Esikoiset ja helluntailaisuus

epaimen

Hengellinen kansanherätys alkoi rovasti Lars Levi Laestadiuksen ja hänen avustajiensa ympärillä Ruotsin Lapissa 1840-luvulta alkaen leviten sieltä nopeasti pohjois-Norjaan ja tsaarin hallitseman autonomisen Suomen Lappiin. Herätys tavoitti myös saamelaisia. 1860-luvulta herätys syttyi Amerikkaan muuttaneiden suomea puhuvien siirtolaisten keskuudessa.

Helluntailaisuudeksi kutsuttua kansanherätystä ei tuohon aikaan ollut olemassa. Herätys on noin 50 vuotta nuorempi kuin alkulestadiolaisuus. Se on amerikkalaista tuontitavaraa toisin kuin aidosti suomalainen Pohjolan herätys (toki Lars Levi Laestadius oli Ruotsin kansalainen ja puhui Ruotsia äidinkielenään, mutta Lapin väestö käsitti paljon suomalaisia, joiden parista hänen läheiset avustajansa tulivat.)

Helluntailaisuuden juuret ovat 1900-luvun alussa Yhdysvalloissa Kansasin osavaltiossa ja Los Angelesissa syttyneessä kansanherätyksessä.

30

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1910-luvulla helluntaiherätys tuli Suomeen lähinnä norjalaisen metodistipappi Thomas Ball Barrattin vierailujen vaikutuksesta. Hän tuli Suomeen narvalaisten, kutsumana.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Helluntaiherätys#Suomen_Helluntaiher.C3.A4tyksen_historia

      • teuta

        Kyllä se,oli 1911 Tämä metodistipastori ,kävi suomessa ja sai jalansijaa jonkin verran
        Sitä em tiedä oliko tämä kerta se, joka Narvalaiset oli pytäneet , vai,se kerta kun ,
        Noralainen Lähetys saarnaaja Cerhard Olsen-Sehmidtin toimesta samana Vuonna .

        Sehmidin toimesta syntyoikin seurakuntia eri puolille maata. tapahtui jotakin koska
        hajannusta ,tuli 1910 luvun lopulla , Eli he joutui kokemaan siäistä' hajaannusta seurakunnalliseen ja Helluntai ystävien suuntaan . Paikallisseurakunnat käyttävät
        nimityksiä "Filadelffia ,Siión , Saalem,. Betania, ja Smyrna.
        .
        Helluntai liike ,pyrkii Uudistamaan Alkukirstilliset hengelliset kokemukset , '
        Se hylkää Lapsi kaasteen . ja tähdentää Henkikastetta , eli minusta huu haa
        jos sanon mitä olemme tottuneet sanomaan PALSTALLA. .
        .
        Toinen on sitten sen 1920, luvulla alkanut laajentuminen on ollut kovaa kun
        heitä oli 1960 ,,35'000 siitä on kavu ollut saoisinko huimaa ,sillä nyt = 310'000 AS.
        mIKÄ IHMISOIÄ VETÄÄ KUN TAIVAAN MENO EI OLE TAATTU.
        Näistä pitäsi puhua ,,eikä Molski housuista ..Tarkoitan hyväälä en pahalla .


    • Narvalaisuus on lestadiolaisuuden haara, joka sai nimensä syntysijastaan Narvasta. Se syntyi lestadiolaisuuden suuren hajaannuksen yhteydessä Viron Narvassa vuonna 1898, kun Viron Narvasta kävi lestadiolainen Juri Jegor Pietarissa jossa melkein kaikki lestadiolaiset olivat juuri liittyneet uusheräykseen.

      Narvalaisuus muotoutui erilaiseksi kuin uusiheräys, koska kielimuuri johti väärinymmärryksiin ja toivottomuuteen Narvan lestadiolaisten keskuudessa, kun he kuulivat Pietarissa käyneeltä Juri Jegorilta että Pietarin lestadiolaiset vaativat heiltä uutta heräämistä ja sanoivat että heidän entinen uskonsa on kuollutta uskoa. Tuossa hämmennyksen tilassa Narvan lestadiolaisyhteisön opit ja käytännöt muodostuivat omalaatuisiksi "Narvan Katrin" (oik. Katariina Olli) johdolla, joka sai erityisen uskonnollisen heräyksen.

      Siitä lähtien narvalaisuuden tunnusmerkkejä olivat julkirippi, ilmestykset ja rajut liikutukset. Ilmestyksistä ja näyistä tuli niin tärkeitä asioita, että Narvan Katri oli huutanut: ”Kirjoittakaa ylös, mitä minä sanon, niin siitä tulee toinen Raamattu”. Narvalaisuus levisi jossakin määrin myös Suomeen, aina Nivalan ja Ylivieskan korkeudelle asti mutta enimmäkseen Etelä-Suomeen.

    • Narvalaisuus sai paljon kannatusta erityisesti Pietarissa, jossa melkein kaikki lestadiolaiset olivat liittyneet uusheräykseen. Pian kuitenkin valtaosa Pietarin uusheränneistä liittyivät narvalaisuuteen. Pietarissa oli lestadiolaisia eri arvioiden mukaan noin 700-1 500 ennen 1890-luvun lopun suurta hajaannusta.

      Narvalaisuus jakaantui jo aivan alkuvaiheessa kahteen suuntaukseen, joiden nimet ovat lindströmiläisyys ja kumpulaisuus.

      Aleksanteri Kumpulaisen (1861-1926) johtama kumpulaisuus oli niistä hurmahenkisempi ja "lainomaisempi" painottaen ehdotonta julkirippiä.

      Narvalaisuuden maltillisempi suuntaus lindströmiläisyys sai nimensä Pietarissa, Espoossa ja Viipurissa asuneeen saarnaajan Karl Teodor Lindströmin (1857-1917) mukaan.

      Kumpulaiset narvalaiset kutsuivat Helsingin Rauhanyhdistykselle puhumaan norjalaisen Thomas Ball Barrattin, ja hän saapuikin Suomeen ensimmäisen kerran syksyllä 1911.

      Näiden Thomas Barrattin saarnamatkojen myötä helluntaiherätys rantautui Suomeen.

      Narvalaisuus hiipui 1910-luvulla ja sen kannattajia siirtyi mm uusheräykseen, helluntailaisuuteen, esikoislestadiolaisuuteen ja vanhoillislestadiolaisuuteen.

      • teuta

        No hyvä tämä selvittaa pikkasen , mistä mikin johtuu esimerkisi määrät .
        Jos Narvalaisia oli parhaaseen aikaan n. 1000as. niin 1965 eronneessa ..
        Leeviläisyydessä on vasta vielä n.299. as.

        Lestadiolaiset tuli pohjolasta 1867 , sillä kierroksella he on käyneet Tammelassa ,
        Hämeenlinnassa . Padasjoella,Turussa , Viipurissa , ja viipurin ympäristössä. ,
        Tietojen mukaan tammelassa ei ole LLL:n poppoota ennää , ja viipuria ei ole enää
        tietyistä syistä. ,,,. Sitten on paljon sellaisia lukijoita, jotka ei hyväksy näitä ennen
        kuin 1902 alkaen , koska he ovat sitä mieltä että vain Es/Lestat on jotakin .
        .
        Varjelkoon HERRA meitä ryhtymästä TUOMARIKSI ,koska on sanottu että
        ihminen ei voi olla tuomari , hän voi ainoastaan kuulla ei tuomita ymmärrät .
        Otan yhden esimerkin . Kun viipurin seurat pidettiin yleensä keväällä ,kesällä
        syksyllä jäi Jouluntienoo hyvin auki niimpä sellainen seikka kuin Joulukuusi ,
        oli jäänyt käsittelemättä kun sitten alkoi ensimmäisiä Evakkoja tulla keski
        suomeen , oli yllätys karjalasille , että kuusi on synti. Ja tämä selvisi vasta
        kun tuli joulu , ja evakko meinas lähtee kuusi metsään, ..
        .
        Tä'lläiset asia on kuin mikä tahansa SAARNATTU SYNTI. se on jokaisen
        Saarnaajan tahdosta kiinni9 ,ei ole synnin kanssa mitään tekemistä. vai
        mitä ePaimen ?, Näitä juttuja riittää , eikö ole metkaa niinkuin tuo kuusi
        sitäkin oli oltu puhumatta 71 vuotta , 1939 -1902. = 37, vuotta varmasti. .


    • Lestadiolaisuus on siis 60 vuotta vanhempi kansanherätys kuin helluntailaisuus.

      Amerikkalainen karismaattisuus ei sulautunut vaivattomasti Lapin karuun pietismiin ja herätykset erkanivat toisistaan selkeästi. Helluntailaisuuden piirteitä omaava narvalainen herätys on kadonnut lestadiolaisuuden kartalta ja sen piirissä olleet palanneet Lapin herätyksen joukkoihin.

      Lestadiolaisista suunnista esikoisuus on lähimpänä helluntailaisuutta ja korostaa Pyhän Hengen sekä aikuisena uudestisyntymisen merkitystä. Helluntailaiset kastavat uskoon tulleet uudelleen, esikoiset sen sijaan pitävät kastetta jokseenkin tarpeettomana, ratkaiseva on sydämessä oleva elävä usko.

      Tietty jännite vallitsee vanhemman ja nuoremman veljen välillä, niin sanoakseni, ja helluntailaisten arvostelu kuulunee esikoisuuden perusasetelmiin.

      Helluntailaiset ja karismaatikot senkun porskuttavat eteenpäin ja ovat Jesuksen rakkaudessa, armolahjojen runsaudessa, lähetystyön innossa ja vähäosaisten hoitamisessa kaukana edellä kaikista lestadiolaisista suunnista, etenkin pikkuruisesta esikoisten laumasta.

      Salattua kateutta tuo voi herättää, noita on 500 miljoonaa, meitä 15.000, vaikka meillä on se ainoa oikea pelastava Pyhän Hengen valtuuttama parannuksen armo.

      • oikjuhyf

        Kaikilla rikollisen krisrtinuskon lahkoilla on sama "ikä" jos tarkkoja ollaan! Saatanaa palvelevia olette vaikka maailmassa onkin yli 3500 rikollisuuden lahkoa hajottamassa Jumalallisuutta saatanallisuuksillaan.

        Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
        12:30 Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan; ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa.

        samaa, saatanallisuudelle väärennettyä raamattua käytätte ja valehtelijoiden uhri lampaita olette.

        1.Korinttolaiskirje:
        15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Stefanos

        2 Korinttolaiskirje 12:
        7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
        8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.

        Paavali ei raamatun mukaan saanut eroa saatanasta.

        Tappamalla Jumalalle ja Jeesukselle uskollisia saa eksytettyä kristityksi miekalla:
        1.Korinttolaiskirje:
        15:9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhä_Stefanos

        Teillä ei kelpaa Jumalan ja Jeesuksen Lait ja opit mutta kultavasissa saatanallisuuden sopaskat kelpaavat.

        Jeesuksen evankeliumia Luukkaan mukaa:
        20:45 Ja kaiken kansan kuullen hän sanoi opetuslapsillensa:
        46 "Kavahtakaa kirjanoppineita, jotka mielellään käyskelevät pitkissä vaipoissa ja haluavat tervehdyksiä toreilla ja etumaisia istuimia synagoogissa ja ensimmäisiä sijoja pidoissa,
        47 noita, jotka syövät leskien huoneet ja näön vuoksi pitävät pitkiä rukouksia; he saavat sitä kovemman tuomion".

        Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
        25:41 "Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen."

        Jeesuksen evankeliumia Matteuksen mukaan:
        23:33 "Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?"


    • Sun Henkesi sateen alle.

      Sun Henkesi sateen alle, mun sieluni uupunut vie.
      :.: Oi kirkasta huokaavalle, ristin siunattu kaita tie. :.:

      Ei riitä, jos kerran Sulta, Sun kasteesi siunatun sain.
      :.: Mä tarvitsen uutta tulta, uutta armoa matkallain. :.:

      Ei uupua kesken matkaa tien kaitaisen kulkijat saa.
      :.: On määränä siksi jatkaa, kunnes eessä on toivon maa. :.:

      Sun Henkesi sateen alle, mun sieluni uupunut vie.
      :.: Oi kirkasta huokaavalle, ristin siunattu, kaita tie. :.:

      • Kirkas aamu pian koittaa jälkeen aikojen yön.
        Päivä varjot jo voittaa, kautta Golgatan työn.
        Huomenkellojen soiton kaiku sielullas soi meille kertoen:
        ” Voiton Jeesus matkaamme toi.”

        Taivaskotihin johtaa kaita elämän tie.
        Herra lastansa kohtaa, kantain perille vie.
        Täältä katseeni nostaa, ylös vuorille saan.
        Sieltä sieluuni loistaa valo taivahan maan.

        Oi nyt taivaisen saaton, nään mä riemullisen.
        Jeesus nimessä voiton saivat voimallisen.
        Heidän kanssansa astun maahan kirkkauden.
        Silloin perille saavun joukkoon voittajien.

        SAN. JA SÄV.PAAVO VIRTANEN (s.1925)


    • niinseonaamenta

      Hieno laulu!

      Helluntaissa kuuluu ELÄMÄ!

    • Lestadiolaisuuden aikakirjoista en ole lukenut Barrattiin liittyvistä asioista, vaikka hänen ensimmäiset kokoustilanteensa ovat järjestetyt lestadiolaisten rukoushuoneella Helsingissä. Sen sijaan helluntailaisuuden kirjallisuudessa tämä tulee esille. Jouko Ruohomäki : Karismaattisuuden kutsu. Alkuvaiheista kerrotaan sellaista, että aluksi helluntailaisuuteen liittyviä kokouksia pidettiin monissa seurakunnissa ja hyvin arvovaltaisissa paikoissa. Kun sitten karismaattisuuden ensihedelmät tulivat esille, katkaistiin yhteydet kaikissa seurakunnissa Pyhällä Hengellä täyttyneisiin. Eivät siis saaneet kotipaikkaa missään seurakunnassa. Siksi syntyi liike, jonka nimeksi tuli Helluntaiherätys. Noin kolmessa taio neljässä vuodessa oli lähes kaikkiin merkittäviin kaupunkeihin syntynyt näitä ryhmiä. Lestadiolaisuuden leviämisnopeutta on ihmetelty, mutta tämä levisi vieläkin nopeammin. Lapsuudesta muistan ankaran kritiikin helluntailaisuutta kohtaan ja varsinkin niitä henkilöitä kohtaan, jotka olivat siirtyneet siihen piiriin.

      • tuo arvostelu ja ehkä alaviistoon katsominenkin saattaa johtua siitä, että esikoisuus ja helluntailaisuus ovat hengellisesti hyvin lähellä toisiaan. Rajanvetoa tehdään jyrkimmin niihin, jotka ovat lähimpinä


      • alkulestadiolaisethan ne saivat ensimmäisinä hihhuleiden kunnianimen!


    • näinsemenee

      Lihan ja Hengen välillä ei ole taistelu lakannut, vaan jatkuu loppuun saakka.
      Se ei jää huomaamatta näilläkään sivuilla.

      lihan vallassa oleva vainoaa Hengestä syntynyttä, edelleenkin Ismael ilvehtii lupauksen lapsia.

      • näino

        Kyllä se lihan ja hengen välinen sota on kristityn ihmisen ruumiissa. Viholinen ampuu palavia nuolia lihasta sydäntä kohti. Vihollinen ei siis ole paennut sydämestä sen pidemmälle kuin lihaan. Helluntailaiset eivät tunne tätä vihollista olenkaan, he ovat tulleet pyhiksi, kun ovat antaneet elämänsä Jeesukselle. Vihollinen ei kiusaa omiaan.

        Jeesus sanoo kuitenkin, että ette te minua valinneet, vaan minä valitsin teidät.


      • sokealleklasejalainaan
        näino kirjoitti:

        Kyllä se lihan ja hengen välinen sota on kristityn ihmisen ruumiissa. Viholinen ampuu palavia nuolia lihasta sydäntä kohti. Vihollinen ei siis ole paennut sydämestä sen pidemmälle kuin lihaan. Helluntailaiset eivät tunne tätä vihollista olenkaan, he ovat tulleet pyhiksi, kun ovat antaneet elämänsä Jeesukselle. Vihollinen ei kiusaa omiaan.

        Jeesus sanoo kuitenkin, että ette te minua valinneet, vaan minä valitsin teidät.

        Niin että mitä sitten, mihin tuo vääristelysi yrittää perustua?

        kyllä helluntaissa nortin poltto siihen päivään kun uskoon tullaan ja muutkin lihan tekemiset tuodaan päivänvaloon, siitä on miljoonia esimerkkejä ja erkkejä.

        älä siis valehtele siitä saat raippoja takapuoleesi loppulaskussa.


      • raaka totuus näkyy näissä kahdessa puheenvuorossa. näinseo kirjoittaa uskovan sisäisestä taistelusta, johon esikoislestadiolainen herätysliike kiinnittää ylettömästi huomiota. Mistään muusta saarnoissa ei juuri puhuta kuin siitä, miten penkissä istuva Jumalan lapsi eläisi isän tahdon mukaan ja mistä kaikista asioista (taas) tulee tehdä parannus.

        sokealleklaseja todistaa, että väkevä tupakanhimo irtosi Jeesuksen tultua sydämen Herraksei ja puhuu miljoonista esimerkeistä - katse on kohti kadonneita, eksyneitä, langenneita, joita helluntailaiset kaikin tavoin auttavat ja tekevät lähetystyötä sekä Helsingin kaduilla että kaukana Afrikassa.

        esikoiset eivät tee yhtää mitään muuta kuin hoitavat omaa sielu parkaansa.


      • näino

        Kirjoitusteni välissä on aika paljon valheita ja vääriä syytöksiä. En ole väittänyt, ettei synniksi tulleita asioita olisi tuotu valkeuteen, mutta olen niin monelta taholta kuullut, että kasteen jälkeen ei ole ollut mitän kiusauksia. Eräskin henkilö, joka kehui tästä, niin kohta kotiin tullessaan huusi vanhan aatamin vallassa, kun lapset olivat jättäneet pyörät keskelle pihaa, ettei hän päässyt ajamaan autollaan sinne. Se ei tullut synniksi. Joitakin erotetaan helluntailaisista, kun tekevät sellaista mikä on toisten mielestä syntiä. Esikoisissa taas rukoillaan viallisen puolesta,eikä ketään eroteta.

        Esikoisissa rukoillaan myös kaikkien ihmisten puolesta. Jumala on johdattanut seurakuntaansa monia ihmisiä eri kansoista ja kielistä. Lähetystyötä tehdän raamatun mukaisesti kutsuttuna ja lähetettynä kaksin ja kaksin.

        Tärkeintä on , että usko,jota seuraa, johtaa viimeinen taivaaseen. On monia esimerkkejä, että kuolevat, vaikka olisivat saaneet vasta kuolinvuoteellaan elävän uskon, ovat lähteneet ylennetyin käsin kiitän tästä maasta. Toisenlaisia esimerkkejä on, että helluntalais mummon kuolin vuoten vieressä oli ystäviä, jotka käskivät nimeltä mainiten viedä terveisiä edesmenneille. Kuolinhetkellään tämä mummo huitoi kovasti. Hän näki ilmeisesti hakinjansa, jotka näki myös äitini mummo, joka oli harras kirkkouskovainen. Hän huitoi ja sanoi, että viekää pois nuo mustat miehet, jotka hakevat minua. Tämä mummo oli varoittanut äitiäni, että muista tyttö rakas, ettet koskaan niihin hihhuleihin liity.


      • varosuusijostahdothyv
        näino kirjoitti:

        Kirjoitusteni välissä on aika paljon valheita ja vääriä syytöksiä. En ole väittänyt, ettei synniksi tulleita asioita olisi tuotu valkeuteen, mutta olen niin monelta taholta kuullut, että kasteen jälkeen ei ole ollut mitän kiusauksia. Eräskin henkilö, joka kehui tästä, niin kohta kotiin tullessaan huusi vanhan aatamin vallassa, kun lapset olivat jättäneet pyörät keskelle pihaa, ettei hän päässyt ajamaan autollaan sinne. Se ei tullut synniksi. Joitakin erotetaan helluntailaisista, kun tekevät sellaista mikä on toisten mielestä syntiä. Esikoisissa taas rukoillaan viallisen puolesta,eikä ketään eroteta.

        Esikoisissa rukoillaan myös kaikkien ihmisten puolesta. Jumala on johdattanut seurakuntaansa monia ihmisiä eri kansoista ja kielistä. Lähetystyötä tehdän raamatun mukaisesti kutsuttuna ja lähetettynä kaksin ja kaksin.

        Tärkeintä on , että usko,jota seuraa, johtaa viimeinen taivaaseen. On monia esimerkkejä, että kuolevat, vaikka olisivat saaneet vasta kuolinvuoteellaan elävän uskon, ovat lähteneet ylennetyin käsin kiitän tästä maasta. Toisenlaisia esimerkkejä on, että helluntalais mummon kuolin vuoten vieressä oli ystäviä, jotka käskivät nimeltä mainiten viedä terveisiä edesmenneille. Kuolinhetkellään tämä mummo huitoi kovasti. Hän näki ilmeisesti hakinjansa, jotka näki myös äitini mummo, joka oli harras kirkkouskovainen. Hän huitoi ja sanoi, että viekää pois nuo mustat miehet, jotka hakevat minua. Tämä mummo oli varoittanut äitiäni, että muista tyttö rakas, ettet koskaan niihin hihhuleihin liity.

        Kuule älä puhu oikein paljon valetta niin voit saaha vähemmän raippoja takapuoleesi sitten siellä jossa kirjat avataan, ymmärrätkö!


      • näino

        Missä on kirjoitettu, että viimeisellä tuomiolla jaetaan raipoja?

        Jokainen kirjoittamani sana on totta. Te jotka väitätte niitä valheikse saatte vielä katua sanojanne, ellette tee parannusta omasta vanhurskaudestanne.


    • HerraHerra

      Oikeesti mitä... Ettekö te oikeesti ikinä kyllästy tohon paskan jauhamiseen. Kukaan ei jaksa lukea noita, eikä ketään kiinnosta, oleellisempaa on ja mikä kestää, missä nyt on Herra Jesus!? Kuuletteko nyt? Missä nyt on Herra Jesus? Se kallio, joka kestää, se Herran Jesuksen henki, joka ilmoittaa itsensä sanassa, hengessä ja valkeudessa. Missä on elävää kristillisyyttä, ja ei! Ei niin kuin NYT sanotaan; ELÄVÄÄ KRISTILLISYYTTÄ! Ei! Missä on elävät kristityt, juu, elävät kristityt, MISSÄ, missä he kokoontuvat? He, jotka puhuvat Herrasta Jeesuksesta, he! jotka puhuvat Herrasta Jesuksesta JA ylösnousseesta Vapahtajasta eli Kristuksesta. Te puhutte Kristuksesta. Kuka puhuu Jeesuksesta, te puhutte Jeesuksesta, kuka puhuu Kristuksesta, missä nyt on sekä Isä että Poika, Jeesus Kristus, ja Hän, ylösnousseena, OPPI KOKONAISENA ja täydellisenä niin kuin Isä lähetti Pojan mutta ei niin että Poika itsestään puhuu, ei! Poika puhui Isästä Ja Isä lähetti Pojan, että oppi täydellinen eli kokonainen olisi, missä nyt siis on Poika eli Isä eli Kallio? Paljonko Poika on jos ei ole Isää, ja paljonko Isä on jos ei ole Poikaa? Katsokaat, tiet ovat nyt avoimet helvettiin, mutta missä menevät ne verisillä vitjoilla kaunistetut tiet paratiisiin? Vai eikö Herra ole ilmoittanut itseään minulle, että kaikki muut sen nyt tuntevat mutta minä yksin olen ulkopuolella, ja kolkutan liian heikosti. Mä tiedän että sappea eli vihaa käy nyt ulos, mutta mä kyllä tunnustan sen nyt ihan yleisesti että mitään muuta mä en vihaa kuin epäjumalanpalvelusta. Jos Jumala siis meillä on, ilmoittakoot hän myös itsensä, tyhmille elämäksi, viisaille hammastenkiristykseksi, mutta jos kumpikaan ei tapahdu eli tapahtuu eli puu ei kanna hedelmää ja viisaitten hammastenkiristys tapahtuu silkasta tyhmyydestä että mitään ei ole, mitään ei tapahdu, pysyväistä elämää ei ole missään, niin vähäkö se on sen suhteen kuin apostolien aikaan se viha tuli nimenomaan siitä pysyväisestä ilosta, jonka he näkivät heidän, Jesuksessa ja Kristuksessa syntyneiden päälle laskeutuvan ja he alkoivat puhumaan uusilla kielillä. Uusilla kielillä. Että meidän jalkamme, meidän helvettiin tuomittujen, meidän jalkamme seisovat pysyväisellä kalliolla joka ei horju; Herra Jesus ole Kiitetty! Tämänkaltaista sydämen kristillisyyttä on aikoinaan ollut, missä nyt on Herra Jesus!

      • trtokma

        Hekin, saarnaajat ja jotka pottivat noitarovioilla suomalaisia, pikku lapsiakin toimivat Jumalan, Jeesuksen ja Pyhän Hengen Nimeen.
        MIKÄ PIRU USKOVAISIA RIIVAA, ETTEIVÄT HE PALVELE kultavasikka herra jumaliaan niiden omissa nimissä?
        HÄPEÄTTEKÖ saatanaa ja sen herra jumalia valehtelevina pikku piruina?


      • HerraHerra

        En usko että ihan niin jos Raamattu todistaa ettei nyt ole yhtään lain täyttäjää kuin Jesus Kristus, eli me kaikki olemme vihollisen hengeltä vaikutetut, mutta kyse oli että missä nyt ovat Jesuksen Kristuksen hengeltä vaikutetut, he, joilla oppi pysyy kokonaisena. He, joilla ilo vanhurskauden tähden on niin suuri, ettei vaino uskovaisten päälle tule sentähden, niin kuin se nyt on, että he ovat tyhmiä ja ei ketään kiinnosta sellainen paskan jauhaminen mitä ei ole, mikä ei vaikuta mitään, ja on pelkkää aivopesua, EI! Apostolien aikana se vaino uskovaisten päälle, se tuli siitä, kuin nämä maailman herrat ja pyhät fariseukset, kuin he näkivät mitä elävä kristillisyys kansassa vaikutti, se synnytti vihan. Nykyään viha tulee siitä, että ei kukaan jaksa kuunnella sellaista mikä ei itseä kiinnosta. Jos mua ärsyttää jonkun ihmisen jutut, eli mua ei kiinnosta samat asiat, sanon ehkä joskus että ole hiljaa ei mua kiinnosta, ja siitä tulee vihaa, ei sen henkilön ilon tähden, vaan sen tyhmyyden tähden. Mitä siis on viha vanhurskauden tähden, että vihollinen suuttuu eli paha suuttuu hyvään? Mitä se on? Missä nyt on Jesus Kristus?


      • tuleekaikalliiksi
        HerraHerra kirjoitti:

        En usko että ihan niin jos Raamattu todistaa ettei nyt ole yhtään lain täyttäjää kuin Jesus Kristus, eli me kaikki olemme vihollisen hengeltä vaikutetut, mutta kyse oli että missä nyt ovat Jesuksen Kristuksen hengeltä vaikutetut, he, joilla oppi pysyy kokonaisena. He, joilla ilo vanhurskauden tähden on niin suuri, ettei vaino uskovaisten päälle tule sentähden, niin kuin se nyt on, että he ovat tyhmiä ja ei ketään kiinnosta sellainen paskan jauhaminen mitä ei ole, mikä ei vaikuta mitään, ja on pelkkää aivopesua, EI! Apostolien aikana se vaino uskovaisten päälle, se tuli siitä, kuin nämä maailman herrat ja pyhät fariseukset, kuin he näkivät mitä elävä kristillisyys kansassa vaikutti, se synnytti vihan. Nykyään viha tulee siitä, että ei kukaan jaksa kuunnella sellaista mikä ei itseä kiinnosta. Jos mua ärsyttää jonkun ihmisen jutut, eli mua ei kiinnosta samat asiat, sanon ehkä joskus että ole hiljaa ei mua kiinnosta, ja siitä tulee vihaa, ei sen henkilön ilon tähden, vaan sen tyhmyyden tähden. Mitä siis on viha vanhurskauden tähden, että vihollinen suuttuu eli paha suuttuu hyvään? Mitä se on? Missä nyt on Jesus Kristus?

        No onko eet loppuneet vai miksi se on nyt noin Jesus kovassa käytössä?


      • jkhj

        Hän kirjoitetaan pyhässä Raamatussa Jesus, ja mä tiedän että me olemme pilkun tarkkoja asioista.


      • HerraHerra

        Missä on vaino vanhurskauden tähden, ei missään, nyt on "vainoa" erilaisuudesta eli tyhmyydestä, mutta ei uskon vanhurskaudesta. Me luulemme että se on niin, että uskon tähden eli Jeesuksen tähden, mutta se ei ole niin. Tyhmyyden tähden se tänäpäivänä on. He pitävät meitä tyhminä, niin kuin hetero pitää homoa outona eli sairaana. Ei siis sen muutoksen tähden, eli ilon eli varmuuden tähden tule vainoa. Ette te sen tähden toisianne ruoski, että te vihaatte toisianne Jesuksen tähden, ei, te ruoskitte toisianne sen tähden, että te pidätte kaikki toinen toistansa tyhmänä ja ymmärtämättömänä ja olette kaikki itsessänne viisaita ja haluatte sanoa viimeisen sanan, sentähden te vainoatte toisianne, ette Jesuksen Kristuksen tähden. Missä siis on Jeesus Kristus elävän Jumalan ainoa Poika. Joka Hänet tuntee, hän tahtoo myös kastaa muitakin hänen nimeensä ja ei kokoo ihmisiä oman selkänsä taakse. Ja hän puhuu jostain pysyväisestä, Joka kestää myöskin täällä maan päällä yli kaikkien koettelemuksien ja kompastuksien. Niin viimeinen autuuden tuntomerkeistä on vaino. Ei siis kuitenkaan ehkä käsitellä tarkemmin mistä se vaino tulee, vai käsitelläänkö? Tutkitaanko ne paikat yhdessä, minläkaltaisesta autuuden tuntomerkistä 8autuus puhuu pyhässä Raamatussa. Mitä se vaino on. Onko se haukkumista erilaisuuden tähden, vai onko se vihaa vääräuskoisten tähden. Eli vääräuskoisten väärän puheen tähden tulevaa vihaa ja hammastenkiristystä, vai onko se niin kuin täällä on, "vainoa" eli haukkumista väärästä uskon uskomisesta, eli uskotaan väärin Jesukseen Kristukseen. Ei se niin ennen ollut, ennen se oli niin että kaikki ketkä tunnustivat Jeesuksen Herraksi, heitä kaikkia vainottiin, siitä me nyt tiedämme ettei Jesus enää niin kirkas ole eli emme me kaikki häntä nyt tunnekkaa, ja jos me emme tunne Poikaa, emme me myöskään tunne Isää joka Pojan lähetti. Onko tässä nyt siis vaara? Onko vihollinen päässyt nyt sisään jostain. Missä ovat uskolliset siionin muurin vartijat, jotka tekevät työtä, yötä ja päivää. Missä on Jesus Kristus, kaikelle kansalle!


    • siitäsejohtuu

      Se on siinä kun karvajalka ei käytä lyhyitä housuja julkisesti!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      102
      2127
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      244
      1740
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      257
      1063
    4. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      85
      988
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      951
    6. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      895
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      825
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      811
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      774
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      729
    Aihe