/2016/05/27/35598447-pictures-of-my-old-motorbikes-suzuki-gsx-r-1000-and-kawasaki-zx-9r


    • sakikawa7

      Ei öljyä piripintaan laiteta vaan ylärajaan, kuten autossakin.
      ÄäliöMatti älä kommentoi enää tänne.

      • Jutustelija1

        Ihan mielenkiinnosta, miksei piripintaan? Tuo minullakin oleva Zetori todellakin nauttii öljynsä piripintaan katettuna tai muuten tulee se kiertokanki ulos koneesta.

        Sitten asiasta toiseen, itse nautin täällä enimmäkseen hyvistä trollauksista joka saa minut palaamaan tännä satunnaisia henkeviä keskusteluja odotellessa.

        Kiitos mielipiteestä ja ehkä joku päivä huomaat etten ole enää täällä. (Ainakaan hetkeen)


      • sakikawa7
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta, miksei piripintaan? Tuo minullakin oleva Zetori todellakin nauttii öljynsä piripintaan katettuna tai muuten tulee se kiertokanki ulos koneesta.

        Sitten asiasta toiseen, itse nautin täällä enimmäkseen hyvistä trollauksista joka saa minut palaamaan tännä satunnaisia henkeviä keskusteluja odotellessa.

        Kiitos mielipiteestä ja ehkä joku päivä huomaat etten ole enää täällä. (Ainakaan hetkeen)

        Vittuprkl.


      • Jutustelija1

        Joo no täällähän sitä ollaan vieläkin.

        Fakta on se että kirjoitan asiapitoisia kommentteja tänne asiallista keskustelua ja tietoa hakevien iloksi.

        Se jos joku haluaa tahallaan provosoitua niin on ihan itse aiheutettu olotila.

        Korostan vielä että vaikka nautin hyvistä huumori jutuista joita täältä luen, niin en itse lähde trollailemaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1625
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1254
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1096
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1082
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      867
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      751
    Aihe